Gå til innhold

Hardware.no: Språkrådet går imot Hardware – støtter «iPod»


Anbefalte innlegg

Språkrådet går imot Hardware – støtter «iPod»

 

Etter Hardware-redaksjonens vedtak i iPod-saken har Språkrådet selv fattet interesse. Her hersker ingen tvil om hva som foretrekkes. Artikkelen har fått litt oppmerksomhet i redaksjonens egen tråd for offisielle tilbakemeldinger om vedtaket, men forsvinner fort i havet av innlegg. Jeg synes den fortjener mer oppmerksomhet og lager derfor en egen tråd.

 

Artikkelen finner du her: http://sprakrad.no/Aktuelt/iPod-eller-Ipod/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det vi er uenige med Språkrådet i er at respekten for disse navnevalgene skal gå foran.

Jeg tror nesten ikke det jeg leser, for å være helt ærlig. Jeg trodde det var Språkrådets jobb å sørge for at skriftspråket holdt seg så enkelt, konvensjonelt og forutsigbart som mulig, og så sier de noe sånt som dette her, og baserer hele standpunktet på respekt for merkenavn? Det er unødvendig respekt for logoer det er snakk om! Et mulig gyldig argument for "iPod" som ville være fornuftig mtp. Språkrådets funksjon kunne jo vært at siden såpass mange skriver det kan man tillate det, men det har de tydeligvis ikke tenkt på. Kjære vene.

 

Jeg lurer på om jeg skal søke navneskifte til AnDr3A$, for slik skal jeg altså ha anledning til å kreve at folk skriver fornavnet mitt ut av denne "respekten". Og det er flust med andre gode grunner til at man skal holde særnavnsreglene så enkle som mulig.

 

Språkrådet tar feil, men jeg tror kanskje det har gått litt prestisje i det, så de kommer nok ikke til å gi seg med det første.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet hva Språkrådet skriver. Det er bare det at de ikke har rett. De skal skjøtte rettskrivingen, men skader den i stedet, og argumentasjonen holder ikke vann.

 

 

HAHA. Det er det dummeste jeg har lest i dag. Måtte bare si det. De i språkrådet jobber der og har mest sannsynlig mer peiling enn deg og meg. Du minner meg om verdensmestrene på jobb som mener alt hadde vært så mye bedre om de hadde fått bestemme. Da hadde det vært lav bensinpris, fine skoler, ingen ventekøer på sykehusene og selvfølgelig gratis sprit og øl.

 

Det jeg ikke fatter er hvorfor alle nerder bryr seg om stavefeil og rettskriving. Hva bryr det egentlig deg om det står ipod eller IpOd?

 

Og hvis noen ikke har skjønt det til nå: Jeg er _EVIG_ lei maset om rettskrivning på hw.no. Slutt nå og finn heller på noe fornuftig å gjøre.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet hva Språkrådet skriver. Det er bare det at de ikke har rett. De skal skjøtte rettskrivingen, men skader den i stedet, og argumentasjonen holder ikke vann.

 

 

HAHA. Det er det dummeste jeg har lest i dag. Måtte bare si det. De i språkrådet jobber der og har mest sannsynlig mer peiling enn deg og meg. Du minner meg om verdensmestrene på jobb som mener alt hadde vært så mye bedre om de hadde fått bestemme. Da hadde det vært lav bensinpris, fine skoler, ingen ventekøer på sykehusene og selvfølgelig gratis sprit og øl.

Merk deg sannsynligvis, om dem har riktig eller feil vet man jo ikke. Man kan vel strengt tatt ikke ha ett fasitsvar på dette? Og som det har blitt sagt tidligere: Det bør skrives iPod, ikke må.

 

Uansett, hardware kommer vel til en fin løsning hvor isåfall flesteparten blir fornøyd.

 

Ps. Antar at flesteparten tilhører de som er lei denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

At noen jobber et sted betyr ikke nødvendigvis at de har rett hele tiden. Hvis du stoler på noen fordi de "sannsynligvis" har mer peil kommer du til å ta mange feil i løpet av livet. Les hva HW skriver - les hva Språkrådet skriver - gjør deg opp en mening om det og drit flatt i hvem som har hvilken jobb. Hvis du klarer. Det betyr kanskje noe for deg i denne sammenheng at jeg har studert Språkrådets fagområde - sågar under en professor som sitter i det.

 

At noen er rådgivere betyr at man går til dem fordi man tror at her kommer man til å få gode råd. Det betyr ikke at man ikke skal tenke selv. Er det dummeste du har lest i dag at noen ikke tar alt "peilingen" sier for god fisk?

 

Det bryr meg midt i ryggen hva du skriver, det er ditt valg om du vil følge rettskrivingsreglene. Spørsmålet er hva reglene bør være, og det kan være spennende å diskutere for oss som er interessert i språk. Jeg kjenner forøvrig mange nerder som ikke kunne skrevet rett om det reddet livet deres, så den generaliseringen må du lenger ut på jordet med.

 

EDIT: Språkrådet skriver "bør" fordi de skal skrive "bør". Man "bør" også skrive riktig, det er ingen som kommer og tar deg om du lar være.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det betyr kanskje noe for deg i denne sammenheng at jeg har studert Språkrådets fagområde - sågar under en professor som sitter i det.

 

Overhodet ikke. Jeg bryr meg katta om hvem du er og hva du har studert. For meg er du atter en kverulant som skal gnåle om rettskriving i et forum for datainteresserte. Leser du hw.no for å finne skrivefeil, eller leser du hw.no for å få info om hva som skjer i dataverdenen?

 

At noen er rådgivere betyr at man går til dem fordi man tror at her kommer man til å få gode råd. Det betyr ikke at man ikke skal tenke selv. Er det dummeste du har lest i dag at noen ikke tar alt "peilingen" sier for god fisk?

 

Det dummeste jeg har leser er folk som tror de er verdensmestre. Og jeg sier bare at det er ingen grunn til at du skal ha mer innsikt i dette temaet enn Språkrådet. Jeg er sivilingeniør i data, men det betyr ikke at jeg vet alt om data. Vær litt ydmyk du også. Poenget mitt er at denne debatten overtar fokuset til hw.no. Bare det at det er laget en artikkel om hvordan ting skal skrives er helt utrolig. Vil man diskutere skrivefeil får man gå på vgd eller dagbladet.

 

Spørsmålet er hva reglene bør være, og det kan være spennende å diskutere for oss som er interessert i språk.

 

Hvorfor er det spennende å kverulere på skrivefeil? Opplys meg.

 

Det verste er strengt tatt at jeg bidrar til denne debatten. Den burde begraves og legges død, men jeg klarte bare ikke å la være.

Lenke til kommentar

Ydmykhet har jeg plenty av, men det betyr ikke noe mer enn at man skal ha respekt til å høre på og lese grundig hva folk har å si før man gjør seg opp sin egen mening og eventuelt sier imot. Ydmykhet kan også være å finne seg i at noen sannsynligvis vet noe du ikke vet og dermed holde kjeft (jeg krangler ikke med en lege om hvordan et keisersnitt skal utføres), men det har ikke Språkrådet gjort inntrykk av at de gjør i dette tilfellet. Uten at jeg er verdensmester eller påstår at jeg er det. Ydmykheten min gjør også at jeg ikke prøver å påklistre folk usjarmerende merker som "verdensmester", "kverulant" og "nerd" for å vinne diskusjoner. Hva har ydmykheten din gjort for deg i det siste?

Når du skriver

De i språkrådet jobber der og har mest sannsynlig mer peiling enn deg og meg.

er det ikke rart jeg tror du bryr deg litt i meste laget om hva folk er.

 

Jeg kverulerer ikke på skrivefeil, synes ikke det er spennende og kan derfor ikke hjelpe deg. Du kommer aldri til å se meg pirke på at en bruker skriver "iPod" i en tråd. Dette handler bare om rettskriving, hvordan man bør skrive.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge meg opp i diskusjonen om Ipod vs. iPod, og har sjelden eller aldri pirket på skrivefeil i forumet. Men jeg er opptatt av at man bør følge rettskrivningsreglene så godt man kan, og jobbe for å gjøre en tekst så forståelig som mulig.

 

Eksempel 1: Jeg søker på internett etter et obskurt tema. Finner så noe på en spanskspråklig nettside. Da jeg ikke kan spansk prøver jeg å forstå teksten ved hjelp av ordbøker og andre verktøy. Hvis teksten er full av skrivefeil blir det veldig vanskelig for meg å oversette den.

 

Eksempel 2: Jeg har fått et usannsynlig sært problem med PCen. Går så inn på forumet og søker, men får ingen treff. Likevel kan det hende at svaret ligger gjemt her, men at skrivefeil gjør det umulig for meg å finne det...

 

Språk er en kode som gjør at vi kan kommunisere. Følger man ikke koden blir kommunikasjonen mindre effektiv.

 

Jeg har sikkert noen skrivefeil her, men har prøvd å luke dem ut...

 

EDIT: Rettet skrivefeil.

Endret av Errorhead
Lenke til kommentar

Berømmelige Sprakradet har talt med sin sprakende rad eller noe sånt (Må gjøre narr av URL'n de har i disse tider, har aldri hatt sansen for de gutta der.)

 

Akkurat hva som er korrekt her er det vell ingen som vet helt eksakt men jeg må si jeg støtter Hardware.no sitt valg her.

Selv om den siste nForce relaterte artikkelen så ikke helt bra ut på overskrifta når det var skrevet Nforce istedet for nForce.

Finnes da en del som ikke holder dette, akkurat i skrivende stund for dette innlegget ser jeg MSI Wind, og CrossfireX...

Lenke til kommentar
Hvorfor er det spennende å kverulere på skrivefeil? Opplys meg.

Rettskriving er som trafikkregler, enten kan man dem eller så kan man de ikke. Personlig så synes jeg at rettskriving er noe alle burde bestrebe seg på å lære. En artikkel eller et dokument som framstår rett skrevet forteller mye om forfatteren. Å protestere mot rettskriving blir faktisk bare dumt.

 

Det jeg legger merke til i dag er at mange (spesielt unge) lar være å starte setninger med stor bokstav, eller egennavn for den saks skyld. Disse menneskene bruker kun små bokstaver uansett hva de skriver, og de har ofte mange skrivefeil. De bruker aldri bruker punktum eller komma, og hvis de bruker det så setter de det sjelden riktig. Dette handler ikke om kverulering, men om alminnelig folkeskikk. Jeg ville faktisk oppfatte det som ganske uhøflig å bli tilskrevet slik. Hvis jeg skriver brev eller andre dokumenter beregnet på eller tilegnet andre mennesker så gjør jeg det jeg har lært for at brevet eller dokumentet skal ha et så godt språk som mulig, og at rettskrivingen er til stede.

 

Det er ingen som henger seg opp i en feil eller to, men når et innlegg eller et dokument stort sett bare består av feil så blir man ganske oppgitt. Som arbeidsgiver ville jeg nok legge bort de jobbsøknadene som nesten var uleselige på grunn av skrivefeil. Slik er det i vårt samfunn og det må man bare akseptere. Kan man ikke det så har man et problem. Jeg ser da bort fra de som av sykdomsmessige årsaker ikke kan rettskriving.

Lenke til kommentar

Er selv veldig opptatt av stor bokstav etter punktum, osv. Men jeg holder også en respekt ovenfor produktnavn. Det blir bare totalt feil at noen skal endre på navnet kun for purr faen. Om produktet heter Creative Xi-Fi Fatal1ty, så heter det det, ikke Creative xifi fatality.

 

For meg er ikke en sak om Ipod en sak om Apple sitt produkt iPod. Iphone er også for min del en billig kopi laget i Kina, iPhone derimot er laget av Apple, Inc.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Hvorfor er det spennende å kverulere på skrivefeil? Opplys meg.

Det er ikke prat om skrivefeil. Det er prat om å hindre at folk som "står utenfor" må forholde seg til flere forskjellige regler på samme tid. Det norske språket er i ferd med å vaskes ut, og ta i bruk haugevis av regler som ikke har en døyt med språket å gjøre opprinnelig. iPod, iPhone mm. er et eksempel på det, finnes drøssevis av andre som er mer alminnelig brukt. Regelen har vært klar i over 100 år, egennavn skrives med stor forbokstav.

 

Men hvis du virkelig vil inn på tema om skrivefeil, les hva -alias- og Errorhead skriver. :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...