Gå til innhold

Hvordan deltok forfaderne dine i krigen (andre verdenskrig)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å rømme fra landet var det beste noen kunne gjøre, både kongehuset og regering, hadde de blitt ville de enten bli brukt som dukker for nazistene eller bare oppløst.

når de rømte landet hadde vi da en legitim regering og kongehus som kunne gi inspirasjon og drive anti tysk virksomhet utenifra, bare se på danmark, da både konge og regering ble tatt av tyskerne ble også mange av grunnene til opprør mot tyskland mindre, det var ikke før i 43 stor motstand mot tyskland viste seg i danmark, da hadde norge allerde slåss i 3 år.

Lenke til kommentar
Å rømme fra landet var det beste noen kunne gjøre, både kongehuset og regering, hadde de blitt ville de enten bli brukt som dukker for nazistene eller bare oppløst.

når de rømte landet hadde vi da en legitim regering og kongehus som kunne gi inspirasjon og drive anti tysk virksomhet utenifra, bare se på danmark, da både konge og regering ble tatt av tyskerne ble også mange av grunnene til opprør mot tyskland mindre, det var ikke før i 43 stor motstand mot tyskland viste seg i danmark, da hadde norge allerde slåss i 3 år.

slåss og slåss var litt i narvik

og macuerer mot tankser og hi tech våpen i den tiden.

Det var mange Nazister i norge på den tiden. mange gamle folk som levde på den tiden som ikke tørr og uttale seg om det. det Staten og Kongen skulle ha gjort er og romme inni i fjellene og og drive gurilla krog med tyskerene.

men alle forrederene stakk av, og hvis man stikker for landet under krig så er det straff. min menig dødstraff

Lenke til kommentar
Uten å lage noe diskusjon på dette her, mener du at flyktninger som kommer til Norge også skulle vært straffet, eller mener du at folk desserterer, bare sånn at jeg forstår deg riktig her.

ikke flyktninger

Staten og kongehuset

De er en del av krigen.

akkurat samme som en soldat.

Stikker en soldat fra hæren sin blir han skutt ned av sine egne.

Lenke til kommentar
Greit desertering, da skjønner jeg hva du prater om, jeg ville bare ha greie på det.

 

vel personlig så synes jeg det er bra at kongen og regjering stakk fra landet, hadde vært kjipt hvis tyskerne hadde fått tak idem tenker jeg.

mange som mener det og.

Men flykte fra oslo til nordnorge hadde vert en ide. Jeg er ikke stolt over hva regjeringen og kongen gjor på den tiden.

og rejeringen på den tiden var jo mange nazister.

hvis vi hadde fått russerene og engelsk menn på vår jord hadde vi holdt dem.

Tyskerene lurte oss til og tro at de var allierte og dem sa England var fienden.

 

Men kong olav burde fått straff for og flykte fra Norge. han skulle vert i norge og kjempet

Lenke til kommentar
Greit desertering, da skjønner jeg hva du prater om, jeg ville bare ha greie på det.

 

vel personlig så synes jeg det er bra at kongen og regjering stakk fra landet, hadde vært kjipt hvis tyskerne hadde fått tak idem tenker jeg.

mange som mener det og.

Men flykte fra oslo til nordnorge hadde vert en ide. Jeg er ikke stolt over hva regjeringen og kongen gjor på den tiden.

og rejeringen på den tiden var jo mange nazister.

hvis vi hadde fått russerene og engelsk menn på vår jord hadde vi holdt dem.

Tyskerene lurte oss til og tro at de var allierte og dem sa England var fienden.

 

Men kong olav burde fått straff for og flykte fra Norge. han skulle vert i norge og kjempet

 

Når tyskerne kom og kongen fikk beskjed om at fienden var rett utenfor oslo så spurte han "Hvilken da?". Norge var, som dere sikkert vet, strategisk viktig for begge sider av krigen. Britene hadde minelagt hele norskekysten mot stortingets vilje, så det var på den tiden meget mulig at britene ville invadere først, bare for å sikre seg mot tyskland.

 

At kongen stakk av var ikke noe rart, ei heller var det skammelig. Kongen er ikke en soldat, og å ha han i med i en krigssituasjon er mye værre en å lemne han hjemme, da han trenger mye beskyttelse osv. Å miste kongen og regjeringen samtidig ville være spikern i kista for norge, for da ville det ikke vært noen igjen for å tale norges sak for de allierte. Kongen utrettet mye mer i storbritania en han noensinne kunne gjort i frontlinjene.

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt. Du hevder at Danskekongen er å foretrekker Kong Haakon.

For å opplyse deg litt bør du også tenke på at danskekongen ble en nikkedukke for nazistene, og det var praktisk talt null motstand i Danmark.

 

At Kongen og regjeringen flyktet til England var det beste valget, fordi det gav dem muligheten til å fortsette krigen fra utlandet.

 

Uten regjeringen og kongen i London hadde vi neppe hatt den motstandskampen vi hadde. Hvis noen burde bli anklaget for forræderi er det danskekongen som gav landet sitt til Tyskerne.

Lenke til kommentar
Uten regjeringen og kongen i London hadde vi neppe hatt den motstandskampen vi hadde.

herregud. har du helt glemt "den brukne geværs" politikk. vi skulle ikke ha noe militær i norge i det hele tatt.

 

når oscars borg festning skjøt blücher så var det imot statsministers ønsker. vi skulle ikke yte motstand mente statsministeren vår. et mørkt kapittel for AP,men dette har blitt gradvis visket vekk.

 

tilslutt bestemte regjeringen at det skulle mobiliseres. og dette skulle skje gjennom post!

dette ble beskjedene greier pga tyskerne som var i kontroll av det meste.

 

kongen og regjeringen var nikkedokkene til england. de gjorde bare som england bestemte. vi var jo på de alliertes side.

 

vinnerne skriver historien slik de vil ha den.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestefaren min var i HJ i berlin, han og bestevennen hans var 14 år da de ble puttet med maskingevær i en ruin og skulle skyte ned Russere. Han sa de skjøt ned noen få folk men snakker ikke mye om det fordi vennen hans ble drept av amerikanere når de ble tatt til fange, fordi han knivstakk en amerikaner og da måtte de drepe han(Tydeligvis). han ble sluppet løs i 1947 fra fangeleir. nå er han 78 år gammel. Har en oldefar som slåss i finland, men har alt fortalt om han. han er 88 år.

Endret av Deutsch
Lenke til kommentar
Bestefaren min var i HJ i berlin, han og bestevennen hans var 14 år da de ble puttet med maskingevær i en ruin og skulle skyte ned Russere. Han sa de skjøt ned noen få folk men snakker ikke mye om det fordi vennen hans ble drept av amerikanere når de ble tatt til fange, fordi han knivstakk en amerikaner og da måtte de drepe han(Tydeligvis). han ble sluppet løs i 1947 fra fangeleir. nå er han 78 år gammel. Har en oldefar som slåss i finland, men har alt fortalt om han. han er 88 år.

 

14 år ja, det er min alder:P

Lenke til kommentar
Bestefaren min var i HJ i berlin, han og bestevennen hans var 14 år da de ble puttet med maskingevær i en ruin og skulle skyte ned Russere. Han sa de skjøt ned noen få folk men snakker ikke mye om det fordi vennen hans ble drept av amerikanere når de ble tatt til fange, fordi han knivstakk en amerikaner og da måtte de drepe han(Tydeligvis). han ble sluppet løs i 1947 fra fangeleir. nå er han 78 år gammel. Har en oldefar som slåss i finland, men har alt fortalt om han. han er 88 år.

 

14 år ja, det er min alder:P

 

 

ja det var helt sykt på slutten av andre verdenskrig i berlin, noen var til og med yngre.

Lenke til kommentar
Uten regjeringen og kongen i London hadde vi neppe hatt den motstandskampen vi hadde.

herregud. har du helt glemt "den brukne geværs" politikk. vi skulle ikke ha noe militær i norge i det hele tatt.

 

når oscars borg festning skjøt blücher så var det imot statsministers ønsker. vi skulle ikke yte motstand mente statsministeren vår. et mørkt kapittel for AP,men dette har blitt gradvis visket vekk.

 

tilslutt bestemte regjeringen at det skulle mobiliseres. og dette skulle skje gjennom post!

dette ble beskjedene greier pga tyskerne som var i kontroll av det meste.

 

 

vinnerne skriver historien slik de vil ha den.

 

Hvordan skulle de ellers mobilisere? Via radio? Å ja, det gjorde de visst! Sjekk nyhetssendingen fra 9. april - helt mot slutten.

 

http://noddi.com/Musikk_taler/237_NRK_9.april_1940.mp3

 

En må ikke undervurdere hvor viktig kongen og regjeringen var som symbol for det frie Norge under krigen.

 

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...