Gå til innhold

Hvordan deltok forfaderne dine i krigen (andre verdenskrig)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den ene bestefaren min var på Svalbard da krigen startet, og ble ettervert evakuert til England i 1941, hvor han sluttet seg til den Norske Brigaden i Skottland. Og var der resten av krigen uten særlig dramatikk.

 

Bestemor satt igjen i Norge med 3 unger. Tyskerne bygde ny vei forbi huset med russiske krigsfanger som ble arbeidet og sultet til døde. Bestemor pleide å gå opp på veien med matpakker skult i skjørtene. Hun droppet dem der fangene ville finne dem. De tyske vaktene pleide å snu ryggen til. Men jaget henne vekk dersom det var Nazister med (for å hindre at hun ble arrestert).

 

Den andre bestefaren min var bare 12 år gammel da krigen startet, og bestemora mi var vel 7 år da :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har litt meir informasjon om Bestefaren no etter å ha snakket med far :)

 

Dette er det gamle:

 

Einaste eg kjenner til var farfaren min som var "engineer" under andre verdskrig i det britiske militære og fikset stridsvogner og slikt under slag, om det ikkje var for andre verds krig ville eg ikkje vært her i dag, farfaren min møtte farmoren min i tyskland under krigen og dei gifta seg etter krigen. Så eg har vel 25% tysk blod i årane og 75 % Engelsk blod

 

Har funne ut at han var med i det 79th Armoured Divison som hjalp til under Normandy.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har litt meir informasjon om Bestefaren no etter å ha snakket med far :)

 

Dette er det gamle:

 

Einaste eg kjenner til var farfaren min som var "engineer" under andre verdskrig i det britiske militære og fikset stridsvogner og slikt under slag, om det ikkje var for andre verds krig ville eg ikkje vært her i dag, farfaren min møtte farmoren min i tyskland under krigen og dei gifta seg etter krigen. Så eg har vel 25% tysk blod i årane og 75 % Engelsk blod

 

Har funne ut at han var med i det 79th Armoured Divison som hjalp til under Normandy.

 

Det var sikkert interessant. Det var jo tydligvis en slags forsøks-divisjon. Den så jo aldri kamp som en samlet enhet, men de forskjellige avdelingene ble jo utlånt til andre divisjoner (hvor det ble kjempet). Det de hovedsakelig drev med var vel utvikling av nye tanktyper

Det heter forresten Normandie på norsk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fremdeles et tyske mausere i kjelleren som min morfar visstnok fik tak i da de rømte fra fengsel i 43.

 

Håper den er plombert da våpen amnestiet er over og politiet konfiskerer og bøtelegger folk som ikke har fått de plombert eller levert de inn.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Leser for tiden Jon Michelets "En Sjøens Helt" bokserie, som handler om krigsseileren Halvor Skramstads (romanfigur) opplevelser under 2 verdenskrig. Fantastiske bøker, bygget på faktiske hendelser. Innsatsen disse gjorde og hva de fikk gjennomgå, utrolig. Å seile slik og vite at man kan bli bombet eller torpedert 24/7 må være forferdelig.

 

Min morfar, som døde når jeg var 14, var en slik kriggsseiler, dro på hvalfangst i 1939 og rakk ikke hjem før krigen startet. Kom seg til England etter krigen startet og mønstret på båter som gikk i konvoier. Kom først hjem i august 1945.

 

Han snakket veldig lite om hans opplevelser under krigen.

 

Finner at man har opprettet et slik krigsseiler nettsted hvor man kan søke på båter og navn:

 

https://www.krigsseilerregisteret.no/no

 

Der finner jeg min bestefar, kan se hvile båter han har vært på, 

 

cTBYYVd.jpg

Her ser jeg at en av båtene han var på ble torpedert, jeg ble satt ut. Ikke lenge etterpå var det rett på en ny båt. Måtte vært et helvete.

 

Det er utrolig mye å lese på dette nettstedet, hvilke konvoier han deltok i, over Atlanteren, rundt de Britiske øyer og i middelhavet.

 

Kunne også lese om selve torpederingen, hvor alle overlevde og kom trygt i land i livbåt. Får til og med den eksakte markeringen på google earth. Ubåten som torpederte de, fikk ikke en like god skjebne, den ble bombet og sank med alle mann, bare noen få dager senere.

 

Fantastisk arbeid de har gjort med dette krigsseilerregisteret:

 

https://www.nrk.no/sorlandet/krigsseilerregisteret-apnet-for-offentligheten-1.12757704

  • Liker 3
Lenke til kommentar

*snip*

Jøss, jeg visste ikke at det registeret var så lett tilgjengelig, takk for tipset! Her var det veldig enkelt å finne info om min farfar som også var fyrbøter og krigsseiler. Han har tydeligvis vært på seks forskellige skip fra november 1939 til mai 1946, og det ser ut til at det var i Atlanteren han befant seg det meste av tiden.

 

Ifølge min far likte han ikke å snakke om opplevelsene under krigen, men han gikk visst ofte med en frykt for at hele veggen i maskinrommet skulle sprenges av en torpedo når som helst, og det ga mye søvnproblemer både da og senere i livet. Veldig synd at jeg ikke ble gammel nok til å forstå hva han hadde vært med på før han døde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss, jeg visste ikke at det registeret var så lett tilgjengelig, takk for tipset! Her var det veldig enkelt å finne info om min farfar som også var fyrbøter og krigsseiler. Han har tydeligvis vært på seks forskellige skip fra november 1939 til mai 1946, og det ser ut til at det var i Atlanteren han befant seg det meste av tiden.

 

Ifølge min far likte han ikke å snakke om opplevelsene under krigen, men han gikk visst ofte med en frykt for at hele veggen i maskinrommet skulle sprenges av en torpedo når som helst, og det ga mye søvnproblemer både da og senere i livet. Veldig synd at jeg ikke ble gammel nok til å forstå hva han hadde vært med på før han døde.

 

Fæle greier og selv om de kanskje ikke ble torpedert selv, så opplevde mange at andre fartøy i konvoiene ble torpedert - eller fikk beskjed om at det skjedde i andre konvoier. Konstant angst for å bli torpedert i årevis... Sitting duck, med små muligheter for å forsvare seg eller slå tilbake.

 

Jon Michelets bøker gir en viss innsikt i hvordan dette var. Bøkene hans er bygget på notater og historier fra de som deltok som krigsseilere. Veldig spesielt å lese bøkene nå, når jeg vet hva min bestefar opplevde.

 

Pratet med en kompis for noen dager siden og han hadde bare hørt noe om at bestefaren hans ble tatt til fange av tyskerne på en båt. Vi fant han på nettstedet og fikk lese en dramatisk historie om kapring hvor hele mannskapet havnet i en fangeleir osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jon Michelets bøker gir en viss innsikt i hvordan dette var. Bøkene hans er bygget på notater og historier fra de som deltok som krigsseilere. Veldig spesielt å lese bøkene nå, når jeg vet hva min bestefar opplevde.

 

Har ikke fått lest disse bøkene ennå, men de står definitivt på leselista!

 

Ellers var det mye bitterhet hos farfar angående situasjonen med Nortraship-fondet etter krigen. Hadde han fått pengene sine utbetalt på slutten av 40-tallet kunne han visstnok ha bygget hus for de, mens da han endelig fikk de på 70-tallet kunne han kjøpe fargefjernsyn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke fått lest disse bøkene ennå, men de står definitivt på leselista!

 

Ellers var det mye bitterhet hos farfar angående situasjonen med Nortraship-fondet etter krigen. Hadde han fått pengene sine utbetalt på slutten av 40-tallet kunne han visstnok ha bygget hus for de, mens da han endelig fikk de på 70-tallet kunne han kjøpe fargefjernsyn...

 

Ja, hørte noe greier om dette og min egen bestefar. Dette får man en god innføring om i bøkene også. Jeg har bare lest de 2 første, men jeg forstår at han tar et ganske brukbart oppgjør med den skammelige behandlingen krigsseilerne fikk etter krigen - i senere bind.

 

Det verste er at krigsseilerne gjorde en innsats som virkelig var avgjørende for at de allierte kunne ta knekken på tyskerne. 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

mine besteforeldre drev gårdsbruk og var deleier i fiskebåt..det var vel båt nummer to , et sameie blant bondegårdene der. de fikk ofte besøk av tyskere som besøkte de som hadde båter, dette pga shetlandstrafikken , de ville vise sitt nærvær.. hver gang de kom på besøk så snudde de kongebildet på veggen..da de var dratt snudde de det tilbake, samme gjentok seg neste gang..de rev det aldri ned.

for øvrig , båten fikk de lydløst ut i åpent farvann og den gikk til flyktninger , og ble aldri mer funnet. :roll:

de fikk den lydløst ut fra kai til åpent farvann fordi bokholderen til båten bodde like ved sjøen og ville hørt hvis den ble startet..da hadde han kontaktet politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Farfar var kjøpmann hvis butikk lå helt nedtil Glomma ved en sentral broovergang i kort avstand fra grensen. Farmor & farfar benyttet denne muligheten til å besørge forsyninger for de norske/allierte soldatene, mens det ble gjemt bort for fienden. De som rådde over maten, hadde mye makt i sine hender på den tiden, det er helt sikkert! Men det fulgte jo selvsagt en konstant risiko med dette her, og farmor (som var eneste gjenlevende da jeg så dagens lys), bar med seg krigen livet ut.. I tillegg, kan familien skilte med to grandonkler som var sjøoffiserer.. 

Men dette er rent trivielt i forhold til min samboers slektskap, da hans oldefar er selveste Oscar Torp, og morfar var i Lingekompaniet..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...