Gå til innhold

Her beslaglegges snart Ipod-en din


Anbefalte innlegg

Først svensk politi, og nå G8-forhandlere? Lurer på hvem som blir neste ut på platebransjens lønningsliste? :ph34r:
Svensk politi?
Soon after the investigation in the case about The Pirate Bay finished, the police investigator responsible for the case, Jim Keyzer, went off-duty from his old job and is as of now (2008-04-25) employed at Warner Brothers, according to his own account on facebook. The facebook profile has since been deleted.

 

The pirate party went out with a press release where they called it a "bribing scandal", and Piratbyrån wrote about it: “If the trial wasn't already just a political theatre, this clearly shows that this is not a fair and balanced trial. The copyright industry stands no chance in an objective legal judgement and therefore have to cheat their way forward. Their legitimacy has hit rock bottom”.

 

Critique has also been voiced since it also was Jim Keyzers task to investigate leaked information (see also above) that revealed that ten large media corporations hired MediaDefender to sabotage The Pirate Bays servers. The case was put down by Jim.

 

The matters have not yet been resolved in court.

Naturligvis ikke noe bevist ennå. Det er derimot en kjent sak at platebransjen ansetter privatetterforskere som ulovlig overvåker filnedlastere, så at de skal ha betalt en politiansatt ville ikke overraske.

 

200 passasjerer fra et 747, de skal bruke ca 2 min på å sjekke omtrent 120 spillere....laaaaaang lang tid...
Ganske tåpelig om vi som reisende skal tape på at platebransjen ikke gidder å fornye seg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det forutsetter at en leser artikkelen videre.

En overskrift skal ha samsvar med resten av artikkelen og da blir det missvisende og si at ipod-en blir fratatt når dette gjelder mp3-spillere og ikke fordi en eier en ipod. Den er forsatt en missvisende overskrift.

Hvis du ønsker å kverulere på det, og vri på det, så kan du med litt medvilje få det til å se misvisende ut.

 

Men når det står "Her beslaglegges snart Poden din", så har de ikke skrevet noe galt. En overskrift skal lokke leseren til å lese videre. At noen tar iPoden din, er en følge av at de tar alle mp3-spillere med ulovlig innhold. Overksriften lyver ikke. Man kan ikke trekke en slutning basert ut i fra overskriften alene, og det er nettopp derfor det er en god overskrift.

Dette vil du lære mer om hvis du leser litt om journalistikk. ;)

Litt av poenget her er at Hw-nettverket akkurat gjekk ut med ein melding om at dei skriv Ipod fordi iPod fungerer som reklame for eit produkt, altså reklame nettverket ikkje får inntekter på.

Når dei då putter ordet Ipod i overskriften på ein artikkel som gjeld alle mp3-/musikkspelarar på markedet verkar argumentet om at ein vil unngå "urettferdig" reklamering litt dumt.

200 passasjerer fra et 747, de skal bruke ca 2 min på å sjekke omtrent 120 spillere....laaaaaang lang tid...
Ganske tåpelig om vi som reisende skal tape på at platebransjen ikke gidder å fornye seg.

Det går berre ikkje, direkte på spelaren kan du ikkje finne ut noko som helst. Via ein PC finn du kanskje meir informasjon, men eg ser ikkje korleis dei kan sjå forskjell på ei fil som er piratkopiert og ei som er rippa.

 

Skal folk gå glipp av fly, buss og tog på grunn av at dei på ein flyplass skal rote gjennom ein spelar? Nei, det er veldig urealistisk. Snakk om bortkasta bruk av ressursar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Vanligvis når jeg sier "det er det dummeste jeg har hørt", mener jeg det jo egentlig ikke. Men nå kan jeg si det og mene det. Hvordan skal dette håndheves? Skal de holde deg fast mens en dobbel-null-agent dirker seg inn i huset ditt og går gjennom CD-samling og PC?

 

Overskriften er helt fin. Det er ikke noe i veien med å bruke et kjent merkevarenavn som representant for en varegruppe i sånne tilfeller. Det er ikke feil på samme måte som det er feil å si at den beste Ipod-en kommer fra Creative.

Lenke til kommentar
Alle mine mp3 filer er rippet fra kjøpt cd...............

......

Hvilket gjør det til ulovlige kopier i flere G8-land. I hvertfall hevder en del bransjeforeninger det. Lovlige mp3'er er de du har kjøpt som mp3. Ikke de du har rippet fra cd-ene du har kjøpt. Plateselskapene har nemlig ikke tillatt deg å kopiere dem selv om du har kjøpt cd-en.

Nå sier loven i Norge noe annet da, men likevel. Du kunne npk fort fått problemer i en del land.

Lenke til kommentar
Overskriften er helt fin. Det er ikke noe i veien med å bruke et kjent merkevarenavn som representant for en varegruppe i sånne tilfeller. Det er ikke feil på samme måte som det er feil å si at den beste Ipod-en kommer fra Creative.

Jeg har ikke en iPod, så derfor er det feil når de skriver at "her beslaglegges snart Ipoden min".

Lenke til kommentar
Kan ikke dere bestemme dere? MP3 eller mp3.

 

Hvorfor snakker dere om iPod her?! REKLAME!?!?

Og der gikk det tullet deres om iPod er reklame ut også.

 

Men for å si det samme som brukerne av ITAvisen igår, dette kan da umulig gjøres. Hva med mp3-spilleren til de som sjekker deg.

 

Jaja, får håpe Neofreerunner har en enkel måte for å skite SD-kort.

 

Såvidt jeg husker, skal SD'en sitte under batteriet. dessverre.

 

Kan en ikke bare omgå dette ved å legge alt på 1-2 minnepenner, og slette alle andre steder, så hvis en har laptop så legger en bare over etter sikkerhetskontrollen. MEn ja, dette blir for dumt syns jeg, men står bare kanskje, så vi få se hva som skjer.

 

Holy crap! Så, forestill deg at jeg må ha all musikken på minnepinner istedetfor på laptopen når jeg skal reise til G8-landa... Så, om jeg bruker 8GB-pinner, så blir det altså fort 20-25 minnepinner i lomma (for å ha plass til alt). Og det virker vel bare enda mer shady!

 

 

Hahaha, jeg ler så jeg griner. Og dette er fanken meg til å grine av. Politikere er av og til så dumme at det burde være en lov mot det. :lol: :lol:

 

Forestill deg politikere som lager en lov mot sitt eget virke.

 

G8 på Wikipedia for de som trenger en refresher.

Så, i all hovedsak unngår man problematikken (om greia blir innført) ved å ikke reise til Canada, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Russland, Stor-Britannia og USA? Okej, greit det... Folk får ta ferie eller gjøre business andre steder. Så kanskje disse landa får tenkt seg litt om?

 

 

Jeg syns forøvrig også at det er ufattelig dårlig av amobil.no å skrive "Ipod" i overskrifta her etter å ha mast og bråka om logospråk og reklamering i et par svært omdiskuterte saker.

Lenke til kommentar
Holy crap! Så, forestill deg at jeg må ha all musikken på minnepinner istedetfor på laptopen når jeg skal reise til G8-landa... Så, om jeg bruker 8GB-pinner, så blir det altså fort 20-25 minnepinner i lomma (for å ha plass til alt). Og det virker vel bare enda mer shady!

 

For meg hadde en 8 GB pen holdt :) Derfor jeg tenkte ut det, men jeg tar vel bare ut minnekortet av mobilen, så finner de ikke noe :)

Lenke til kommentar
Hvis det sto "Her beslaglegges snart colaen din", så skjønner vi at det ikke bare gjelder Coca Cola.

 

Ikke for aa pirke, men den sammenligningen funker ikke. For cola er ikke et egennavn i seg selv. Pepsi heter egentlig Pepsi Cola, og saa har du jo andre som Jolly Cola, Jolt Cola, Freeway Cola osv. Cola kan derfor godt brukes som en fellesnevner paa forskjellige colaer. Hvis det hadde vaert som en fellesnevner paa brus generellt, saa hadde saken stilt seg anderledes.

 

-C-

Lenke til kommentar

Ja, nå blir vel køene og kontrollene enda lengre og kjedelige. Blir jo umulig å la ansvaret for å vurdere om innhold er ulovlig til ukyndige kontrollører på flyplasser :s

Og hva med oss med MP3-telefoner? Blir verre om de fratar oss telefonene på feil grunnlag (for de med lovlig innhold)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Hvis det sto "Her beslaglegges snart colaen din", så skjønner vi at det ikke bare gjelder Coca Cola.

 

Ikke for aa pirke, men den sammenligningen funker ikke. For cola er ikke et egennavn i seg selv. Pepsi heter egentlig Pepsi Cola, og saa har du jo andre som Jolly Cola, Jolt Cola, Freeway Cola osv. Cola kan derfor godt brukes som en fellesnevner paa forskjellige colaer. Hvis det hadde vaert som en fellesnevner paa brus generellt, saa hadde saken stilt seg anderledes.

 

-C-

Ikke for å pirke, men det finnes jo fler enn 1 iPod også.

Men det blir som at tittelen hadde vært, Her beslaglegges snart Pepsien din.

Lenke til kommentar

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge (og jeg har lest alle Cyanide & Happiness stripene ...). Det er umulig å undersøke, og lovene er forskjellige fra G8-land til G8-land. Hele greia sier litt om hvor tekniske de fleste politikere er, og ikke minst hvor mye de undersøker ting før de kommer med ideer og uttalelser. :nei:

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Dette er det dummeste jeg har lest på lenge (og jeg har lest alle Cyanide & Happiness stripene ...). Det er umulig å undersøke, og lovene er forskjellige fra G8-land til G8-land. Hele greia sier litt om hvor tekniske de fleste politikere er, og ikke minst hvor mye de undersøker ting før de kommer med ideer og uttalelser. :nei:

 

Pluss at mistanken om at politikere ikke akkurat er kultur-elite blir nok en gang sterkere.

 

cecolon: Tror dealen gjelder all innreise (og utreise?) relatert til G8-land.

Lenke til kommentar
Og hva hvis du har en ZIP-drive diskett ting med deg, men ingen leser. Og det har de sikkert ikke på flyplassen heller. Blir du da satt i varetekt til de får funnet opp en tidsmaskin og drar til bare til 98 og sjekker hva du har på den?

 

De bør jo være konsekvente, og man kan jo lagre ganske mye ulovlig og samfunnsfiendtlig RIAA-beskyttet terrorist-musikk på 100MB!

 

De bør selvfølgelig også ha tilgang til både 2.88MB 3.5" floppy drives, 5.25" floppy drives, diverse tape-spillere, avspillere for DAT, MD, MC, CD, vinyl, hullkort og annet. I tillegg til oversettere som kan alle verdens språk. (I alle fall de hundre mest vanlige språka.) Hele tiden. Ellers er jo hele opplegget meningsløst.

 

Skal det først være, så får det sannelig være ordentlig (overkill)!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...