Gå til innhold

OpenGL 3.0 er ferdig


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Har jeg forstått det riktig at OpenGL og Direct3D er et "rammeverktøy"/"grunnkoden"(vet ikke hva jeg skal kalle det) for utviklingen av et spill, og at Direct3D er bundet til Windows, mens OpenGL fungerer på flere plattformer?

Yup.

Nyere versjoner av disse API'er vil si at man kan få flere funksjoner/effekter i spill?

Yup.

Hvis OpenGL og f.eks DirectX 10 har like "funksjoner", kan man da lage spill som vanligvis kun må kjøres i Vista (for å få mest utnytte av funksjonene/effektene med DirectX 10) i f.eks Windows XP med en OpenGL standard med samme funksjoner/effekter som DirectX 10?

Yup.

 

Sånn rent bortsett fra (som nevnt over) at DirectX er mye mer enn Direct3D. DirectX er gir mye mer støtte for utvikling (lyd, nettverk, kontrollere) enn kun Direct3D/OpenGL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(blindt spør jeg uten å google dette først..)

 

 

Har jeg forstått det riktig at OpenGL og Direct3D er et "rammeverktøy"/"grunnkoden"(vet ikke hva jeg skal kalle det) for utviklingen av et spill, og at Direct3D er bundet til Windows, mens OpenGL fungerer på flere plattformer?

 

Nyere versjoner av disse API'er vil si at man kan få flere funksjoner/effekter i spill?

 

Hvis OpenGL og f.eks DirectX 10 har like "funksjoner", kan man da lage spill som vanligvis kun må kjøres i Vista (for å få mest utnytte av funksjonene/effektene med DirectX 10) i f.eks Windows XP med en OpenGL standard med samme funksjoner/effekter som DirectX 10? (Gitt at spillutvikleren gir støtte for OpenGL selvfølgelig). Litt krunglete forklart kanskje.

 

Såvidt jeg har forstått så har du rett hva angår OpenGL og Direct3D.

 

Med OpenGL 2.1 (som er 2 år gammelt nå) har du tilgang på de samme effektene som DX10 gjennom utvidelser, hvis jeg ikke husker feil. Grunnen til at mange bruker DirectX er visst fordi det er lettere å utvikle i enn OpenGL, noe som OpenGL 3.0 skal løse (det skal visst være enklere å utvikle i enn OpenGL 2.1).

 

EDIT: litt sein der ja...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

PS3 bruker (et subsett(?) av) OpenGL, så det er ikke bare på Linux/Mac det er interessant med OpenGL. Xbox360 støtter kun Direct3D og ikke OpenGL (AFAIK) og derfor er det ikke så merkelig at man tar i bruk Direct3D for å porte spill til Xbox360...

 

Dersom folk faktisk ønsker å bidra til at utviklere utvikler på OpenGL og ikke bare Direct3D så får dere begynne å boikotte kun D3D-spill og kun kjøpe de som er cross-platform (evt. kun OpenGL, men uten Linux-klient). Jeg gjør det, men føler meg ganske alene i den sammenheng...

Lenke til kommentar

PS3 bruker en variant av OpenGL ES 2.0. Noe av det mest geniale med OpenGL er at et spill kan med minimalt omskriving brukes i Windows, Linux, Unix, Mac, og med litt mer tilpassing til diverse konsoller. Det er ikke uvanlig at en del spill støtter OpenGL på grunn av det blir laget en Mac eller konsoll-versjon, selv om Direct3D er standardinnstilling i Windows.

Lenke til kommentar
PS3 bruker (et subsett(?) av) OpenGL, så det er ikke bare på Linux/Mac det er interessant med OpenGL. Xbox360 støtter kun Direct3D og ikke OpenGL (AFAIK) og derfor er det ikke så merkelig at man tar i bruk Direct3D for å porte spill til Xbox360...

 

Dersom folk faktisk ønsker å bidra til at utviklere utvikler på OpenGL og ikke bare Direct3D så får dere begynne å boikotte kun D3D-spill og kun kjøpe de som er cross-platform (evt. kun OpenGL, men uten Linux-klient). Jeg gjør det, men føler meg ganske alene i den sammenheng...

 

Tja, jeg foretrekker å si at jeg aktivt støtter de som bruker opengl, istedenfor at jeg boikotter dx. Kjøper ikke allverden av spill heller, men terskelen er lavere hvis de bruker opengl og har linuxbinærfiler. :)

Lenke til kommentar
De aller fleste gir blaffen i om det er DirectX eller OpenGL som er brukt.

 

Men å sponse OpenGL-spill har jeg sansen for, men tviler på at dette skjer i stor skala.

 

Tja, ikke helt sant...

Har man nvidia så vet man at man automatisk får litt bedre ytelse i openGl enn Ati pga bedre drivere.

Ati har kommet seg her, men jeg mener at de fortsatt ligger under på opengl ytelse.

Lenke til kommentar

OpenGl 3.0 er bare ein svær skuffelse, dei lovde å fjerne bakoverkompatibiletet for å modernisere OpenGL utvikling, blant anna så skulle glBegin og glEnd fjernas. Men nei....CAD industrien var livredd for at då måtte dei begynne å skrive om programma deiras. Derfor så er OpenGL 3.0 meir ein slags OpenGL 2.1.1 :(

Lenke til kommentar

Hvorfor er utviklerne så skuffet over OpenGL 3.0? siDDIs nevner dette med bakoverkompabiliteten, men hva er det egentlig som skaper problemer? Og hva har dette å si for oss kunder?

 

Og for å gjenta meg selv fra en tidligere tråd: Hva er DirectX og OpenGL egentlig? Har forstått det som at de er standarder for maskinvareegenskaper som skal sørge for at utviklere vet hvilke funksjoner de kan programmere for, men det er godt mulig at jeg er på villspor.

Lenke til kommentar
Hvorfor er utviklerne så skuffet over OpenGL 3.0? siDDIs nevner dette med bakoverkompabiliteten, men hva er det egentlig som skaper problemer? Og hva har dette å si for oss kunder?

Som kunde betyr det at Microsoft setter agendaen for utviklingen innen 3d grafikk til spill. Microsoft har for vane å legge seg på latsiden når de ikke har konkurrenter å kjempe mot.

 

Også, hvis CAD industrien hadde hatt full styring fra starten hadde OpenGL fortsatt kun støttet ensfargede grå triangler. ;)

Lenke til kommentar

DirectX er en pakke med flere API, blant annet Direct3D som tar seg av 3D-grafikk og er konkurrenten til OpenGL. OpenGL er et API, og er en spesifikasjon, ikke en implementasjon, så det er opp til produsentene hvordan det gjøres. Men for brukere og utviklere er OpenGL så godt som identisk uavhengig av plattform, det er forøvrig hovedfordelen til OpenGL.

 

DirectX har også API for blant annet lyd, 2D-grafikk, "joystick" og nettverk. Tilsvarende finnes SDL med OpenGL, OpenAL og mye mer. Dette er veldig forenklet.

 

hishadow: Den var litt drøy. OpenGL støttet slikt før DirectX kom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...