Gå til innhold

Dikterer PC-produsentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ati-driverne? De offisielle driverne (fglrx) er det bare AMD som jobber med. Novell utvikler et av de åpne alternativene (RadeonHD), men det er ikke akkurat klar til vanlig bruk ennå.
Dette var et svar på en post om åpne drivere så det dreier seg om opensource ja. ATI har jo sluppet mye dokumentasjon etterhvert, og AMD/ATI er involvert. For ATI's del er nå størstedelen av kodebasen for de propietære driverne felles for alle platformer og dette medfører at de kan slippes samtidlig. Det gjelder vel Nvidia også.

 

Når det gjelder Compiz er det et problem i forhold til GPUaksellerert Flash, og forklaringen kan leses her:

 

http://blogs.adobe.com/penguin.swf/2008/05...es_the_gpu.html

Lenke til kommentar
Apple burde også holdes like mye unna som MS. Du blir innelåst, og styrt av en "elite".

 

Jeg innser at det her er mange linux-fanboys, men før dere spidder meg - misforstå meg rett. Jeg er mangeårig bruker av linux (tilbake til debian in 1998 eller noe slikt), og har senere gått over til å bruke freebsd som jeg synes er et strålende (og i det fleste tilfeller bedre OS enn linux, windows osv..). Jeg eier ingen mac, men jeg skulle ønske jeg gjorde det. Fordi fra et proff synspunkt hvor man får alt til å fungere out of the box og fremdeles ha fleksibilitet til å velge egen programvare, så har de uten noen som helst tvil det beste OSet.

 

Ta en titt på Macports, idag i overkant av 4800 tilgjenglige ports. Apple lar deg også dualboote i så mye du vil, fordi de vet at har de ikke det beste OSet, kan de bare legge ned med en gang. Selve hardwaren de bruker relativt til prisnivået på produktene er ikke konkurransedyktige. (Det skal selvfølgelig sies at Apple aldri kunne dratt av dette uten å ha hatt bsd-basert kjerne i bunnen).

 

Men jeg er sterkt uenige at man blir totalt innelåst med os x. Hvis os x hadde blitt solgt separat, ville det vært inne på min thinkpad fra dag en.

 

Når det kommer til "elite" argumentet går det begge veier. Er det du som bestemmer hva som skal inn i neste linux-kjerne kanskje?

 

//Torgeir

Lenke til kommentar
Jeg innser at det her er mange linux-fanboys, men før dere spidder meg
Sorry, litt spidding må det bli ;)
Jeg er mangeårig bruker av linux (tilbake til debian in 1998 eller noe slikt)
Dette er et argument jeg begynner å bli litt klar av, og det sier ingenting. Alle som er interessert i data i dag har vel prøvd en distro ved anledninger, det betyr ikke stort.
, og har senere gått over til å bruke freebsd som jeg synes er et strålende (og i det fleste tilfeller bedre OS enn linux, windows osv..).
FreeBSD er bra, for all del, men som OS når det ikke Linux til knærne, les testen til Robin en tid til bake for litt basis bakgrunn.
Jeg eier ingen mac, men jeg skulle ønske jeg gjorde det. Fordi fra et proff synspunkt hvor man får alt til å fungere out of the box
Det argumentet begynner å tynnes etterhvert som det nå er enkelt å få en maskin med linux ferdig installert. Dokumentasjon på diverse maskiner begynner også å bli veldig god.
så har de uten noen som helst tvil det beste OSet.
De har et glimrende OS, men dette blir å dra det litt langt. For mange er det ikke best.
Ta en titt på Macports, idag i overkant av 4800 tilgjenglige ports.
Det blir rimelig spedt når Debian og Ubuntu nå har fem ganger så mye i de offisielle brønnene, og gud vet hvor mye hvis man begynner å ta med uoffisielle. Debian Etch fyller nå 21 CD'er hvis du vil laste ned:

http://distrowatch.com/table.php?distribution=debian

Apple lar deg også dualboote i så mye du vil,
Såvidt jeg vet støtter Bootcamp kun windows, å dual-boote med linux ansees vel derfor som usupportert hack.
Men jeg er sterkt uenige at man blir totalt innelåst med os x. Hvis os x hadde blitt solgt separat, ville det vært inne på min thinkpad fra dag en.
Her sier du det selv, du er låst til Mac med OS X, hva med siste generasjon IPod Nano, hvor de har kryptert firmware bare for å være sikker på at det blir et helvete for linuxfolk? Endret av Del
Lenke til kommentar

Mulig dette er nevnt (orket ikke lese alle fire sidene), men her er hva jeg tror har skjedd.

 

Mini-bærbare begynner å komme med Linux. Microsoft gjør et forsøk på å gjøre XP mer attraktivt. De tilbyr produsentene en billiglisens på XP for "nett PCer". For at ikke produsentene skal kalle alle sine bærbare, uansett ytelse, for "nett PC" og bare kjøpe de billige lisensene, legger Microsoft inn en del krav til hva maksimum spesifikasjon på en slik PC kan være.

 

Forøvrig helt enig med det mange andre har sagt. For en bærbar som er ment hovedsakelig til epost/surfing/tekstbehandling er det overhodet ingen grunn til å kjøre på med et Microsoft operativsystem.

Lenke til kommentar
Jeg innser at det her er mange linux-fanboys, men før dere spidder meg - misforstå meg rett. Jeg er mangeårig bruker av linux (tilbake til debian in 1998 eller noe slikt), og har senere gått over til å bruke freebsd som jeg synes er et strålende (og i det fleste tilfeller bedre OS enn linux, windows osv..).
Forskjellige OS (også XP/Vista) har forskjellige fortrinn og bakdeler, og "Fanboys" kan vel brukes om deler av brukermassen for de fleste OS. Jeg har brukt det selv ved enkelte anledninger men heller mer og mer til at det er en floskel som ikke understøtter der argumentene jeg forsøker å fremføre.
Jeg eier ingen mac, men jeg skulle ønske jeg gjorde det. Fordi fra et proff synspunkt hvor man får alt til å fungere out of the box og fremdeles ha fleksibilitet til å velge egen programvare, så har de uten noen som helst tvil det beste OSet.
Det er en forutsetning for et økosystem at det er en form for regime - underliggende filosofi - som sikrer en enhetlig håndtering av programmer. Eksempelvis bør man bruke samme kommando for å slette en fil overalt i et system, og kommandoen bør være lett gjenkjennelig og logisk. Det samme gjelder plassering av menyer og betegnelser som disse bruker.

 

I OSX har regimet gitt god uttelling i form av arbeidsflyt, og etter min oppfatning er dette den største fordelen i OSX. Slik jeg ser det har det i litt for stor grad gått ut over fleksibiliteten i hvordan brukere tilpasser sitt arbeidsområde, men dette er en avveining. Jeg tror imidlertid at Apple vil øke fleksibiliteten litt for å matche Linux. Linux på sin side har en stor jobb å gjøre innen arbeidsflyt. Her tror jeg nok KDE har kommet lengst innen OpenSource og jeg ser ikke bort ifra at det vil bli en smitte-effekt fra OSX via KDE til andre OpenSourceprosjekter. Foreløpig er vel dette prisen man betaler for en fragmentert utviklingsmodell.

Men jeg er sterkt uenige at man blir totalt innelåst med os x. Hvis os x hadde blitt solgt separat, ville det vært inne på min thinkpad fra dag en.
Noe må være låst for å sikre arbeidsflyt og felles brukerlogikk, men det finnes jo mange eksempler på Apple's forsøk på å låse brukerne. iPhone's låsing til bestemte operatører er jo et uhørt eksempel på begrensninger som ikke har noe som helst med selve duppeditten eller operativsystemet på den å gjøre. Det blir omtrent som at Audi bare tillot bilene sine å kjøre på bensin fra BP.

 

Nå lar det seg jo fint gjøre å kjøre OSX på ThinkPad (må man klistre et Applemerke på maskinen?) dersom man gidder å ta jobben med den litt mer kompliserte installasjonsprosedyren. Lisens må selvsagt kjøpes.

Når det kommer til "elite" argumentet går det begge veier. Er det du som bestemmer hva som skal inn i neste linux-kjerne kanskje?
Beslutninger må tas, og et hierakisk system er relativt velegnet til å skjære gjennom når avveininger foretas. Langt ifra alle vil være enig i de beslutninger som tas, og ikke alle beslutninger vil være ideelle. Den demokratiske delen av prossessen ligger i at hvem som helst kan bidra med kode til Linuxkjernen. Mange bidrar, men mye av det som blir levert er i realiteten mindre genialt enn hva utvikleren mener selv.

 

Derfor er det nødvendig med siling slik at snarveier og dårlig kode unngås. Jeg hadde gjerne sett at "ledergruppen" (Torvalds/Norton) hadde blitt utvidet og at nivået under der igjen hadde blitt utvidet litt. Jeg tror det hadde medført en positiv endring.

Lenke til kommentar

De som forslår Apple, bør være oppmerksom på at Apple kunne/ville bli den verste monopollisten om de hadde sjansen eller muligheten. Ingen får lov til å produsere noe som helst komponenter for Apple plattformen.

 

Heldigvis har IBM-plattformen og Microsoft holdt dem i sjakk, ellers hvis Apple skulle hatt like stor innflytelse som IBM+Microsoft, da ville vi hatt bare 1 GPU prousent, 1 soundcard produsent, 1 plattform , osv...

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
De som forslår Apple, bør være oppmerksom på at Apple kunne/ville bli den verste monopollisten om de hadde sjansen eller muligheten.

Enig i det. Det eneste markedsmessige som er bra med OSX er at mannen i gata blir oppmerksom på at det finnes alternativer til Windows. Dessverre er det alt for mange som ikke vet at det finnes alternativer og dermed heller ikke vurderer de. For å få en sunn konkurranse må i hvert fall folk vite at det finnes alternativer og ha muligheten til å vurdere det.

 

Jeg gleder meg til den dagen mannen i gata kan gå på elkjøp og se et godt utvalg av OS på PC-ene der. Windows, OSX og Linux. Helst flere varianter av hver og mulighet til å velge OS på hver enkelt maskin.

 

Omtrent som man kan velge ostepølse med bacon og rekesalat på bensinstasjonen og ikke nødvendigvis kun får velge mellom kort og lang wiener (dagens parallell til utvalget av OS på elkjøp)

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til den dagen mannen i gata kan gå på elkjøp og se et godt utvalg av OS på PC-ene der. Windows, OSX og Linux. Helst flere varianter av hver og mulighet til å velge OS på hver enkelt maskin.

 

problemet blir at dem kommer til å stå der å klø seg i hodet helt til en "vennlig" selger kommer bort og pakker på dem det produktet som gir butikken høyest provisjon...

Lenke til kommentar
Jeg personlig tror at EEE blir en kortvarig suksess... et opphypa produkt som er kult en mnd når man skal vise den til venner og bekjente.

 

let the flaming begin =PPP

Hm, la meg prøve å forstå hvordan du tenker. Vi har altså nå en situasjon hvor markedet flommes over av laptoper som veier ca. ett kilo, har batteritid som nærmer seg ti timer, begynner å få 10" skjermer med en oppløsning de fleste var fornøyd med på sin desktop noen år tilbake, de kommer med en komplett software stack inklusive full office pakke og en browser som er himmel og hav bedre enn IE, de er immune mot virus og spyware, tastaturene begynner å bli fullverdige, CPU er kraftig nok til det aller meste, alle hardware komponenter er åpne, så du er garantert god driverstøtte i alle OS. Inntil kort tid siden solgtes ultraportable glatt til over ti tusen i butikk, og nå får du disse maskinene ferdig satt opp med alt av desktop software og ingen reklamesoftware for prisen av en Vista og MS office lisens. Jupp, det blir helt sikkert en flopp av gigantiske proporsjoner.

 

Vi som skjønner dette Joona er så heldige at vi unngår hele fadesen, og kjøper oss en skikkelig ultraportabel med skikkelig Vista Business istedet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352259

Gjett om folk kommer til å skjønne at de har driti skikkelig på leggen når floppen blir avdekket, da kan vi sitte der å le av dem.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Disse småmaskinene er fokusert på hva man "greier seg med. Det som er utelatt er for en stor del ting som kan vanskeliggjøre bruken av IT for uerfarne - men det er tilgjengelig om man ønsker det. Maskinene er oppgavefokusert fremfor teknologifokusert.

 

Produsentene tjener penger på de, og man har gitt brukerne hva som fortsatt er et av de store problemene med bærbare maskiner: Batteritid.

 

Det kan være lett å forveksle Norge med verden ellers, men vi er meget priviligerte økonomisk i forhold til omtrent hvilket som helst annet sted. Tar man en tur rett rundt hjørnet (England, Russland, Baltikum - eller USA for den del), finner man svært mange som lever i nokså fattige kår. 3-4 pc'er i en bolig er ikke så vanlig alle steder.

 

Da er en billig maskin som i tillegg er oppfattet som "kul" en liten genistrek som gir mange adgang til teknologi som de ellers ikke ville hatt.

 

Eee og dens like konkurrerer egentlig ikke i et eksisterende marked - de skaper nye markeder eller utvider markedet.

 

Som alt annet kommer disse maskinene til å utvikles videre og noe av "filosofien" vil smitte over på bedre spesifiserte maskiner. Bedre batteritid for alle?

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Jeg personlig tror at EEE blir en kortvarig suksess... et opphypa produkt som er kult en mnd når man skal vise den til venner og bekjente.

 

let the flaming begin =PPP

Hm, la meg prøve å forstå hvordan du tenker. Vi har altså nå en situasjon hvor markedet flommes over av laptoper som veier ca. ett kilo, har batteritid som nærmer seg ti timer, begynner å få 10" skjermer med en oppløsning de fleste var fornøyd med på sin desktop noen år tilbake, de kommer med en komplett software stack inklusive full office pakke og en browser som er himmel og hav bedre enn IE, de er immune mot virus og spyware, tastaturene begynner å bli fullverdige, CPU er kraftig nok til det aller meste, alle hardware komponenter er åpne, så du er garantert god driverstøtte i alle OS. Inntil kort tid siden solgtes ultraportable glatt til over ti tusen i butikk, og nå får du disse maskinene ferdig satt opp med alt av desktop software og ingen reklamesoftware for prisen av en Vista og MS office lisens. Jupp, det blir helt sikkert en flopp av gigantiske proporsjoner.

 

Vi som skjønner dette Joona er så heldige at vi unngår hele fadesen, og kjøper oss en skikkelig ultraportabel med skikkelig Vista Business istedet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352259

Gjett om folk kommer til å skjønne at de har driti skikkelig på leggen når floppen blir avdekket, da kan vi sitte der å le av dem.

 

 

Nå får man jo brukbare 15" laptoper til en 4000-5000kr. Men uansett, bare tiden vil vise. Jeg ser for meg at de første versjonene av EEE maskinene sikkert vil selge en del, men at det vil bli en stopp i populariteten ganske kjapt. Etter dette vil folk igjen gå tilbake til standard maskinene på 15". Bare for at DU (del) tror og håper dette vil revolusjonere hele verden, betyr det ikke det er slik virkeligheten vil bli.

 

Del: den holdningen din starter å bli en smule slitsom. Du takler rett og slett ikke at noen mener noe annet enn deg.

Lenke til kommentar
Mini-bærbare begynner å komme med Linux. Microsoft gjør et forsøk på å gjøre XP mer attraktivt. De tilbyr produsentene en billiglisens på XP for "nett PCer". For at ikke produsentene skal kalle alle sine bærbare, uansett ytelse, for "nett PC" og bare kjøpe de billige lisensene, legger Microsoft inn en del krav til hva maksimum spesifikasjon på en slik PC kan være.

 

Er dette som vinkles feil ja. Folk tror at MS presser XP på produsentene, noe de ikke gjør, men de vil hindre at produsentene selger med xp på bærbare over "websurf" skiktet uten å betale "full pris" for dette. Ser ikke noe galt i dette, men man kan så klart vinkle det sånn man ønsker, så det høres mye verre ut enn det er. Er jo inn å bashe MS.

 

Er uansett ikke noe som hindrer produsentene å selge pcene med 1gb ram, så kan folk oppgradere om de føler de har behov for det.

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke klaging på at de får xp lisenser billig, men klaging på at de ikke får bruke disse lisensene på de pcene de selv vil.

 

Produsentene er like sleipe som MS, så skjønner godt hvorfor de må sette en grense for spec, da lisensene er beregnet på en "webpc" (noen som har et bedre ord for å beskrive de surfepcene?). Om det ikke var noen begrensning, ville de tjene godt på å selge lisensene med bedre bærbare også, i konkurranse med Vista, og da MS egentlig har sagt de ikke vil levere xp lengre, bør vel produsentene være glade de får noen i heletatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...