Gå til innhold

Windows 10 kan sperre piratkopierte spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.windowscentral.com/microsoft-can-automatically-disable-pirated-games-unauthorized-hardware-your-windows-10-pc

 

Windows Central kjørte samme historie, men oppdaterte den for noen timer siden med:

 

"Microsoft's Services EULA is different from the one governing Windows (Microsoft Software License Terms), which means that the amendments Microsoft added recently were to protect against counterfeiting of Xbox Live and Windows Store content, and not monitoring (or disabling) illicit content on Windows 10."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

For så vidt greit at de sperrer piratkopierte spill, men gjennomsøkingen er noe muffens.

 

Synes ikke det er greit i det hele tatt at de sperrer noe som helst av software, windows skal være et "åpent" os, som lar deg kjøre hva faen du vil.

 

AtW

For så vidt enig i dette, men verden (også softwareverden) er ikke svart/hvit desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For så vidt greit at de sperrer piratkopierte spill, men gjennomsøkingen er noe muffens.

 

Synes ikke det er greit i det hele tatt at de sperrer noe som helst av software, windows skal være et "åpent" os, som lar deg kjøre hva faen du vil.

 

AtW

For så vidt enig i dette, men verden (også softwareverden) er ikke svart/hvit desverre.

 

 

Jo, såpass svart/hvitt synes jeg faktisk det er. Windows sin store fordel er softwaren, begynner de å begrense det er på tide å vurdere ett bytte.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

For så vidt greit at de sperrer piratkopierte spill, men gjennomsøkingen er noe muffens.

 

Synes ikke det er greit i det hele tatt at de sperrer noe som helst av software, windows skal være et "åpent" os, som lar deg kjøre hva faen du vil.

 

AtW

For så vidt enig i dette, men verden (også softwareverden) er ikke svart/hvit desverre.

 

 

Jo, såpass svart/hvitt synes jeg faktisk det er. Windows sin store fordel er softwaren, begynner de å begrense det er på tide å vurdere ett bytte.

 

AtW

 

 

Nå er du på ingen måte begrenset her , det Microsoft ser ut til å gjøre er å :

 

*Sørger for at Microsoft programvare som er piratvare blir stoppet fra å fungere på systemet ditt.

*Sørger for at spill som benytter seg av Microsoft sine tjenester ikke kan bli piratkopiert (Game for windows live , Xbox One osv ).

 

Microsoft og Windows har jo hatt et enormt Piratkopieringsproblem gjennom svært mange år , i XP sine dager var vel andel piratkopierte spill opp i 80 - 90% i noen tilfeller , husker ikke i farta hvem som poengterte det , men en av utviklerne var så forbanna lei av alle drittunger som ba om hjelp til å få spillet til å fungere og så viste seg det at de hadde en piratkopiert utgave av det. Løsning der ble lisensnøkkelkrav for hjelp til spillproblemer og vips var andelen plutselig latterlig lav...

 

En annen ting er at man har såpass mye bra gratisprogrammer nå at jeg virkelig ikke ser problematikken med at man MÅ kjøre en gyldig versjon av Office når man kan få Libreoffice / Openoffice helt gratis og som kan gjøre en grei jobb. 

Lenke til kommentar

Avanserte brannmurinstillinger - Legg til program - Blokker all nettilkobling til valgte program.

Problem solved, no?

 

Hadde det vært så enkelt ;)

Det vil trolig komme oppdateringer som vil sjekke dette , så vil det komme programvare som er laget for å søke etter eventuelle "luriteter" som er lagt inn for å unngå å bli oppdaget osv. Nå har jeg ikke studert lissensvilkårene 100% men vil anta at hvis man gjentatte ganger prøver seg på sånt kan man risikere å bli stengt ute.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

For så vidt greit at de sperrer piratkopierte spill, men gjennomsøkingen er noe muffens.

 

Synes ikke det er greit i det hele tatt at de sperrer noe som helst av software, windows skal være et "åpent" os, som lar deg kjøre hva faen du vil.

 

AtW

For så vidt enig i dette, men verden (også softwareverden) er ikke svart/hvit desverre.

 

 

Jo, såpass svart/hvitt synes jeg faktisk det er. Windows sin store fordel er softwaren, begynner de å begrense det er på tide å vurdere ett bytte.

 

AtW

 

 

Nå er du på ingen måte begrenset her , det Microsoft ser ut til å gjøre er å :

 

*Sørger for at Microsoft programvare som er piratvare blir stoppet fra å fungere på systemet ditt.

*Sørger for at spill som benytter seg av Microsoft sine tjenester ikke kan bli piratkopiert (Game for windows live , Xbox One osv ).

 

Microsoft og Windows har jo hatt et enormt Piratkopieringsproblem gjennom svært mange år , i XP sine dager var vel andel piratkopierte spill opp i 80 - 90% i noen tilfeller , husker ikke i farta hvem som poengterte det , men en av utviklerne var så forbanna lei av alle drittunger som ba om hjelp til å få spillet til å fungere og så viste seg det at de hadde en piratkopiert utgave av det. Løsning der ble lisensnøkkelkrav for hjelp til spillproblemer og vips var andelen plutselig latterlig lav...

 

En annen ting er at man har såpass mye bra gratisprogrammer nå at jeg virkelig ikke ser problematikken med at man MÅ kjøre en gyldig versjon av Office når man kan få Libreoffice / Openoffice helt gratis og som kan gjøre en grei jobb. 

 

 

Jo, jeg er begrenset, hvordan skal de sørge for å stoppe piratvirkomshet uten "collatoral damage"

 

Det er ikke noe "enormt problem" med piratkopiering på windows heller, plattformen er størst og mer vital enn noensinne.

 

Du framstiller det som dette kun går utover folk som piratkopierer, jeg ser ingenting med enn sånn plan som ikke har potensiale til å gå utover folk som ikke piratkopierer, men bruker liknende metoder av gode grunner.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du framstiller det som dette kun går utover folk som piratkopierer, jeg ser ingenting med enn sånn plan som ikke har potensiale til å gå utover folk som ikke piratkopierer, men bruker liknende metoder av gode grunner.

 

AtW

 

 

Selvsagt så vil det gå utover folk som må benytte seg av en Crack / hack eller ugyldig serialnummer for å kunne kjøre et konkret program de benytter seg av for å eventuelle overkomme et problem de har selv om de har en gyldig versjon av programmet , noe av dette kan jo være :

 

*At spillet hele tiden krever at du har cd / dvd i maskinen din og du har for lengst kvittet deg med dvd enheten men eier spillet.

*Problemer med beskyttelsen til programvaren som gjør at du må bruke en hack for å i det hele tatt kunne bruke programvaren eller for å unngå at spillet får kraftige fps drops hele tiden.

 

Saken er at hadde vi ikke hatt et såpass enormt problem med piratkopiering ( Dead Space fikk jo gjennomgå som bare det pga nettopp piratkopieringen ) på PC så hadde MS trolig ikke behøvd å stramme inn såpass mye som de gjør , en annen ting er jo også at omfanget av Malware som låser pcen din og krypterer filene dine har fått såpass stor utbredelse at det er på tide å gjøre noe med problematikken. 

Ja , det er på ingen måte realistisk å tro at dette vil løse problemet , men at man begynner å stikke kjepper i hjulene i det minste på standard brukeren som har null peiling på sikkerhet og laster ned hva som helst fra nettet så lenge det er nytt eller kult er kanskje prisen vi må betale for at ting skal bli gradvis bedre over tid...

 

Men utifra hva jeg har erfart selv per dags dato så fungerer 100% av al den programvaren som jeg har på pcen fra før av og som kan trolig kategoriseres som utvilsom , eksempel :

 

*Fallout 3 : Har fjernet behovet for å måtte hele tiden ha Game for Windows aktivert (som funker dårlig i W8.1 og 10 ).

*Arkham City : Samme som ovenfor , fjernet kravet om å ha den fordømte DvD'en i maskinen hver gang man har lyst til å ta en runde.

 

Som du sikkert forstår er dette spill som jeg har betalt for men som jeg ikke gidder å løpe inn i boden for å finne fram hver gang jeg har lyst til å ta en runde , jeg spiller de såpass sjeldent at det var soleklart at jeg kunne like så godt gjøre noe med dem for å slippe unna maset.

Dagens spill har derimot ikke dette problemet når du kjøper dem på nett , Steam har jo god kontroll over de gyldige lissensene du har så du kan spille det du ønsker å spille uten noe hokus pokus.

 

Personlig så tror jeg ikke PC markedet kan komme seg på beina på noen annen måte med mindre man får kontroll over noe av piratkopieringen , dette er trolig en av mange tiltak vi vil se fremover og det verste av alt er trolig at hvis ting ikke blir bedre så vil ting bli strammet langt kraftigere inn enn dette...

Lenke til kommentar

Litt teit spørsmål muligens, men hvordan har artikkelforfatter fått til så kule "tiles" av Witcher 3 og Batman i start-menyen? :p Jeg har spillene gjennom Steam, og klarer ikke legge de til der i det hele tatt.

 

(Regner med det er artikkelforfatter som har tatt screenshottet, siden "Vegard" er navnet på brukeren på bildet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...