Skinney Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 OpenGL 3.0 og GLSL 1.30 er endelig ute og klart for bruk – et år etter planen. Les mer
kjeLL// Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 bruker openGL3 de nye shaderne som er på plass i nye skjermkort?
Khaffner Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Er dette betydelig for oss som bruker Linux?
Lock-Aze Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Det kommer litt ant på om spillutviklere bestemmer seg for å bruke OpenGL eller ikke
hishadow Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Er dette betydelig for oss som bruker Linux? Ja, du kan fortsatt spille Quake.
Malvado Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Er dette betydelig for oss som bruker Linux? Selvsagt! OpenGL er betydelig for alle som ikke har Windows som Os, ofte så er det slik at mange spill som for eksempel Doom3 og Quake er lett å konvertere til Linux så lenge de er basert på OpenGL. Det er positivt at deler, om ikke hele Reloaded og Mt evans spesifikasjoner også ble med i denne oppdateringen noe som gjør at OpenGL er så og si up to date når det gjelder hw speks.
HKS Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 nVIDIA kommer med OpenGL 3.0 støtte i driverne sine i slutten av september. Det blir en del av "Big Bang II" oppdateringen.
Gunderz Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Jeg skulle også gjerne sett at flere (spill)utviklere brukte OpenGL fremfor DirectX.
Uglegutt Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 (endret) nVIDIA kommer med OpenGL 3.0 støtte i driverne sine i slutten av september. Det blir en del av "Big Bang II" oppdateringen. Hvilken betydning har dette ytelsesmessig for mannen i gata? Det kommer ikke klart frem noe sted synes jeg. Edit: Tenker da både på Big Bang II og openGL 3 Endret 12. august 2008 av Uglegutt
Theo343 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Nå som de har lagt lesten for enklere spillutvikling med OGL3.0 så håper jeg virkelig vi snart får se flere OGL baserte spill til Windows, men ikke minst til Linux!
Fangs78 Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Bare så det er sagt: Microsofts svar på OpenGL er Direct3D. DirectX inneholder en hel del funksjonalitet som ikke er grafikkrelatert i tillegg til Direct3D.
Suram Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Hehe passer meg perfekt, begynner undervisning i openGL om noen få uker ^^
Occi Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Jeg vet ikke så mye om DirectX og OpenGL, men en ting jeg lurer på er: Har OpenGL i det hele tatt sjans til å ta over i alle fall en liten del av grafikkmarkedet? Eller har DirectX såpass monopol at dette har virkelig lite å si for oss som er imot de tullete DirectX 9/10/10.1 osv. som medfører nye skjermkort, men i bunn og grunn ikke alltid så stor forskjell?
b-real Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 (endret) DirectX sitter nok med en STOR del markedsandel ja. Men nå er det iallefall håp at utviklerene satser andre alternativer og at en kan få et realt alternativ til et DirectX-dominert spillmarkede. Edit: En spennende ting er å se hvor mange som faktisk er skuffet over releasen: slashdot.org "After over a year of delays, the OpenGL ARB (part of the Khronos industry group) today released the long-awaited spec for OpenGL 3.0 as part of the SIGGRAPH 2008 proceedings. Unfortunately it turns out not to be the major rewrite that was promised to developers. The developer community is generally furious, with many game developers intending to jump ship to DX10. Is this the end of cross-platform 3d on the cutting edge?" Endret 12. august 2008 av B-Real
Occi Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Høres ikke noe særlig positivt ut : \ Vil heller ha OpenGL om det er bugfritt og ikke krever så ekstremt mye etc. selv om det kanskje ikke er like bra grafikk som DirectX. Poenget er at gameplay > grafikk + jeg har ikke sansen for DirectX. Takker for info såpass fort forresten!
hishadow Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 OpenGL har jo ikke kun spillutvikling å ta hensyn til, så den ligger nesten alltid etter Direct3D her.
b-real Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 Høres ikke noe særlig positivt ut : \ Vil heller ha OpenGL om det er bugfritt og ikke krever så ekstremt mye etc. selv om det kanskje ikke er like bra grafikk som DirectX. Poenget er at gameplay > grafikk + jeg har ikke sansen for DirectX. Takker for info såpass fort forresten! Så er det verdt å merke at dette er 3.0...det kommer nok flere utgaver av dette verktøyet
anotherzen Skrevet 12. august 2008 Skrevet 12. august 2008 opengl har jo vært død i årevis, man ser jo det enkelt på når spillprodusenter går fra openGL til DX på sine nye titler. De som mener at gameplayet i et spill blir bedre med openGL må slutte å røyke sokkene sine Tilogmed Carmack mener at DX er like god, muligens bedre og derfor mekker han RAGE med DX istedet for openGL (tho openGL blir støttet på Mac(lol) etter hva jeg har lest)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå