Gå til innhold

Negativer til digitale bilder vs scanning av fotografier


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte jeg skulle hjelpe mamma og få konvertert fotosamlingen digitalt for å ha en backup.

 

Vi har negativer og papirbilder av det meste og endel lysbilder, men disse er konvertert digitalt tidligere men med litt labert resultat.

 

Lurer litt på hva slags utstyr som anbefales å brukes når vi skal gjøre noe slik for best mulig resultat.

Og vil scanning av bilder i normal album størrelse gi bedre resultat enn hva jeg vil klare å hente fra negativer?

 

Hva vil gi best resultat og hva slags utstyr er det jeg eventuelt trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har negativer og papirbilder av det meste og endel lysbilder, men disse er konvertert digitalt tidligere men med litt labert resultat.

 

Siden papirbildene er en kopi av negativ vil det alltid være mulig å få et bedre resultat ved å scanne originalen (dvs negativet) enn å ved å scanne kopien. Selvsagt gitt at negativet ikke er skadet i mellomtiden.

 

Det krever imidlertid bedre utstyr for å scanne et negativ enn å scanne en papirkopi. Siden papirkopien allerede er forstørret trengs det ikke spesielt høy oppløsning for scanneren og nesten alle vanlige A4-scannere vil fungere bra. For scanne negativ (og lysbilder) kreves mye høyere oppløsning på scanneren som også må ha egen negativholder (følger med på A4-scannere som er beregnet for filmscaning). Skal man bare scanne film kan en dedikert filmscanner være et bedre alternativ for best mulig resultat (men gode modeller koster en del).

 

Som ilpostino skriver kan man også "scanne" ved å ta bilder av negativ (eller lysbilder). Du kan finne mye info om det ved å google litt. Får man først et godt oppsett for det går det raskere enn å scanne, men for negativ må man da selv stå for konvertering til positiv. Merk også at gode scannere beregnet for film har en egen hardwarebasert (ekstra infrarød kanal) funksjon for å fjerne støv. Denne kan spare mye tid i etterarbeid hvis det er mye støv på filmen (fungerer på negativ fargefilm og lysbilder med unntak av Kodachrome), og tilsvarende funskjonalitet får man ikke ved avfotografering. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syns det nevnt av ilpostino var litt i det dyreste laget ja :/

 

hvor er det jeg kan leie slik utstyr og hva koster det?

Fotobutikker tilbyr ofte utleie av slikt. Mener å huske det ikke var særlig dyrt. Har du mange bilder blir prisen pr bilder svært lav. 

Kanskje du må ut med en tusenlapp for et par dager elns da... 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Tips:  

 

Canon CanoScan 9000F Mark II

 

 

Eg såg på nett at denne fekk litt pepper for å ha ganske dårlig software bundla med. Bør man investere i type PhotoShop for å få et bra resultat med litt eldre papirbilder?

 

Nå som et abonnement på PhotoShop og LightRoom koster det samme som en pakke sigaretter eller litt mer en en halvliter i måneden - hvorfor ikke.

PhotoShops "Content Aware" RULER når det gjelder å fikse opp gamle skannede bilder og negativer.

Lenke til kommentar

Eg såg på nett at denne fekk litt pepper for å ha ganske dårlig software bundla med. Bør man investere i type PhotoShop for å få et bra resultat med litt eldre papirbilder?

 

Jeg har brukt Epsons scanner software mest, og den får også variable kritikker, men jeg synes den er helt OK å bruke. Skal du ha bedre scanner software kan du se på Vuescan eller Silverfast. Skal du ha program for å etterbehandle de scannede bildene trenger du editeringsprogram som Photoshop, Lightroom, Photoshop Elements, Paintshop Pro osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...