Gå til innhold

Test: Apple Iphone 3G


Anbefalte innlegg

Amobil skriver: "Apple har dessverre ennå ikke gjort det mulig å kjøre flere programmer samtidig, som MSN-klient eller lignende som ligger skjult mens du gjør andre ting. Riktignok, når du lukker et program, forblir informasjonen lagret og kommer frem neste gang du starter programmet igjen. Unntaket er mp3-spilleren og Push-mailen, som også kan spille i bakgrunnen."

 

Forsåvidt sant at Iphone 3G ikke har muligheten til å la programmer kjørende i bakgrunnen. Men har faktisk tro på apple sin løsning med at deres server opprettholder en tilkobling til telefonen din, slik at alle tredjepartsprogrammer går gjennom deres server (eks msn) slik at msn meldinger kan "pushes" inn på telefonen. Denne løsningen blir vel ikke implementert før om ett par mnd såvidt jeg forstod, men dog virker dette som et godt alternativ istedenfor å la mange programmer kjøre i bakgrunnen. Har selv hatt flere symbian s60 mobiler, og jeg bruker sjelden å la programmer kjøre i bakgrunnen pg.a. ytelsen går ned en del. Så hvorfor ikke forsøke en alternativ løsning...

 

Ble overrasket over at det var så dårlig batteritid da, spent på å se hvordan dette fungerer i praksis. Har nå sett omtale fra amobil og Wall Street Journal, og batteritiden slaktes vel på begge..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida har ingenting imot Apple og noen som bruker produktene deres. Apple sine produkter går som regel etter den samme målgruppen hele tiden og derfor blir personer i denne gruppen veldig engasjert og et stort anntall(sammenlignet med andre merker/produsenter) fanboys som tror at alt Apple lager er gull og at alle andre bare ikke har innsett det enna. Foresten så sier du selv at alle Apple brukere er hypnotiserte fanboys om du leser over en gang til ;)

Lenke til kommentar

Må nesten si at jeg er enig i at telefonen muligens ikke fortjener en 5er og at en 4er hadde vært mer adekvat , det som trekker ned for meg :

 

*Pris på teknologipakken.

*Kamera.

*Manglende støtte for java.

*Innebygd batteri som ikke er utbyttbart (stor uting).

*Begrenset os og programvarepakke basert på Mach kernelen som er funnet i Mac Os X.

 

Derimot så er jo det utrolige brukervennlige Gui'et som er det største salgspunktet for denne telefonen da teknologien den har er jo i bunn og grunn ikke revolusjonerende og på noen punkter også utdatert i forhold til hva som er tilgjengelig.

 

Som sagt, det blir spennende å se hva konkurrentene greier å få til.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en haug med mobiler opp igjennom, inkludert diverse smartphones med Symbian og Windows Mobile 5.0 og 6.0. Men kjøpte en iPhone for et halvt år siden, og jeg tror ikke at dere som sier "Was? Trodde den skulle få 2´er", har prøvd den no særlig. For den er revolusjonerende på det viktigste planet etter min mening - brukervennlighet. Der hvor jeg tidligere syntes at min tidligere HTC briljerte (typisk e-mail, surfing, kalender og dokumenter) viste seg å bli så grundig eid av iPhonen. Jeg mener; jeg har aldri sett en word-,pdf-,xls-fil SÅ bra, enkelt og brukbart på en mobil. Jeg har aldri kunne lest mail så greit på en mobil, og aldri kunne surfet så bra på en mobil før. Det er klart at den har sine mangler, som kommer av de typiske begrensningene Apple har satt for at iPhone skal føles så "enkel" og "sikker" (tenker da på at man f.eks ikke kan åpne dokumenter med mindre det er i webbrowseren eller i mail-programmet). Men mange av problemene kan løses temmelig greit ettersom min er jailbreaket, og man kan derfor skaffe en haug med programmer bare ved å trykke på "installer" og søke etter det man trenger.

 

Jeg bruker helt klart laptopen min mye mindre i mange sammenhenger, og ser ikke for meg noe annet alternativ enn iPhonen. Har testet diverse "iPhonekillere", og de fleste faller igjennom temmelig fort ettersom de fleste er heilt ubrukelige når man skal trykke på touchscreenen på dem. Jeg driter i specs - så lenge mobilen fungerer bedre enn alternativene (og i dette tilfellet vesentlig bedre)

 

Nei, ser for meg at jeg blir i iPhoneleiren en stund. Ser ingen andre alternativer, og heller ingen grunn til å bytte til noe annet - i så fall iPhone 3G, men det må isåfall bli hvis iPhonen min skulle gå i filler, bli knust, mistet eller stjålet :p

 

Just my opinion :-) Litt biased ettersom jeg eier en liksom, men whatever (Share the joy!) :p

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan dere skrive "Batteriet på Iphone er ikke særlig å juble for. I tiden vi brukte telefonen gikk det sjelden én dag der vi ikke måtte lade telefonen to ganger for dagen." i testen uten å ta med "Dårlig batteri" på minussiden eller i det hele tatt nevne det under konklusjonen? Bra batteri er jo essensielt, jeg driter i om jeg om så får den "ultimate" telefonen med alt av dagens og morgendagens teknologi, 4G (med utbygget nett) og litt til - hvis den fungerer i 3 minutter før den må ha strømtilførsel igjen. Da er den ubrukelig.

 

Alvorlig talt, det blir for dumt at dette ikke skal trekke på totalkarakteren.

Lenke til kommentar

1. iPhone skal være en surfe og mediamobil - men du må lade hver dag/flere ganger om dagen.

2. iPhone skal være musikkmobil - men den har ikke radio

3. iPhone skal være bildebrowser og media-stasjon - men den har elendig kamera

4. iPhone skal være enkel og grei i bruk, nyskapende i teknologi osv - men du får ny LCD-skjerm+HTC Diamond for samme pris.

 

iPhone e en eneste selvmotsigende pakke, i et lekker design, lekker interface og ekslusiv fremtreden- like fult stryker den på design når den er dobbelt så stor som gjennomsnittsmobilen og veier 30g mer.

 

Ser ingen grunn til å kjøpe iPhone.

Lenke til kommentar

Jeg tror litt av logikken din forsvant der.

 

iPhone er en bildebrowser ja -- men det betyr ikke at den må ha godt kamera.

Hvis du har en av disse bilderammene, med LCD-skjerm skjult i en vanlig bilderamme, syns du at den skal ha et godt kamera? Det er også en bildefremviser, men det betyr ikke at den må ha et bra kamera.

 

Dessuten, hvilke mobiler klarer å surfe med en ordentlig webbrowser med 3G, høre på musikk og brukes til e-mail uten å måtte lade i løpet av dagen?

 

Og at den er dobbelt så stor som gjennomsnittsmobilen er det teiteste jeg har hørt. Finn en mobil med skjerm på størrelse med iPhonen, som også har WiFi og GPS, og så kan vi sammenligne størrelser. Jeg er sikker på at iPhone er mye mindre enn de fleste andre.

Lenke til kommentar
1. iPhone skal være en surfe og mediamobil - men du må lade hver dag/flere ganger om dagen.

2. iPhone skal være musikkmobil - men den har ikke radio

3. iPhone skal være bildebrowser og media-stasjon - men den har elendig kamera

4. iPhone skal være enkel og grei i bruk, nyskapende i teknologi osv - men du får ny LCD-skjerm+HTC Diamond for samme pris.

 

iPhone e en eneste selvmotsigende pakke, i et lekker design, lekker interface og ekslusiv fremtreden- like fult stryker den på design når den er dobbelt så stor som gjennomsnittsmobilen og veier 30g mer.

 

Ser ingen grunn til å kjøpe iPhone.

 

Punkt 1: Det samme ble sagt om første iPhonen...etter min mening tok de kraftig feil. Alt avhenger av preferanser (valg av edge/3g og lysstyrke). Når jeg går på jobb med min iPhone...har wifi radioen på hele tiden, youtube over wifi hver pause og spiller musikk hele dagen ellers kommer jeg hjem med over 75% kapasitet igjen. Dette er bedre enn alt annet jeg har prøvd så langt. Så jeg er fornøyd så langt ialleall.

 

Punkt 2: Ening...kunne godt hatt radio. Men med riktig dataabbonement og nettradiosoftware(kommer garantert snart) har vi faktisk en mye bedre løsning.

 

Punkt 3: Kameraet er ikke noe å skryte av, og noe jeg savner innimellom. Men den tar faktisk overraskende greie bilder med tanke på den dårlige kamerateknologien den har. Det kan likevel brukes til noe.

 

Punkt 4: Dette er bare latterlig siden "brukevenlighet" ikke kan nevnes i samme setning som Windows Mobile telefoner som skal være basert på touch prinsippet.

Har hatt Touch Cruise selv og det var en enorm skuffelse på alt foruten om TomTom GPS....som forøvrig også kommer til iPhone nå. Gjennomsnittsmobilen leveres heller ikke med en 3,5" multitouchskjerm av glass, noe som rett og slett bør oppleves før man tror man forstår forskjellen det utgjør i praksis.

 

iPhone leverer en glimrende pakke. Eneste som virkelig gjenstår på den er skikkelig kamera. Men jeg mener som sagt at Apple prioriterer riktig og lager en solid plattform først.

Lenke til kommentar
Jeg tror litt av logikken din forsvant der.

 

iPhone er en bildebrowser ja -- men det betyr ikke at den må ha godt kamera.

Hvis du har en av disse bilderammene, med LCD-skjerm skjult i en vanlig bilderamme, syns du at den skal ha et godt kamera? Det er også en bildefremviser, men det betyr ikke at den må ha et bra kamera.

 

Dessuten, hvilke mobiler klarer å surfe med en ordentlig webbrowser med 3G, høre på musikk og brukes til e-mail uten å måtte lade i løpet av dagen?

 

Og at den er dobbelt så stor som gjennomsnittsmobilen er det teiteste jeg har hørt. Finn en mobil med skjerm på størrelse med iPhonen, som også har WiFi og GPS, og så kan vi sammenligne størrelser. Jeg er sikker på at iPhone er mye mindre enn de fleste andre.

Litt av vitsen med alle bilde-greiene er at man skal kunne browse bildene man tar (slik som i reklamen).

Mange telefoner som kan browseo osv og fremdeles holde ut mer enn en dag...

Nokia ett eller annet har GPS og er en del mindre.

Det med skjerm er jo verdens dårligste argument - selfølgelig blir den stor når det er stor skjerm. Det gjør da ikke telefonen mindre? Det syns jeg virker ulogisk...

Lenke til kommentar
1. iPhone skal være en surfe og mediamobil - men du må lade hver dag/flere ganger om dagen.

2. iPhone skal være musikkmobil - men den har ikke radio

3. iPhone skal være bildebrowser og media-stasjon - men den har elendig kamera

4. iPhone skal være enkel og grei i bruk, nyskapende i teknologi osv - men du får ny LCD-skjerm+HTC Diamond for samme pris.

 

iPhone e en eneste selvmotsigende pakke, i et lekker design, lekker interface og ekslusiv fremtreden- like fult stryker den på design når den er dobbelt så stor som gjennomsnittsmobilen og veier 30g mer.

 

Ser ingen grunn til å kjøpe iPhone.

 

Punkt 1: Det samme ble sagt om første iPhonen...etter min mening tok de kraftig feil. Alt avhenger av preferanser (valg av edge/3g og lysstyrke). Når jeg går på jobb med min iPhone...har wifi radioen på hele tiden, youtube over wifi hver pause og spiller musikk hele dagen ellers kommer jeg hjem med over 75% kapasitet igjen. Dette er bedre enn alt annet jeg har prøvd så langt. Så jeg er fornøyd så langt ialleall.

 

Punkt 2: Ening...kunne godt hatt radio. Men med riktig dataabbonement og nettradiosoftware(kommer garantert snart) har vi faktisk en mye bedre løsning.

 

Punkt 3: Kameraet er ikke noe å skryte av, og noe jeg savner innimellom. Men den tar faktisk overraskende greie bilder med tanke på den dårlige kamerateknologien den har. Det kan likevel brukes til noe.

 

Punkt 4: Dette er bare latterlig siden "brukevenlighet" ikke kan nevnes i samme setning som Windows Mobile telefoner som skal være basert på touch prinsippet.

Har hatt Touch Cruise selv og det var en enorm skuffelse på alt foruten om TomTom GPS....som forøvrig også kommer til iPhone nå. Gjennomsnittsmobilen leveres heller ikke med en 3,5" multitouchskjerm av glass, noe som rett og slett bør oppleves før man tror man forstår forskjellen det utgjør i praksis.

 

iPhone leverer en glimrende pakke. Eneste som virkelig gjenstår på den er skikkelig kamera. Men jeg mener som sagt at Apple prioriterer riktig og lager en solid plattform først.

Punkt 4: ... den koster fremdeles 6000 - 10 000 kr... jeg får meg altså 32" samsung tv og den nye samsung F480 for samme pris...

Punkt 3: Kameraet funker sikkert til noe, men f.eks å erstatte kameraet kan den ikke, og når den i tillegg er like stor som et kamera så blir det slit med to schvære dingser på ferie.

Punkt 2: Nettradio brukes over web. Web=penger. Du bruker altså maaasse penger bare på å høre på radio..

Punkt 1: Batteriet suger. Skal du på ferie/lang fly tur evnt. lang bil tur kan du ikke være foruten laderen.

 

Skjønner godt at det går ann å se seg blind for feil når man liker noe. Selv gjort det, men med iPhone så ble det rett og slett for mye. Jeg var villig til å droppe kamerakvalitet, men ikke når telefonen blir så stor og 133g(!) tung. for ikke å snakke om den stive prisen...

Endret av mkb88
Lenke til kommentar
Som på styreflaten på en bærbar datamaskin reagerer telefonen på varmen i fingeren, noe som gir deg mye mer presis styring.
Varme? Nei - det er vel mer elektisitet elns..

 

Mens HTC Touch for eksempel kun kan registrere én berøring av gangen, klarer Iphone to.
Feil - 5

 

Det meste av endringer fra originalen er kommet gjennom programvareoppdateringer i løpet av året som er gått siden lanseringen for ett år siden. Blant annet kan du nå selv omorganisere menyikonene, startmenyen nederst og lage flere "menysider".
Det kunne du da på den forrige også..?

 

Skal du zoome i et bilde, et stykke tekst eller en nettside drar du to fingre fra hverandre.
Eller dobbeltklikker - mye lettere, og fungerer alltid Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

NEI!!! Nei Nei og Nei på alle punkter.

 

- Landets råeste 3g telefon? ABSOLUTT IKKE!

Diamond, N-serien, Blackberry, jeg kan nevne endeløse telefoner som er MYE råere og har 3g, telefoner som kanskje ikke har akkurat den type skjerm, men som er generellt bedre.

 

- Lever den opp til hype'en? NEI!

Såvidt jeg har sett, har ikke gud strukket hånden sin ned fra himmelriket mot steve jobbs og levert vår tids beste elektroprodukt noensinne, jeg har riktignok sett den gullbelagt, men er ganske sikker på at dette bare er resultat av en fanboy men litt for mye penger. Jeg har heller ikke sett hav dele seg for den lille saken, ELLER hvordan verdensproblemer har forsvunnet i dens nærvær.

 

- Terningkast 5, TERNINGKAST 5????? TERNINGKAST FEM!?!?!?!

Dette vil jeg vel bare si nok en gang henger hardware folket seg på bølgen, jeg har sagt det før og jeg sier det igjenn, dette er apple-fanboys. Denne telefonen fortjener på ingen måte terningkast 5, jeg ser faktisk ingen gode begrunnelser på dette med mindre sammenlikningsgrunnlaget deres er kontanttelefoner på elkjøp.

Bare PRIS i seg selv burde trekke den ned, den har dårlig gps, ikke verdens beste batteri (SOM MAN IKKE KAN BYTTE BTW) og du er shanghaiet til å bruke itunes, jeg ser nok feil bare her til å gi telefonen terningkast 3. når man også legger til sammenlikning dagens mobilkamereaer på en så dyr telefon, størrelsen dere så fint nevnte, dårligere lydkvalitet enn andre mobiler, dårlig speakers OG mangel på java støtte og mms..... jeg ser mange feil her som langt ifra gir et terningkast 5 på dagens telefoner, med mindre EN av tre ting har skjedd.

 

1. Dere HAR faktisk bare kastet en terning på random

2. Dere er så langt oppi rævva til jobbs at man bare ser skosålene

3. Dere er bare mindless som tenker "OOH SHINY" eller "ALLE ANDRE VIL HA EN SÅNN, DA MÅ DEN VÆRE BRA"

Lenke til kommentar

Jeg må jo si at alle som sier at "alt" suger på Iphone (batteritid, at den er for stor osv.) tydeligvis ikke har brukt mange smarttelefoner. Jeg har brukt en del via jobb og tro meg, slår jeg på 3G, Blåtann, WiFi og surfer med min telefon. Så tømmer jeg den lett på en dag (jeg blir smånervøs når jeg er under 50% batterikapasitet og er ett stykke unna en lader)

 

At telefonen ikke har radio er vel noe som ikke akkurat intereserer meg (da jeg aldri har brukt dette på en telefon)

 

At dette er en guds gave som har ramlet ned har jeg ikke all verdens tro på, men at det kan være en telefon jeg har lyst på som jeg tror kommer til å fungere bra for meg.. ? Tjah... Kanskje.

 

Skal heller vente til ett par uker etter lanseringen og se hvordan det går med den. Da har forhåpentligvis flere "vanlige" folk fått testet og kastet sin dom, ikke bare mobilanmeldere.

Lenke til kommentar
Prøvde forresten HTC Touch Diamond som skulle være en "iPhone-killer", men nei - beklager, den suger. Alvorlige problemer med treghet, menyer og menyvalg som ikke har noen sammenheng designmessig og brukervennligheten er heller laber.

En iPhone killer er vel bare en telefon med funksjoner som iPhone ikke har. Apple kunne sikkert stappe inn flere funksjoner men det hadde kanskje godt på bekostning av design eller at de vet folk rett og slett i kommer til å bruker dem.

 

Hvorfor skal de stappe inn flere funksjoner i en og samme telefon, når de heller kan fordele disse funksjonene på flere telefoner og dermed selge mer. Første telefon var temmelig basic, neste kommer med 3G. Vil tippe at neste oppgradering så blir kameraet oppgradert. Og vips, så har de solgt tre telefoner i stedet for en. Og Apple fanboyene har selvsagt kjøpt alle tre.

 

Genialt, ganske enkelt genialt...

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Er det virkelig stereo bluetooth på denne? Leste nettopp en del anmeldelser fra USA hvor dette nevnes som en mangel.

 

Bør nevnes at Apple forbyr tredjepartsutviklere å lage og levere (via AppStore) GPS-programmer med turn-by-turn funksjon (står så i SDK-retningslinjene). Ikke nøyaktig nok GPS-mottaker/system, sies det.

 

Har man iPhone 1.gen så får man alt utenom 3G og A.GPS ved å oppdatere til 2.0-programvaren (gratis), kjekt for de med en 1.gen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...