Gå til innhold

Hvordan deltok forfaderne dine i krigen (andre verdenskrig)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min Oldefar på farssiden ble arrestert og fengslet fordi han hadde en periode hvert med i et kommunistparti. Han satt vel på grini(?) så og si hele krigen.

Han kom seg aldri ordentlig igjen, og døde mange år etterpå som følge av oppholdet.

 

Og ene Oldefaren min på morssiden var med å laget aviser, og ble arrestert en eller annen gang under krigen.

Og når tyskerne invaderte gjemte han visst en haug med våpen for noen i skauen ved der han bodde.

Det er veldig lite jeg har fått vite om dette. Noe som er synd, siden det er spennende.

Lenke til kommentar

To av onklene til bestemor og bestefar var blant mange som hjalp et par russiske krigsfanger med mat og klær. Begge ble arrestert i 1942, og sent til Grini og senere Sachsenhausen.

 

Russerne hadde hoppet av fangetransporten da toget kjørte oppover mot Stange. Begge kom seg i sikkerhet i Sverige.

De oppholdt seg i hula på bildet. (Dårlig bilde men uansett.)

 

EMK-02239.jpg

 

 

Ellers var det mange av slektningene mine som beholdt våpen, sjøl om de ikke var nazister. Flere holdt på å bli tatt, men ingen ble det. En annen av onklene hadde til og med flere gevær hengende åpenlyst på veggen mens han fikk besøk av en minister i Quislingregjeringa.

Endret av Manerasita
Lenke til kommentar

min familie var noen krigsguder under andre verdenskrig. morfar kjempet først i vinterkrigene ved grensen til finland-russland i 1år. så kom han tilbake til norge.der deltok han i milorg og var med i skuddvekslinger. ved slutten av krigen ville han dra tilbake til russerne for å delta i kampen om berlin,men mormor nektet han å dra.

morfar ville aldri prate om krigen,men engang når jeg var omlag 8år. så ville han vise meg børsene sine. disse børsene har jeg siden arvet. jeg var ikke klar over hva krigen og hva den betød for morfar.så jeg spurte om han hadde drept noen. da svarte han at det var en skuddveksling hvor han hadde løst skudd mot noen tyskere. han snakket spesielt om en tysk soldat som lå på magen bak et tre som han skjøt mot. jeg spurte så om han traff tyskeren. da ville ikke morfar svare.

 

 

broren til morfar var med i ørkenkrigene ved el alamain i nord-afrika. derfra var han med på landgangen.han var sammen med britene og gikk i land ved "sword beach". hans båt ble truffet av 2 kanonskudd. så han måtte svømme inn til stranden. hans oppgave var å forsyne maskingeværpostene med ammo. så han løp fram og tilbake for å hente og bringe der det trengtes. ingen så han før et par år etter krigen da familien mottok et brev fra han. brevet var sendt fre kapp horn-det gode håp i syd-afrika. han kom tilbake,men var preget av krigen. han endte siden på et sykehus pga sin redsel hvor han døde.

 

farfar opererte som britisk spion. han var også med på å drepe en nazi-sympatisør som anga motstandsmenn til tyskerne. dette ble gjort med en hjemmelaget pistol med lyddemper. har selv sett våpenet i ettertid. hele våpenet er en stor lyddemper med et magasin som stikker ut. den hadde ikke noe grep,magasinet var grepet.

Lenke til kommentar

Husker ikke alt bestefar har opplevd siden det er en god stund vi har snakket om det og krigen faktisk varte et par år Men det jeg husker best som han har fortalt er når han og familien hans rømte opp i fjellene og bodde i telt, huler og lignende når store deler av finnmark ble brent ned. Tror han var barn på den tiden kan være alt fra 6-15 år sidne jeg ikke husker helt men jeg tipper han var rundt 11+. Det var også 2 russiske karer som flyktet med dem, tror de var soldater vis jeg ikke huser feil. Etter 1-2 dager dro de tilbake til et av områdene som var brent ned for og hente noe vist nok var veldig viktig for dem. Glemte og nevne at søstrene til bestefar rakk ikke og hjemme seg så de ble tvangsevakuert.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Jeg har ikke blitt fortalt så mye, og begge oldefedrene mine døde for vel 40 år siden. Oldefarfaren min var stasjonsmester på østlandet, og deltok ikke på noe vis jeg vet om, mens oldemorfaren min var tysk soldat og stasjonert som radiooperatør i Holmenkollen i Oslo. Han dro tilbake til oldemormoren min og mormor i Tyskland etter krigen. Oldeforeldrene mine på morssiden var begge tyske, og mormor ble født rett før krigen i Dresden. Hun har fortalt at de gjemte seg under bombingene, og flyktet fra ildstormene etter brannbombene. Mormor og morfar traff hverandre i München når de studerte.

Lenke til kommentar

Min farfar var sanitetsmann under kampene i Narvik, derfra reiste han hjem til Kirkenes hvor han var i Røde Kors sammen med bestemor resten av krigen. Ettersom Kirkenes ble bombet både titt og ofte hadde han nok endel hårete opplevelser der. Blant annet ble han engang kastet av ambulansen (det var sånn gammel type hvor noen måtte stå på utsiden), og måtte gå tilbake til Røde Kors-plassen. Denne spaserturen fant sted i et infernalsk bomberegn når de russiske flyene slapp bombene over byen.

 

Farfar og farmor var de eneste gjenlevende i familien, de fleste ble drept når tyskerne torpederte fergen de reiste med. Mener denne het MS Vesteraalen, og ble senkt 17. Oktober 1941

Under det tyske angrepet på Norge 9. april 1940, lå DS «Vesteraalen» i Trondheim på nordgående som avløser for DS «Lofoten». Skipet ble liggende i Trondheim til utpå sommeren. I september 1941 ble DS «Richard With» senket ved Rolvsøy på Finnmarkskysten, og den ordinære hurtigruten ble innskrenket med Tromsø som nordligste havn. DS «Vesteraalen» ble satt inn på strekningen Tromsø - Hammerfest, mens resten av strekningen østover til Kirkenes ble betjent av den såkalte erstatningsruten. 17. oktober 1941 var DS «Vesteraalen» på nordgående fra Tromsø med 39 passasjerer og en besetning på 22. På vei inn til Øksfjord ble skipet omkring klokken 16:00 truffet av en torpedo fra en uidentifisert ubåt. Torpedoen traff midtskips på babord side, og DS «Vesteraalen» brakk i to og sank i løpet

 

De ble evakuert til Trondheim ganske tidlig i evakueringsprosessen.

 

Min morfar vet jeg ikke hva gjorde under krigen.

 

Min kones morfar derimot, han vokste opp i Polen i førkrigstiden, og fulgte med russiske styrker på vei inn i Berlin. Her fungerte han som tolk visstnok, men han snakket aldri om krigen. I årene etter slet han mye med mareritt og det vi i dag kjenner som post-traumatisk stress. Jeg gjetter derfor på at han hadde noen ganske hårete opplevelser der.

 

Besteforeldrene hennes på farsiden var aktive motstandsfolk, med radioer og undergrunnsaviser.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Min bestefar var stasjonert i Hellas på Italiens side under krigen, de vare mere eller mindre på "ferie" der, skjedde ikke så mye der for han. Når Italia kaputulerte gikk han over for å kjempe for Partisanene i gamle Yoguslavia, der han traff en ung vakker kvinne :)

 

døde av røyking i 1992

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestefar var Milorg-mann. Hvor han kjempet og hvordan har han nok kanskje fortalt en gang, men jeg var liten, og husker ikke så mye. Tror heller ikke han ville snakke så mye om det, noe jeg forstår...

Før han døde gav han bort den grønne Milorgberreten sin til min bror som da var i forsvaret. Tror det betydde litt for ham...

Lenke til kommentar
Samtidig har jeg en slektning som var en del av tungtvanns gruppa, han er dog et lite stykke ut i slekten min. gift med kusinen til den andre bestemoren min eller noe sånt noe.

 

Er ikke tilfeldigvis Knut Haugeland vi snakker om? hehe, han bor faktisk i bærum;) vel har samme slektskap til en av gutta på skauen.

 

Hva mine besteforeldre går ut på. Pirattaxi og nærmest råner. Bilen var skjøtet etter at den var delt i to for å få mest plass, og kulehull gjennom karosseriet for å kjøre gjennom en veisperring. blir ikke så mye medaljer av sånt haha.

 

De levde vel livet nærmest uproblematisk, bare gjemte rifla når en patrulje kom.

 

Oldefar hadde derimot fancy "james bond- våpenlager" under gåsefjøset haha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...