Gå til innhold

Windows 10 kan sperre piratkopierte spill


Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret for falske positive. For eksempel måtte man installere en vanskelig å finne men offisiell DRM-patch som fjerna hele DRM-en for å få et Funcom-spill til å virke på Windows 7... Og hva med de som benytter NOCD-patcher o.l.?

 

Nå gjelder dette riktig nok ikke disse spillene (kom ikke fra X-box eller Windows Store) men tilsvarende problemstillinger vil nok komme opp etterhvert.

 

Om noe slikt faktisk skjer hos Microsoft, skal du ikke se bort ifra.

Microsoft går sakte men sikkert imot en lukket plattform og drømmer om å bli Apple, bare synd at de ikke forstår at det som gir dem brukerne er at de IKKE er Apple.

Microsoft har også historie for å sabotere standarder i ett håp om å skape en lukket plattform, ACPI og siste skriket var "Secure Boot" og UEFI.

 

Så jeg ville absolutt ikke utelukket at noe anti pirat søppel kommer rennende fra Microsoft en gang i fremtiden, om ikke akkurat idag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de vet at de fikk brukere fordi de hadde bred kompatibilitet og relativt åpent økosystem, men jeg tror de nå er mer interessert i å tjene mer per bruker enn å få flest mulig brukere. Det har gjort Apple til konger på inntektshaugen, så da vil andre også ha det sånn. 

 

Ellers kan du ha rett i det meste, men det vil jo gjenstå å se. Microsoft har endret seg mye på ett år. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Amatør spm:

 

1.Kjøper/har ett spill på disk, er det da ulovlig å laste ned en nocd.exe fil slik st eg slipper cden?

 

2.er det bekreftet at Microsoft kun sjekker sine egne software/spill for piratkopi?

 

3. Har Microsoft tilgang til hele hardisken min, altså kan de se bilder, filmer etc?

 

4. Finnes det alternativer til Windows som er like god med tanke på støtte til spill etc?

Lenke til kommentar

1 : I utgangspunktet er dette en gråsone , men ja du eier spillet og det bør dermed ikke være noe problem om du bruker en nocd for å bruke produktet uten at du må putte i platen hele tiden. Eksempel på dette er jo at så og si alle moderne bærbare pcer har ikke lenger et cd / dvd drev.

 

2 : Så langt ser det ut som det er tilfellet ja.

 

3 : Microsoft kan i utgangspunktet søke gjennom alt av filer på maskinen din , noe de også gjør daglig med bruk av programvaren som de har for å nettopp oppdage malware , enkelte filer kan også bli lastet opp til MS sitt nettverk for å undersøke skadevaren , men at selskapet skal begynne å titte på dine private filer skjer nok ikke. Merk , potensialet for at selskapet kan gjøre det er der , men da via en rettsordre og via beslag på datamaskinen din.

 

4 : Egentlig ikke , Linux har langt mindre spillstøtte og Apple inc sitt Mac Os støtter ikke akkurat så mye , men har du som sagt minimalt med nyere "Piratkopierte" spill og er for det meste lovlig så vil du trolig ikke ha noen problemer i det hele tatt med Windows 10.

Lenke til kommentar

1 : I utgangspunktet er dette en gråsone , men ja du eier spillet og det bør dermed ikke være noe problem om du bruker en nocd for å bruke produktet uten at du må putte i platen hele tiden. Eksempel på dette er jo at så og si alle moderne bærbare pcer har ikke lenger et cd / dvd drev.

 

2 : Så langt ser det ut som det er tilfellet ja.

 

3 : Microsoft kan i utgangspunktet søke gjennom alt av filer på maskinen din , noe de også gjør daglig med bruk av programvaren som de har for å nettopp oppdage malware , enkelte filer kan også bli lastet opp til MS sitt nettverk for å undersøke skadevaren , men at selskapet skal begynne å titte på dine private filer skjer nok ikke. Merk , potensialet for at selskapet kan gjøre det er der , men da via en rettsordre og via beslag på datamaskinen din.

 

4 : Egentlig ikke , Linux har langt mindre spillstøtte og Apple inc sitt Mac Os støtter ikke akkurat så mye , men har du som sagt minimalt med nyere "Piratkopierte" spill og er for det meste lovlig så vil du trolig ikke ha noen problemer i det hele tatt med Windows 10.

Tusen takk for utfyllende svar!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...