Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående avspilling av musikk i bil fra iPhonen, så kom jeg på at jeg har A2DP på iPhonen, og da var veien kort fra tanken til å prøve det ut i praksis. Det fungerer faktisk veldig bra, og jeg har ingenting å utsette på lyden. Prøvde det i bilen til en kompis som har et eller annet Pioneer-anlegg.

 

Har også koblet iPhonen til via kabel, og det fungerer like bra det.

 

Hva kreves det av anlegget for å bruke A2DP? Er en slags integrert løsning i golfen så det blir ikke så lett. Bluetooth hadde vært et alternativ men det er det heller ikke i bilen.

 

Leste om en slags kabel man kunne plugge inn i cd-changer inputen med en ipod dock i andre enden som vistnok også skulle vise sang og artist i displayet men veldig usikker på hvordan dette skal gjøres.

 

Går vel utifra at den må ha A2DP. Jeg visste bare at den hadde bluetooth intigrert, så jeg bare prøvde, og da fungerte det jaggu meg. Angående kabel-testingen var dette i en Audi A4 med Kenwood-anlegg (tror jeg). Det er den forrige eieren som har drevet på med dette, så jeg vet dessverre lite om dette.

 

Jeg testet også avstanden med A2DP, og da kom jeg ca. 40-50 meter før musikk hakket. Dette var på en stor parkeringsplass. Jeg ble mektig imponert.

Lenke til kommentar

Bare å gå inn på Instillinger-->Generelt-->Bluetooth.

 

Så søker den etter en annen dings med bluetooth. Er det A2DP på denne såkalte dingsen, så kan du gå inn på iPoden som vanlig, og da vil du se at det står at den er tilkoblet et eksternt anlegg. :) Det er altså ekstremt enkelt. Hvis mobilen ringer da dempes musikken og samtalen føres over handsfree (hvis du har det intigrert i bilen).

Lenke til kommentar

Det var noen over her som lurte på å kjøpe seg iPhone i USA og så unlocke den for bruk med norsk sim i ettertid. Jeg tenkte bare å nevne at det med siste firmwareoppdatering (3.1) ikke er mulig å unlocke en 3G S utenom gjennom operatør. Vi venter på jailbreak, men unlocking vil ikke fungere såfremt du ikke har oppdatert fra 3.0 til 3.1 uten å røre baseband (de som har gjort det vet hvem det er). Jeg ville med andre ord vært meget forsiktig med å kjøpe en låst telefon fra USA. Sjansene er til stede for at du aldri vil få brukt den med norsk simkort. En annen ting er om det er mulig å få kjøpt låst telefon i USA for en norsk statsborger, men det vet jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med overføring av f.eks mp3-filer til andre mobiler via blåtann?

ibluetooth funker jo bare på jailbreaka versjoner før 3.0. så vidt jeg vet.

 

Er nok lite nytt i den gaten. Det kan hende det er en app i AppStore som tillater oss å sende filer via bluetooth. Søk etter "Bluetooth" og se om du finner noe.

Lenke til kommentar
Det var noen over her som lurte på å kjøpe seg iPhone i USA og så unlocke den for bruk med norsk sim i ettertid. Jeg tenkte bare å nevne at det med siste firmwareoppdatering (3.1) ikke er mulig å unlocke en 3G S utenom gjennom operatør. Vi venter på jailbreak, men unlocking vil ikke fungere såfremt du ikke har oppdatert fra 3.0 til 3.1 uten å røre baseband (de som har gjort det vet hvem det er). Jeg ville med andre ord vært meget forsiktig med å kjøpe en låst telefon fra USA. Sjansene er til stede for at du aldri vil få brukt den med norsk simkort. En annen ting er om det er mulig å få kjøpt låst telefon i USA for en norsk statsborger, men det vet jeg ikke så mye om.

 

Ok, men det vil ikke være mulig å "nedgradere" fra 3.1 til 3.0? Er det sannysntlig at de tvil komme jailbreak for 3.1? Eller bør jeg gi faen og kjøpe noe annet? Jeg er litt usikker på om du får den første iPhonen uten kontrakt der.

Lenke til kommentar
Nei, som jeg har hørt går det ann å nedgradere fra 3.0.1 til 3.0 men IKKE fra 3.1 til 3.0.

 

De som har tatt backup av noen sånne nummer/ID som jeg ikke husker helt hva er (Cydia spurte visst om å lagre disse nummerne en stund, så det gjelder de som har gjort det i forbindelse med jailbreaking), kan nedgradere selve OSet til 3.0, men baseband får man altså ikke nedgradert. Og baseband må modifiseres for å unlocke, mens det ikke er nødvendig for jailbreaking. Har man, som meg, oppgradert til 3.1 på vanlig måte gjennom apple, er man screwed. Heldigvis trenger jeg ikke unlock, men jeg venter i spenning på jailbreak til 3.1. Dette gjelder muligens bare 3GS (tror det, men jeg er ikke helt stø på all infoen).

 

Det kan også nevnes at Apple/iTunes ikke lenger vil signere eldre firmware-versjon enn 3.1, så man kan ikke bare restore tilbake til gammel firmware uten videre, uansett hvilken telefon man har. Man må få iTunes til å signere mot en annen server for å få gjenopprettet til gamle firmwares. Det er imidlertid en ganske enkel sak, som i all hovedsak går ut på å endre hosts-fila. Ligger oppskrift på devteam-sidene etc.

 

Så jeg ville være meget forsiktig med å kjøpe 3GS som er bundet til en operatør jeg ikke vil være hos, og som ikke vil låse opp telefonen til en billig penge. USA eller ikke.

Lenke til kommentar

Unlock er kun nødvendig hvis du vil skifte operatør og din nåværende operatør nekter å låse opp... Så nei, det gjør ingenting med 3.1 da, annet enn at jailbreak for 3.1 ikke er ute ennå. De har imidlertid funnet et hull som gjør jb mulig, og jobber med å få laget et bra program. Tror det blir to alternativer: redsn0w eller greenpois0n. Det er to team som jobber på hver sine verktøy.

Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper 3GSen i USA, trenger jeg kun jailbreak?

 

Jailbreak har ingenting med opplåsing å gjøre. Må du låse opp telefonen for bruk med andre simkort, så får du altså ikke gjort det med 3.1-firmwaren, og kjøper du i USA er vel telefonen låst til AT&T? Jailbreaking gjør du for å kunne kjøre tredjepartsprogramvare etc., og vil IKKE låse opp telefonen for andre simkort.

 

Foreslår at dere som lurer mer på det der, tar en titt på http://blog.iphone-dev.org/

 

Edit: Denne diskusjonstråden er kanskje enda mer informativ:

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies.cfm?t=1278585

Endret av larseko
Lenke til kommentar

Jeg planlegger å kjøpe 16gb iPhone 3GS som "no contract" koster 599$. Skulle tro at den da ikke var låst - eller har jeg misforstått? Det jeg basically trenger er en måte å få brukt en amerikansk iPhone i Norge. Ikke noe annet, trenger da åpenbart ikke noe jailbreak.

 

Skal sjekke ut linkene dine, takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...