Gå til innhold

Hvordan deltok forfaderne dine i krigen (andre verdenskrig)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Møtte aldri oldefaren min, men han kjørte melkebuss/matbuss nede i Kristiansand omegn (aldri fått skikkelige detaljer). Poenget er at det var en liten konsentrasjonsleir ved ruta hans hvor det var krigsfanger. Hver dag når han kjørte forbi kastet han noe mat til fangene og kjørte videre. Hver dag, samme klokkeslett, uansett vær og vind, så kom oldefar med mat til dem, helt til tyskerene fikk nyss om det. Da kom dem på besøk hjem til han for å ta han med til Tyskland. Hva gjorde ikke oldefar da? Jo, i undertøyet spurtet han ut bakdøren og rett uti Otra (elv som renner her nede). Tyskerne slo full alarm og søkte etter ham i flere timer før dem gav opp, da kom han opp av vannet og rømte sin vei. Mer har jeg aldri fått vite :hm:

 

Dog, dette er mammasiden av familien. Pappasiden er litt særere. Det første dem gjorde når tyskerne kom til et sted som heter Kvalsund i Finnmark (en time fra Alta) var å kaste stein på dem og be fanden ta dem. Dem ble tatt ombord og fikk skikkelig ris :p

 

Og, onkelen til pappa var med i Altabataljonen. Huff, stakkars mann sier nå bare jeg. Jeg skal fortelle litt hva jeg har fått høre om han: Som sagt var han i Altabataljonen i Finnmark, stasjonert på vinteren. Blant tyskerne var Altabataljonen kjent som ett skudd i hodet, når tyskerene snakket om dem dunket dem seg bare i panna så skjønte alle hvem det var snakk om. Kongen var jo en liten stund i Tromsø under andre verdenskrig (rett meg om jeg har feil, er sent på natta) før han skulle til England. Vel, tyskerene fikk nyss om dette og sendte en ganske så stor gjeng på vei over fjellene for å drepe kongen og følget.

 

Dette ble onkelen min og Altabataljonen satt opp for å ikke endre. Så, midt på vinteren var det å gå på jakt etter tyskere. Dem tok igjen tyskerene i en dal, tyskerene var nede i bunnen mens nordmennene var på toppen. Det de norske gjorde da var å binde alt unødvendig fast i ryggsekken og ta geværet fatt og kjøre telemark utfor fjellet og skyte tyskere samtidig. Dem kjørte ned den ene dalen og opp på siden i den andre fjellsiden og kom ned igjen, på samme måte. Altabataljonen ryddet alt som var av tyskere den natta, absolutt alle. Ikke en kom frem til Tromsø for å drepe kongen.

 

Greit, du har vel fatta poenget mitt nå. Altabataljonen redda mest sannsynligvis kongen fra tyskerene der og da. Du kan jo gjette hva som skjedde med dem etter krigen, en eller annen idiot fant ut at Altabataljonen ikke gjorde noen stor innsats i krigen for Norge så ikke en eneste av dem som var med i Altabataljonen fikk noen særlig utnevnelse. Her redder man kongen og ganske stor del av krigen, og takken? Glemmeboka.

 

Jeg skammer meg bare ved tanken. Men det er vel slik med krig, de skikkelige heltene er dem man aldri hører noe om :)

 

EDIT: Otra, ikke Glomma. bBax1 :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Alta bataljon imponerte både allierte og fienden.

 

http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.as...n=9788202176297 :

 

Alta bataljon ble opprette i 1918 og var en selvstendig avdeling uten regimentsforband. I 1940 høstet bataljonen internasjonal anerkjennelse for sin innsats på Narvik-fronten. Den var i fremste linje fra 25. april til felttogets slutt uten en eneste dags avløsning, og det i en årstid som var den verst mulige.

 

Tyskerne ved Narvik fikk stor respekt for Alta bataljon. Da general Otto Ruge og andre offiserer snakket med tyskerne etter at Norge la ned våpnene, spurte de stadig etter bataljonen og ville gjerne se den.

 

Alta bataljon ble nedlagt i 1995.

 

 

 

Og sjekk denne - Alta bataljon kan kanskje komme tilbake igjen:

 

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article86109.ece

Lenke til kommentar

Min Oldefar ble drept under 2.verdenskrig da Hydro ble bombet av tyskerne. og min bestefar ble tatt til fange under andre verdenskrig, men rømte og satt gjemt resten av krigen. Vi har også hjemme, etter min nå avdøde bestefar, en skrin av metall(vet ikke hvilket, men det ser ut som sølv, men det er ikke sølv) som min bestefar fikk av russere i leirer i Norge i bytte mot mat.

 

Edit: Min andre bestefar var i tysklands brigaden. Det var vel etter krigen? Han snakker ikke så mye om det.

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

På morsida:

Bestemor vart sendt til Sør-Noreg, den dåverande mannen hennar stakk. Ho drog opp igjen og rydda seg ein ny gard saman med bestefaren min etter krigen var slutt. Nokre av onklane til mor mi kjempa mot tyskarane i nærleiken av Narvik. Trur ikkje nokon av dei daude i striden.

 

Farsida:

Ikkje peiling. Men bestefar heitte Adolf så han vart mobba etter krigen. Trur det hadde ein effekt på honom sida båe eg og faren min heiter Adolf til mellomnamn. Er ganske sikker på at båe faren og bestefaren til bestefaren min også heitte Adolf. Er ikkje noko slektsforskar så veit ikkje heilt sikkert.

Lenke til kommentar

 

Møtte aldri oldefaren min, men han kjørte melkebuss/matbuss nede i Kristiansand omegn (aldri fått skikkelige detaljer). Poenget er at det var en liten konsentrasjonsleir ved ruta hans hvor det var krigsfanger. Hver dag når han kjørte forbi kastet han noe mat til fangene og kjørte videre. Hver dag, samme klokkeslett, uansett vær og vind, så kom oldefar med mat til dem, helt til tyskerene fikk nyss om det. Da kom dem på besøk hjem til han for å ta han med til Tyskland. Hva gjorde ikke oldefar da? Jo, i undertøyet spurtet han ut bakdøren og rett uti Glomma (elv som renner her nede). Tyskerne slo full alarm og søkte etter ham i flere timer før dem gav opp, da kom han opp av vannet og rømte sin vei. Mer har jeg aldri fått vite :hm:

 

Dog, dette er mammasiden av familien. Pappasiden er litt særere. Det første dem gjorde når tyskerne kom til et sted som heter Kvalsund i Finnmark (en time fra Alta) var å kaste stein på dem og be fanden ta dem. Dem ble tatt ombord og fikk skikkelig ris :p

 

Og, onkelen til pappa var med i Altabataljonen. Huff, stakkars mann sier nå bare jeg. Jeg skal fortelle litt hva jeg har fått høre om han: Som sagt var han i Altabataljonen i Finnmark, stasjonert på vinteren. Blant tyskerne var Altabataljonen kjent som ett skudd i hodet, når tyskerene snakket om dem dunket dem seg bare i panna så skjønte alle hvem det var snakk om. Kongen var jo en liten stund i Tromsø under andre verdenskrig (rett meg om jeg har feil, er sent på natta) før han skulle til England. Vel, tyskerene fikk nyss om dette og sendte en ganske så stor gjeng på vei over fjellene for å drepe kongen og følget.

 

Dette ble onkelen min og Altabataljonen satt opp for å ikke endre. Så, midt på vinteren var det å gå på jakt etter tyskere. Dem tok igjen tyskerene i en dal, tyskerene var nede i bunnen mens nordmennene var på toppen. Det de norske gjorde da var å binde alt unødvendig fast i ryggsekken og ta geværet fatt og kjøre telemark utfor fjellet og skyte tyskere samtidig. Dem kjørte ned den ene dalen og opp på siden i den andre fjellsiden og kom ned igjen, på samme måte. Altabataljonen ryddet alt som var av tyskere den natta, absolutt alle. Ikke en kom frem til Tromsø for å drepe kongen.

 

Greit, du har vel fatta poenget mitt nå. Altabataljonen redda mest sannsynligvis kongen fra tyskerene der og da. Du kan jo gjette hva som skjedde med dem etter krigen, en eller annen idiot fant ut at Altabataljonen ikke gjorde noen stor innsats i krigen for Norge så ikke en eneste av dem som var med i Altabataljonen fikk noen særlig utnevnelse. Her redder man kongen og ganske stor del av krigen, og takken? Glemmeboka.

 

Jeg skammer meg bare ved tanken. Men det er vel slik med krig, de skikkelige heltene er dem man aldri hører noe om :)

 

 

Glomma renner ut i østfold. Elva som renner gjennom Kristiansand heter Otra ;)

Lenke til kommentar

Eneste jeg vet er at bestefaren min bare var 12 år gammel under krigen.

Da Tyskerne skulle trekke seg ut av Finnmark brente de alt i sin vei, og noen av soldatene hadde det morsomt med å skyte på hus/brakker før de satte det i fyr.

bestefaren min fant ut at han skulle snike seg inn i ene tyskerbrakken og stjele ''bonbon'' (godteri). På utsiden stilte tyskerne seg opp på en linje og begynte å skyte på brakken uviten om at min bestefar var på innsiden.

 

En tysker hadde derimot sett bestefar gå inn i brakken og fikk avbrutt det hele slik at bestefar overlevde.

 

Tyskeren het ironisk nok Adolf og familien vår har hatt kontakt med han i mange mange år. (vi har fått Tysk godteri av han til jul i kilosvis).

Lenke til kommentar
Hvordan deltok faren/bestefaren/oldefaren(eller du?) i andre verdenskrig?

Oldefaren min var baker og smuglet mat til sovjetiske fanger i Trøndelag. Etter krigen fikk han æresmedalje fordi han reddet så mange liv.

Har dere noen andre slektninger som deltok aktivt i krigen?

 

Farfar var telegrafbestyrer og lytta ulovlig på "London", som de kalte det. Han blei kjent med en tysk soldat som hadde vært forlova med ei jødisk jente som blei sendt til Auswitch. Denne fyren hadde deretter blitt sendt til tjeneste i Norge og var blant de vaktene som skulle passe på farfar så han ikke gjorde noe han ikke skulle gjøre (som nettopp å høre på radioen fra London). Men når denne vakten var på vakt lot han farfar få lytte på radioen så mye han ville. I stedet for å passe på farfar, så pasa han på at ingen andre skulle komme overrumplende over ham. I tillegg skal han viss ha skjult ulovlige aviser før distribusjon.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Morfaren min var en av Gutta på Skauen i Oslo-området. Han var nestleder i avdeling 5 som var en gjeng på 40 menn. Han jobbet aktivt med å guidet mange norske flyktninger trygt over til Sverige. Vet at han også var med å sabotere jernbanelinjer i Oslo. Dekknavnet han brukte under krigen var "Roy Lie".

Han ble skutt 2 ganger av tyskerene. En gang i håndern og en gang i kneet. Ved krigens slutt var han en av de 3 heldige som hadde overlevd i hans avdeling.

 

I begravelsen til mormoren min nå nylig, fikk jeg vite at hun under krigen sov med en pistol under hodeputen og hadde en vase i vinduet som varslet morfaren min om det var trygt for han å komme hjem eller om tyskerene hadde vært der.

Endret av harba
Lenke til kommentar
Bestefar og oldefar satt nok på hytta inne i skogen og ventet på freden så vidt jeg vet. (Oldefar er død så jeg har liksom ikke mulihet til å spørre han.) Men jeg vet at bestefar var i tysklandsbrigaden et par år etter krigen.

Kødder du eller? Bestefaren min var også i Tysklandsbrigaden

Endret av Warrior Elite
Lenke til kommentar
Bestefar og oldefar satt nok på hytta inne i skogen og ventet på freden så vidt jeg vet. (Oldefar er død så jeg har liksom ikke mulihet til å spørre han.) Men jeg vet at bestefar var i tysklandsbrigaden et par år etter krigen.

Kødder du eller? Bestefaren min var også i Tysklandsbrigaden, han lagde mat der:P

Hvorfor skulle jeg kødde? Tror bestefar var observasjonspost i artilleriet eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...