Gå til innhold

Hardware.no: Språkrådet går imot Hardware – støtter «iPod»


Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som lærte på skolen at egennavn skal staves slik som den som har navnet staver det?

 

Om noen heter Hanssen med to s'er så gjør han det. Jeg kan ikke bare sette meg ned og si "jeg vil skrive navnet hans med bare en s"

 

Og heter en engelsk dame "Audrey fforbes-Hamilton" så heter hun det og det er direkte feil (og en grov fornærmelse) å skrive "Audrey Forbes-Hamilton" eller enda verre "Audrey Fforbes-Hamilton"

 

Dette er grunnleggende rettskriving som alle burde ha lært på skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå handler jo ikke dette om hvordan ordene staves, men om selskapenes ønske om bruk av store og små bokstaver. Forøvrig tar du feil, ingen kan ha liten forbokstav i navnet sitt.

Virkelig?

 

Du husker kanskje ikke en gammel serie som gikk på TV men der var den ene hovedpersonen Lady Audrey fforbes-Hamilton. Og dette er helt korrekt i henhold til Britisk navneskikk.

 

her er forresten en link til en som har fornavn som starter med to små f.

Lenke til kommentar
Fordi Ipod er feil det også. Som du selv skrev, two wrongs don't make a right.

du her et poeng med at også "Ipod" er feil.. men siden det er lov å velge selv, så kan jo HW.no gjøre som de vil, men jeg mener at "iPod" er lettere å lese. derfor burde dette også brukes mtp. oss lesere. det gjør det også lettere å kjenne igjen de ulike produktene/firmaene. dersom det er noe litt mer inviklet som f.eks. "3rlend" børr jo dette skrives "Erlend", for å ungå missforståelser. er jo uheldig vist folk sier "3 rlend"..

Lenke til kommentar
Hvorfor blander dere inn engelske navneskikker med norsk?

Egennavn i Norge skal ha stor forbokstav.

Fordi en engelskmann som flytter til Norge får beholde navnet sitt.

 

Fordi vi har tradisjon for å respektere navneskikker på tvers av grensene.

 

Fordi iPod også er et utenlandsk egennavn.

Lenke til kommentar

Hardware gjør selvfølgelig akkurat som de vil i denne saken. Hadde de bare kunnet si det slik først som sist fremfor å ty til uholdbare argumenter som liksom støtter deres sak.

 

Det står intet i noen navnelov om påbud av store forbokstaver. Norske språkregler anbefaler dette, men selv Språkrådet gjør det klart at respekt for egennavn går fremfor (lokale) rettskrivingsregler. Dermed er argumentet ikke gyldig, og folk kan mene det de vil om rettskriving og Språkrådets myndighet forøvrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...