Gå til innhold

Hardware.no: Språkrådet går imot Hardware – støtter «iPod»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det vi er uenige med Språkrådet i er at respekten for disse navnevalgene skal gå foran.

Jeg tror nesten ikke det jeg leser, for å være helt ærlig. Jeg trodde det var Språkrådets jobb å sørge for at skriftspråket holdt seg så enkelt, konvensjonelt og forutsigbart som mulig, og så sier de noe sånt som dette her, og baserer hele standpunktet på respekt for merkenavn? Det er unødvendig respekt for logoer det er snakk om! Et mulig gyldig argument for "iPod" som ville være fornuftig mtp. Språkrådets funksjon kunne jo vært at siden såpass mange skriver det kan man tillate det, men det har de tydeligvis ikke tenkt på. Kjære vene.

Om du med "vi" refererer til hw.no (?) så har dere allerede bestemt at enkelte ord kan skrives med logoskrift (ex PowerPC, fatal1ty). Nå tillater hw.no det, mens ord som iPod skal skrives som "Ipod". Jeg kan ikke se at det er enkelt, konvensjonelt og forutsigbart.

 

Språkrådet tar feil, men jeg tror kanskje det har gått litt prestisje i det, så de kommer nok ikke til å gi seg med det første.
Jeg vil heller si at det er hw.no som fremstår slik. Man har tillatt mange forskjellige typer skrift som fremhever produktet (akronym, tall i produktnavn, ord/akronym hybrider), mens pukkelskrift er blitt bannlyst. Både skriftlig og som et argument mot logoplassering i tekstene fremstår logikken som inkonsekvent og lite gjennomtenkt. Vil tro det som hindrer hw.no i å fjerne regelen helt er ledelsen sin egen prestisje. Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Nå skal det jo nevnes at folka i språkrådet sannsynligvis er høye som hus når de skal godkjenne nye ord. Beiken meg her og sørvis meg der, jeg holder på å kaste opp hver gang jeg åpner en avis.

 

Hehe det er jeg forsåvidt enig i. Personlig har jeg en tendens til å skrive nation selv om det vist er nasjon som er korrekt i dag :p

Lenke til kommentar
Om du med "vi" refererer til hw.no (?) så har dere allerede bestemt at enkelte ord kan skrives med logoskrift (ex PowerPC, fatal1ty). Nå tillater hw.no det, mens ord som iPod skal skrives som "Ipod". Jeg kan ikke se at det er enkelt, konvensjonelt og forutsigbart.

 

Her skriver du litt i mot deg selv vel? Logoskrift får skrives slik de vil, mens iPod, som i dine øyne ikke er et merke, skal skrives Ipod. Ipod er da ikke laget av eplet heller. Har selv Ipod mp3 spiller, og det er 75kr billig kopi fra Kina. iPod er ut i fra merkevarenavn korrekt skrivemåte, da det er et registrert varenavn for Apple. Og har man betalt noen millioner for et varenavn, må man kunne forlange at folk skal få "lov" å skrive navnet riktig, og ikke skrive navnet på en billigvare produsent fra Kina, som et jalla produkt som Apple taper penger for. La oss nå legge denne saken død og skrive iPod som det er registrert som.

 

Har sikkert masse skrivefeil, men det er ikke min feil = godt innøvd dysleksi av lettere grad.

Lenke til kommentar
Det vi er uenige med Språkrådet i er at respekten for disse navnevalgene skal gå foran.

Jeg tror nesten ikke det jeg leser, for å være helt ærlig. Jeg trodde det var Språkrådets jobb å sørge for at skriftspråket holdt seg så enkelt, konvensjonelt og forutsigbart som mulig, og så sier de noe sånt som dette her, og baserer hele standpunktet på respekt for merkenavn? Det er unødvendig respekt for logoer det er snakk om! Et mulig gyldig argument for "iPod" som ville være fornuftig mtp. Språkrådets funksjon kunne jo vært at siden såpass mange skriver det kan man tillate det, men det har de tydeligvis ikke tenkt på. Kjære vene.

Om du med "vi" refererer til hw.no (?) så har dere allerede bestemt at enkelte ord kan skrives med logoskrift (ex PowerPC, fatal1ty). Nå tillater hw.no det, mens ord som iPod skal skrives som "Ipod". Jeg kan ikke se at det er enkelt, konvensjonelt og forutsigbart.

 

Språkrådet tar feil, men jeg tror kanskje det har gått litt prestisje i det, så de kommer nok ikke til å gi seg med det første.
Jeg vil heller si at det er hw.no som fremstår slik. Man har tillatt mange forskjellige typer skrift som fremhever produktet (akronym, tall i produktnavn, ord/akronym hybrider), mens pukkelskrift er blitt bannlyst. Både skriftlig og som et argument mot logoplassering i tekstene fremstår logikken som inkonsekvent og lite gjennomtenkt. Vil tro det som hindrer hw.no i å fjerne regelen helt er ledelsen sin egen prestisje.

 

Hw.no skifter ikke ut tegn, og forkortelser (kan) skrives med store bosktaver. Så sånn sett ser jeg ikke helt problemet med eksemplene du nevner. Hvorvidt hw.nos linje på dette feltet er klok kan vel diskuteres, men jeg synes deler av språkrådets argumentasjon er merkelig, som "respekt for merkenavn". Språk er for kommunikasjon, det som gjør kommunikasjonen mest effektiv bør i mine tilstrebes. Å skrive slik store firmaer ønsker er i mine øyne noe man ikke trenger å bry seg om (selv om det selvsagt er fint om firmaets ønskerharmonerer med den "beste" måten å skrive på).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å lese alt, men orket ikke mer..

 

Personlig mener jeg at "Ipod" skal skrives iPod. Fordi at det i dette tilfellet gjør ordet lettere å lese. "Gforce" børr også skrives GForce, av samme grun, + at det kan kobles litt opp mot G-Kerfter.. Men for all del det er også noen ord som er bedre med stor bokstav først. Det er kansje kult å skrive 2bAlLs, men det er lettere med 2Ball(s)... Eller?

 

Uansett, man må se ann ordet og skrive det på den måten som er lettest å lese. I nynorsk kan man f.eks. velge å srive kav "nynoregsk" eller å skrive en nynorsk som ligner litt mer på bokmål. Man kan altså velge selv, så det er egentlig ikke noe å diskutere. Selv om det kansje hadde vert best med en god blanding. Men det er ikke lov(?).

 

edit: Skriveleif's og stor bokstav.

 

edit2: "Toballs" hva er poenget med å skrive det? da er det bedre at man bruker den måten som flertallet skriver det på "balls" f.eks. eller iPod. dere kan vell ikke mene at det er lettere å lese Ipod(?). Hadde jeg måtte ta hensyn til dette dag etter dag, så hadde jeg sikkert blitt lei også, men det er jo hvordan leseren opfatter det som er viktigest?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å lese alt, men orket ikke mer..

 

Personlig mener jeg at "Ipod" skal skrives iPod. Fordi at det i dette tilfellet gjør ordet lettere å lese. "Gforce" børr også skrives GForce, av samme grun, + at det kan kobles litt opp mot G-Kerfter.. Men for all del det er også noen ord som er bedre med stor bokstav først. Det er kansje kult å skrive 2bAlLs, men det er lettere med 2Ball(s)... Eller?

 

Uansett, man må se ann ordet og skrive det på den måten som er lettest å lese. I nynorsk kan man f.eks. velge å srive kav "nynoregsk" eller å skrive en nynorsk som ligner litt mer på bokmål. Man kan altså velge selv, så det er egentlig ikke noe å diskutere. Selv om det kansje hadde vert best med en god blanding. Men det er ikke lov(?).

 

edit: Skriveleif's og stor bokstav.

 

edit2: "Toballs" hva er poenget med å skrive det? da er det bedre at man bruker den måten som flertallet skriver det på "balls" f.eks. eller iPod. dere kan vell ikke mene at det er lettere å lese Ipod(?). Hadde jeg måtte ta hensyn til dette dag etter dag, så hadde jeg sikkert blitt lei også, men det er jo hvordan leseren opfatter det som er viktigest?

Interessant innlegg, og nå skal jeg gjøre noe jeg aldri har gjort tidligere!

 

Når jeg teller skrivefeil i ditt innlegg kommer jeg til 14, og det er etter at du selv har rettet noen. Hvorfor legger jeg merke til skrivefeilene akkurat her? Jo det er fordi denne tråden blant annet handler om skrivefeil, og da er det ekstra ille å levere 14 feil i et innlegg på 12 - 13 linjer. Ikke ta det ille opp for jeg gjør det i beste mening.

 

Når det gjelder iPod så støtter jeg at det skrives slik fordi det er slik produsenten vil at det skal oppfattes (les skrives).

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å lese alt, men orket ikke mer..

 

Personlig mener jeg at "Ipod" skal skrives iPod. Fordi at det i dette tilfellet gjør ordet lettere å lese. "Gforce" børr også skrives GForce, av samme grun, + at det kan kobles litt opp mot G-Kerfter.. Men for all del det er også noen ord som er bedre med stor bokstav først. Det er kansje kult å skrive 2bAlLs, men det er lettere med 2Ball(s)... Eller?

 

Uansett, man må se ann ordet og skrive det på den måten som er lettest å lese. I nynorsk kan man f.eks. velge å srive kav "nynoregsk" eller å skrive en nynorsk som ligner litt mer på bokmål. Man kan altså velge selv, så det er egentlig ikke noe å diskutere. Selv om det kansje hadde vert best med en god blanding. Men det er ikke lov(?).

 

edit: Skriveleif's og stor bokstav.

 

edit2: "Toballs" hva er poenget med å skrive det? da er det bedre at man bruker den måten som flertallet skriver det på "balls" f.eks. eller iPod. dere kan vell ikke mene at det er lettere å lese Ipod(?). Hadde jeg måtte ta hensyn til dette dag etter dag, så hadde jeg sikkert blitt lei også, men det er jo hvordan leseren opfatter det som er viktigest?

Interessant innlegg, og nå skal jeg gjøre noe jeg aldri har gjort tidligere!

 

Når jeg teller skrivefeil i ditt innlegg kommer jeg til 14, og det er etter at du selv har rettet noen. Hvorfor legger jeg merke til skrivefeilene akkurat her? Jo det er fordi denne tråden blant annet handler om skrivefeil, og da er det ekstra ille å levere 14 feil i et innlegg på 12 - 13 linjer. Ikke ta det ille opp for jeg gjør det i beste mening.

 

Når det gjelder iPod så støtter jeg at det skrives slik fordi det er slik produsenten vil at det skal oppfattes (les skrives).

 

Dette er for det første ingen tråd om skrivefeil som sådan, for det andre har jeg vansklig for å se hvorfor det er "ekstra ille" med skrivefeil i en tråd om skrivefeil. Det er stor forskjell på hva slags kvaliteter man forventer av en tekst med feks redaksjonelt innhold og en forumpost.

 

AtW

Lenke til kommentar

haha! det er litt flaut..

 

men merk at jeg bare rettet store og manglende bokstaver. + at jeg verken skariver eller snakker okmål andre plasser enn på nett. men alkevel 14!? det er litt drøyt..

 

hvoemange var det her? ikke ta med stor bokstav og manglende "b"..

 

BTW: jeg kom på at jeg fikk 5 på en egnelsk tentamen med 17 ordfeil :p

 

edit: jeg skriver fortere enn jeg kan..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Dette er for det første ingen tråd om skrivefeil som sådan, for det andre har jeg vansklig for å se hvorfor det er "ekstra ille" med skrivefeil i en tråd om skrivefeil. Det er stor forskjell på hva slags kvaliteter man forventer av en tekst med feks redaksjonelt innhold og en forumpost.

 

AtW

Takk da vet jeg det, og siden poengteringen kommer fra en moderator så tar jeg det til etterretning for forumet her.

Lenke til kommentar

Dette er for det første ingen tråd om skrivefeil som sådan, for det andre har jeg vansklig for å se hvorfor det er "ekstra ille" med skrivefeil i en tråd om skrivefeil. Det er stor forskjell på hva slags kvaliteter man forventer av en tekst med feks redaksjonelt innhold og en forumpost.

 

AtW

Takk da vet jeg det, og siden poengteringen kommer fra en moderator så tar jeg det til etterretning for forumet her.

det var vell heller det at det er ekstra ille for meg..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har fulgt tråden uten å poste fordi jeg slett ikke følte at det fantes en problemstilling, og fortsatt lesing, men nå respondering blir at jeg synes dere kjemper om epler og pærer, når dere heller kunne kjempe mot truende vindmøller i stedet!

 

DQWindmill.gif

Lenke til kommentar

Hadde vært fint om vi kunne holde oss til det faktum at Språkrådet ikke er enig med Hardware-redaksjonen i denne saken og hvilke konsekvenser dette eventuelt har (i den grad dette krever ytterligere diskusjon), så kan den generelle debatten foregå i den andre tråden hvor den hører hjemme, kthx. :)

 

Videre spørsmål:

1. Har Språkrådet egentlig noe de skulle ha sagt? Det er tross alt bare et rådgivende organ.

2. Om Hardware ikke bryr seg om hva Språkrådet mener, hvorfor bry seg med å følge våre språkregler i det hele tatt? De er jo også bare veiledende, tross alt.

3. Har Hardware konkludert på forhånd, for kun etterpå å lete etter argumenter som støtter deres standpunkt?

4. Ettersom rettskrivingsargumentet ikke holder vann1, er det tegn på at de har vært en smule forhastet i sin leting etter argumenter?

 

1Ipod er ikke noe riktigere enn iPod (med tanke på uttale og det faktum at i-en er en initialforkortelse (=Internet)); faktisk er iPod mer representativt for hvordan man uttaler produktnavnet. Mest korrekt hadde i så fall vært I-Pod, da kan vi snakke ekte rettskriving. Noe sier meg likevel at I-Pod ikke er et interessant alternativ.

Lenke til kommentar
Isbilen, siden du skriver "vi" uttaler du deg på hw.no sitt vegne?

Nei, jeg er ikke medarbeider i hw-nettverket, jeg skriver "vi" som i "vi som mener at "Ipod" er korrekt". Av den og andre åpenbare grunner synes jeg ikke jeg har noe forklaringsplikt ovenfor forekomster av "Fatal1ty" og andre ting. Uansett heter det jo at "two wrongs don't make a right".

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor den fotnoten skulle kullkaste all argumentasjon i retning av "Ipod" som korrekte skrivemåte. Om "iPod" på en stilistisk eller annen måte "bedre representerte uttalen får ikke det hjelpe, det er konsekvens vi er ute etter her som i all annen rettskriving. Hvis du vil at debatten i denne tråden skal stanse må du også la være å argumentere i den. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...