Gå til innhold

Hvordan deltok forfaderne dine i krigen (andre verdenskrig)?


Anbefalte innlegg

Morfaren min reiste hjemmefra da han var 16 for å bli med å kjempe for landet. Han vervet seg som soldat. Jeg vet ikke riktig hva han gjorde under krigen, men jeg tror han var i england og sverige for å gjøre noe..

 

Etter krigen ble han sendt til Tyskland for å hjelpe folk i Berlin med opprydning, eller noe.

 

Godt forklart, må jeg si xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Bestemoren min jobbet for tyskerne mot slutten av krigen etter at hun ble tvunget innrullert. Samtidig har jeg en slektning som var en del av tungtvanns gruppa, han er dog et lite stykke ut i slekten min. gift med kusinen til den andre bestemoren min eller noe sånt noe.

Lenke til kommentar

Oldemoren min drev en revefarm alene etter at oldefar ble satt i fengsel uten spesiel grunn.

På denne revefarmen skjulte hun våpen for Norske motstandsstyrker slik at ikke

tyskerne fikk hånd om dem.

 

Oldefar ble sluppet ut etter krigen, men døde kort tid etter av tuberkolose.

Lenke til kommentar
Moffa, også kalt morfar, var grenselos på Hvaler. Han førte mange norske flyktninger over til Sverige, spesielt til Strømstad. Tyskerne visste om dette og ruta var tett patrulert. Med en liten snekke er det ikke mye du kan stille opp med mot tyske cruisere. Noen andre som har forfedre som opererte i dette området?

 

Mener å huske at Oldefar hjalp flyktninger over til Sverige. Han bodde i Fredrikstad, så er vel stor sannsynlighet for at de var i ca samme området. Husker ikke så mye, men skal spørre mor når hun kommer hjem.

Lenke til kommentar
Moffa, også kalt morfar, var grenselos på Hvaler. Han førte mange norske flyktninger over til Sverige, spesielt til Strømstad. Tyskerne visste om dette og ruta var tett patrulert. Med en liten snekke er det ikke mye du kan stille opp med mot tyske cruisere. Noen andre som har forfedre som opererte i dette området?

 

Mener å huske at Oldefar hjalp flyktninger over til Sverige. Han bodde i Fredrikstad, så er vel stor sannsynlighet for at de var i ca samme området. Husker ikke så mye, men skal spørre mor når hun kommer hjem.

Fett! Jeg er veldig interesert i å tilegne meg større kunnskap om dette feltet. Ville satt pris på om du fortalte meg hva moren din har å si.

Lenke til kommentar
Moffa, også kalt morfar, var grenselos på Hvaler. Han førte mange norske flyktninger over til Sverige, spesielt til Strømstad. Tyskerne visste om dette og ruta var tett patrulert. Med en liten snekke er det ikke mye du kan stille opp med mot tyske cruisere. Noen andre som har forfedre som opererte i dette området?

 

Mener å huske at Oldefar hjalp flyktninger over til Sverige. Han bodde i Fredrikstad, så er vel stor sannsynlighet for at de var i ca samme området. Husker ikke så mye, men skal spørre mor når hun kommer hjem.

Fett! Jeg er veldig interesert i å tilegne meg større kunnskap om dette feltet. Ville satt pris på om du fortalte meg hva moren din har å si.

 

Våre forfedre kjente hverandre nok. Oldefar huset flyktningene før han fraktet de videre til hvaler, hvor de igjen ble hjulpet over til Strømstad. Han holdte på å bli tatt av tyskerne og flyktet selv til Sverige, der ble han leder av skjeseter (vet ikke hvordan det staves) flyktningssenter. Tror ikke han snakket så mye om dette i ettertid, og han prøvde å holde familien mest mulig utenfor. Så det er ikke så mye mor visste.

 

Tror vi har en dagbok et sted som er skrevet av "tanten" min, skal se om det står noe interresant der.

Lenke til kommentar

Farfaren min drev sabotasje mot den tyske kommunikasjonen. Kappet telefonledninger, ødela radioer og slikt.

 

Oldefaren min døde i fjor vinter, 92 år gammel. I begravelsen hans ble det sagt endel om hva han gjorde under krigen. Han var visstnok speider for et lag som smuglet nordmenn over til Sverige. Han gjorde dette flere ganger og hans oppgave var å speide etter de tyske grensevaktene. Han har en æresdiplom signert av Kong Olav hjemme hos seg.

Lenke til kommentar

Oldefar (Jon i Meløya for lokalkjente) deltok under krigen. Han har gått over halve livet med en granatsplint i venstre skulder etter krigen. Er usikker på hvordan eller hvor han bidro, men han hadde en æresmedalje hjemme før han gikk bort. Skal undersøke litt, er nysgjerrig på dette selv. :)

Lenke til kommentar

Einaste eg kjenner til var farfaren min som var enginør under andre verdskrig i det britiske militære og fikset tankser og stridsvogner og slikt under slag, om det ikkje var for andre verds krig ville eg ikkje vært her i dag, farfaren min møtte farmoren min i tyskland under krigen og dei gifta seg etter krigen. Så eg har vel 25% tysk blod i årane og 75 % Engelsk blod

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Bestefaren min eller Oldefaren min gjorde ikkje så mykje, trur eg. Dei budde på landet, så det var ikkje så mykje å gjere.

 

Men at dei hata tyskarane, var det ingen tvil om. Bestefaren min begynt på skulen då tyskarane kom med motorsykkel og lastebiler for å ta over skulen til eige opphaldsrom. Det var ein ganske kald vinter, og skulen var nesten heilt ny med gode ovner.

 

Han har fortald mange gode historier frå krigen. Blant anna då det styrta to-tre jagerfly nært her eg bur.

 

Den andre bestefaren min holdt på å bli med i Tysklandsbrigaden. Dei skulle ordne med å bygge opp Tyskland og opphalde orden etter krigen. Han utsatte det eitt år, og året som kom så vart det slutt på Tysklandsbrigaden.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jeg har en onkel som er tyskerunge så hva farmora mi gjorde sier vel seg selv. :p

Farfaren min var forresten NS-mann også. Tror han ble dømt etter krigen. Men han gjorde ikke stort egentlig utenom å sympatisere.

Selv om farmora mi var tyskertøs så betyr ikke det at hun var nazist forresten. Hun hjalp flere ganger med å smugle pistoler forbi kontrollposter. Siden hun hadde unge med en tysk soldat så sjekket de aldri barnevogna hennes. :p

 

Mormora mi bidro med å hive brød til krigsfanger i Bergen. Morfaren min bodde rett ved et kystfort på Listrand i finnmark. Han og kameratene tok en gang og tømte en hel last med ski til de tyske soldatene på fjorden. Tyskerne lot dem stå på kaia over natta og glemte å sette vakt. Eller så var vakta bare sløv. Bidro ikke stort egentlig, men flere sånne små "pek".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...