Gå til innhold

Her beslaglegges snart Ipod-en din


Anbefalte innlegg

Idiotisk opplegg ja. Kan ikke se hvordan de skal klare å skille piratkopiert innhold fra lovlig innhold, med mindre de krever at man har med utskrift av kvittering for hver eneste låt man har på spilleren eller noe sånt. Det blir i såfall litt av en bunke for enkelte i såfall.

 

Eller kanskje politiet kan bruke ressursene sine på å hjelpe folk med å gi en skriftlig bekreftelse på at spilleren ikke inneholder noe ulovlig før man reiser, noe som i såfall innebærer at det må settes i stand en etterforskning i hvert enkelttilfelle? Høres jo praktisk ut i såfall, og her snakker vi da om virkelig fornuftig bruk av politiets ressurser. :p

 

Jeg tolker det forøvrig ikke til at de bruker Ipod (eller iPod som det egentlig skal skrives i følge Språkrådet) som et samlebegrep i denne artikkelen, men snarere som et eksempel i overskriften som mange kan kjenne seg igjen i.

 

Det er stor forskjell på å bruke ordet iPod som et samlebegrep i forhold til å bruke det som et eksempel, og så vidt jeg kan se er det ingenting i artikkelen som tyder på at det er ment som et samlebegrep og ikke bare et eksempel i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi overskriften er missvisende og antyder at det er bare folk med ipod som kommer til å bli stoppet.

Nei, iPod blir brukt som eksempel og jeg tror alle oppegående folk forstår det. Hvis det sto "Her beslaglegges snart colaen din", så skjønner vi at det ikke bare gjelder Coca Cola.

Men også HW sitt allerede dårlige argument for å skrive Ipod er at iPod er reklame, ser vi jo igjen i denne artikkelen som ikke handler om iPod.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Blir tungvindt å drasse meg seg alle kvitteringene for hver sang du har. :confused:

 

Men Ipod ja, det blir som å si at "Politiet stopper alle BMW-er! Se opp for den nye fartskontrollen" når de stopper alle biler..

Lenke til kommentar
Fordi overskriften er missvisende og antyder at det er bare folk med ipod som kommer til å bli stoppet.
Nei, iPod blir brukt som eksempel og jeg tror alle oppegående folk forstår det. Hvis det sto "Her beslaglegges snart colaen din", så skjønner vi at det ikke bare gjelder Coca Cola.
Det forutsetter at en leser artikkelen videre.

En overskrift skal ha samsvar med resten av artikkelen og da blir det missvisende og si at ipod-en blir fratatt når dette gjelder mp3-spillere og ikke fordi en eier en ipod. Den er forsatt en missvisende overskrift.

Lenke til kommentar

Slik eg har tolka artiklane eg har lest (på Amobil, Itavisen og The Inquirer) kan dei beslaglegge dersom det er mistanke om at noko er piratkopiert. Har du ikkje kvittering, har du eit problem.

 

Dette gjeld forøvrig innreise til G8-landa, ikkje bare flyreiser (igjen, slik eg tolkar det). Eg ser for meg bussen med skuleungdommar som skal sjå på konsentrasjonsleirane i Tyskland. 40-50 elevar, dei fleste har MP3-spelar, nokre har PC (som òg er nevnt som sjekkobjekt i andre artiklar). Der går det døgnet.

 

Piratkopiert musikk har heller ingenting med flysikkerhet å gjøre

 

Å, jo. Tenk kva du kan få til med ein piratkopiert lydeffekt av ei bombe. :lol:

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Teit overskrtift først og fremst, men enda teitere lovforslag!

 

For det første er dette så og si umulig. Sånn som jeg ser det har de 2 valg:

Enten må de lage et program som sjekker musikken din om den er DRM-sperret eller ikke og gå ut i fra at hvis du har noe som ikke er DRM-sperret så har du også piratkopiert materiale. Da vil de gi deg bot på alle de andre sangene der og da.

Det andre de må gjøre da er og rett og slett sjekke alle sangene dine for så å gå hjem til deg og sammenligne mot platesamlingen din og iTunes.

 

Begge disse metodene er utrolig teite og så og si umulig å gjennomføre. Dette har jeg ingen tro på, og er 100% sikker på at ikke kommer til å bli virkelighet. Men det er godt for en ting, det viser hvor trangsynte G8-lederne faktisk kan være.

Lenke til kommentar
Det forutsetter at en leser artikkelen videre.

En overskrift skal ha samsvar med resten av artikkelen og da blir det missvisende og si at ipod-en blir fratatt når dette gjelder mp3-spillere og ikke fordi en eier en ipod. Den er forsatt en missvisende overskrift.

Hvis du ønsker å kverulere på det, og vri på det, så kan du med litt medvilje få det til å se misvisende ut.

 

Men når det står "Her beslaglegges snart Poden din", så har de ikke skrevet noe galt. En overskrift skal lokke leseren til å lese videre. At noen tar iPoden din, er en følge av at de tar alle mp3-spillere med ulovlig innhold. Overksriften lyver ikke. Man kan ikke trekke en slutning basert ut i fra overskriften alene, og det er nettopp derfor det er en god overskrift.

Dette vil du lære mer om hvis du leser litt om journalistikk. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Kan ikke folk heller bare ignorere selve overskriften og prøve å diskutere selve saken?

 

Tror uansett ikke det blir noe av dette, da det som sagt kan være så og si umulig å sjekke gjennom en 16gb mp3 spiller om alle sangene/filene er lovlige. Dette vil i så fall ta utrolig mye tid av hver ekelt reisende.

 

edit: fjernet antydninger om at dette var et lovforslag ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Først svensk politi, og nå G8-forhandlere? Lurer på hvem som blir neste ut på platebransjens lønningsliste? :ph34r:

 

Uansett, lykke til G8-land. Dette kommer nemlig til å koste mange ganger så mye som platebransjen "taper" på piratkopiering.

 

Svensk politi?

 

Sikkert det de håper å få igjen ved klekkelig bot!

Lenke til kommentar

Jeg ser at det fortsatt gnages på iPod/Ipod osv osv og det hele begynner å blir nokså patetisk - get a life :thumbdown:

 

Så til hva artikkelen omhandler:

Tror ikke dette har så stor betydning når det gjelder en regulær reisende med en mp3spiller.

 

Det gir imidlertid myndighetene anledning til å trakassere personer de ikke liker etter eget befinnende. Når man flyr transatlantic hender det at terskelen for irritasjon osv er lav hos reisende. Selv er jeg ihvertfall nokså gretten av lite søvn og tidsforskjell om jeg har sittet på en cattleflight.

 

Møter en laaaange køer osv skal det ikke mye til før man kvalifiserer til finger og full ransakelse. Det har jo vært mange episoder allerede i Norge når det gjelder lavpanna sikkerhetsfolk. Nå kan slike få enda en anledning til å trakassere..

 

(Kjeltringer og terrorister velger alternative fremkomstmidler, så dette berører som vanlig bare vanlige folk).

Lenke til kommentar

Ser ikke overskrifter i aviser der det står : "Bensinpriser stiger, dyrere å kjøre Opel" , "Trafikkstans i Oslo, omkjøring for alle Fiater"

 

Synes det er patetisk at dere i Amobil skal følge trenden som tabloider har å skrive IiiIIIpod om alt som har med MP3 spillere å gjøre. Sånn snik reklame kan vi godt unngå hvis dere skal fremstå som en seriøs teknologisk nettside. Dette minner meg om VG nyheter, og da finner jeg meg heller andre kilder.

Lenke til kommentar

Jeg er sjokkert over et slikt lovforslag. At man kan foreslå noe så idiotisk er for meg uforståelig. Som en sa lenger opp i tråden skal man måtte kvitere for all lovelig musikk. Jeg har ikke for vane å ta vare på kviteringer for CD-er. Og hva har dette på en flyplass å gjøre?

 

Latterlig!

 

(Kjeltringer og terrorister velger alternative fremkomstmidler, så dette berører som vanlig bare vanlige folk).

Hva gjør det om en terrorist blir bøtlagt for å ha ulovlige sanger på iPoden?

Tolker det dithenn at dette er noe som går utover den vanlige mann i gata, ikke forbryterne. Akkurat som sikkerhetskontrollene etter 11. september.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

"Her beslaglegges snart Creative'n din"

 

Fornøyd nå?

 

Uansett, dette er tåpelig. Kan selv innrømme at jeg har en del ikke helt lovlig nedlastet musikk på min spiller, men hvor mange kan med hånden på hjertet si at de aldri har gjort det? Dette kommer bare til bie et diger pengehøl og sløsing av tid om de skal sjekke alle som kommer med en spiller. 200 passasjerer fra et 747, de skal bruke ca 2 min på å sjekke omtrent 120 spillere....laaaaaang lang tid...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...