Gå til innhold

Geforce GTX 280 blir billigere


Anbefalte innlegg

Ja, det er klart at det er et kompromiss. Noen vil ha knallbra ytelse i X spill men nøyer seg med passe bra i Y spill. Andre nøyer seg med passe bra i X spill men får til gjengjeld knallbra ytelse i Y spill. Det handler om smak og behag om hvilke spill man bryr seg om. (og evt pris for de som bryr seg om det)

 

*Hvis dere var ungkar og tjente 400.000 , hvilke kort ville dere ha kjøpt ? :p

En stk Radeon 4850. Grunn: Fordi det gir nok ytelse til mitt bruk. Jeg kaster ikke tusenlappene ut av vinduet selv om jeg hadde tjent en million kroner i måneden.

 

Både ATI og Nvidia har favoritt spill hvor de viser hvor bra korta deres er , de velger den dårligeste driveren hos "fienden" og velger den beste hos sitt eget kort.

Jeg tror de fleste testere ikke er opphengt i noen "fiende vs hjemmelaget"-tankegang. Altså at de tester med de beste driverne de har tilgjengelige fra begge leire.

 

280 GTX kortet er det eneste kortet med 512bit , noe nye fremtidige drivere og spill vil utnytte bedre.

512 bit * 2210 MHz = 141 GB/s

256 bit * 3600 MHz = 115 GB/s

 

Som du ser er det et samspill mellom bredde og hastighet. AMD og Nvidia har lagt seg på forskjellige strategier der. Jeg ser ikke helt den store ståheien rundt det. Resultatet er jo ikke så rent ulikt. Det skiller ca 10% i gjennomsnitt mellom GTX 280 og HD 4870 på 1920x1200 etter det jeg har sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bulletus:

Hva slags oppløsning har du på din 26"? På min 24" har jeg 1920*1200 og jeg vil tro du har det samme, det er først i ennå høyere oppløsninger at GTX 280 og 9800GX2 leverer varene ift HD4870 512MB.

 

Men det er klart man ønsker å begrense seg til et skjermkort, den ser jeg også. Først og fremst begrenser man seg for å slippe å skifte hovedkort og strømforsyning etc. Deretter er det klart at noen spill alltid vil ha problemer med enten CF eller SLI, så det stiller likt.

 

Når det gjelder spilltester så kan vi si en ting. Bioshock går i ATIs favør, Crysis går i Nvidias favør(i det minste før CCC Beta 8.7). AoC har problemer, men det er neppe ATI sin feil alene, men selv der er ikke ATI langt bak faktisk så dette er overdrevet.

 

Men alle andre spill så kniver de ganske bra så jeg ser ikke helt dette at "de viser bare favorittspilla".

 

512bit? Eh... ATI X2900 var 512bit... for en god stund siden også...

 

Om jeg var en 50 årig ungkar og tjente 400.000 hmmm spart til pensjon kanskje.

 

EDIT:

Dog er jeg en middelaldrende familiekar og selv jeg bruker mye penger på min hobby, men jeg vurderer alltid kjøpene mine godt. Nesten for godt puh...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

guru3d skriver :

 

"I'll definitely revisit the article once we have a third 4870 in the house though, as that should be really interesting to test. Despite the quirks we also had two titles giving me a headache (Crysis would just not allow CF to kick in even after reinstalling the game and again patching it to v1.2), and Frontlines Fuel of War just simply crashed, we tried three drivers on that one. But that was two out of like ten titles and given that the products are so new I'll forfeit on that for now ... see the rest of the batch have been showing really interesting performance. "

 

Grøss ,,,, Slike problemer vil man gjerne unngå , og det vil komme til flere spill .

Om ATI er aldri så billig så vil slike problemer ruinere det totalt .

CF eller SLI , multi gpus betyr problemer .

Lenke til kommentar

CF er aldri det som blir tunet opp først. Crysis har problemer med HD48xx, ikke at det bekymrer meg nevneverdig og det er sagt mye om "elendig grafikkmotor" i Crysis. Men selv et single HD4870 vil jo være et bedre kjøp enn GTX 280.

 

EDIT:

Forøvrig når er testen du linker til skrevet? har du en artikkellink?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
jeg VET av erfaring at multi gpu-kort og CF/SLI er NØDT til å gi problemer med enkelte spill , det er nesten en naturlov . Men hvis prisen er bra ved juletider , så kjøper jeg meg et til

Du vet av erfaring at CF/SLI gir problemer. Men alikevel vil du kjøpe et til vis prisen er bra ved juletider? Du motsier deg selv, både ved multi-gpu samt pris. Du sier pris betyr ingenting, men alikevel skal du vente til juletider med å kjøpe et til?

Lenke til kommentar
jeg VET av erfaring at multi gpu-kort og CF/SLI er NØDT til å gi problemer med enkelte spill , det er nesten en naturlov . Men hvis prisen er bra ved juletider , så kjøper jeg meg et til

Du vet av erfaring at CF/SLI gir problemer. Men alikevel vil du kjøpe et til vis prisen er bra ved juletider? Du motsier deg selv, både ved multi-gpu samt pris. Du sier pris betyr ingenting, men alikevel skal du vente til juletider med å kjøpe et til?

 

Jeg motsier vel ikke meg selv , jeg bare forventer problemer med enkelte spill med multi gpu , bruk hjernen .

Prisen gjalt SINGLE GPU KORT .

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

Alle hobyer er dyre, jeg personlig har ingen problemer med å svi av 10 000 i året på en hobby jeg sitter med så mye. Om det videre er snakk om å sitte igjen med penger er muligens gamer den hobbyen jeg vill anbafalt sist, her stuper prisene som det suser hele tiden. Noen få unntak er det, men de er få.

 

Når ATI skrur ned prisen så pass mye de gjør nå blir det jo vansklig å selge skjermkort i det store å hele hehe.

 

Skulle jeg hengt meg opp i at hardware jeg kjøpte dalte i pris uken etter haddet jeg blitt gal for lenge siden. Det viktiste for meg er at jeg kan spille på full pupp og der gjør 280 gtx en kjempe jobb, holder meg unna sli og cf så lenge det lar seg gjøre, har enda ikke kjøpt det selv om jeg var nær pga Crysis men så funket jo ikke crysis i verken cf eller sli særlig bra så da ble det ikke noe.

 

edit

 

Rosinen i bollen er også at 280gtx yter bedre spill det trengs, hvem trenger bedre ytelse i cod4 eller hl2 eller assasin creed, her er det jo allerdet over 50+ fps med forige genrasjons kort - da er det bedre at spill som aoc - crysis - world in conflict yter bedre som jeg faktisk ikke klarte på full pupp med 8800gtx - gts 512 (crysis ruller bra på very high)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
guru3d skriver :

 

"I'll definitely revisit the article once we have a third 4870 in the house though, as that should be really interesting to test. Despite the quirks we also had two titles giving me a headache (Crysis would just not allow CF to kick in even after reinstalling the game and again patching it to v1.2), and Frontlines Fuel of War just simply crashed, we tried three drivers on that one. But that was two out of like ten titles and given that the products are so new I'll forfeit on that for now ... see the rest of the batch have been showing really interesting performance. "

 

Grøss ,,,, Slike problemer vil man gjerne unngå , og det vil komme til flere spill .

Om ATI er aldri så billig så vil slike problemer ruinere det totalt .

CF eller SLI , multi gpus betyr problemer .

 

Nå vil ikke jeg kalle guru3d for talentløs, men han feiler jo tydligvis der andre reviewsites greit får CF til i crysis. Dog et håpløst spill mtp multigpu skalering, og det er ikke driverne som har skylden her...

 

Nå er det jo ikke værre enn å slå av CF for HD4870 brukerne om de fikk problemer med ett og annet spill, og bruke 1 GPU som yter 13% i snitt dårligere enn GTX280, for halve prisen...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

simalarion:

AoC har en bug, det fikses og selv med buggen så gjør CCC 8.6 en ganske bra jobb, og Beta 8.7 en ennå bedre jobb. Når dette løses av ATI og Funcom så vil det bli bra.

 

Crysis, spillet støtter ikke CF eller SLI, helt elendig. Det har fått mye kritikk for grafikkmotoren. Hvor mange spiller dette i særlig grad? Men uansett så vil helt sikkert ytelsen bli bedre her også, men det er ikke noe tap om det står igjen som et "Nvidia only" spill.

Lenke til kommentar

Heldigvis for meg ser det ut til at det i hovedsak er i Crysis cf sliter. Spilte et par map like etter det kom ut. Kjedelig opphypa spill spør du meg.

 

Bulletus: Hadde jeg vært unkar og tjent 400.000,- i året,hadde jeg sikkert gjort mye rart.Bla kjøpt meg et 4870 nå, og supplert stasen med et 4870 X2 senere :)

 

Edit: Komplett har Sapphire inne nå til 1995,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=35599...BE-D2583A1CB52E

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke værre enn å slå av CF for HD4870 brukerne om de fikk problemer med ett og annet spill, og bruke 1 GPU som yter 13% i snitt dårligere enn GTX280, for halve prisen...

 

13 % kan være ENORM forskjell det , serlig på de sinnsyke oppløsningene jeg spiller på .

I fremtida vil vi få flere "Crysis" spill osv , der vil 280 GTX kortet sparke godt i fra pga bedre shadere enn ATI korta , dessuten er clonet 512mb ram noe møk i forhold til 1GB dedigert minne som 280 kortet har , fremtidens spill vil bruke ALL minne på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Problemet mitt med siste generasjoner nVidia kort (GTX280, 260, 9800GTX og GX2) er at de er altfor lange for kabinettet mitt. Synes det er håpløst med et skjermkort som går langt utenfor et hovedkort av ATX standard. Blir så de krasjer med harddiskbrønnene.

Når ATI kortene attpåtil gir mer for penga for øyeblikket, så gjør det jo valget ganske enkelt.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Problemet mitt med siste generasjoner nVidia kort (GTX280, 260, 9800GTX og GX2) er at de er altfor lange for kabinettet mitt. Synes det er håpløst med et skjermkort som går langt utenfor et hovedkort av ATX standard. Blir så de krasjer med harddiskbrønnene.

Når ATI kortene attpåtil gir mer for penga for øyeblikket, så gjør det jo valget ganske enkelt.

 

 

Du har rett i alt du sier ;) Jeg har alltid vært en idiot med penger og slikt , noe Nvidia , EL-kjøp , Nickolaysen Sport Og Fritid og VinMonopolet nyter godt av :D

Men nå er 280 gtx kortet godt planta i maskina mi og jeg får vel nyte det uansett hva folk sier , det er tross alt verdens kraftigste single gpu kort trøster jeg meg med ;) Og SLI er egentlig aldri nødvendig , mere kokker dess mere søl som sagt :!

Lenke til kommentar

Ja det er et supert kort, ikke noen tvil om det. Og nå som det synker i pris også, så vil det også etterhvert være konkurransedyktig med HD4870 med tanke på ytelse/pris. Hadde lett vurdert det selv, hvis jeg ikke måtte ha bytta ut hele kabinettet for å få plass til det :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Jeg ser selvfølgelig ikke bort i fra at den vide båndbredden på minnet til GTX 2x0-serien kan ha en fordel. Tildels er jeg fortsatt på gjerdet angående det. Men jeg har kjøpt to svindyre kort i løpet av de siste 3 årene, og de faller jo i verdi nesten rett etter at du har trykket på "kjøp"-knappen. Jeg er ganske skeptisk til å legge ut så mye. Ikke at jeg ikke har råd, men jeg har en tendens til å føle at ting smaker for mye penger noen ganger. :/

Lenke til kommentar
Jeg ser selvfølgelig ikke bort i fra at den vide båndbredden på minnet til GTX 2x0-serien kan ha en fordel. Tildels er jeg fortsatt på gjerdet angående det. Men jeg har kjøpt to svindyre kort i løpet av de siste 3 årene, og de faller jo i verdi nesten rett etter at du har trykket på "kjøp"-knappen. Jeg er ganske skeptisk til å legge ut så mye. Ikke at jeg ikke har råd, men jeg har en tendens til å føle at ting smaker for mye penger noen ganger. :/

 

Ganske så enig med deg.

Har til tider følt at om man ønsket å kunne spille det siste innen spill på overkommelige oppløsninger og detaljer så måtte man punge ut ganske så kraftig.

Denne gangen ser det ut som man greier seg fint med et Ati 4850 kort og som yter faktisk veldig bra I forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...