Gå til innhold

Dikterer PC-produsentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener at de bør takke og bukke for at de får solgt XP med disse maskinene.
Hvis Acer lar seg presse, hvorfor skal de takke og bukke da?

Vel, hvis forbrukerne verdsetter mye minne mer enn Windows XP vil jo salget av XP på ultraportable gå dårlig. ;) Det er jo i Microsofts interesse å selge mange lisenser av XP. Å begrense maskinprodusenter på denne måten fører jo kun til misnøye blant potensielle kjøpere.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker egentlig at dette har en logisk forklaring. Mini-PC'ene er billige, og Microsoft bidrar til å holde prisen nede med lave lisenskostnader på XP i en periode utover XPs bestemte levetid. I så fall er denne begrensningen forståelig, og produsenter som ønsker kraftigere maskiner får betale det en normal (Vista )lisens koster. (De kan fortsatt "nedgradere" til XP, slik Dell gjør på en del maskiner.) Ja, det gjør maskinene langt dyrere enn Linux-versjonene, men det ser ikke ut til å stoppe folk fra å ville ha Windows.

 

Å si at folk kan bruke Linux istedet er greit nok, men det løser ikke problemet for Acer. De sier klart og tydelig at folk vil ha Windows, og da er det Windows de må levere. Ikke noe poeng i å tilby en maskin folk ikke vil kjøpe, uansett hvor mye RAM de putter inn i den.

 

Acer senior product manager Henry Lee said “The bulk of the requests and requirements we see in the marketplace are for the model with Windows rather than Linux”.

 

Om folk flest som skal ha en knøtte-PC virkerlig bryr seg så mye om hvor mye RAM som sitter i maskinen at de velger Linux i stedet vil jo vise seg. Jeg tviler...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Så folkens, om dere er lei av å bli voldtatt av milliardbedrifter; ikke la dem få pengene dine, eller dine markedsandler. Velg heller å gå for programvare som du er deleier av, og støtt heller selskaper som går for fri programvare, enten det er lisensiert under GPL, BSD, elelr andre frie lisenser.

 

 

Jepp det skal jeg gjøre, så sant det støtter alle spill. Mulig å tvinge tilbake opengl? Er ikke dette en fri teknologi som er konkurent til directx?

 

Bruker xp idag, liker ikke vista og liker ikke veien dette går og hopper gjerne over på linux, men det må være brukervennlig og støtte spill.

 

problemet er at grafikk er bare en del av directx. directx dekker hele spekteret fra grafikk til interaksjon med kontrollenheter.

 

bare fyr opp dxdiag og ta en titt på hvor mange ting som kan testes.

 

det nærmeste en kommer på åpne kildekode siden er SDL, eller Simple Directmedia Layer. denne vil gjøre det mulig å rekompilere ett spill for forskjellige platformer, slik at det benytter opengl på linux, bsd og osx, directx eller opengl på windows osv. det er til og med under LGPL så det burde være liten bekymring på det området.

 

men det virker som de fleste produsenter benytter seg av lisensierte motore fra ett fåtall av leverandører. og disse er gjerne oppgraderinger av tidligere motorer igjen, noe som gir dype røtter til directx.

 

3D-motorer er gjerne en teknologi som blir brukt en stund når den først er klar. en sparer en del på det.

 

først når en virkelig starter fra null igjen kan en vurdere slikt som SDL.

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis ikke bare valg av OS som bestemmer hvilken mengde RAM Acer putter i Aspire one. A110L-versjonen leveres med kun 512MB RAM og den kjører Linpus Linux Lite. De kunne fint økt den til 1,5GB eller 2GB om de ønsket det, hvertfall med dagens priser. Klart Linpus ikke krever så mye minne, men det er ingen som begrenses Acer der hvertfall :>

Lenke til kommentar
men denne gangen har programvaregiganten kanskje gått for langt?

Juridisk har de nok alt på det tørre..

 

.. men moralsk så må det irritere utrolig mange at de holder på slik. Som om ikke Microsoft har en laaaang nok liste med små og store irritasjonsmomenter fra før. Er det rart folk blir forbannet og går over til f.eks Linux?

Lenke til kommentar
Men om du så setter de to maskinene ved siden av hverandre på Elkjøp vil flesteparten allikevel kjøpte den med XP, tipper jeg.

 

Geir :)

 

Linux For Housewives. XP For Geeks.

Nå vet ikke jeg om er sånt i norge, men i utlandet er det slikt iallefall.

 

Forøvrig er jeg enig i at en netbook kanskje ikke trenger mer enn 1 GiB RAM, men dette er en prinsippsak; jeg synes det er feil at programvareleverandøren skal nekte maskinvareleverandøren å levere kraftigere konfigurasjoner enn det programvareleverandøren ønsker.

Lenke til kommentar

Man kjøper XP pga spill og Office som privatbruker, hovedsaklig. Ellers kan man liksågodt velge Linux. På en ren nett/surfepc kan mye bedre og liksågodt kjøre linux.

Skulle jeg hatt en ren nettpc hadde jeg verdsatt om den kjørte Linux og dermed slapp lisenskostnader for en tungvinn XP jeg egentlig ikke trenger på en slik maskin.

 

Man skal jo uansett ikke dille for mye rundt med den, den skal bare fungere. Linux har også fullverdig multimedia støtte for den type nettinnhold.

 

Hva slags XP utgave vil de bruke?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Microsoft har bestemt at om du har så rå PC med over 1 GB ram, SÅ FÅR DU PINADØ BRUKE VISTA!!!11

post-3851-1216390145_thumb.jpg

 

Jeg mistenker egentlig at dette har en logisk forklaring. Mini-PC'ene er billige, og Microsoft bidrar til å holde prisen nede med lave lisenskostnader på XP i en periode utover XPs bestemte levetid.

Jeg har ikke noen tall å vise til men jeg blir ikke overrasket om OEM-prisen for Vista Basic er vesentlig lavere enn for XP.

 

Hva slags XP utgave vil de bruke?

Microsoft har vel sluttet å selge alle andre utgaver enn XP Home Edition 32 bit.

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis ikke bare valg av OS som bestemmer hvilken mengde RAM Acer putter i Aspire one. A110L-versjonen leveres med kun 512MB RAM og den kjører Linpus Linux Lite. De kunne fint økt den til 1,5GB eller 2GB om de ønsket det, hvertfall med dagens priser. Klart Linpus ikke krever så mye minne, men det er ingen som begrenses Acer der hvertfall :>

 

jepp, jeg gremmes over det der. på samme måte som at produsenter bruker bluetooth til å forsvare "high end" prising.

 

er "tydligvis" noe bare stressa folk i dress ønsker å bruke :S

Lenke til kommentar

Mye merkelige kommentarer her.

 

Microsoft godtar å lisensiere Win XP til disse maskinene til en "hyggelig pris" fordi de representerer et nytt marked. Det forutsetter at maskinene ikke skal erstatte eksisterende produkter hos Microsoft (Vista). For at dette skal fungere må PC-ene selges inn som maskin nr. 2 eller 3 hos folk, altså må maskinvarekravene være lave.

 

Det er verken snakk om en reinkarnasjon av ondskapens akse eller en sammensvergelse mellom skumle krefter hentet fra Star Wars, men ganske enkelt et privat selskap som ser sitt snitt til å hente ut noen milliarder ekstra uten å løfte en finger. Folk får heller skylde på markedet som faktisk etterspør Microsoft sine produkter på disse maskinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...