Gå til innhold

Her beslaglegges snart Ipod-en din


Anbefalte innlegg

Dette er vel neste forsvarslinje fra plateselskapenes interesseorganisasjon sin side. Her har det nok vært massiv lobbyvirksomhet mot ikke-demokratiske organer, nettopp for å unngå den voldsomt negative PR-en et slikt vedtak vil ha.

 

Da verden så at internet ville bli den nye distribusjonskanalen for multimedia, hadde de store plateselskapene to valg. De kunne kjempe for å beholde det gamle og kjente - og angripe alle som forsøkte den nye veien. Eller de kunne tilpasse seg virkeligheten og selge musikken over nett, unngå fordyrende mellomledd og selge bedre produkter til kundene sine.

 

Plateselskapene valgte det første - de kjempet for å beholde et system som var nødt til å gå nedenom og hjem, og de kastet inntektene sine etter advokater som skulle føre krigen for dem. De innførte kopisperrer som ødela pc-ene til folk og leverte langt dårligere produkter til ærlige kjøpere enn til dem som lastet ned gratis fra nettet. Det varte ikke lenge før den middels oppegående internet-bruker skjønte at man som betalende kunde fikk et redusert produkt og innskrenket frihet.

 

Plateselskapene talte med to tunger. De skrek høylydt at de hadde krav på respekt for sine rettigheter. Samtidig solgte de som "CD-er" disker som ikke fungerte i mange cd-spillere. Ett av selskapene presterte til og med å selge "CD-er" som ødela pc-ene til folk med et skittent rootkit. Rettigheter forutsetter gjensidig respekt. Enveisrettigheter er ren utnyttelse.

 

Det valget plateselskapene tok den gangen, vil koste dem milliarder i mange år fremover. En hel generasjon har, ved smertelig erfaring, innsett at det ikke lønner seg å betale for musikk. Plateselskapene ville beholde kontrollen - en strengere kontroll enn de hadde i cd-enes dager. Nå skal de betale prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[platebransjen] kunne tilpasse seg virkeligheten og selge musikken over nett, unngå fordyrende mellomledd og selge bedre produkter til kundene sine.
Vil bare legg til et aspekt du ikke nevner, nemlig miljøet. Å sende en plastskive jorda rundt når vi uansett må rippe den for å legge musikken på telefonen eller MP3-spilleren er enormt forurensende fremfor nettbutikker. Kan forresten anbefale å lese denne kommentaren: En ubrukelig plastskive.

 

Flott innlegg. :thumbup:

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Sigmund_Freud: Jeg frykter fortsatt for døden til cover-art når jeg leser slike artikler. What will there be for men like me? (Grafiske designere.) Men hey, så lenge gode artister fortsetter å gi ut ting på vinyl, så skal jeg vel ikke klage. Får jeg tak i musikk i Ogg Vorbis eller FLAC digitalt og plata på 7"/10"/12"-vinyl, så er jo alt godt. :)

Lenke til kommentar
så lenge gode artister fortsetter å gi ut ting på vinyl, så skal jeg vel ikke klage. Får jeg tak i musikk i Ogg Vorbis eller FLAC digitalt og plata på 7"/10"/12"-vinyl, så er jo alt godt. :)
Jeg har faktisk venner i 20-årene som kjøper mer vinyl enn CD-er. :ohmy:

 

Skulle ønske platebransjen kunne se til spillebransjen og Valves Steam-tjeneste (ja, litt bugs og kun Windows, men selve idéen med kjøp fremfor lisens/leie, kvalitet og tilgjengelighet). Ogg Vorbis og vinyl høres forresten ut som en musikkfremtid jeg kan glede meg til.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk venner i 20-årene som kjøper mer vinyl enn CD-er. :ohmy:

 

Skulle ønske platebransjen kunne se til spillebransjen og Valves Steam-tjeneste (ja, litt bugs og kun Windows, men selve idéen med kjøp fremfor lisens/leie, kvalitet og tilgjengelighet). Ogg Vorbis og vinyl høres forresten ut som en musikkfremtid jeg kan glede meg til.

 

Det er jo ikke egentlig så voldsomt rart. LP-spillere koster jo et slikk og ingenting, og utvalget i spillere har tatt seg opp igjen i den siste tida. De har jo hele fem forskjellige modeller på Hi-Fi klubben for tiden. Mer interessant lydkvalitet og langt bedre plass til cover-art.

 

Og for de som syns cover-art ikke er så veldig interessant: det stemmer faktisk. Mange nye R&B-, Idol- og "hiphop"-plater ser dritkjedelige ut. Men så er det mange andre covre som er urovekkende interessante. "Precambrian" til The Ocean (designa av Martin Kvamme), f.eks., er et sånt godt eksempel på der et band i nyere tid bestemmer seg for at plate og musikk er en helhet og skal nytes sammen. :)

Lenke til kommentar
Teit overskrtift først og fremst, men enda teitere lovforslag!

 

For det første er dette så og si umulig. Sånn som jeg ser det har de 2 valg:

Enten må de lage et program som sjekker musikken din om den er DRM-sperret eller ikke og gå ut i fra at hvis du har noe som ikke er DRM-sperret så har du også piratkopiert materiale. Da vil de gi deg bot på alle de andre sangene der og da.

Det andre de må gjøre da er og rett og slett sjekke alle sangene dine for så å gå hjem til deg og sammenligne mot platesamlingen din og iTunes.

 

... og sjekke mot MagnaTune, sjekke mot nettbaserte musikkbutikk X, sjekke at sangene ikke er i public domain (f.eks. gamle Grieg-opptak nå snart), sjekke at sangene ikke er gitt deg av en venn eller et familiemedlem (gjelder kun norske statsborgere, AFAIK) og sjekke at sangene ikke er opptak f.eks. tatt under en konsert av deg personlig (bootlegging), og sjekke at ikke du selv eier rettigheten til sangene (eget band, f.eks.). :)

 

Begge disse metodene er utrolig teite og så og si umulig å gjennomføre. Dette har jeg ingen tro på, og er 100% sikker på at ikke kommer til å bli virkelighet. Men det er godt for en ting, det viser hvor trangsynte G8-lederne faktisk kan være.

 

Det er ganske åpenbart at dette vil bli 100% umulig å håndheve på en rettferdig og konsistent måte. Hvis (og det er et kjeeempestort hvis!) dette blir gjennomført, vil det enten:

 

1. Ikke håndheves i det hele tatt, sikkerhetsvaktene vil i praksis bare ignorere det med en gang en får litt pågang. Med mindre du skriker ut "Jeg har piratkopiert musikk på iPodden, og jeg er ikke redd for å bruke den!" og løper mot nærmeste nødutgang mens du skriker "Jihad!" så tror jeg ingen kommer til å bry seg et døyt om hva som befinner seg på din mp3-spiller. :)

 

2. Håndheves som en overfladisk, tilfeldig sjekk av tilfeldige mennesker. Èn person som en ser legger ned en laptop/mp3-spiller/CD-er/etc på båndet lukes ut av køen, og hvis en _veldig_ overfladisk, kort og upresis sjekk gir sikkerhetssvakten den minste bekymring om at noe er piratkopiert (brent CD, "mistenkelig" stor musikksamling på laptop/mp3, ukonsistent ripping (tyder på spor-for-spor nedlasting)) gis personen bøter og ting konfiskeres. I praksis kan dette brukes som en unnskyldning for irritable og gretne sikkerhetsvakter til å trakassere tilfeldige mennesker, basert på trynefaktor. Handelsavtalen er en gavepakke dels til sikkerhetspersonell på flyplasser/andre grensepasseringer og til RIAA, intet annet. :)

 

Det som i hvert fall er sikkert er at det definitivt ikke vil gjøres en grundig sjekk av samtlige passasjerer, vi løper ikke en risiko for å måtte vente fire uker i sikkerhetskontrollen fordi en faktisk undersøker alt materiale hver passasjer har med seg skikkelig. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Dette har for mange problemsider til at det NOENSINNE vil bli gjennomført. Det finnes ingen måte å fastslå om musikken er lastet ned ulovlig, eller kjøpt. Dette har heller ingenting med flysikkerheten å gjøre, så flyplasser vil neppe gidde å gjøre køene enda lengre enn de allerede er. Spesielt med tanke på at enkelte flyplasser sliter med lange køer allerede i feriesesongene. :thumbup:

Lenke til kommentar

Denne loven kommer faktisk til å fungere bra rent teknisk.

 

Hver enkelt Mp3 låt som blir rippet har nok sin egen Bitrate, komprimerings ratio og til slutt Hash, da burdet det egentlig ikke være vanskeligere enn at myndighetene stadig vekk henter ned lister fra nettet med disse "digitale signaturene" over filer som har blitt piratkopiert og lastet ned fra nettet.

 

Så er det bare å finne en enkel skanne løsning som tar minnekortet ditt / mp3 spilleren din og leser av innholdet og den digitale signaturen på hver enkelt fil, noe som går på under 5 minutter om jeg tipper riktig. Har du 4Gig fullastet med musikk så blir nok boten opp i 100.000 klassen ganske så fort og da er det ikke noe rart at man ser at det er penger å hente her...

Lenke til kommentar
Denne loven kommer faktisk til å fungere bra rent teknisk.

 

Hver enkelt Mp3 låt som blir rippet har nok sin egen Bitrate, komprimerings ratio og til slutt Hash, da burdet det egentlig ikke være vanskeligere enn at myndighetene stadig vekk henter ned lister fra nettet med disse "digitale signaturene" over filer som har blitt piratkopiert og lastet ned fra nettet.

 

Så er det bare å finne en enkel skanne løsning som tar minnekortet ditt / mp3 spilleren din og leser av innholdet og den digitale signaturen på hver enkelt fil, noe som går på under 5 minutter om jeg tipper riktig. Har du 4Gig fullastet med musikk så blir nok boten opp i 100.000 klassen ganske så fort og da er det ikke noe rart at man ser at det er penger å hente her...

Dessverre er det ikke så enkelt.

 

Ja, det kan være mulig å identifisere en kopi av en unik fil(via både checksum, diverse informasjon i fra filen og metadata). Men dette er noe man lett kan gå rundt om man vil.

 

Dessuten er det ikke praktisk mulig. I Norge(og flere land) er det ikke forbudt å hente ned en sang(i fra fildelingsnettverk) som man allerede har kjøp i annen form(cd for eks). Hvordan skal da tollere/sikkerhetsvaktene sjekke om du har lov eller ikke?

Lenke til kommentar
Denne loven kommer faktisk til å fungere bra rent teknisk.

 

Hver enkelt Mp3 låt som blir rippet har nok sin egen Bitrate, komprimerings ratio og til slutt Hash, da burdet det egentlig ikke være vanskeligere enn at myndighetene stadig vekk henter ned lister fra nettet med disse "digitale signaturene" over filer som har blitt piratkopiert og lastet ned fra nettet.

 

Så er det bare å finne en enkel skanne løsning som tar minnekortet ditt / mp3 spilleren din og leser av innholdet og den digitale signaturen på hver enkelt fil, noe som går på under 5 minutter om jeg tipper riktig. Har du 4Gig fullastet med musikk så blir nok boten opp i 100.000 klassen ganske så fort og da er det ikke noe rart at man ser at det er penger å hente her...

 

Og hepp, jeg endrer en bokstav i kommentra-feltet, og ccehcksummen er en annen.

 

Forslaget er gjennomført idiotisk på alle måter, det er umulig å sjekke om ting er ulovlig, og ved mistanke skal man bøtelegges og utstyret beslagslegges? Hva slags latterlige sanskjoner er det? Skal flyplassansatte bare ha dømmende myndighet uten videre?

 

AtW

Lenke til kommentar
Så er det bare å finne en enkel skanne løsning som tar minnekortet ditt / mp3 spilleren din og leser av innholdet og den digitale signaturen på hver enkelt fil, noe som går på under 5 minutter om jeg tipper riktig. Har du 4Gig fullastet med musikk så blir nok boten opp i 100.000 klassen ganske så fort og da er det ikke noe rart at man ser at det er penger å hente her...

Det er ikke bare-bare det. De fleste mp3 spillere (bl.a. iPod og Zen) trenger en driver på pc-en, og ofte eget program (iTunes) for at det skal være mulig å overføre noe mellom. Det kan også være nødvendig å overføre mp3-fila til pc-en før det er mulig å analysere de, og har man 80GB på spilleren sin er ikke det gjort på 5 minutter. Har også hørt at det ikke er mulig å overføre musikk fra iPod uten å måtte holde på en stund.

 

En gjennomsnittelig sjekk kommer til å ta over 5 minutter, kanskje 10-15 minutter. Med de som har over 50GB kan det ta 45 minutter til 1 time eller mer. Og det vil ta sin tid når det er 100+ passasjerer.

Lenke til kommentar
Denne loven kommer faktisk til å fungere bra rent teknisk.

 

...

Det vil skape en haug med falske positiver. Og når (ikke hvis, for det vil garantert skje) en piratgruppe finner en måte å lure sjekken får vi også et drøss med falske negativer.

 

Det er dessverre ingen lur måte å gjøre dette på om ikke G8 har planer om å kun følge egen (og forbrukerfiendlig) lovgivning, og bøtlegge 9 av 10 ærlige nordmenn, svensker osv. G8 kunne like gjerne fremmet et forslag om å forby alt som spiller digitale musikkformater (MP3-spillere, moderne mobiltelefoner, laptoper osv.), og kun tillat originale CDer i en diskman. :ermm:

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...