Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Ser jeg helt feil på det, eller er fist weapons det 1-handed våpenet med lavest dmg? Hvis man ikke tar med legendary, har vel dagger lavest, men med det har vel fist weps den laveste legendary dps og nest laveste dps på vanlig lvl 60 item. Den normale daggeren hadde vel noe sånt som 50 dps lavere enn fist wep, men legendary dagger kan ha max dps på ca 200 mer enn fist wep's legendary max dmg...

 

Er vel en liten mulighet for å skjønne at jeg spiller monk. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var betaen gjennomført med alle klassene, og det med kun 27 minutter igjen på klokka!

Likte klassene best etter denne rekkefølgen, med de egenskapene jeg hadde tilgjengelig:

 

Barbar - Morsom og kraftfull, om ikke en smule for kraftfull til tider. Spesielt med Cleave rune.

 

Wizard - Treig i starten, men så fort man får Arcane Orb og Wave of Force tok det seg veldig opp!

 

Monk - Likte den bedre enn forventet, men savner fortsatt Paladinen veldig. Artig med unarmed, selv om det ser fjollete ut å løpe med våpen fremme utenfor combat.

 

Witch Doctor - Veeldig treig start, men tok seg opp etter at Firebats ble tilgjengelig. å la andre gjøre jobben for meg i form av summons har jeg aldri vært noen fan av.

 

Demon Hunter - Ganske treig start, med alt for lite AoE skade i starten, disse kommer først senere. En smule for ensformig i betaen for min del desverre.

 

Gleder meg til 15 mai, det blir artig. Selv om jeg ikke har like store forventninger til det som jeg hade til Diablo 2 i sin tid. :)

Lenke til kommentar

Da var betaen gjennomført med alle klassene, og det med kun 27 minutter igjen på klokka!

Likte klassene best etter denne rekkefølgen, med de egenskapene jeg hadde tilgjengelig:

 

Barbar - Morsom og kraftfull, om ikke en smule for kraftfull til tider. Spesielt med Cleave rune.

Enig, var overrasket over denne. Mislikte barbaren sterk i D2 av to grunner. For det første var det for få morsomme skills, og for det andre kunne vi knapt bruke dem. Whirlwind kostet jo 25 mana om jeg ikke husker feil, og da jeg fikk den hadde jeg 50 mana totalt. Hele systemet i D3 med å bygge opp Fury (eller hva det nå heter) med å bruke andre skills gjør at vi kan bruke skills mye oftere her. I tillegg er det mange bra skills her, som den magiske hammeren. Jeg ble imponert av denne klassen. Stemmen til hun kvinnelige barbaren er ganske sløv, men passet på et vis. (jeg spiller nesten alltid damer, av en eller annen grunn.)

 

Wizard - Treig i starten, men så fort man får Arcane Orb og Wave of Force tok det seg veldig opp!

Jeg brukte aldri Arcane Orb og den andre greia, men like denne klassen. Det lover bra at vi er fornøyde med så forskjellig skills. Tenk da på lvl 40 og oppover. Det kan bli ganske mye rart å se her, på godt og vondt. :)

 

Monk - Likte den bedre enn forventet, men savner fortsatt Paladinen veldig. Artig med unarmed, selv om det ser fjollete ut å løpe med våpen fremme utenfor combat.

Så vidt jeg vet bruker monk våpen, men Blizzard har ikke laget våpen-animasjoner ennå. Det kommer forhåpentligvis etterhvert. Men bortsett fra det er det en morsom klasse. Bare synd vi ikke kan teleporte opp og ned høyder. Barbaren kan f.eks hoppe ned til etasjen under, men monken må ta trappen. Men ellers en morsom klasse med mye potensiale.

 

Witch Doctor - Veeldig treig start, men tok seg opp etter at Firebats ble tilgjengelig. å la andre gjøre jobben for meg i form av summons har jeg aldri vært noen fan av.

Igjen, jeg gadd ikke bruke Firebats. Holdt meg til zombieulver og blåserør. Men bra vi liker så forskjellige skills. Var ikke så stor fan av denne klassen som jeg hadde håpet, så hun havner nok nede på listen. Men potensiale har hun i massevis.

 

Demon Hunter - Ganske treig start, med alt for lite AoE skade i starten, disse kommer først senere. En smule for ensformig i betaen for min del desverre.

Elsket amazonen i D2, så hadde håpet denne skulle bli morsomt. Jeg startet med henne og gikk amok med armbrøst (et våpen jeg knapt rørte i D2), og har hørt rykter om at vi kan ha to en-hånds armbrøster på en gang. Selv om denne ikke er favoritten er hun høyt oppe på listen av favoritter.

 

Gleder meg til 15 mai, det blir artig. Selv om jeg ikke har like store forventninger til det som jeg hade til Diablo 2 i sin tid. :)

 

Hadde trodd jeg skulle foretrekke Demon Hunter og hate Barbarian, men merkelig nok tror jeg at jeg kommer til å starte som Barbarian eller Monk. Kanskje som Wizard, men er ikke sikker. Hadde trodd jeg skulle elske Witch Doctor, men syntes den er den kjedeligste. Demon Hunter er litt midt på treet, men vi snakker Diablo 3-treet. Selv den kjedeligste klassen er langt morsommere enn de fleste andre klasser i andre ARPGer. Kanskje med unntak av vampyren i Sacred. :p 15de mai kan ikke kommer fort nok. :p

Lenke til kommentar

Ja der gjorde du det jeg var redd for, misforstod. Selvfølgelig vil det være helt høl i hue å velge et våpen som har halvparten så mye dmg. Jeg snakker om våpen som har la oss si f.eks +/- 10% avvik i dmg. Ikke at det ene har nesten 100% mer skade enn det andre, da er jeg jo selvølgelig helt enig i at det skulle vært noen helt sinnsvake stats på det lave våpenet for å demme opp et enormt tap i DPS. Det jeg mente var f.eks at du velger ikke et våpen med 425 DPS uten mods, over et 400 DPS sverd med gode mods, utelukkende fordi våpenet har høyere base dmg. Man er nødt til å ta mods med i betraktningen når marginene (på dps) er lave. Når du finner items med høyere DPS må du jo alltid vurdere om den ekstra DPSen er verdt det i forhold til å ofre mods. Og jeg snakker fortsatt om SMÅ marginer, ikke 250 dps vs. 550 dps, der vil jo saken i 99% av tilfellene være klinkende klar.

 

la oss ta et annet eksempel, fra litt lavere level (mindre ekstremt men viser fortsatt mitt poeng)

Parashu øks 119.0–125.0 dps (level 45 req)

Labrys øks 170.0–177.5 dps (level 50 req)

42% mer skade, 5 levels etter at du fant en uber Parashu øks er det så og si garantert at du finner en bedre Labrys øks i butikken(items i butikken skalerer til ditt level)

 

Sjekk på http://eu.battle.net/d3/en/item/ velg en våpen type og filtrer på normal så får du se base skade, som du ser er det ganske kraftig økning i skade for hver nye våpentype du får tilgang til.

 

Jeg tror ikke at du finner 2 våpen med forskjellige level requirements som har under 10% forskjell i base dps.

 

42% forskjell er ikke det jeg prøver å argumentere for her, der er differansen for stor. Hvis du istedenfor ser på swords (one-handed) og forskjellen mellom et Pirate Sword og Strong Sword hvor førstnevnte har ca. 10% mindre enn sistnevnte så er det mer aktuelt å se på mods. Videre så kan du sammenligne Pirate Sword (52) med Masakari (1h axe, 51) så skjønner du kanskje hva jeg tenker. Masakari har høyere dmg, men her er diffen så lav at å velge Masakari utelukkende pga DPS er et dårlig valg hvis Pirate Swordet har en/flere fordelaktige mods som ikke går på damage.

Lenke til kommentar

(jeg spiller nesten alltid damer, av en eller annen grunn.)

 

Kunne ikke la være å tenke på Mr. Bean her, if you know what I mean. :wee:

 

Men rekkefølgen min blir vel Monk, WD, DH, Barb, Wiz. Fikk ikke noe sansen for Wiz eller barb i betaen, eneste var at male barb med 2x sickles så ganske så badass ut. :)

 

Monk - Likte generatorene, healen... roundhouse kicket får meg til på Norris, er jo en grunn til at de ikke bruker våpen når de slåss. (Ja, jeg vet det bare mangler animasjoner, siden monken opprinnelig var tenkt til å bruke så og si bare staffs og fist-weapons. (Pole arms også?))

Ellers virker det som om jeg er den eneste som ikke har noe i mot stemmen/aksenten til monken.

 

WD - Var litt skuffet i starten, men så loota jeg en ganske god ceremonial knife, og plutselig virket klassen mye bedre, brukte for det meste poison dart og snaren, i lvl 13 brukte jeg også den 575 % wdmg dot skillen på SK og litt mere tanky fiender.

Dessuten, hvis man ser bort i fra hudfargen er det ikke hver dag man ser en spillfigur så slående lik meg, ganske spinkel, sånn halvveis krokete rygg, og som ser ut som han har sett litt for mye i speilet.

 

Regner med at mine tre neste uker kommer til å bli tilbragt en del her, på diablo3 siden og youtube.

Lenke til kommentar

Hvilken klasse vil dere si er best for en noob som meg?

 

Spillet er vel ikke så fantastisk vanskelig på normal uansett, men barbarian kanskje? Med klasser som baserer seg mer på ranged så risikerer man kanskje i større grad å bli plutselig omringet og slite om man ikke passer på, selv om det virker som feks wizard har endel spells som lar deg slippe unna om det klemmer.

 

AtW

Lenke til kommentar

42% forskjell er ikke det jeg prøver å argumentere for her, der er differansen for stor. Hvis du istedenfor ser på swords (one-handed) og forskjellen mellom et Pirate Sword og Strong Sword hvor førstnevnte har ca. 10% mindre enn sistnevnte så er det mer aktuelt å se på mods. Videre så kan du sammenligne Pirate Sword (52) med Masakari (1h axe, 51) så skjønner du kanskje hva jeg tenker. Masakari har høyere dmg, men her er diffen så lav at å velge Masakari utelukkende pga DPS er et dårlig valg hvis Pirate Swordet har en/flere fordelaktige mods som ikke går på damage.

 

Ser ut som om 1h sverd oppgraderes anna hvert level så der er det ikke like my forskjell som med 2h sverd som oppgraderes hvert 3. level. Men jeg vil si min påstand står slike sterkt som før, man vil alltid tjene på å oppgradere våpen senest 5 levels etter siste våpen oppgradering grunnet dps økningen.

 

Uansett hva stats et item har vil det ikke påvirke spillet like mye som forkjellen i DPS.

 

fikk også tips om en god artikkel som forklarer bedre enn jeg kan hvorfor stats nå er langt mindre viktig, anbefaler deg å lese: http://diablo3markets.incgamers.com/blog/comments/is-the-elite-item-gap-being-flattened-in-diablo-3-items-more-accessible

Lenke til kommentar

Men jeg vil si min påstand står slike sterkt som før, man vil alltid tjene på å oppgradere våpen senest 5 levels etter siste våpen oppgradering grunnet dps økningen.

Problemet er at grunnlaget for deres påstand er forskjellig. Du argumenterer for at når forskjellen i dps er stor nok, så vil det alltid være fordelaktig å bytte, og Feh med at når forskjellen i dps er liten nok så kan betydningen av andre stats være viktigere enn den lille økningen i dps. Begge deler stemmer.

 

 

Hvilken klasse vil dere si er best for en noob som meg?

Spillet er såpass enkelt til å begynne med at alle klasser burde være greit å sette seg inn i. Skal jeg kun velge en vil jeg si Monk. Gode aoe skills, bl.a. Lashing Tail Kick er veldig bra når man er omringet, og på level 8 så får man en heal skill.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

 

Problemet er at grunnlaget for deres påstand er forskjellig. Du argumenterer for at når forskjellen i dps er stor nok, så vil det alltid være fordelaktig å bytte, og Feh med at når forskjellen i dps er liten nok så kan betydningen av andre stats være viktigere enn den lille økningen i dps. Begge deler stemmer.

 

 

Synes allikevel Civilix har argumentert mest overbevisende, fordi han har vist at forskjellen i DPS øker raskt med våpenets level.

 

AtW

Lenke til kommentar

42% forskjell er ikke det jeg prøver å argumentere for her, der er differansen for stor. Hvis du istedenfor ser på swords (one-handed) og forskjellen mellom et Pirate Sword og Strong Sword hvor førstnevnte har ca. 10% mindre enn sistnevnte så er det mer aktuelt å se på mods. Videre så kan du sammenligne Pirate Sword (52) med Masakari (1h axe, 51) så skjønner du kanskje hva jeg tenker. Masakari har høyere dmg, men her er diffen så lav at å velge Masakari utelukkende pga DPS er et dårlig valg hvis Pirate Swordet har en/flere fordelaktige mods som ikke går på damage.

 

Ser ut som om 1h sverd oppgraderes anna hvert level så der er det ikke like my forskjell som med 2h sverd som oppgraderes hvert 3. level. Men jeg vil si min påstand står slike sterkt som før, man vil alltid tjene på å oppgradere våpen senest 5 levels etter siste våpen oppgradering grunnet dps økningen.

 

Uansett hva stats et item har vil det ikke påvirke spillet like mye som forkjellen i DPS.

 

fikk også tips om en god artikkel som forklarer bedre enn jeg kan hvorfor stats nå er langt mindre viktig, anbefaler deg å lese: http://diablo3market...more-accessible

 

En ok forklaring, men jeg er uenig i hans konklusjon. Å bevege seg bort fra at det e rviktig å få ting som er veldig usannsynlige drops er bare bra. Mer fokus på skill, mindre på grind.

 

AtW

Lenke til kommentar

(...)

fikk også tips om en god artikkel som forklarer bedre enn jeg kan hvorfor stats nå er langt mindre viktig, anbefaler deg å lese: http://diablo3market...more-accessible

 

En ok forklaring, men jeg er uenig i hans konklusjon. Å bevege seg bort fra at det e rviktig å få ting som er veldig usannsynlige drops er bare bra. Mer fokus på skill, mindre på grind.

 

AtW

 

Konklusjonen er det lov å være uenig med, men poenget med balansen på items synes jeg var bra forklart.

 

Det at man nesten aldri finner items som er helt ubruklige for deg i diablo 3 er en relativt stor endring fra diablo 2, selv om jeg ikke er overbevist om at det er bra eller dårlig endring kan jeg forstå argumentet med at det gir mindre variasjon.

Lenke til kommentar

42% forskjell er ikke det jeg prøver å argumentere for her, der er differansen for stor. Hvis du istedenfor ser på swords (one-handed) og forskjellen mellom et Pirate Sword og Strong Sword hvor førstnevnte har ca. 10% mindre enn sistnevnte så er det mer aktuelt å se på mods. Videre så kan du sammenligne Pirate Sword (52) med Masakari (1h axe, 51) så skjønner du kanskje hva jeg tenker. Masakari har høyere dmg, men her er diffen så lav at å velge Masakari utelukkende pga DPS er et dårlig valg hvis Pirate Swordet har en/flere fordelaktige mods som ikke går på damage.

Ser ut som om 1h sverd oppgraderes anna hvert level så der er det ikke like my forskjell som med 2h sverd som oppgraderes hvert 3. level. Men jeg vil si min påstand står slike sterkt som før, man vil alltid tjene på å oppgradere våpen senest 5 levels etter siste våpen oppgradering grunnet dps økningen.

Uansett hva stats et item har vil det ikke påvirke spillet like mye som forkjellen i DPS.

fikk også tips om en god artikkel som forklarer bedre enn jeg kan hvorfor stats nå er langt mindre viktig, anbefaler deg å lese: http://diablo3market...more-accessible

 

Tja, den artikkelen viser vel mer til trade values og ikke hvorfor du må bytte våpen. For ordens skyld er buen nederst til venstre det beste valget, og buen øverst til høyre det dårligste (selv om den har høyest DPS). Dette grunnet den massive dex bonusen du får av den førstnevnte buen som vil gi deg +32% ekstra dmg.

 

Hvis vi sier vi har en bue på 200 DPS, og en på 180 DPS, men som gir +30 dex. Charen din har en base dex på +100 (aner ikke hvor mye det faktiske tallet vil være på det lvlet du har når du finner slike buer, så eksempelet kan i praksis vise seg å være totalt ugyldig, men håper det illustrerer for det):

 

Bue 1: 200 DPS * 100% dmg = 400 DPS

Bue 2: 180 DPS * 130% dmg = 414 DPS

 

Men, om du øker total base dex på char til +200, så blir tallene annerledes, da vil bue 1 gi 600 DPS, mens bue 2 gir 594 DPS. Øker du til +300 dex vil bue 1 gi 800 DPS, mens bue 2 gir 774 DPS. Det vil altså komme an på hva som er et naturlig tall å ha i + dex når du finner slike våpen. Hvis vi tar dette enda videre, kan vi si at bue 2 også har +30 vitality. Da vil den, i min subjektive mening, være smartere å beholde selv ved 100 og 200 dex, men om man faktisk har rundt 300 dex så må man nesten bare vurdere hva som vil gavne deg best, høyere DMG eller større life-pool. Ved de to første eksemplene (+100 og +200) vil bue 2 uansett være det smarteste valget, til tross for 10% lavere base DPS. Ved 300 blir det en vurderingssak. Finner du en ny bue med 210 DPS vil den i alle tilfeller være et bedre valg, så marginene jeg snakker om her er svært små.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Tja, den artikkelen viser vel mer til trade values og ikke hvorfor du må bytte våpen. For ordens skyld er buen nederst til venstre det beste valget, og buen øverst til høyre det dårligste (selv om den har høyest DPS). Dette grunnet den massive dex bonusen du får av den førstnevnte buen som vil gi deg +32% ekstra dmg

 

Hvis vi sier vi har en bue på 200 DPS, og en på 180 DPS, men som gir +30 dex. Charen din har en base dex på +100 (aner ikke hvor mye det faktiske tallet vil være på det lvlet du har når du finner slike buer, så eksempelet kan i praksis vise seg å være totalt ugyldig, men håper det illustrerer for det):

 

level 57 vil du begynne å finne buer som har 200+ base dps,

 

Bue 1: 200 DPS * 100% dmg = 400 DPS

Bue 2: 180 DPS * 130% dmg = 414 DPS

 

Fra blizzard sinde nettsider

(bue1) Longshot bow - level 57 - 211 DPS (422 DPS)

(bue2) Ranger bow - level 54 - 174 DPS (400 DPS)

 

der er allerede dine 30% fra dex spist opp, mer dex fra armor vil bare gi mer fordel til longshot. Men dette er egentlig bare argumentering for morro skyld.

 

Men, om du øker total base dex på char til +200, så blir tallene annerledes, da vil bue 1 gi 600 DPS, mens bue 2 gir 594 DPS. Øker du til +300 dex vil bue 1 gi 800 DPS, mens bue 2 gir 774 DPS. Det vil altså komme an på hva som er et naturlig tall å ha i + dex når du finner slike våpen. Hvis vi tar dette enda videre, kan vi si at bue 2 også har +30 vitality. Da vil den, i min subjektive mening, være smartere å beholde selv ved 100 og 200 dex, men om man faktisk har rundt 300 dex så må man nesten bare vurdere hva som vil gavne deg best, høyere DMG eller større life-pool. Ved de to første eksemplene (+100 og +200) vil bue 2 uansett være det smarteste valget, til tross for 10% lavere base DPS. Ved 300 blir det en vurderingssak. Finner du en ny bue med 210 DPS vil den i alle tilfeller være et bedre valg, så marginene jeg snakker om her er svært små.

 

Jeg skal ikke argumentere mot at det er teoretisk mulig å finne en situasjon hvor lavere dps våpen kan være bedre enn høyere dps, men det vil være unntaket. Regelen er at i de fleste situasjoner vil du få en fordel av å bytte til et høyere DPS våpen.

 

Helt fram til inferno vil du hele tiden få nye våpentyper unlocket som alle vil gi store hopp i dps, det vil si at våpen du kan kjøpe hos vendor vil ha betydelig mer DPS enn hva enn du fant som random drop noen få levels tidligere. For crafted våpen er det enda enklere da du er garantert å få x forskjellige stats som vil være balansert mot ditt char-level, og siden vi ikke har trash stats vil det si at med høyst sansyndlighet vil ditt crafted item ha bedre stats for din figur sammenlignet med et våpen du fikk som random loot noen få levels tidligere.

 

Ingen vet enda hvordan inferno vil bli, men hvis vi går ut i fra hvor vansklig de sier at det skal være kan vi tenke oss tilsvarende ubertristram og uberdiablo i diablo 2. Og som vi vet trenger du sykt mye skade for å overvinne de utfordringene i D2. Med untak av smite-paladin da, men etter det jeg hører får vi ikke CB i diablo 3 så lav skade builds er ikke et valg vi kan gå for endgame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...