Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesielt med tanke på at spaceworld ikke engang har diablo 3 som digital download i katalogen sin på nåværende tidspunkt...

 

Tviler på at noen kommer til å selge billigere enn elkjøp(eller andre butikker i dixons systemet), når de gutta kjøper inn store volum presser de virkelig prisene.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Jupp. Enig i det du skriver der, og som jeg skrev i min post også: Med en gang DPS øker ut over >10% så vil ikke fordelen med et lavere DPS våpen være tilstede når det kommer til damage. Om jeg kunne valgt mellom 200 ekstra hitpoints, eller 20 ekstra DPS (si jeg hadde 200 dps base, char), ville nok jeg valgt førstnevnte dersom jeg slet med liv. Slet jeg ikke med liv, ville jeg valgt ekstra DPS. Hele veien, og i alle tilfeller en vurdering ut fra hva du selv mener er komfortabelt. Jeg bare mener at det ikke er riktig å si at man bastant skal velge DPS over mods i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Synes allikevel Civilix har argumentert mest overbevisende, fordi han har vist at forskjellen i DPS øker raskt med våpenets level.

Det ene utelukker ikke de andre. Det er nytteløst å sammenligne situasjoner hvor forskjellen i dps er stor og hvor den er minimal, scenarioene er ikke like.

Finner man ett våpen med høy nok forskjell i dps i forhold til hva man har, vil man nok bytte umiddelbart. Er forskjellen i dps liten, men du har flere gunstige bonuser på det nåværende våpenet, så vil man trolig vurdere om litt ekstra dps veier opp for tapet av andre bonuser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes allikevel Civilix har argumentert mest overbevisende, fordi han har vist at forskjellen i DPS øker raskt med våpenets level.

Det ene utelukker ikke de andre. Det er nytteløst å sammenligne situasjoner hvor forskjellen i dps er stor og hvor den er minimal, scenarioene er ikke like.

Finner man ett våpen med høy nok forskjell i dps i forhold til hva man har, vil man nok bytte umiddelbart. Er forskjellen i dps liten, men du har flere gunstige bonuser på det nåværende våpenet, så vil man trolig vurdere om litt ekstra dps veier opp for tapet av andre bonuser.

 

Det er vi alle enig i, men Civilix har vist at spennet er stort, mao at man raskt finner våpen med stor forskjell i DPS når man går opp i level.

 

Et annet spørsmål, Hva er det de forskjellige statsene egentlig gjør i praksis per i dag? Er det den eneste forskejllen mellom classene? En Witch Docotr kan jo i praksis ha nesten helt samme gear som en barbarian, men regner ikke med de vil tåle like mye allikevel? Hvordan skilles klassene utover at de har forskjellige skills?

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes allikevel Civilix har argumentert mest overbevisende, fordi han har vist at forskjellen i DPS øker raskt med våpenets level.

Det ene utelukker ikke de andre. Det er nytteløst å sammenligne situasjoner hvor forskjellen i dps er stor og hvor den er minimal, scenarioene er ikke like.

Finner man ett våpen med høy nok forskjell i dps i forhold til hva man har, vil man nok bytte umiddelbart. Er forskjellen i dps liten, men du har flere gunstige bonuser på det nåværende våpenet, så vil man trolig vurdere om litt ekstra dps veier opp for tapet av andre bonuser.

 

Det er vi alle enig i, men Civilix har vist at spennet er stort, mao at man raskt finner våpen med stor forskjell i DPS når man går opp i level.

 

Et annet spørsmål, Hva er det de forskjellige statsene egentlig gjør i praksis per i dag? Er det den eneste forskejllen mellom classene? En Witch Docotr kan jo i praksis ha nesten helt samme gear som en barbarian, men regner ikke med de vil tåle like mye allikevel? Hvordan skilles klassene utover at de har forskjellige skills?

 

AtW

 

Såvidt jeg har forstått til nå, vil det være svært lite. De fleste kan bruke alle typer items og såvidt jeg vet er det ikke så mange bonuser spesifikke til class-specific items. I så fall er de uansett "like" for alle classes med at de gir +regen til resource e.l. Utenom det er det jo bare at strength, dex og precision som er primary attribute for henholdsvis Barb, DH & Monk, Wizard og WD. Et gearset til WD med fokus på precision vil også kunne fungere på Monk, men ikke like effektivt til Barb osv.

 

Husker ikke hvem som skrev, men en blue post forklarte at det meste av customization i D3 skjer gjennom gear.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Tidligere i betaen var det slik at stats ga alle klasser likt, men det ble endret med ability-endringene i starten av året.

 

Nå gir følgende stats dette;

Styrke: Armor og Skade for barbar

Smidighet: Dodge og Skade for DH og monk

Intelligens: Resistance og Skade for WD og magiker

Vitalitet: Helsepoeng

 

Defangsive effekter er de samme for alle klasser, skadebonus er klassespesifikk. En barbar vil naturlig ha mer helse og styrke, og vil derfor tåle mer enn en WD. Men hvis de bruker samme gear vil de få samme bonuser fra det gearet.

 

Precision finnes ikke lengre og er erstattet med crit sjangse.

Lenke til kommentar

For de som lurer på customization hadde Bashiok en, hm, "forklaring" her:

 

There’s a large amount of diversity, and some of that is afforded by overlap in skills. With ~150 skills per class they of course aren’t all going to unique in their function, which allows for overlap and customization in build choice. In addition, we find that gear as well as just play experience will influence someone’s build as they go. Someone might pick up an item with a +skill mod, and decide to swap around their build to benefit from the item. If they enjoy it they’ll start building out a set that really feeds that new build. In addition to the Nephalem Valor buff which penalizes changing builds mid-game, there’s a large amount of item and skill investment in perfecting a build that lends itself to sticking with it. I know people have a concept that players are just going to be swapping around their builds all the time, and that’s certainly true as things are unlocking, but at high levels there’s enough investment in a build that it just doesn’t really happen.

 

Så tilsynelatende kan items påvirke skills direkte alikevel, eller så er Bashiok feilinformert.

 

Videre så vil jeg si at jeg liker dette konseptet mer og mer. I starten vil man ha få valg, men utover vil det bli fler og fler og mot slutten vil gearet ditt avgjøre hvordan builden din blir til slutt. Den eneste prinsipielle forskjellen endgame mellom D2 og D3, hvis det viser seg at det som står i posten blir en realitet, er at du slipper å respecce, eller å lage en ny char bare for å prøve et annet build.

 

Man har jo også selvfølgelig muligheten til å starte en ny for å kjøre en annen build, forskjellen er bare at du ikke lenger er tvunget til det. Jeg kommer nok til å gjøre dette flere ganger for jeg følte at etter det ble respecs i D2, og jeg respeccet en char og endret gear, så fikk jeg aldri den samme følelsen med charen lenger enn om jeg hadde spillt den fra start.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

For de som lurer på customization hadde Bashiok en, hm, "forklaring" her:

 

There’s a large amount of diversity, and some of that is afforded by overlap in skills. With ~150 skills per class they of course aren’t all going to unique in their function, which allows for overlap and customization in build choice. In addition, we find that gear as well as just play experience will influence someone’s build as they go. Someone might pick up an item with a +skill mod, and decide to swap around their build to benefit from the item. If they enjoy it they’ll start building out a set that really feeds that new build. In addition to the Nephalem Valor buff which penalizes changing builds mid-game, there’s a large amount of item and skill investment in perfecting a build that lends itself to sticking with it. I know people have a concept that players are just going to be swapping around their builds all the time, and that’s certainly true as things are unlocking, but at high levels there’s enough investment in a build that it just doesn’t really happen.

 

Så tilsynelatende kan items påvirke skills direkte alikevel, eller så er Bashiok feilinformert.

 

Videre så vil jeg si at jeg liker dette konseptet mer og mer. I starten vil man ha få valg, men utover vil det bli fler og fler og mot slutten vil gearet ditt avgjøre hvordan builden din blir til slutt. Den eneste prinsipielle forskjellen endgame mellom D2 og D3, hvis det viser seg at det som står i posten blir en realitet, er at du slipper å respecce, eller å lage en ny char bare for å prøve et annet build.

 

Man har jo også selvfølgelig muligheten til å starte en ny for å kjøre en annen build, forskjellen er bare at du ikke lenger er tvunget til det. Jeg kommer nok til å gjøre dette flere ganger for jeg følte at etter det ble respecs i D2, og jeg respeccet en char og endret gear, så fikk jeg aldri den samme følelsen med charen lenger enn om jeg hadde spillt den fra start.

 

ja, det vil finnes items som har bonus til skills. Så vidt jeg vet, kun endgame items kan ha det. Mener å ha lest et sted at disse affixene ikke bare er "+ x% skade til en skill", men kan endre andre verdier også. Blir spennende å se hva som venter oss. Ikke lenge igjen nå

Lenke til kommentar

For de som lurer på customization hadde Bashiok en, hm, "forklaring" her:

 

There’s a large amount of diversity, and some of that is afforded by overlap in skills. With ~150 skills per class they of course aren’t all going to unique in their function, which allows for overlap and customization in build choice. In addition, we find that gear as well as just play experience will influence someone’s build as they go. Someone might pick up an item with a +skill mod, and decide to swap around their build to benefit from the item. If they enjoy it they’ll start building out a set that really feeds that new build. In addition to the Nephalem Valor buff which penalizes changing builds mid-game, there’s a large amount of item and skill investment in perfecting a build that lends itself to sticking with it. I know people have a concept that players are just going to be swapping around their builds all the time, and that’s certainly true as things are unlocking, but at high levels there’s enough investment in a build that it just doesn’t really happen.

 

Så tilsynelatende kan items påvirke skills direkte alikevel, eller så er Bashiok feilinformert.

 

Videre så vil jeg si at jeg liker dette konseptet mer og mer. I starten vil man ha få valg, men utover vil det bli fler og fler og mot slutten vil gearet ditt avgjøre hvordan builden din blir til slutt. Den eneste prinsipielle forskjellen endgame mellom D2 og D3, hvis det viser seg at det som står i posten blir en realitet, er at du slipper å respecce, eller å lage en ny char bare for å prøve et annet build.

 

Man har jo også selvfølgelig muligheten til å starte en ny for å kjøre en annen build, forskjellen er bare at du ikke lenger er tvunget til det. Jeg kommer nok til å gjøre dette flere ganger for jeg følte at etter det ble respecs i D2, og jeg respeccet en char og endret gear, så fikk jeg aldri den samme følelsen med charen lenger enn om jeg hadde spillt den fra start.

 

Enig. Og jeg legger til en annen fordel.

 

De forskjellige buildsene vil være ganske jevngode for å unngå cookiecutter problematikken man hadde i f.eks. WoW. Opplevde der for ofta at folk ble kicka av grupper/guilds fordi de brukte "feil" spec og det var bestemte maler man måtte gå etter hvis man skulle gi gode resultater (eks frost eller frost/fire som mage). Flere guilds hadde særegne spec-krav og du kunne glemme å joine som dps-prest eller AoE-paladin.

Jeg gleder meg villt til å eksperimentere litt og å gjøre litt på sparket. Dropper det plutselig en item som har en eller annen god +stat er det ikke umulig at jeg legger om stilen, gitt, men jeg tror også dette vil være ganske avhengig av personlig spillestil. Da jeg ble lvl10 som wizard kunne jeg velge mellom to passive skills som var ganske forskjellige. Den ene ga meg mer magi hvis jeg plukka opp healthglobes (Power hungry) og den andre gjorde at fysiske angrep gjorde 20% mindre skade (Blur) = fett for de som ikike gidder å kite og bare står midt inni det hele og tar imot juling.

 

En liten digresjon ang WoW:

 

Joina en gruppe som skulle ta en 5-manns et sted i Outland. Selvfølgelig (som vanlig) tok det lengst tid før vi fant en prest. Jeg gjetter på 10-15 minutters langdryg venting før en prest joina. Alle slapp det de hadde/holdt på med og joina Shadow Labyrinth (tror jeg). Idet vi alle er møtt opp inspiserer gruppelederen utstyret til presten.

"WTF is up with your equipment?"

-"It's good, man. I'm a DPS-priest".

Rett etterpå var det ikke noen gruppe mer..

 

Lenke til kommentar

Nå gir følgende stats dette;

Styrke: Armor og Skade for barbar

Smidighet: Dodge og Skade for DH og monk

Intelligens: Resistance og Skade for WD og magiker

Vitalitet: Helsepoeng

Dette er ikke helt riktig/nøyaktig, sjekk patch notes 10 og 13.

STR gir +armor til alle klasser og ekstra skade til Barb.

DEX gir +dodge til alle klasser, og ekstra skade til Monk og DH

INT gir +resistance til alle klasser, og ekstra skade til WD og Wiz

Lenke til kommentar

Crowly:

Ja, bare litt rotete måte jeg skrev på.

 

Men jeg tviler sterkt på at vi kommer til å se en dodge barb eller armor monk så i praksis blir det vel nesten slik min post kunne feiloppfattes :p

 

 

bjellesau:

Siden man kan soloe hele spillet er man ikke avhengig av andre spillere som i mmo-gruppeinnhold, og det gir en mer avslappet holdning til de du spiller med.

 

Men samtidig vil du nok støte på mange spillere som ikke tolererer "alternative" builds på de høyeste vansklighetsgradene, hvis du ikke gjør hva som er forventet av deg er du jo tross alt død-vekt for de andre. På grunn av hvordan loot fungerer i D3 er det ingen fordel at å ha med spillere som ikke kan trekke sin del av lasset, og de fleste spillere er allerede blitt slaver av tanken om bra nok gear og optimal build fra MMO spill.

 

For min egen del kommer jeg nok bare til å spille med venner og når de ikke er online spille solo, diablo er tross alt ikke en sosial spillserie.

Lenke til kommentar

Regner med at de fleste spillere prioriterer den stat'en som gir økt skade. Mener det er slik at +1 stat = +1 dps.

Men skal bli spennende å se hvor viktig ekstra VIT og resistance bonusen på INT (+1 INT = 0,1 res.) blir i Hell og Inferno.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Regner med at de fleste spillere prioriterer den stat'en som gir økt skade. Mener det er slik at +1 stat = +1 dps.

Men skal bli spennende å se hvor viktig ekstra VIT og resistance bonusen på INT (+1 INT = 0,1 res.) blir i Hell og Inferno.

 

Kan man velge stats da? I Betaen ble det jo allokert automatisk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Diablo 2 har for min del vært ett av svært få spill som faktisk kan spilles online med randoms, og med god "suksess". Selvfølgelig bedre med randoms, men for maks XP utbytte var det svært sjelden at jeg spillte i 8 player games med bare venner og kjente. Selv ikke da jeg spillte i HC klan var vi mer enn 4-6 stk. IMO var D2 et av de beste spillene å spille online siden de aller, aller fleste var hyggelige folk (med unntak av tyske 14-åringer som skrek BIG ITAM PLX non-stop). Ett av få spille man kunne stoppe helt opp og faktisk føre en lengre samtale med en totalt ukjent person og bare chille.

 

@AtW: Crowly sikter nok til at du kan fokusere på +stat fra gear.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...