Gå til innhold

Dikterer PC-produsentene


Anbefalte innlegg

la meg presisere. De første utgavene av disse maskinene selger sikkert en god del. Men jeg kan se for meg at gjennkjøpsraten vil være lav. Folk vil kjøpe seg èn slik, og det vil være med det.

 

Kan du ikke se litt lenger enn data miljøet, det er ikke de guttene eller mennene for den saks skyld sitter med masse avanserte datautstyr på rommet eller unkarsleiligheten som skal kjøpe disse maskinene. Dette er maskiner som retter seg mot urbane mennesker som er på farten, vi som bor i byen og er studenter, eller de som rett og slett bare har en urban livstil. Disse maskinene kan VI bruke på kafe, universitets forelesninger, t-bane (og etterhvert Bergens bybane), på vei fra og til jobb/skole osv. De fleste av oss har allerede nevnte 15" maskiner, men de er store og tunge selv min MBP som er den letteste 15" som finner er litt for stor til å bære med seg overalt.

 

Dette er ikke maskiner for ungutter som bor hjemme, eller 30 år gamle småbarnsfedre som har data som hobby i kjellerommet sitt. Dette er maskinene for de som bor i byen, og ikke bryr seg om specs. osv. det vil vil ha er noe vi kan leke med på kafe osv. Jeg skal love deg at slike søte små maskiner vil selge som varmt hvetebrød, feks i universitetsmiljøet, det er en større og større gruppe mennesker som har en urbanlivstil her i Norge for ikke snakk om i resten av verden. Dette er maskinene for den alternative kulturelle middelklassen, grunnen til at folk ikke ser behovet er rett og slett at de ikke tilhører den rette samfunnsgruppen. Bor du på bygda og kjører bil og aldri går rundt med PC og bøker i en messengerbag i byen og henger på kafe eller i parken, så skjønner man ikke behovet for en minimaskin en 15" er jo uansett mye bedre når den bare skal kjøres rundt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg synes folk skal få kjøre absolutt hva de ønsker på maskinene sine jeg.

 

Konseptet bak disse maskinene startet vel mange år siden med tanken om å lage en PC som var tilgjengelig for alle og kunne anvendes av alle. Kostnadmålet var satt til 100 USD. OLPC er et forsøk på å komme så nær dette som mulig. Alle disse minimaskinen er på mange måter en konsekvens av dette.

 

Eee var vel den som kom nærmest OLPC. OLPC/Eee er små - ikke fordi det er veldig ønskelig at de er små, men fordi det sparer kostnader og energiforbruk. Ved å bruke XP kreves det høyere spec og man må bruke flere alternativer når det gjelder hardware. DET det bryter med konseptet bak og øker produksjonskostnadene.

 

En annen del av konseptet som ligger bak bølgen av småmaskiner er svært forenklet administrasjon og brukergrensesnitt som reflekterer bruksområdet OLPC / Eee er bygd for. De er ment å være svært enkle å bruke. XP er heller ikke i samsvar med denne delen av "filosofien bak".

 

Intensjonen med disse maskinene er IKKE å pushe Linux på nye brukere. Linux er et verktøy for å oppnå de målene som er basis for konseptet (100 USD og OLPC). Linux er valgt fordi at skalérbarheten på kernel lar produsentene optimalisere utnyttelsen av hardware. Det er også forholdsvis lett å utvikle brukergrensesnitt som er i samsvar med ønsket om lav bruksterskel. God tilgjengelighet av applikasjoner som kan brukes uten å fravike målet om rimelig hardware og totalkostnad for brukerne er også viktig.

 

Produsentenes valg om å levere disse maskinene med XP er helt greit det, men det gjør også at de fraviker konseptet. Så er det jo interessant da - at Microsoft gjør hva de kan for å hindre folk i å kjøpe XP - bortsett fra på disse maskinene. :cool:

 

------

Urban "Cool" vil nok ligge bak en stor del av kjøpermassen for en slik maskin i velstående samfunn som det norske. Det er kjempebra fordi det forhindrer "stigma" i forhold til grupper med svak økonomi - feks i amerikanske ghettoer. "Cool" eller hva det heter i disse dager bidrar til å legitimere disse maskinene også for de som kjøper/får de pga svak økonomi. Man kan si mye positivt om OLPC, men "Cool" er den nok ikke, så det blir nok Eee som ivaretar den biten.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
[..] skjønner godt hvorfor de må sette en grense for spec, da lisensene er beregnet på en "webpc" (noen som har et bedre ord for å beskrive de surfepcene?). Om det ikke var noen begrensning, ville de tjene godt på å selge lisensene med bedre bærbare også, i konkurranse med Vista [..]

Microsoft har vel ingenting med hvordan PC-produsentene lager maskinene sine! Å tvinge dem til å endre spesifikasjonene, ellers får de ikke bruke XP, ligner på mafiavirksomhet. Slike lisensbetingelser kan ikke være lovlig. Jeg gleder meg til EU kommenterer denne saken.

 

Microsoft opererer her som en regulatorisk instans i verdensøkonomien og er langt fra prinsippet om sunn, fri og utvunget konkurranse. Sånt må man overlate til GATT og andre organisasjoner, samt nasjonale og overnasjonale myndigheter.

 

Jeg synes det er forstemmende å se at folk kan akseptere slik oppførsel fra en nær-monopolist. Da gir man i praksis mer makt til Microsoft til å gripe inn i våre liv. Er det det vi ønsker? Skal jeg ikke få lov til å kjøpe en Acer minibærbar med 2 GB minne vis jeg vil? Nei, fordi Microsoft har sagt at jeg ikke får lov? Utrolig ...

Lenke til kommentar

microsoft er fri til å sette hva krav dem vil til å selge sitt produkt til en kunde, så får det være opp til kunden om han ønsker produktet under disse krav eller ikke. dessverre så er kunden (acer) i denne sammenhengen nervøs ovenfor risiko, og bøyer seg derfor for microsoft heller den å risikere at deres potensielle kundemasse ikke ønsker en pc uten windows.

Lenke til kommentar
[..] skjønner godt hvorfor de må sette en grense for spec, da lisensene er beregnet på en "webpc" (noen som har et bedre ord for å beskrive de surfepcene?). Om det ikke var noen begrensning, ville de tjene godt på å selge lisensene med bedre bærbare også, i konkurranse med Vista [..]

Microsoft har vel ingenting med hvordan PC-produsentene lager maskinene sine! Å tvinge dem til å endre spesifikasjonene, ellers får de ikke bruke XP, ligner på mafiavirksomhet. Slike lisensbetingelser kan ikke være lovlig. Jeg gleder meg til EU kommenterer denne saken.

 

Microsoft opererer her som en regulatorisk instans i verdensøkonomien og er langt fra prinsippet om sunn, fri og utvunget konkurranse. Sånt må man overlate til GATT og andre organisasjoner, samt nasjonale og overnasjonale myndigheter.

 

Jeg synes det er forstemmende å se at folk kan akseptere slik oppførsel fra en nær-monopolist. Da gir man i praksis mer makt til Microsoft til å gripe inn i våre liv. Er det det vi ønsker? Skal jeg ikke få lov til å kjøpe en Acer minibærbar med 2 GB minne vis jeg vil? Nei, fordi Microsoft har sagt at jeg ikke får lov? Utrolig ...

 

Så kjøp den med 1gb minne og kjøp med 1gb utenom. Da unngår du reglene MS har satt for salg av xp lisensen.

 

Dette blir jo ikke noe verre enn at OSX er kun for mac. Slutt å lag store saker ut av noe som strengt tatt ikke er spesielt stort.

Tviler sterkt på at EU vil bry seg med dette, men de pengegriske folka har overrasket før.

 

Det det er snakk om her, kort og godt, er at Acer ikke liker at de ikke får selge software fra MS som de selv ønsker, og er redde de taper markedsandeler, og kviner da til media.

 

 

Ganske lavmål etter min mening.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

altså.. om du bruker adobe flash i linux, oplever du ganske ofte at netlesern slutter å svare. dette skyldes ene og alene adobe flash player. om du ikke opplever dette har du en flashblocker eller adblock + . du kan jo teste å surfe litt rundt på f.eks youtube og vg.no uten noe slikt aktivert.. det byr ganske ofte på problemer for lunuxbrukere med adobe flash. gnash spiller jo ikke al flash som som den skal være.

Lenke til kommentar

vel nå åpnet nylig adobe specsa på flash for tredjepartsimplementasjon (før det så har gnash drevet med reimplementeringer og kasteet vekk tid på å ikke gjøre seg til advokatmat) så det er fullt mulig vi vil se større hopp i kvaalitet på gnash fremover.

 

men så liker jeg å lese at firefox 3.1 får ogg under panseret ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
altså.. om du bruker adobe flash i linux, oplever du ganske ofte at netlesern slutter å svare. dette skyldes ene og alene adobe flash player. om du ikke opplever dette har du en flashblocker eller adblock + . du kan jo teste å surfe litt rundt på f.eks youtube og vg.no uten noe slikt aktivert.. det byr ganske ofte på problemer for lunuxbrukere med adobe flash. gnash spiller jo ikke al flash som som den skal være.

 

Opplever da dette ganske ofte i nyoppgradert IE7 på jobben også jeg da, så er vel ikke noe Linux fenomen dette, men heller en Adobe greie. Dette blir bare en "kvalifisert synsing" fra min side da jeg hoppet av software/hardware karusellen for en del år tilbake, og kun holder meg oppdatert på akkurat det jeg selv har behov for. Synd at ikke "mannen-i-gata" tørr kaste seg over en Linux distro for å finne ut av hva det er. Tror mange hadde fått en positiv overraskelse etter en liten "prøve og feile" session.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...