Gå til innhold

«Niko» skuffet over lønna (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Er lett å være etterpåklok, siden det ikke var noen videre avtaler om bonuser og mer lønn, så er det på sin plass at han må være fornøyd med lønna siden han signerte under der. At han ser hvor godt spillet selger og vil plutselig ha mer penger sier kun om hvor grisk han er. Rett skal være rett. Rockstar er ikke forpliktet til noe som helst i denne saken, ergo pointless whining fra hans side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det jo sies at dette var en helt ukjent skuespiller (noe det er utrolig mange av i USA) og en årslønn på 80.000 dollar er for han veldig bra. Helt ukjente skuespillere får heller ikke veldig bra betalt i filmindustrien, det er de store stjernene som gir masse PR som tar seg rått betalt. (mange million klassen)

 

I skuespill som i alt annet må man jobbe seg oppover og det er da ikke rockstar sin feil at han ikke hadde sterkere kort å stille med i lønnsforhandlingene.

Lenke til kommentar
Som sagt med det de har tjent på dette spillet vil jeg ikke si at det er å "ødsle penger", tviler liksom sterkt på at $1 mill er et stort tap for selskapet :thumbup:

 

Og hva tror du skjer om de hadde gitt denne karen 1 mill dollar ekstra? Jo det skal jeg si deg. Da ville de fleste andre som hadde en rolle i GTA IV å kreve det samme. Hvorfor skal kun han få mer penger og ikke alle andre? 1 mill her og 1 mill der. Det er en fin måte å gå konk på for å si det sånn..

 

Men nå er jo dette et lite stikk til fagforeningen og ikke Rockstar, i et forsøk på å forhandle fram bedre vilkår i framtiden. Mot Rockstar burde han være takknemlig for at de våget å satse på en nærmest ukjent person i hovedrollen. Han har nå skaffet seg en navn i bransjen og har fått brukbart betalt for det, takket være Rockstar.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det for sent å whine i etterkant. Er dog greit nok å klage på stemmeskuespillere ikke får nok, men her som alle andre steder er det tilbud/etterspørsel. Hadde han krevd mere, så hadde Rockstar sikkert funnet en ny fyr. En må ta med i betraktningen at Rockstar valgte å bruke ukjente skuespillere, gjerne for å betale mindre, og fordi de visste spillet var bra nok til å selge selv uten kjendiser bak stemmene.

 

Er også stor forskjell på animasjonsfilmer og spill. Som mange andre har bemerket er det stor forskjell i kostnadsområdene. Dessuten er det i dette tilfellet ikke stemmen som gjør spillet, men motsatt mener jeg. I animasjonsfilmer er stemmen derimot en viktig del av opplevelsen.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er til å kimse av. Det går helt fint å leve av og forsørge familien. Å kreve mer er bare stormannsgalskap.

 

Stormannsgalskap faktisk? Er enig i at lønna er god, og at det virker en anelse uprofesjonelt å kreve mer penger i ettertid. Men jeg har samtidig forståelse - jeg ville nok også følt meg snytt. Så å kalle det stormannsgalskap syns jeg blir litt meget.

Lenke til kommentar

Syns alle her overreagerer og hakker på påstander som ikke er blitt gjort. Forsåvidt er overskriften også...dårlig, minner om tabloid tull man ser i dagbladet og vg. Han er skuffet over at fagforeningen ikke har greid å sikre skuespillere % av salg.

 

Og Lillehagen, har du satt deg inn i hvordan selskap i kapitalistiske system virker? De vil prøve å tjene mest penger til aksjonærene/eierne sine. Det er også endel lover om dette, altså at det er ulovlig å "sløse" med pengene, siden dette er aksjonærenes/eiernes penger og ikke deres. Med den logikken burde jo alle få en del av kaka, alle skuespillerne og utviklerne.

 

Jeg syns stemmeskuespillet var bra, for all del. Og om skuspillerne vil ha bonus fra salget så får de få fagforeningen til å kjempe om dette. Men, jeg tror det kan virke negativt på mange spill siden stemmeskuespillet i alle sjangere/spill ikke er SÅ viktig.

Lenke til kommentar

100.000 dollar for litt over et års arbeide må jo sies å være ekstremt bra betalt for en ukjent skuespiller. Nærmere 3x en normal årslønn faktisk, og han har neppe vært 'på jobb' 8-16 mandag til fredag hele uka for å si det sånn. Effektiv timelønn er nok ganske heftig.

 

Det tilsvarer jo at noen her i landet skulle fått over en mill for en tilsvarende jobb, og DET kan vel ikke akkurat sies å være dårlig betalt.

 

Husk også at stemmen i et spill som GTA4 - selv om det er hovedpersonen - er en bittebitteliten del av totalen. Jeg ser mer på dette som et PR-utspill fra skuespillerens side for å gjøre seg litt mer kjent enn som reell klaging på lønna.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Huh.

Jeg synes godt stemmeskuespill er svært viktig. Eksempelvis var det et vesentlig større problem for meg i Oblivion at så mange karakterer hadde lik stemme enn at ansiktene lignet for mye på hverandre. Dårlig stemmeskuespill blir også et større forstyrrelseselement enn i alle fall teknisk begrenset grafikk. Gameplay er kongen, og i forhold til andre som jobbet på spillet kan en nok si at denne fyren fikk mer enn nok, men jeg har forståelse for at han ønsker seg avtalevilkår som i større grad ligner på avtalevilkårene som gjør _den eksakt samme_ jobben.

 

Uhm. Ble kanskje litt uklart, poenget mitt var først og fremst følgende:

 

Jeg er uenig i at stemmer til animasjonsfilm gjør en viktigere jobb enn stemmer til dataspill.

Lenke til kommentar

Det blir vel å ende med at ingen studio vil til å ansette han siden har sprer "bad news". Men for spillskuespillerenes del så håper jeg de klarer å lage en rettferdig avtale. Men for å være ærlig så er 500 000 kr på 15 måner ganske bra i USA. Alt over dette går jo bare til fråtsing uansett.

 

Nå vet jeg ikke så alt for mye om skuespill, men det jeg vet er at det man må ikke ha noen utdanning (selv om det finnes) det man trenger er talent. Når det gjelder de som programerer er det utdanning og teknisk innsikt som gjelder. Begge delene er (relativt) vanskelig å tilegne seg for den menige mann, så jeg ser egentlig ikke hvorfor at han skuespilleren burde få (potensielt) mer enn f.eks. programerene. Det er jo ingen av jobbene som er mindre viktig enn den andre.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Nå er han heller ikke så forferdelig kjent heller at det gjør noe, så til starterlønn å være er det ikke ille.

 

Men skjønner han er bitter med tanke på hva GTA 4 omsetter for daglig, er mye penger å tjene der. Men på den lyse siden er han rett i front i et av de største spillene i år, tror ikke denne mannen blir å gå arbeidsledig for lenge.

Lenke til kommentar
Nå krever han vel ikke noe som helst. Folk overreagerer litt her, synes jeg.

 

Overdriver veldig vil nå jeg si. Jeg synes faktisk at det er noe skuffende å lese en slik lavmåls diskusjon her på gamer. Fyren har ikke krevd mer penger, han har ikke klagd på forholdene under innspillingen. Faktisk så sier han at han er takknemlig for å bli gitt en slik sjanse. Han påpeker derimot at avtalen for skuespillere i spill er dårligere enn for film.

 

GTA har jo en inntjening som i aller høyeste grad kan sammenlignes med de største filmene, og jeg kan godt skjønne at han gjerne hadde sett at skuespillerne ble tilgodesett med mer penger av en slik suksess.

 

Til sist så vet vi jo ikke om det var han som gikk til media eller om dette er et resultat av spørsmål han har fått i et vanlig intervju. Slik mediaverden fungerer i dag holder jeg en ganske formidabel knapp på det siste alternativet. Dere gir ham med andre ord pepper for å svare ærlig på noen spørsmål stilt av en journalist.

Lenke til kommentar

Det er ikke dårlig lønn i seg selv, men når han er hovedpersonen(med stemmen) til det mestselgende spillet gjennom tidene? Han burde kanskje fått litt mer. 0.5% av salget kanskje? Det hadde vel gjort seg;)

 

Er selvsagt samme fyren, husker han kun fra Behind Enemy Lines. :)

 

w00t? Er det samme fyr? Han på det nederste bildet hadde breiere nese og større lepper syns jeg. :o

Endret av mESA
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...