Gå til innhold

OpenGL 3.0 er ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

OpenGL har sin fordel i at det er åpent, mens Direct3D er avhengig av Windows.

 

Noen bør sette i gang å få OpenGL som en del at et større multiplattform miljø for utvikling av spill (3D apps). Så lenge DirectX kan tilby annen funksjonalitet som lydsync, datasync (nettverk) og inputcontrol vil ikke mange gå for OpenGL. Det er mye lettere for utviklere å få dette i en pakke (DirectX) og andre plattformer vil da ignoreres.

 

Jeg vil ha OpenX (en reéll konkurrent til DIrectX) !

Lenke til kommentar
De som mener at gameplayet i et spill blir bedre med openGL må

slutte å røyke sokkene sine :p

 

Tror du misforstod meg. Jeg sier ikke at det er bedre med openGL, men at det har ingenting for meg å si hvor bra grafikken er om gameplayet er bra. Og siden jeg ikke er fan av DirectX syns jeg at det kan være like greit med openGL og decent grafikk, men bra gameplay, enn de nye spillene som baserer seg så altfor mye å klare å draine mest mulig power ut av hardware og dermed bli veldig veldig grafikkbasert.

Lenke til kommentar
OpenGL har sin fordel i at det er åpent, mens Direct3D er avhengig av Windows.

 

Noen bør sette i gang å få OpenGL som en del at et større multiplattform miljø for utvikling av spill (3D apps). Så lenge DirectX kan tilby annen funksjonalitet som lydsync, datasync (nettverk) og inputcontrol vil ikke mange gå for OpenGL. Det er mye lettere for utviklere å få dette i en pakke (DirectX) og andre plattformer vil da ignoreres.

 

Jeg vil ha OpenX (en reéll konkurrent til DIrectX) !

 

Hørt om SDL?

Lenke til kommentar
Tilogmed Carmack mener at DX er like god, muligens bedre og derfor

mekker han RAGE med DX istedet for openGL (tho openGL blir støttet

på Mac(lol) etter hva jeg har lest)

 

Rage kommer til å bruke OpenGL, så der tar du feil delvis, det er kun Xbox versjonen blir protet til DX.

 

GI: Will this engine support any DX10 features?

 

Carmack: No, not currently. We’re not expecting to. We’re not sure if we’re going to be a Vista title or not. There will be some support benefits by being Vista only. It depends when we get the game done what the adoption has been. But it’s a OpenGL title on the PC and Mac right now, obviously D3D on the 360, and the PS3 it’s kind of an in between where it’s Open GLES but we do a lot of direct command buffer writing there. If necessary we can move the PC version over to DX10, but there’s not much strong pull for us to do that. All of the toolset is in OpenGL, I wouldn’t want to convert everything over.

Lenke til kommentar
OpenGL har sin fordel i at det er åpent, mens Direct3D er avhengig av Windows.

 

Noen bør sette i gang å få OpenGL som en del at et større multiplattform miljø for utvikling av spill (3D apps). Så lenge DirectX kan tilby annen funksjonalitet som lydsync, datasync (nettverk) og inputcontrol vil ikke mange gå for OpenGL. Det er mye lettere for utviklere å få dette i en pakke (DirectX) og andre plattformer vil da ignoreres.

 

Jeg vil ha OpenX (en reéll konkurrent til DIrectX) !

 

SDL?

 

http://www.libsdl.org/

 

heh, ser jeg var litt treig :p

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om DirectX og OpenGL, men en ting jeg lurer på er: Har OpenGL i det hele tatt sjans til å ta over i alle fall en liten del av grafikkmarkedet? Eller har DirectX såpass monopol at dette har virkelig lite å si for oss som er imot de tullete DirectX 9/10/10.1 osv. som medfører nye skjermkort, men i bunn og grunn ikke alltid så stor forskjell?

 

Når jeg setter meg ned og skal lage et spill så må jeg som programmerer vurdere hvilke verktøy og bibliotek som skal benyttes. Samt hvilke kjøpere jeg skal henvende meg til.

 

La oss holde oss til PC. PC har windows, windows har dx og microsoft jobber dødshardt med å holde dx up-to-date.

 

dx har bibliotek/funksjoner for 3d, lyd, mus/tastatus, film, etc. Opengl har kun funksjon for 3d. Så da trenger jeg dx for resten eller alternative bibliotek.

 

Linux/mac er ikke så interessant. De er noen få prosenter av markedet, og ofte folk som er anti-spill eller ikke spesielt interesserte. Open Source er skjelden eller aldri nevneverdigt interessant.

 

Hvor lett er det å finne folk med god opengl/dx kompetanse? Tipper det er 50/50, og like dårligt. Det tar tid å bli flink som i alt annet, universitet gir kun basic kunnskap, og de fleste plasser i verden så er miljøene for små.

 

Microsoft har vært drivende og ledende lenge. De er bakoverkompatible deluxe. Og det er lite tull. Det er mest tull på driversiden, der microsoft har best støtte uansett.

 

Velger man windows, så kan man like gjerne velge dx.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om DirectX og OpenGL, men en ting jeg lurer på er: Har OpenGL i det hele tatt sjans til å ta over i alle fall en liten del av grafikkmarkedet? Eller har DirectX såpass monopol at dette har virkelig lite å si for oss som er imot de tullete DirectX 9/10/10.1 osv. som medfører nye skjermkort, men i bunn og grunn ikke alltid så stor forskjell?

 

Når jeg setter meg ned og skal lage et spill så må jeg som programmerer vurdere hvilke verktøy og bibliotek som skal benyttes. Samt hvilke kjøpere jeg skal henvende meg til.

 

La oss holde oss til PC. PC har windows, windows har dx og microsoft jobber dødshardt med å holde dx up-to-date.

 

dx har bibliotek/funksjoner for 3d, lyd, mus/tastatus, film, etc. Opengl har kun funksjon for 3d. Så da trenger jeg dx for resten eller alternative bibliotek.

 

Linux/mac er ikke så interessant. De er noen få prosenter av markedet, og ofte folk som er anti-spill eller ikke spesielt interesserte. Open Source er skjelden eller aldri nevneverdigt interessant.

 

Hvor lett er det å finne folk med god opengl/dx kompetanse? Tipper det er 50/50, og like dårligt. Det tar tid å bli flink som i alt annet, universitet gir kun basic kunnskap, og de fleste plasser i verden så er miljøene for små.

 

Microsoft har vært drivende og ledende lenge. De er bakoverkompatible deluxe. Og det er lite tull. Det er mest tull på driversiden, der microsoft har best støtte uansett.

 

Velger man windows, så kan man like gjerne velge dx.

 

 

Nå, du må ikke glemme at fremtidens os (sic) er Vista og W7, og MS har valgt OpenAl for lyd. OpenAl er vel i bunn og grunn cross platform Api for lyd og dermed så har vi lagt tilrette for at OpenAl blir et realt alternativ for bruk på Xp + OpenGL3 for å få grafikk som er up to date med dagens skjermkort.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om DirectX og OpenGL, men en ting jeg lurer på er: Har OpenGL i det hele tatt sjans til å ta over i alle fall en liten del av grafikkmarkedet? Eller har DirectX såpass monopol at dette har virkelig lite å si for oss som er imot de tullete DirectX 9/10/10.1 osv. som medfører nye skjermkort, men i bunn og grunn ikke alltid så stor forskjell?

 

Når jeg setter meg ned og skal lage et spill så må jeg som programmerer vurdere hvilke verktøy og bibliotek som skal benyttes. Samt hvilke kjøpere jeg skal henvende meg til.

 

La oss holde oss til PC. PC har windows, windows har dx og microsoft jobber dødshardt med å holde dx up-to-date.

 

dx har bibliotek/funksjoner for 3d, lyd, mus/tastatus, film, etc. Opengl har kun funksjon for 3d. Så da trenger jeg dx for resten eller alternative bibliotek.

 

Linux/mac er ikke så interessant. De er noen få prosenter av markedet, og ofte folk som er anti-spill eller ikke spesielt interesserte. Open Source er skjelden eller aldri nevneverdigt interessant.

 

Hvor lett er det å finne folk med god opengl/dx kompetanse? Tipper det er 50/50, og like dårligt. Det tar tid å bli flink som i alt annet, universitet gir kun basic kunnskap, og de fleste plasser i verden så er miljøene for små.

 

Microsoft har vært drivende og ledende lenge. De er bakoverkompatible deluxe. Og det er lite tull. Det er mest tull på driversiden, der microsoft har best støtte uansett.

 

Velger man windows, så kan man like gjerne velge dx.

 

OpenGL er ikke en konkurrent til DirectX, men Direct3D (som også bare takler grafikk). SDL på den andre siden takler inputs, lyd, nettverk akkurat som DirectX. SDL bruker OpenGL, DirectX bruker Direct3D...

Lenke til kommentar
OpenGL er, såvidt jeg vet, fortsatt markedsledende (men ikke i spillmarkedet).

 

OpenGL er en industristandard og brukes deretter. Hvis du vil jobbe for internasjonal selskaper med visualisering av geodata (tyisk oljesektor), produktdesign (luftfart, bil, etc) er det OpenGL du lærer deg.

 

DirectX/3D er ikke en industristandard og er stort sett kun for spill på windows/xbox. Det gjør en bra jobb der, men det er ganske begrenset. (spilling er ikke det datamaskiner brukes mest til, selv om det virker sånn når man er 14 :) *)

 

*Uten at jeg sikter til noen i denne diskusjonen - man har bare et ganske snevert verdensbilde generelt sett før man blir et par og tjue.

Lenke til kommentar

Jeg er spent på hva Microsoft sin plan for DirectX er.

 

Både Mac og Linux tar sakte men sikkert markedsandeler for Microsoft. Om det ikke skjer så fort så er det et faktum at det skjer og jeg regner med at spillprodusenter holder et øye med den utviklingen.

 

Grunnen til at jeg har begynt å lure på dette er et lite håp om at flere spillprodusenter vil benytte seg av OpenGL for å ikke risikere å sitte med Windows eksklusive spill den dagen andre produsenter begynner å selge spill til Mac og Linux. Hvor lang tid det tar er ikke godt å si, men jeg er rimelig sikker på at det kommer til å skje, kanskje spesielt for Mac som har fått en bra portefølje med spennende produkter og mye penger i ryggen.

 

Hva vil Microsoft gjøre med DirectX? Åpne det? Neppe.. det er en teknologi som ble laget for å låse kunder til Microsoft. I senere tid har de til og med brukt det til å tvinge sine egne kunder over til Vista. Ut over dette kan jeg ikke se at DirectX er av spesiell verdi for Microsoft. Jeg tror ikke de får penger av spillprodusenter som utvikler spill basert på teknologien?

 

Droppe det? Veldig lite sannsynlig nå som hele grensesnittet til Vista er basert på DirectX. Så min våte drøm er at Microsoft om noen år sitter på en DirectX teknologi ingen vil benytte seg av :-)

 

Btw.. Objektorientert design av OpenGL hørtes spennende ut! Jeg ble aldri helt kompis med den tilstandsbaserte maskina.

Lenke til kommentar

(blindt spør jeg uten å google dette først..)

 

 

Har jeg forstått det riktig at OpenGL og Direct3D er et "rammeverktøy"/"grunnkoden"(vet ikke hva jeg skal kalle det) for utviklingen av et spill, og at Direct3D er bundet til Windows, mens OpenGL fungerer på flere plattformer?

 

Nyere versjoner av disse API'er vil si at man kan få flere funksjoner/effekter i spill?

 

Hvis OpenGL og f.eks DirectX 10 har like "funksjoner", kan man da lage spill som vanligvis kun må kjøres i Vista (for å få mest utnytte av funksjonene/effektene med DirectX 10) i f.eks Windows XP med en OpenGL standard med samme funksjoner/effekter som DirectX 10? (Gitt at spillutvikleren gir støtte for OpenGL selvfølgelig). Litt krunglete forklart kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...