Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Hvis det hadde vært billigere å kjøpe det direkte fra Blizz hadde det jo gjort det umulig for noen andre butikker å tjene penger på spillet. Ved å la andre kjeder selge spillet billigere sikrer Blizz seg "gratis reklame" ved at det havner i hyllene til alle spillbutikker, reklame fra de faktiske butikkene og nettbutikkene osv. Spillet blir jo solgt uansett, så jeg tror de tjener mer på dette i lengden :w00t:

 

Tviler du på at (Activision) Blizzard vil klare å selge Diablo 3 uten hjelp fra butikker? Sansyndligvis er det rent tap for de å selge i butikk, merslaget forsvinner nok veldig fort da fortjenesten deres per salg går betraktelig ned.

 

Activision (Blizzard) derimot har allt å tjene på å ha et godt forhold til butikker, de ønsker at butikkene skal selge de andre spillene de gir ut og må derfor la butikkene få selge diablo 3 billig også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår at det kan være vanskelig å følge flere tema i samme tråd, men det er da bare en side tilbake vi hadde orginalutsagnet.

 

Ååå, så det er det den store "forrige" knappen på telefonen er til? Kva det har med mitt første innlegg å gjere er likevel framleis litt diffust.

Gratulere med å ha lært noe nytt, igjen ber jeg deg å bruke denne kunnskapen til å finne tråden. Eller faktisk, bare les oppsummeringa, hver post her quoter den forrige:

 

Post 3389 Jext påstår systemet åpner opp for unike characters og customization

 

Post 3391 spør jeg hva fordeler systemet har

 

Post 3397 sier du at det ikke handler om systemet men balansen

 

Post 3402 svarer jeg at jeg snakket bare om system, ikke balanse

 

Post 3407 du sier at ingen påstod det som ble sagt i post 3389

 

Post 3408 jeg sier at jeg forstår det kan være vanskelig å følge en av flere tema i en tråd.

 

Post 3420 du sier du ikke forstår hvordan vi kom inn på dette spor

 

Denne post: Jeg forteller hele historien...

 

the end?

 

Ja og nei, jeg tror at enten man velger åpent eller lukket system, forutsatt at det lukka systemet ikke er helt låst, vil man etter en tid se nogelunde det samme anntall builds i bruk.

I starten vil naturligvis et åpent system gi mer mangfold, men etter hvert som spillene blir mer funnet ut av vil de uansett ende opp nogelunde likt.

En forutsetning er da at spillet blir populært nok til at man får de spillerene som har interesse av å jobbe med builds, som jeg sa i forrige post er det hva jeg ser skje hvis spillet blir like populært som diablo 2 i sin tid.

Blizzard har vært gode til å både med overlegg og ufrivillig gi spillere tilgang til alt av kalkulasjoner i spillene sine, og når man har de talla er excel overlegent til å "teste" builds. og noen måneder ut i spillet levetid vil det meste være funnet ut av, og det som ikke er funnet ut av vil være så obskurt at du sansyndligvis ikke kommer bort i det ved tilfeldighet.

 

Kva har dette med fritt val av skills å gjere? Om det vil vere eit fåtall gode builds er i stor grad irrelevant i forhold til det du spør om, om fritt val av skills direkte fører til meir customization.

 

Det jeg tenker er at få gode builds er det samme som lite mangfold. Det eneste jeg argumenterer med er at endring av skill systemet ikke fører til mer mangfold.

 

Og jeg spør ikke om fritt val av skills direkte fører til meir mangfold, jeg påstår at det ikke gjør det.

 

Men du kan jo knuse mine argumenter her ved og vise til denne erfaringen som du sier er så entydig, hvem spill har dette store mangfoldet grunnet et åpen system?

 

Eg sa på ingen måte at det var personlig erfaring, eg sa at Blizzard tok avgjerdelsen på bakgrunn av erfaring og testing. Eg har til gode å spele eit spel med like fritt val av skills som i D3.

 

Jeg sa ikke personlig erfaring, jeg godtar blizzard sine erfaringer, kan jeg få linken hvor de snakker om erfaring? At du ikke har spilt noe spill med like fritt val av skills er helt ok for meg, personlige erfaringer skal jeg ikke argumentere mot.

 

Men i forhold til hvordan man ser på builds, og hvor mye ekspremitering som kommer til å bli gjort ser jeg ikke et eneste argument som tilsvarer at det vil være noen forskjell i forhold til "åpene" og "lukka" systemer.

.

 

Sjå for deg at det blir som du seier, som ikkje er usannsynlig, at det blir ein del builds som blir rekna som betre enn alle andre. Vi kan til og med sjå for oss at det blir like gale som i D2, der svært få builds regelrett dominerte. Er det fullstendig utenkelig for deg at det å ha friheten til å byte skills utan konsekvens vil føre til at fleire vil velje å prøve ut andre builds enn dei «beste», enn viss ein til dømes var nødt til å levle ein character til 60 for å gjere det same?

 

Ja, jeg påstår at i det stor bildet vil det ikke føre til økt mangfold. Flesteparten av spillerene vil ikke endre vekk fra en "best build" bare for å være spesielle. Spillerene som er intressert i å finne ut noe nytt vil gjøre det uansett om de må bruke 4-5 timer på det eller om det skjer instant.

 

Igjen vil jeg minne deg på at du kansje ikke er som alle andre, men majoriteten av spillere er ganske homogene.

 

Jeg snakker generelt om hvordan en gjennomsnitts-spiller får utnytte av det åpne buildsystemet i forhold til gameplay, og det er i mine øyne en mye bedre opplevelse enn med lukkede skilltrees.

 

Det er nettopp det som er essensen.

 

Det kan være at vi er ganske uenige om hva en gjennomsnitts-spiller er.

For å gjøre en påstand om hva jeg tenker meg: gjennomsnitt spiller har mange timer i farmville lignende spill på internett, har hørt om angry birds og har en karakter i social guild i wow. Gjennomsnitts spilleren sjekker ikke spill nyheter selv, men leser gjerne spill relaterte artikler de kommer over i media...

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært billigere å kjøpe det direkte fra Blizz hadde det jo gjort det umulig for noen andre butikker å tjene penger på spillet. Ved å la andre kjeder selge spillet billigere sikrer Blizz seg "gratis reklame" ved at det havner i hyllene til alle spillbutikker, reklame fra de faktiske butikkene og nettbutikkene osv. Spillet blir jo solgt uansett, så jeg tror de tjener mer på dette i lengden :w00t:

 

Tviler du på at (Activision) Blizzard vil klare å selge Diablo 3 uten hjelp fra butikker? Sansyndligvis er det rent tap for de å selge i butikk, merslaget forsvinner nok veldig fort da fortjenesten deres per salg går betraktelig ned.

 

Activision (Blizzard) derimot har allt å tjene på å ha et godt forhold til butikker, de ønsker at butikkene skal selge de andre spillene de gir ut og må derfor la butikkene få selge diablo 3 billig også.

 

De kunne uten tvil solgt spillet uten hjelp, men så vidt jeg har forstått er det standard prosedyre for de aller fleste spillselskap å ikke underby butikkene. En god grunn er jo nettopp det du nevner :)

 

For å si det på en litt annen måte: Hvis jeg eide en spillbutikk og visste at Blizz ville selge spillet billigere på nett, så hadde ikke jeg giddet å ta det inn i min butikk i hvertfall :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde Diablo 3 beta i helgen og det var virkelig gøy! :D Men en ting jeg lurer på.. Jeg har en MacBook med Intel® Core™2 Duo CPU P8600 @ 2.40GHz og 8gb RAM noe som fint rekker til minimumskravene. Men når jeg spiller så hakker spillet noe sykt innimellom, selv med alle innstillinger på det laveste. Vil det bedre seg med fullversjonen? Tenker at spillet ikke er 100% optimalisert i og med at det fortsatt er beta :p

Lenke til kommentar

Prøvde Diablo 3 beta i helgen og det var virkelig gøy! :D Men en ting jeg lurer på.. Jeg har en MacBook med Intel® Core™2 Duo CPU P8600 @ 2.40GHz og 8gb RAM noe som fint rekker til minimumskravene. Men når jeg spiller så hakker spillet noe sykt innimellom, selv med alle innstillinger på det laveste. Vil det bedre seg med fullversjonen? Tenker at spillet ikke er 100% optimalisert i og med at det fortsatt er beta :p

 

Dont count on it!:p Ville ikke jeg gjort iallefall.

Skal ikke se vekk ifra at det IKKE bedrer seg.

Lenke til kommentar

De kunne uten tvil solgt spillet uten hjelp, men så vidt jeg har forstått er det standard prosedyre for de aller fleste spillselskap å ikke underby butikkene. En god grunn er jo nettopp det du nevner :)

 

For å si det på en litt annen måte: Hvis jeg eide en spillbutikk og visste at Blizz ville selge spillet billigere på nett, så hadde ikke jeg giddet å ta det inn i min butikk i hvertfall :p

 

Hvis du drev en spillbutikk, ville du at dine kunder som ikke har rask internett linje eller som bare kjøper i butikk fordi de ikke tør å handle på internett skal gå til din konkurent nede i gata? Hvis de må gå i en annen butikk for å få spillet de vil ha, hvem butikk tror du de går til først neste gang da?

 

Som butikk så har du ikke noe annet alternativ enn og ta inn populære titler.

Lenke til kommentar

De kunne uten tvil solgt spillet uten hjelp, men så vidt jeg har forstått er det standard prosedyre for de aller fleste spillselskap å ikke underby butikkene. En god grunn er jo nettopp det du nevner :)

 

For å si det på en litt annen måte: Hvis jeg eide en spillbutikk og visste at Blizz ville selge spillet billigere på nett, så hadde ikke jeg giddet å ta det inn i min butikk i hvertfall :p

 

Hvis du drev en spillbutikk, ville du at dine kunder som ikke har rask internett linje eller som bare kjøper i butikk fordi de ikke tør å handle på internett skal gå til din konkurent nede i gata? Hvis de må gå i en annen butikk for å få spillet de vil ha, hvem butikk tror du de går til først neste gang da?

 

Som butikk så har du ikke noe annet alternativ enn og ta inn populære titler.

 

Hadde solgt dem et tips om hvor de kunne få tak i spillet billigere ;)

Lenke til kommentar

La merke til at noen pratet litt om builds tidligere, og om det blir like få viable builds som i D2 eller ikke. Personlig tviler jeg sterkt på at det blir mindre builds å velge mellom hvis man vil overleve inferno, mest på grunn av at skills skalerer med dps til våpenet ditt. Bare her har vi et mye mer robust skill system enn det D2 hadde.

 

Dessuten slipper vi synergies, noe som var nødvendig for å pumpe opp skaden på 1-2 skills i D2. Ikke bare det, men i D3 får vi mye mer variasjon i hva slags skills vi kan bruke mens vi lvler opp. Et eksempel vil jo være frozen orb sorc i D2, der du måtte vente helt til lvl 30 før du fikk hoved skillen din, alle andre skill points gikk til synergies og 1 point wonders som teleport, warmth, static field etc. Greit nok at synergy skillene faktisk blei brukbare, men ikke glem at noen builds hadde ikke noen spesielt gode skills for å drepe med fram til du fikk tak i hoved skillen til builden du valgte.

 

Ikke nok med det, men når du først hadde valgt en build, så var du låst i den fra start til slutt. Ikke snakk om at du kunne putte et par ekstra points her og der, kun fordi det ville hjelpe deg halvveis igjennom spillet. Dette blei jo endret på i 1.12 med respecs, men du ser forhåpentligvis poenget.

 

I tilegg slipper vi nå at nye skills låses opp ved faste lvler som 1 (egentlig 2 da du får skill pointet her), 6, 12, 18 etc. I D3 fra det jeg kan se, starter vi med å låse opp en og en skill, kanskje en rune slengt inn sammen med en skill etc. Men ganske raskt etter lvl 13 vil vi begynne og få opp til 2-4 ting per lvl, både skills og skill runer. Så det som mange klager på med lite variasjon i betaen er ifølge Blizzard et valg de har tatt for å gjøre det litt enklere for spillere og sette seg inn i helt basic mekanismer, og ikke bli forvirret av for mange valg, mens D3 vil allikevel rimelig raskt åpne opp for en god del variasjon.

 

Når det er sakt, spilte jeg ofte med folk i åpen betaen som brukte om ikke helt andre skills, så andre runer enn det jeg brukte. Og det at man ser noe variasjon i skills man liker så tidlig som lvl 9-13 er ikke så værst det.

 

 

Jeg leste også et innlegg fra Bashiok (vet ikke om jeg greier å finne den igjen) der han sier at utviklerne viste de var på riktig vei når folk fra intern testing kom bort til de å sa at en skill var helt sinnsykt OP og måtte endre, for så at det kom en annen person seinere og sa det samme om andre skills. Folk hadde da funnet seg skills de likte og spilte på sin egen måte, mens andre testere hadde funnet en annen metode.

 

Har faktisk et eksempel på dette selv. Jeg følte hungering arrows og rapic fire på demon hunter var utrolig god, men manglet AoE. Prøvde chakrams og bola shot, men likte ingen av skillsene. Postet dette på et annet forum, og en anna fyr der var helt overraska over at jeg ikke hadde brukt chakrams, siden den skillen for han var vist nok helt insane AoE.

Lenke til kommentar

Prøvde Diablo 3 beta i helgen og det var virkelig gøy! :D Men en ting jeg lurer på.. Jeg har en MacBook med Intel® Core™2 Duo CPU P8600 @ 2.40GHz og 8gb RAM noe som fint rekker til minimumskravene. Men når jeg spiller så hakker spillet noe sykt innimellom, selv med alle innstillinger på det laveste. Vil det bedre seg med fullversjonen? Tenker at spillet ikke er 100% optimalisert i og med at det fortsatt er beta :p

Kommer an på hva som forårsaker hakkingen. Hvis det er lag vil nok det bedre seg, fordi all beta testing har foregått på servere i Usa, mens vi vil spille på europeiske ved lansering (eller du kan velge hvilket server område/realm du vil spille på, tror jeg). Det var enormt press på infrastrukturen under open beta, siden de fikk en real stress test og (trolig) avdekket en del svakheter, så vil nok også dette være utbedret. Hvis det er Mac'en din som er for svak, så er det ett hardware problem, og det er nok begrenset hvor mye optimalisering Blizzard kan gjøre for å få D3 mer lett kjørt.

Lenke til kommentar

La merke til at noen pratet litt om builds tidligere, og om det blir like få viable builds som i D2 eller ikke. Personlig tviler jeg sterkt på at det blir mindre builds å velge mellom hvis man vil overleve inferno, mest på grunn av at skills skalerer med dps til våpenet ditt. Bare her har vi et mye mer robust skill system enn det D2 hadde.

 

Skill blir mindre viktig det er riktig, om det er en bra ting vet jeg ikke. Mange folk liker ikke at spill er gear dependant....

 

Dessuten slipper vi synergies, noe som var nødvendig for å pumpe opp skaden på 1-2 skills i D2. Ikke bare det, men i D3 får vi mye mer variasjon i hva slags skills vi kan bruke mens vi lvler opp. Et eksempel vil jo være frozen orb sorc i D2, der du måtte vente helt til lvl 30 før du fikk hoved skillen din, alle andre skill points gikk til synergies og 1 point wonders som teleport, warmth, static field etc. Greit nok at synergy skillene faktisk blei brukbare, men ikke glem at noen builds hadde ikke noen spesielt gode skills for å drepe med fram til du fikk tak i hoved skillen til builden du valgte.

 

No pain no gain? Det er mange måter å tenke på og det er et greit nok argument for å forenkle ting du har der, for endel folk gir mer motstand større mestringsfølelse dog.

 

Ikke nok med det, men når du først hadde valgt en build, så var du låst i den fra start til slutt. Ikke snakk om at du kunne putte et par ekstra points her og der, kun fordi det ville hjelpe deg halvveis igjennom spillet. Dette blei jo endret på i 1.12 med respecs, men du ser forhåpentligvis poenget.

Man måtte bruke noen timer på å respecce ja...

 

I tilegg slipper vi nå at nye skills låses opp ved faste lvler som 1 (egentlig 2 da du får skill pointet her), 6, 12, 18 etc. I D3 fra det jeg kan se, starter vi med å låse opp en og en skill, kanskje en rune slengt inn sammen med en skill etc. Men ganske raskt etter lvl 13 vil vi begynne og få opp til 2-4 ting per lvl, både skills og skill runer. Så det som mange klager på med lite variasjon i betaen er ifølge Blizzard et valg de har tatt for å gjøre det litt enklere for spillere og sette seg inn i helt basic mekanismer, og ikke bli forvirret av for mange valg, mens D3 vil allikevel rimelig raskt åpne opp for en god del variasjon.

 

Er det ikke litt selvmotsigelse i det du sier her? hva mener du: er det bedre at skills unlockes på faste level eller ikke?

 

Når det er sakt, spilte jeg ofte med folk i åpen betaen som brukte om ikke helt andre skills, så andre runer enn det jeg brukte. Og det at man ser noe variasjon i skills man liker så tidlig som lvl 9-13 er ikke så værst det.

 

Finne det noen "builds" enda? Så du forskjelle builds fordi at folk ønsket å være annerledes eller fordi de ikke visste hva som fungerte bra?

 

Jeg leste også et innlegg fra Bashiok (vet ikke om jeg greier å finne den igjen) der han sier at utviklerne viste de var på riktig vei når folk fra intern testing kom bort til de å sa at en skill var helt sinnsykt OP og måtte endre, for så at det kom en annen person seinere og sa det samme om andre skills. Folk hadde da funnet seg skills de likte og spilte på sin egen måte, mens andre testere hadde funnet en annen metode.

 

Hvis alle skills føles OP, betyr ikke det at spillet er for enkelt? ;)

 

Har faktisk et eksempel på dette selv. Jeg følte hungering arrows og rapic fire på demon hunter var utrolig god, men manglet AoE. Prøvde chakrams og bola shot, men likte ingen av skillsene. Postet dette på et annet forum, og en anna fyr der var helt overraska over at jeg ikke hadde brukt chakrams, siden den skillen for han var vist nok helt insane AoE.

 

Det er ingen som tvinger deg til å like skills selv om de er bra, det er helt legitimt og bare ikke like en skill.

Men hva som er objektivt best er noe vi kan finne ut av, og vi kan si noe slikt som at på akt x er det best med en enkelt mål build som bruker HA/RF grunnet store mobs med masse helsepoeng, men act y vil du tjene masse på områdeskade og CHA/BS da det er svermer med svake mobs. Etterhvert kan vi også si at overall i spillet grunnet samensetninga av mobs vil man tjenes mest på å satse på <enkeltskade/områdeskade>.

Lenke til kommentar

En ting her Civilix: (uten å blande meg inn i diskusjonen som pågår her, for det har eg ikkje så voldsom god ryggdekning for, sidan det er nokre år sidan D2 manien min).

 

Normalmode er sikkert greit nok..tut og kjør. Max dps builds, og google opp en eller anna ekstremteoretiker som har komt fram til en slags "fasit".

 

Men det eg lurer på er at til verre og verre mobs blir, type random som plutselig møter med diverse abilities som skaper hodebry, evt bosser/minibosser. Kanskje en då har daua en 1-2-25 ganger her, og finner ut at den eine spellen er jo glimrande til å ta denne bossen, mens like etter trenger eg en anna spell. Er forsåvidt enig i det meste du seier her og, men mistenker også at det fins et par godbiter der en må dra andre spells utav skapet. Veit ikkje heilt om du følger meg her?

 

Tenkt eksempel: Enkelte soner har mykje av en type mobs der en type spell du har fungerer glimrande til slakt. Neste sone trengs det meir spells i andre retninger (eller whatnot), og du drar fram en anna spell. No veit jo eg ikkje om det blir slik, men ja..rotete forklart. =)

 

Edit: no kunne jo en etterkvart bytte spells og respecce i D2, men det var jo eit himla meir styr då, enn det vil bli i D3. Og _det_ er det som vil føre til meir mangfold, avhengig av ka en skal slå i hel. Trur eg. Godt mulig eg tar grundig feil. =)

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar
Skill blir mindre viktig det er riktig, om det er en bra ting vet jeg ikke. Mange folk liker ikke at spill er gear dependant....

 

Da har de neppe spilt Diablo før. :p De aller fleste som fortsatte å spille Diablo 1 og (spesielt) 2 etter å ha fullført på Normal gjorde det for å få bedre gear.

Merkelig konklusjon? Jeg liker ikke at spill blir veldig gear dependant, og har da spillt begge to.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bare for å pirke litt, skills er ikke mindre viktig, men valg av skills er det. Lurer på hvor langt man kommer med kun "white damage"?

 

Skal også bli spennende å se hvordan Nephalem Valor vil påvirke skill valg (bytter man skills minster man bonusen). Det betyr nok at vi blir nødt til prøve å finne ut av hva vi trolig vil møte, og gjøre valgene før vi begynner eller finner champ/elite pack'ene som gir denne bonusen. Men ser man bort i fra Nephalem Valor så det jo bare å bytte forløpende, med en liten tids straff, så bør man klare å være godt rustet for det meste.

Lenke til kommentar

Bare for å pirke litt, skills er ikke mindre viktig, men valg av skills er det. Lurer på hvor langt man kommer med kun "white damage"?

 

Skal også bli spennende å se hvordan Nephalem Valor vil påvirke skill valg (bytter man skills minster man bonusen). Det betyr nok at vi blir nødt til prøve å finne ut av hva vi trolig vil møte, og gjøre valgene før vi begynner eller finner champ/elite pack'ene som gir denne bonusen. Men ser man bort i fra Nephalem Valor så det jo bare å bytte forløpende, med en liten tids straff, så bør man klare å være godt rustet for det meste.

 

Det blir nok lagt opp til å lage seg gode all-round builds før man drar ut og dreper champions på vei til en boss, tviler på at folk kommer til å ofre MF bonusen når man først har fått den.

 

Kjempebra system synes jeg egentlig, blir mye mer fokus på å lage en god build istedenfor situasjonsbetinget bytting.

Lenke til kommentar
Skill blir mindre viktig det er riktig, om det er en bra ting vet jeg ikke. Mange folk liker ikke at spill er gear dependant....

 

Da har de neppe spilt Diablo før. :p De aller fleste som fortsatte å spille Diablo 1 og (spesielt) 2 etter å ha fullført på Normal gjorde det for å få bedre gear.

Merkelig konklusjon? Jeg liker ikke at spill blir veldig gear dependant, og har da spillt begge to.

 

AtW

 

At du er negativ er ikke akkurat uventet. :p Selv du må da ha forstått av Diablo er gearbasert? Hvorfor tror du folk driver så mye med bossruns at Blizzard gir oss en hel bossrun-mode? Dvs Inferno?

Lenke til kommentar
Skill blir mindre viktig det er riktig, om det er en bra ting vet jeg ikke. Mange folk liker ikke at spill er gear dependant....

 

Da har de neppe spilt Diablo før. :p De aller fleste som fortsatte å spille Diablo 1 og (spesielt) 2 etter å ha fullført på Normal gjorde det for å få bedre gear.

Merkelig konklusjon? Jeg liker ikke at spill blir veldig gear dependant, og har da spillt begge to.

 

AtW

 

At du er negativ er ikke akkurat uventet. :p Selv du må da ha forstått av Diablo er gearbasert? Hvorfor tror du folk driver så mye med bossruns at Blizzard gir oss en hel bossrun-mode? Dvs Inferno?

 

Hva skjer med ord som Ferdigheter, Utstyrbassert og BossRunder ? :tease:

Lenke til kommentar
Skill blir mindre viktig det er riktig, om det er en bra ting vet jeg ikke. Mange folk liker ikke at spill er gear dependant....

 

Da har de neppe spilt Diablo før. :p De aller fleste som fortsatte å spille Diablo 1 og (spesielt) 2 etter å ha fullført på Normal gjorde det for å få bedre gear.

Merkelig konklusjon? Jeg liker ikke at spill blir veldig gear dependant, og har da spillt begge to.

 

AtW

 

It's all about the loot! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...