Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ingenting som sier at skills ikke kan få bonuser fra items selv om de ikke har levels. Det kan jo være items som har f.eks "+10% dmg to <skil>", "+3 sec duration to <skill>" "reduces cooldown with -3 sec for <skill>". Vi vet jo svært lite eller ingenting om legendary og set items enda. Kun noen ytterst få som har blitt revealed og de har hatt mangelfulle/inkorrekte stats.

 

Riktig at vi ikke vet dette enda, men at de skulle introdusere så mange suffixs etter skill revampen er ganske illogisk med tanke på at at de allerede kutter features for å få ut spillet i tide. Tenk deg det marerittet det er å balansere skills hvis man kan modifisere ting som skade, varighet og cooldown.

 

Og nei, det er bare naivt å tro at det våpenet som gir høyest DPS/har høyest dmg alltid er det beste. Akkurat som i D2 vil det jo være et hav av pre- og affixes som vil gi andre bonuser og det er jo ganske så velkjent at det finnes items i D2 med lavere dmg som virker utrolig mye bedre enn items med høy. F.eks vil et våpen med 100 dmg med 30% chance to critical hit være bedre enn et våpen med 120 dmg, selv om DPS vil bli høyere med sistnevnte. I D3 er såvidt meg bekjent base bonus for critical hit +100% dmg. Dvs. i teorien vil du på 10 slag gjøre 1000 dmg + 30% slag med 200% dmg, 3 slag med 200 dmg totalt 1600 dmg. Med 120 dmg vil du gjøre 1200 dmg på 10 slag. Hvis førstnevnte våpen i tillegg har +dmg to critical hit blir det enda høyere. Dette er bare ett eksempel, mange andre modifiers som også vil gjøre et våpen med lavere dmg mer attraktivt enn ett med høy. I tillegg kan det jo være andre bonuser som ikke påvirker dmg, men helt andre ting som +%MF osv.

 

Forskjellen er at i diablo 2 var det for veldig få klasser våpenskaden som var avgjørende for skill skaden, faktisk vengenace-paladin er vel en av de få som faktisk er det. I diablo 3 er våpenskaden avgjørende for alle klasser(ja, wiz bruker våpenskaden til å avgjøre skaden spells gjør).

 

Faktisk vil det for majoriteten av spillere lønne seg å ignorere alle stats med unntak av dps på våpen, våpenskade vil jeg si er den viktigste staten i diablo 3, og den eneste staten du ikke kan få fra annet gear(+damage teller ikke som våpenskade etter det jeg kan se i betaen).

 

Jeg kan si meg enig i det første argumentet der og det er bare synsing fra min side. Enten blir du positivt overrasket, eller jeg skuffet ved release :p

 

Jeg er klar over at skilldmg ikke lenger er kalkulert fra skills, men fra våpen. Men at det for de fleste vil være lønnsomt å velge våpen utelukkende ut fra dmg er bare tull. Som jeg nevnte i eksempelet så er f.eks chance to critical IKKE medberegnet i total DPS og er en bekreftet mod i D3. Å ignorere andre stats vil være utrolig naivt og rett og slett dumt av spillere.

 

Jeg skal spise ordene mine hvis det viser seg at D3 blir lansert med helt ufattelig elendige affixes til våpen og legendary/set items får helt ubrukelige mods og bonuser, men jeg tviler meget sterkt på at dette skjer. Det er flere mods som er verdt å se etter i et våpen, og jeg snakker om våpen som ligger i ca. samme tier her, ikke et cracked short sword vs. elite legendary sword. Selv om skills i seg selv gjør mindre skade så skal det flere mods som vil gi deg store fordeler kontra å kun konsentrere deg om DPS. Jeg har jo allerede i betaen sett gode effekter av å f.eks velge en magic wand med +arcane regen fremfor en wand med høyere DPS.

 

Andre affixer jeg kommer på i farta som kan forekomme på våpen som gir deg større fordeler enn ekstra DPS er:

+resource regen

+resource on critical hit

+max resource

+%max life (inntil 115% ekstra for legendary weapons)

+resistances

+str/dex/int (påvirker total/char DPS, men ikke base weapon DPS)

Lenke til kommentar

Har spillt betaen i helgen nå med en kompis. Hvis jeg spiller alene er followeren med meg, mens med en gang det er en annen som joiner så forsvinner han. Kan heller ikke hire han så lenge det er mer enn en spiller i gamen. Så det ser ut som om man kun har dem i solospill.

 

Så vidt jeg merka meg fra tidligere betatesting, så hadde vi med followers frem til vi hadde fylt opp gruppa, da stakk de tilbake til byen.

Det gjaldt vel forøvrig også D2.

 

Sånn var det ikke i Diablo2. Der hadde du hireling selv om det var 8 stk i gamen. Med etpar Summon necro og 8 stk med hireling ble det mye aktivitet på skjermen :p

Lenke til kommentar

Andre affixer jeg kommer på i farta som kan forekomme på våpen som gir deg større fordeler enn ekstra DPS er:

+resource regen

+resource on critical hit

+max resource

+%max life (inntil 115% ekstra for legendary weapons)

+resistances

+str/dex/int (påvirker total/char DPS, men ikke base weapon DPS)

 

hvis vi går til endgame og se på sverd:

Warlord sword med 511.5–524.7 DPS (1.1 attackspeed, level 60 req)

Yatagan med 269.0–278.9 DPS (1.1 attackspeed, level 57 req)

(dette er dps nummer du finner på et item uten modifiers)

Du skal ha sykt mye bra stats på den Yatagan for at det skal dekke over det tapet av dps.

 

En barbar som bruker 'hammer of the ancients' med 'smash' rune ~1400 dps vs ~750 dps(spamable skill sålenge du har fury).

 

Cleave(fury generator) med 'broad sweep' rune vil med warlord sword vil gjøre ~800 dps, det er mer dps enn med en fury generator enn du får med en fury spender når du bruker Yatagan.(og hva trenger man da ressurs genererende stats for :p)

 

Jeg kan ikke se at det er mulig å gi kraftige nok affixer til å retferdigjøre å gå for et lavere kvalitets våpen, sansyndligvis vil du bytte ut selv legendary items med vandlige magiske våpen et par levels over hva for er krevd for å bruke legendary våpnet.

 

Vi må også huske at det beste forsvar er et sterkt angrip, så når du dreper mobs dobbelt så fort trenger du bare halvparten så mye liv/resistance. Life tap blir jo også bedre jo høyere DPS så du har en passiv synergi der mellom DPS og hvor mye deng du kan ta.

Lenke til kommentar

Lekte meg med multiplayer i går kveld og storkoste meg. Enkelte idioter sto i byen uten å gjøre noe som helst, men de fleste jobbet fint sammen selv om ingen sa et ord. I tillegg fikk jeg testet skillsystemet litt. Hver gang jeg havnet på lag med noen med samme klasse byttet jeg litt om på skillsene mine, så vi ikke hadde de samme. (har han den isstrålen byttet jeg til arcane ball osv). Bare synd betaen var så altfor kort. Vi kom ikke i gang før det hele var over. :(

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

*snip*

 

Ja der gjorde du det jeg var redd for, misforstod. Selvfølgelig vil det være helt høl i hue å velge et våpen som har halvparten så mye dmg. Jeg snakker om våpen som har la oss si f.eks +/- 10% avvik i dmg. Ikke at det ene har nesten 100% mer skade enn det andre, da er jeg jo selvølgelig helt enig i at det skulle vært noen helt sinnsvake stats på det lave våpenet for å demme opp et enormt tap i DPS. Det jeg mente var f.eks at du velger ikke et våpen med 425 DPS uten mods, over et 400 DPS sverd med gode mods, utelukkende fordi våpenet har høyere base dmg. Man er nødt til å ta mods med i betraktningen når marginene (på dps) er lave. Når du finner items med høyere DPS må du jo alltid vurdere om den ekstra DPSen er verdt det i forhold til å ofre mods. Og jeg snakker fortsatt om SMÅ marginer, ikke 250 dps vs. 550 dps, der vil jo saken i 99% av tilfellene være klinkende klar.

Lenke til kommentar

Hvis cdon var dårlig forrrige gang, hvorfor handle hos de igjen? Det er da haugevis med butikker som selger dette.

 

Hvis du kjøper cd versjon skal du ikke få koden på epost, såkalt 'digital version' vet jeg ikke om det er noen andre en blizzard store som selger.

 

Det er Collectors Edition jeg har bestilt og CDON var den eneste plassen jeg fant som hadde det akkurat da.

Lenke til kommentar

Vi må også huske at det beste forsvar er et sterkt angrip, så når du dreper mobs dobbelt så fort trenger du bare halvparten så mye liv/resistance. Life tap blir jo også bedre jo høyere DPS så du har en passiv synergi der mellom DPS og hvor mye deng du kan ta.

 

Er delvis enig i dette, men jeg antar at det vil være mer hjelp i å ha +%Maximum health og resistance på inferno, der jeg vil tro man først og fremst burde fokusere på å kunne tåle å ta mer enn 4-5 hits.

Lenke til kommentar

Ja der gjorde du det jeg var redd for, misforstod. Selvfølgelig vil det være helt høl i hue å velge et våpen som har halvparten så mye dmg. Jeg snakker om våpen som har la oss si f.eks +/- 10% avvik i dmg. Ikke at det ene har nesten 100% mer skade enn det andre, da er jeg jo selvølgelig helt enig i at det skulle vært noen helt sinnsvake stats på det lave våpenet for å demme opp et enormt tap i DPS. Det jeg mente var f.eks at du velger ikke et våpen med 425 DPS uten mods, over et 400 DPS sverd med gode mods, utelukkende fordi våpenet har høyere base dmg. Man er nødt til å ta mods med i betraktningen når marginene (på dps) er lave. Når du finner items med høyere DPS må du jo alltid vurdere om den ekstra DPSen er verdt det i forhold til å ofre mods. Og jeg snakker fortsatt om SMÅ marginer, ikke 250 dps vs. 550 dps, der vil jo saken i 99% av tilfellene være klinkende klar.

 

la oss ta et annet eksempel, fra litt lavere level (mindre ekstremt men viser fortsatt mitt poeng)

Parashu øks 119.0–125.0 dps (level 45 req)

Labrys øks 170.0–177.5 dps (level 50 req)

42% mer skade, 5 levels etter at du fant en uber Parashu øks er det så og si garantert at du finner en bedre Labrys øks i butikken(items i butikken skalerer til ditt level)

 

Sjekk på http://eu.battle.net/d3/en/item/ velg en våpen type og filtrer på normal så får du se base skade, som du ser er det ganske kraftig økning i skade for hver nye våpentype du får tilgang til.

 

Jeg tror ikke at du finner 2 våpen med forskjellige level requirements som har under 10% forskjell i base dps.

Lenke til kommentar

Er delvis enig i dette, men jeg antar at det vil være mer hjelp i å ha +%Maximum health og resistance på inferno, der jeg vil tro man først og fremst burde fokusere på å kunne tåle å ta mer enn 4-5 hits.

 

Husk at vi bare snakker om våpnet nå, resten av gearet kan ha masse protection og hitpoints, våpen er 1/10 av din totale beskyttelse, men 100% av din base dps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...