Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Aner ikke hvor mange ganger det er sagt, men betaen er ca en tredjedel av den første (av fire) deler på den letteste vanskelighetsgraden, dvs grovt regnet en tolvtedel av spillet på den letteste vanskelighetsgraden. I tillegg er det fire vanskelighetsgrader, så tar vi med dem er betaen ca 1/48 av hele spillet. Så ja, det er ganske lett. Men på den annen side er den første førtiåttendedelen av av Dark Souls også lett. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvor mange ganger det er sagt, men betaen er ca en tredjedel av den første (av fire) deler på den letteste vanskelighetsgraden, dvs grovt regnet en tolvtedel av spillet på den letteste vanskelighetsgraden. I tillegg er det fire vanskelighetsgrader, så tar vi med dem er betaen ca 1/48 av hele spillet. Så ja, det er ganske lett. Men på den annen side er den første førtiåttendedelen av av Dark Souls også lett. ;)

 

første delen av dark souls er IKKE lett nei:P(vis du sammenligner med diablo3).

Og gjør det noe at Diablo 3 er lett? kan jo velge vanskelighetsgrad i fullversjonen så ....what is the problem? er ingen vits i å "forsvare" spillet:P

Jeg personlig liker det lett og spiller somregel på easy eller superdupertheenemyhasnobrain easy! men i d3 får du jo mye bedre items vis du spiller på hard eller hardcore så jeg bør kanskje revurdere stilen litt:P

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor mange ganger det er sagt, men betaen er ca en tredjedel av den første (av fire) deler på den letteste vanskelighetsgraden, dvs grovt regnet en tolvtedel av spillet på den letteste vanskelighetsgraden. I tillegg er det fire vanskelighetsgrader, så tar vi med dem er betaen ca 1/48 av hele spillet. Så ja, det er ganske lett. Men på den annen side er den første førtiåttendedelen av av Dark Souls også lett. ;)

 

første delen av dark souls er IKKE lett nei:P(vis du sammenligner med diablo3).

Og gjør det noe at Diablo 3 er lett? kan jo velge vanskelighetsgrad i fullversjonen så ....what is the problem? er ingen vits i å "forsvare" spillet:P

Jeg personlig liker det lett og spiller somregel på easy eller superdupertheenemyhasnobrain easy! men i d3 får du jo mye bedre items vis du spiller på hard eller hardcore så jeg bør kanskje revurdere stilen litt:P

 

Du kan ikke velge vanskelighetsgrad fra starten av. Du starter på Normal, når du har spillt gjennom det kan karakteren din fortsette på Nightmare, og deretter Hell. De gir deg stadig større utfordringer, og når du til slutt har gjort ferdig Hell, ulockes Inferno. Her skal de fleste få mer enn nok å bryne seg på. Monsterene er mye høyere lvl enn deg, de tåler mye og slår hardt som fy. Dette er for lvl ~60 karaktere, noe annet har ingen ting der å gjøre:P

 

Lenke til kommentar

Spilt noen runder selv nå i helgen, en WD på lvl 12, DH på lvl 10 og Barbar (HARDCORE) på lvl 10.

 

Er hardcore vanskeligere enn normal? (hvis man ser bort ifra at man mister karakteren når man dør) ?

Spilte igjennom igår på HC med en kompis og var nær døden flere ganger, spesielt på Skeleton king.

 

Fant en morsom bugg igår, var gruppe på 3, brått kom det 2 personer inn samtidig slik at vi spilte 5 personer i ett game :D

Lenke til kommentar

Munk og barbar er de to jeg foreløpig har "rundet" betaen med, uten at det noensinne var noe krevende. Demon Hunter er derimot den eneste klassen jeg faktisk har dødd med, ble plutselig totalt overmannet av en "spesialversjon" av disse raske dyra med masse hp. Synes den klassen generelt er mer slitsom, mulig det bare er meg. WD virker grei, og på wizard er jeg bare level 3 eller noe sånt.

Har fullført betaen med alle klasser flere ganger (har hatt den en stund). Barbar og Monk er litt bedre til å begynne med, DH tar litt mer tid, begynner å ta seg opp etter level 10. Bola Shot med første runen er veldig effektiv, men dette har blitt flyttet lengre ut i spillet, med Bola Shot på 11 og første rune på 14. Chakram, lvl 12, er også veldig god til å ta ut store grupper. Jar of Souls eventen med Bola Shot med første rune og Chakram gjorde kort prosess, var bare å stå på plattformen å fyre løs. Den eventen er nå en litt større utfordring da disse skillene ikke er tilgjengelig på første gjennomspilling.

Husker ikke helt hvordan dette er med WD og Wiz, er de jeg har spilt minst, og noen uker siden jeg spilte D3 sist.

 

Ingen klasser er spesielt krevende, etter at de doble skaden monstre, så har jeg blitt nødt til å bruke en healing potion en sjelden gang (trykk Q). Har aldri død med noen klasser, men har vært nærme når en litt større pack med elite/champions + litt annet rask omringet meg.

 

Er hardcore vanskeligere enn normal? (hvis man ser bort ifra at man mister karakteren når man dør) ?

Nei. HC er kun at en død karakter forblir død.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal komme med noe kritikk til D3 nå etter jeg har spillt litt i helgen (har ikke spillt så mye siden etter patch 12) så må det være hvorfor vi ikke kan ha et system ala D2 når det kommer til skill-swapping. Tidligere i betaen var cooldown for skill-swapping 30 sec. Så ble den redusert til 15, og nå er den på kun 5 sec. En del skills synes jeg er kronglete å bruke ved å trykke 1234, og nå som cooldownen er så lav så synes jeg de like godt kunne gjort slik at vi kunne valgt å enten bruke skillen med 1234, eller å bruke en key combo for å swappe skillen inn på primary og secondary. Altså f.eks at ved å trykke CTRL+1 så fikk du den skillen du hadde i slot 1 over på primary og f.eks ALT+1 for å sende til secondary. Det føles unaturlig å bruke attacks med tastaturet. Edit: Jeg vet om elective mode, men jeg har ikke funnet ut noen annen måte enn å gå inn i menyen for å swappe skills).

 

Det kan hende at det er en god stund siden mange av dere har spillt D2 ordentlig, men for (1 eller 2?) år siden introduserte de altså respecs. Du fikk en gratis hos Akara i act1 etter du hadde tatt en eller annen quest (for hver diff.), i tillegg til at du kunne farme "essences" fra Diablo, Baal og Mephisto (3 essences kunne cubes til en respec greie). Så hvordan D2 fungerer i dag kontra D3 er i grunn ikke så forskjellig. Du har med andre ord full mulighet til å endre build under veis i D2 akkurat som du vil i D3, bare at man nå slipper å respecce og nitrykke inn skillpoints og låse deg til noen skills og så respecce hvis du vil bytte.

 

Blizzard har også forsvart skill-systemet ved flere anledninger ved at items vil gi såpass mye customization til characteren din, og skillsene du velger å bruke, at du vil til slutt ende opp med en "build" uansett. Å endre denne builden vil kreve at du for det første velger andre skills, og dermed må du også endre gearet ditt siden det du hadde, mest sansynlig ikke vil virke like bra med de nye. Da er vi i prinsett tilbake til D2 hvor det var nøyaktig likt.

 

I D2 ville jo nesten aldri et endgame gear passe til flere enn ett, kanskje to builds. F.eks en sorc hadde jo helt forskjellig gear hvis hun skulle være fire, lit, cold eller hybrid. En hammerdin hadde forskjellig gear enn en zealot. En warewolf druid hadde forskjellig gear fra en elemental. En frenzybarb brukte andre våpen enn en singer. En trapsin brukte forskjellig gear fra en som brukte martial arts. Jeg snakker da selvfølgelig om high-end, endgame gearsets.

 

Vi må ikke glemme heller at etter de senere patchene i D2 (1.10 og senere) så introduserte de en mengde morsomme items som gjorde at karakteren din fikk noen svært morsomme effekter. F.eks:

-Wolfhowl (unique class-specific hjelm) til barb som gjorde at du kunne bruke warewolf skillen til Druid

-Beast (runeword) gav fanaticism aura fra Paladin, samt werebear fra Druid

-Chaos (runeword, Assassin only) gav Assassin whirlwind fra Barbarian

-Passion (runeword) gav både Berserk fra Barbarian og Zeal fra Paladin

 

Jeg vet at runewords er borte fra D3, men det betyr jo ikke at vi ikke kan se noe lignende fra legendary items eller sets. Og om det ikke blir at vi får låne skills fra andre chars, så blir det nok garantert flere items som har helt unike egenskaper, og jeg vedder på at mange av disse vil være class-specific. Uansett så synes jeg det er rimelig å anta at en del endgame gear vil gi svært spesifikke bonuser som gir en eller flere skills bonuser som andre skills ikke vil kunne ta nytte av. Så selv om du har alle skills tilgjengelig, vil det bare være noen som fungerer optimalt for det gearsettet.

 

Videre så har vi også gems. http://eu.battle.net/d3/en/item/gem/ Disse vil ytterligere customize det gearet du bruker for hvordan du ønsker å spille. Kort:

-Amethyst: For de som liker å tanke gir disse i helm: +% til total life, weapon +XX amount life per. hit

-Emerald: Helmet: +%gold, weapon +% critical hit chance

-Ruby: Helmet: +%experience per kill, weapon: +amount til damage

-Topaz: Helmet: +% magic find, weapon: melee attackers take +amount damage

 

Jeg vet ikke om socketing vil være permanent eller om man kan ta det ut igjen, men hvis det første, så vil jo det igjen gi deg et incentiv til å beholde ditt nåværende oppsett og ikke bytte uhemmet.

 

Edit2: En viktig ting jeg glemte også, er at du vil uansett ikke ha lyst til å swappe skills for ofte. De har innført en slags MF buff som øker etter hvert som du dreper rares/champions frem mot en boss. Denne buffen blir nullstilt dersom du swapper skills, så for å få best mulig loot er det hensiktsmessig å låse seg til ett sett med skills, hvertfall fra run til run, for å ikke miste denne bonusen.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Man kan fjerne gems fra items for en pris.

 

Men:

siden skills ikke har levels vil du heller ikke få skillbonus fra items,

alle skills er basert på våpenskade så du vil uansett bruke det høyeste dps våpnet

bonus skade kommer fra primær staten for din klasse

 

Det er ingen grunn til å tro at du noen gang vil ønske og bytte gear for å supportere build, det er ganske sikkert å si at det eneste du bestemmer med gear er balansen mellom hvor mye deng du kan ta og hvor mye du kan gi.

 

Og som et svar til de som sier at WD,Wiz og DH har fordel over monk/barb at de kan kjempe på avstand, teleport og fear fjerner effektivt den fordelen. Faktisk eneste gangen jeg var nær død i betaen var når jeg med WD fikk fear på meg og sprang inn i en trang korridor med masse mobs.

 

WD pets er også ubrukelige som hjelp til å overleve da ingen av de ser ut til å holde på "aggro", mobs vil gå rett etter deg hvis du gjør mer skade enn summons(som du alltid vil gjøre). Mobs går også rett gjennom dine summons så ingen sjangs til å blokke deg inne bak en hær av edderkopper.

Lenke til kommentar

Jeg vet at runewords er borte fra D3, men det betyr jo ikke at vi ikke kan se noe lignende fra legendary items eller sets. Og om det ikke blir at vi får låne skills fra andre chars, så blir det nok garantert flere items som har helt unike egenskaper, og jeg vedder på at mange av disse vil være class-specific. Uansett så synes jeg det er rimelig å anta at en del endgame gear vil gi svært spesifikke bonuser som gir en eller flere skills bonuser som andre skills ikke vil kunne ta nytte av. Så selv om du har alle skills tilgjengelig, vil det bare være noen som fungerer optimalt for det gearsettet.

 

 

Det finnes jop allerede på lvl 9/10 klasseavhengig gear (kanskje tidligere også) så ser ingen grunn for at det skal forsvinne i endgame

f.eks. jeg fikk en voodoo dukke til withchdoctor samt en dagger(tror det var det) til Witchdoctor som hadde egne stat forandrere som kun gjaldt for denne klassen.

 

Forøvrig så synes jeg denne klassen var utrolig morsom å spille og vil enten bruke denne eller Demon hunter.

Eneste som er ett lite minus på demonhunter er at jeg synes den automatskytingen kan virke litt OP _UTEN_ å ha testet alle klassene.

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting som sier at skills ikke kan få bonuser fra items selv om de ikke har levels. Det kan jo være items som har f.eks "+10% dmg to <skil>", "+3 sec duration to <skill>" "reduces cooldown with -3 sec for <skill>". Vi vet jo svært lite eller ingenting om legendary og set items enda. Kun noen ytterst få som har blitt revealed og de har hatt mangelfulle/inkorrekte stats.

 

Og nei, det er bare naivt å tro at det våpenet som gir høyest DPS/har høyest dmg alltid er det beste. Akkurat som i D2 vil det jo være et hav av pre- og affixes som vil gi andre bonuser og det er jo ganske så velkjent at det finnes items i D2 med lavere dmg som virker utrolig mye bedre enn items med høy. F.eks vil et våpen med 100 dmg med 30% chance to critical hit være bedre enn et våpen med 120 dmg, selv om DPS vil bli høyere med sistnevnte. I D3 er såvidt meg bekjent base bonus for critical hit +100% dmg. Dvs. i teorien vil du på 10 slag gjøre 1000 dmg + 30% slag med 200% dmg, 3 slag med 200 dmg totalt 1600 dmg. Med 120 dmg vil du gjøre 1200 dmg på 10 slag. Hvis førstnevnte våpen i tillegg har +dmg to critical hit blir det enda høyere. Dette er bare ett eksempel, mange andre modifiers som også vil gjøre et våpen med lavere dmg mer attraktivt enn ett med høy. I tillegg kan det jo være andre bonuser som ikke påvirker dmg, men helt andre ting som +%MF osv.

 

@ananashapå: Jeg snakker om runewords, ikke skillrunes. Men jeg er helt enig i at WD er utrolig artig. Jeg har spillt rundt 100 timer i betaen til nå, og WD er by far den feteste jeg har spillt.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Det eneste som kan være minuset med denne klassen (i allefall på lav lvl) er at krukkene med edderkopper som i allefall for meg var det kuleste våpnet bruker litt lang tid på å komme i gang, samt at aimen på disse kunne være litt rar om det var høydeforskjeller eller en busk(som man fint kan skyte gjennom med andre klasser) var i veien og krukkene treffer disse i stede for å gå helt fram til fienden.

 

Hvor mange edderkopper er maks antall spawnet på en gang om noen vet?

Man kaster jo krukker hele tiden, men det er vel lite vits i om det kun er et vist antall av de som kan brukes om gangen.

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting som sier at skills ikke kan få bonuser fra items selv om de ikke har levels. Det kan jo være items som har f.eks "+10% dmg to <skil>", "+3 sec duration to <skill>" "reduces cooldown with -3 sec for <skill>". Vi vet jo svært lite eller ingenting om legendary og set items enda. Kun noen ytterst få som har blitt revealed og de har hatt mangelfulle/inkorrekte stats.

 

Riktig at vi ikke vet dette enda, men at de skulle introdusere så mange suffixs etter skill revampen er ganske illogisk med tanke på at at de allerede kutter features for å få ut spillet i tide. Tenk deg det marerittet det er å balansere skills hvis man kan modifisere ting som skade, varighet og cooldown.

 

Og nei, det er bare naivt å tro at det våpenet som gir høyest DPS/har høyest dmg alltid er det beste. Akkurat som i D2 vil det jo være et hav av pre- og affixes som vil gi andre bonuser og det er jo ganske så velkjent at det finnes items i D2 med lavere dmg som virker utrolig mye bedre enn items med høy. F.eks vil et våpen med 100 dmg med 30% chance to critical hit være bedre enn et våpen med 120 dmg, selv om DPS vil bli høyere med sistnevnte. I D3 er såvidt meg bekjent base bonus for critical hit +100% dmg. Dvs. i teorien vil du på 10 slag gjøre 1000 dmg + 30% slag med 200% dmg, 3 slag med 200 dmg totalt 1600 dmg. Med 120 dmg vil du gjøre 1200 dmg på 10 slag. Hvis førstnevnte våpen i tillegg har +dmg to critical hit blir det enda høyere. Dette er bare ett eksempel, mange andre modifiers som også vil gjøre et våpen med lavere dmg mer attraktivt enn ett med høy. I tillegg kan det jo være andre bonuser som ikke påvirker dmg, men helt andre ting som +%MF osv.

 

Forskjellen er at i diablo 2 var det for veldig få klasser våpenskaden som var avgjørende for skill skaden, faktisk vengenace-paladin er vel en av de få som faktisk er det. I diablo 3 er våpenskaden avgjørende for alle klasser(ja, wiz bruker våpenskaden til å avgjøre skaden spells gjør).

 

Faktisk vil det for majoriteten av spillere lønne seg å ignorere alle stats med unntak av dps på våpen, våpenskade vil jeg si er den viktigste staten i diablo 3, og den eneste staten du ikke kan få fra annet gear(+damage teller ikke som våpenskade etter det jeg kan se i betaen).

Lenke til kommentar

Opplevde noke eg følte var helt ekstremt OP. Vi var 4 barbarer som skulle ta skeleton king, all blei enige om å benytte den første shouten eller kva eg skal kalle den( den som gir en viss stun), samt første aktive skill man får (som har en viss sjangs for stun). Alle brukte det kjappaste våpenet mulig, slo løs på han, samtidig som vi timet shoutene våre. Skeleton king var stunnet heile tida, og da mener eg heile tida. Han fikk ikkje gjort så masse som en einaste ting, før han var død. Latterlig, men effektivt til tusen!

Lenke til kommentar

Det er ingen healing class, dette er diablo...

 

I tilfeldige grupper vil nok endel "forvente" at monk har sin healing spell tilgjengelig, men som det skal være i diablo er det hver mann for seg selv.

 

EDIT. da jeg bare kommer til å spille hardcore vil jeg heldigvis ikke oppleve folk som er avhengig av andre for å overleve, men kommer nok til å se mye rart i normal games.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Angående dette med WD. Jeg fant en seremoniell kniv med høy dmg men skjønner ikke helt hvordan jeg bruker den?

 

Se, på venstreklikk er poison dart og på høyre er firebats.

Men det ser ikke ut som våpenet tas i bruk i det hele tatt og jeg får ikke deaktivert giftpilene til default attack heller.

 

Det er aldri noen grunn til å bruke default attack. Spells bruker stats fra våpenet (dps), og du vil alltid bruke ressursgenererende spells.

Lenke til kommentar

Amerika eller Europa?

 

EU. Får 3003 med US

Det er kun US som er åpen for øyeblikket.

 

Hvor står det det ? Siden man kan velge EU under D3 Beta nedlastingssiden.

Beklager 3 dager for sent svar, men det var aldri meningen å ha noen annen server enn den amerikanske oppe under denne betatestingen: "Error 3003 - Click Options, under Account change your region to The Americas. The open beta is only being held on US hardware."

 

Kilde: http://www.diablofans.com/news/1166-unlock-5-blizzcast-17-open-beta-weekend-errors-new-wallpaper-available/

Lenke til kommentar

Det er ingen healing class, dette er diablo...

 

I tilfeldige grupper vil nok endel "forvente" at monk har sin healing spell tilgjengelig, men som det skal være i diablo er det hver mann for seg selv.

 

EDIT. da jeg bare kommer til å spille hardcore vil jeg heldigvis ikke oppleve folk som er avhengig av andre for å overleve, men kommer nok til å se mye rart i normal games.

 

Ah sorry, jeg har wowa for mye i sin tid. :)

 

Har nå ordna "husfred" (samboer tar med seg unger og dyr) helgen 18.-20. mai for LAN med et par kollegaer. Rigger oss til i spisestua med hver vår pc, 5 brett brus, ca 20kg smågodt og 10 pizzaer i frysern.

Skal bli nice å være sosial og groupe IRL. I mangel av healer er vi to wizards og en demonhunter = massiv dee-pee-ess!!! Behøvs en tank får en av oss re-rolle i verste fall...

 

'edit: betaen varer til ca 19.00 i kveld gjør den ikke?

Endret av Bjellesau Mr Gnu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...