Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Jeg synes uantsett det er bra gjort av Hardware Online AS og likestille produkter (på godt og vondt) på denne måten, noe jeg mener bør være selvfølgelig i alle redaksjonelle tekster med et objektivt synspunkt, i tillegg fremmer det lesevennlighet.
Er det objektivt å ha en høyst subjektiv tolkning av den norske grammatikken? Det var i så fall nytt for meg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt denne nye policyen for endring av merkenavn vil gi seg utslag i bedre tekster gjennstår å se. Hvis det viser seg at kvaliteten på de redaksjonelle tekstene, utover navneendringene, forbedres som en indirekte eller direkte følge av dette forslaget vil jeg gjøre helomvending i mitt ståsted. Opphørelsen av den negative spiralen mot IT-avisens kvalitet rager langt høyere enn den prinsipielle debatten om navneendring for min del.

Lenke til kommentar
I artikkelen fremmes det to argumenter for denne praksisen. Det første argumentet lyder "Vi forholder oss imidlertid til norske skriveregler, som sier at egennavn skal ha stor forbokstav."

 

Nå har vi fått en uttalelse fra Språkrådet som sier at "Skrivemåten for et merkevarenavn må respekteres, selv om man måtte mene at den er feilaktig ut fra vanlige språkregler." Dette ugyldiggjør dermed det første argumentet for denne praksisen, såfremt man ikke ønsker å bestride uttalelsen fra Språkrådet.

 

Det andre (og eneste gjennstående) argumentet for denne praksisen er følgende: "Vi mener at produsentenes kreative PR-stunt ikke skal få forsøple våre redaksjonelle tekster." Dette er noe vanskelig å argumentere mot, men det endelige spørsmålet er og blir om dette er grunnlag nok til å utføre en praksis som har så mange åpenbare lyter?

Et helt klart godt og velbegrunnet innlegg, som påpeker den faktiske mangelen på argumentasjon som støtter opp under denne merkelige praksisendringen.

 

Jøss for en interesse for saken. 421 innlegg! Vi har tydelig mange engasjerte brukere her på forumet og bra er det.

 

Jeg føler jeg har sagt mitt og at det bare er de mest hardbarkede skyttergravs-debattantene igjen her i tråden. Jeg er fornøyd med Hardwares standpunkt og velger å bruke min tid på andre ting enn denne tråden. Lykke til videre! :)

Så et innlegg fra selveste Simen1 der han oppfører seg som en typisk selvgod forumfjortis, hevder at alle som er uenige er slemme kverulanter og sier at han ikke gidder å diskutere med dem. Vi får bare håpe det er skrevet av noen har overtatt brukerkontoen hans, og ikke ham selv.

 

red: Om noen fra nettverket fortsatt er i tråden og kunne tenkt å argumentere for seg, hadde det jo vært fint. Noe annet kunne jo tolkes som brukerforakt...

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Det har ingen verdens ting med norsk rettskriving å gjøre hva disse sidene velger å kalle seg.

 

Nei, men siden de tydeligvis er så opptatt av norsk rettskriving og det å bevare det norske språk, så burde de kanskje ikke kalle seg for hardware.no og gamer.no, eller?

Endret av Lygre
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en smule inkonsekvent at vi heter Hardware.no og Gamer.no, siden vi de senere årene har jobbet hardt for bruk av norsk språk på alle våre emnefelt.

 

Dette er imidlertid merkevarene våre, oppfunnet en gang for mange år siden, og det er vanskelig å endre dem nå.

 

For øvrig er dette spørsmålet fullstendig irrelevant i denne tråden. Det er ingen som har sagt at vi skal begynne å oversette engelske begreper i egennavn til norsk. Vi skal bare skrive dem riktig.

Lenke til kommentar
Jøss for en interesse for saken. 421 innlegg! Vi har tydelig mange engasjerte brukere her på forumet og bra er det.

 

Jeg føler jeg har sagt mitt og at det bare er de mest hardbarkede skyttergravs-debattantene igjen her i tråden. Jeg er fornøyd med Hardwares standpunkt og velger å bruke min tid på andre ting enn denne tråden. Lykke til videre! :)

Så et innlegg fra selveste Simen1 der han oppfører seg som en typisk selvgod forumfjortis, hevder at alle som er uenige er slemme kverulanter og sier at han ikke gidder å diskutere med dem. Vi får bare håpe det er skrevet av noen har overtatt brukerkontoen hans, og ikke ham selv.

Det var da maken til svartmaling. Det er bare de mest ivrige igjen nå. Hvordan tolker du det til at alle som er mot Simen er teite? Uttalelsen spiller da like mye på dem som er for endringen. De er også ivrige, og det er noen igjen fra den leieren enda.

 

Hva med å fokusere på saken som faktisk diskuteres?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det en smule inkonsekvent at vi heter Hardware.no og Gamer.no, siden vi de senere årene har jobbet hardt for bruk av norsk språk på alle våre emnefelt.

 

Dette er imidlertid merkevarene våre, oppfunnet en gang for mange år siden, og det er vanskelig å endre dem nå.

 

For øvrig er dette spørsmålet fullstendig irrelevant i denne tråden. Det er ingen som har sagt at vi skal begynne å oversette engelske begreper i egennavn til norsk. Vi skal bare skrive dem riktig.

Og hva er riktig? Iflg språkrådet er jo "iPod" riktig, en linje som også følges av Wikipedia. Hvordan har dere kommet frem til hva som er "rett" egentlig? Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Å skrive produktnavn på sin egen måte minner mest om å rette skrivefeil i sitater. Det skal ikke forekomme, uansett hvilke grenser man eventuelt ønsker å sette.

 

Enig. Om en skal innføre en policy om å rette opp andres feil, det være seg deres bevisste eller ubevisste feil, så står jo en selv ansvarlig for andres feil i ettertid. Skal Jernvare endre sitater også om de blir overlevert dem skriftlig og med feil i seg? Hva om et skriftelig sitat har feilskriving, i forhold til slik Jernvare ønsker produktnavnet skal skrives, skal en da gå inn og endre det?

 

EDIT: Skrev HW i stedet for Jernvare, skal ikke gjennta seg.

Endret av farballa
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg er selv ganske opptatt av å skrive norsk og at andre helst også gjør det. Jeg skjønner at hardware.no og gamer.no heter det de heter, og det er helt greit for meg...tror jeg i hvertfall. (Vi har jo sider som multigamer.no, gamereactor.no, battlefield.no (så det er mye engelsk ute å går her ja =)

 

Men jeg støtter at dere vil skrive Ipod og ikke iPod. Det viktgste er at folk forstår hva de leser.

Lenke til kommentar
For vår del handler det om å være konsekvente i redaksjonelle tekster. Vi ønsker ryddigst mulig tekster og en felles standard for hele Hardware-nettverket. Da velger vi å skrive produsent- og produktnavn slik vi mener de bør, altså med stor forbokstav først i ordet og resten små. Men det er for all del lov å være uenig! :)

Jeg tror ikke helt du tok poenget - ingen spurte om tillatelse til å ha en mening om hvordan dere skriver. Det eneste problemet var at argumentasjonen deres ikke holder mål. Så hvis dere allikevel velger å bruke en slik skrivemåte "konsekvent", hva nå det skulle bety i praksis, så kunne det være greit om dere simpelten gikk åpent ut og sa: "dette mener vi, basta. Det spiller ingen rolle hva reglene egentlig er, eller hva som er god eller rett norsk". Så kan jeg le litt av hvor idiotisk det er, og ferdig med det. Men slik som det hele blir gjort, er problemet er den stadige kvasi- rasjonaliseringen når det gjelder innhold på Hardware.no. Noe som gjør at jeg for eksempel leser artiklene deres i utgangspunktet som om det var skrevet i privat mail til et par kamerater, internt på Lan- partyet. Og bare unntaksvis aksepterer at folk vet hva i all verden de snakker om.

 

Og det er det det handler om her, ikke om "folk er uenige, og at dette maner til debatt". Idiotiene deres om Piratkopiering "manet også til debatt". Men det var vitterlig ikke til hjelp for hverken dere eller hva det enn var for poeng dere forsøkte å få frem.

 

Rasjonaliseringene når det gjelder "balanse" i forhold til tester er også mye kommentert - og det er fordi det hele bærer et preg av underfundig subjektivitet - og en vet en rett og slett ikke om den ene artikkelen bruker "det høres bra ut" som kriteriet for god lyd, eller om det er de faktiske egenskapene til dingsen som spiller inn, sammenliknet med noe annet. Fordi det hele tiden høylydt antas at det er en "konsekvens" inne i bildet - noe også amobil og hardware skribenter tydeligvis er villige til å bruke tid til å gå på forumet for å fortelle leserne i etterkant. Uten at noen blir mer kloke av den grunn.

 

Så igjen - problemet deres er kvaliteten og standarden på innholdet - og latskapstiltak som dette vil gjøre absolutt ingenting for å bøte på den situasjonen.

 

(vent et øyeblikk for det neste innlegget fra hw.no: "vi skriver ikke for eliten, præhæ, og jeg skjønner ikke poenget overhodet - alt vi gjør er perfekt uansett, hyggelig at det blir blest om emnet".)

Dette er langt fra nytt hos oss, vi har bare ikke vært så konsekvente tidligere. F.eks. har vi skrevet Nvidia og Asus i mange herrens år. Ingen har så vidt vi husker reagert på dette, som har blitt helt standard skrivemåte i nær sagt alle medier.

Nei, jeg trodde dere bare hadde en overivrig stavekontroll. Mange som har det, men det blir ikke noe spesiellt poeng for noen å lage /en egen sak/ om lat rettskrivning av den grunn. Uansett - skriv som dere vil. Det er fremdeles komplett idiotisk, og bidrar til nok et komplett feilslått forsøk på å gjøre norsk mer genuint, fullt på linje med "beiken", "Brustad- bua", og "sjampis". Forhåpentligvis slår dette like godt an.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
For øvrig er dette spørsmålet fullstendig irrelevant i denne tråden. Det er ingen som har sagt at vi skal begynne å oversette engelske begreper i egennavn til norsk. Vi skal bare skrive dem riktig.

Men så ender dere opp med å skrive dem feil. Jeg synes Hardware.no-redaksjonen bør ta stilling til dette på nytt snarest, og komme med en ny uttalelse hvor dem vedgår at dette var et lite gjennomtenkt standpunkt.

 

Spør en gang til jeg: Skal McDonald's skrives Mcdonalds i artikler?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det en smule inkonsekvent at vi heter Hardware.no og Gamer.no, siden vi de senere årene har jobbet hardt for bruk av norsk språk på alle våre emnefelt.

 

Dette er imidlertid merkevarene våre, oppfunnet en gang for mange år siden, og det er vanskelig å endre dem nå.

 

For øvrig er dette spørsmålet fullstendig irrelevant i denne tråden. Det er ingen som har sagt at vi skal begynne å oversette engelske begreper i egennavn til norsk. Vi skal bare skrive dem riktig.

Merkevarene "iPod", "nVIDIA" osv. ble også oppfunnet en gang for mange år siden, og det er TÅPELIG at dere tydeligvis ikke vil skrive det riktig. Som jeg og mange andre har sagt flere ganger før, er den nye policyen deres at dere tydeligvis vil skrive det FEIL.

Endret av Mytola
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
I artikkelen fremmes det to argumenter for denne praksisen. Det første argumentet lyder "Vi forholder oss imidlertid til norske skriveregler, som sier at egennavn skal ha stor forbokstav."

 

Nå har vi fått en uttalelse fra Språkrådet som sier at "Skrivemåten for et merkevarenavn må respekteres, selv om man måtte mene at den er feilaktig ut fra vanlige språkregler." Dette ugyldiggjør dermed det første argumentet for denne praksisen, såfremt man ikke ønsker å bestride uttalelsen fra Språkrådet.

 

Det andre (og eneste gjennstående) argumentet for denne praksisen er følgende: "Vi mener at produsentenes kreative PR-stunt ikke skal få forsøple våre redaksjonelle tekster." Dette er noe vanskelig å argumentere mot, men det endelige spørsmålet er og blir om dette er grunnlag nok til å utføre en praksis som har så mange åpenbare lyter?

Dette er jo bare tull. Fra det ordentlige språkrådet:

Stor og liten forbokstav

 

TogBuss? – Nei, takk

TogBuss (NSB), HøyskoleData, SponsorService og Norges MarkedsHøyskole

representerer en hurtigvoksende plante i navnefloraen vår. Et

sammensatt ord blir rett nok skrevet i ett, fordi uttalen (med ett

hovedtrykk) tilsier det, men blir feilskrevet med stor forbokstav i

hver del. Norsk rettskrivning krever derimot liten bokstav på disse

plassene: Togbuss, Markedshøyskole og så videre.

HW.no har da altså Norsk Språkråd på sin side, ikke omvendt.

Endret av medlem-156236
Lenke til kommentar
Uavhengig av hva som er rett skrivemåte, så synes jeg det er flott at hardware.no (Hardware.no? Edda Media?) v/Håvard Røste signaliserer en ny tid: «Vi forholder oss imidlertid til norske skriveregler,» hvilket jeg i flere år har ønsket at skulle skje.

 

Lykke til!

 

Joda, flott å forholde seg til norske skriveregler, men som det allerede har blitt påpekt og linka til i tråden, så har det å gjøre "iPod" om til "Ipod" ingenting med norske skriveregler å gjøre.

 

Du er kanskje ikke en fast leser av artikler i hardware.no-nettverket, slik jeg er. Det florerer av dårlig norsk, og jeg uttrykker bare glede over at de nå ENDELIG har tenkt å gjøre noe med det. Jeg ser fram til en ny tid, en tid hvor artikkelforfattere bryr seg nok om det de forsøker å formidle til at de lar en annen person lese gjennom og korrigere språket før artikkelen publiseres.

Jeg tok ikke stilling til den aktuelle problemstillingen, selv om jeg er uenig med hardware.no i hva som er korrekt bruk her.

 

Har lest høvelig fast på ting i hardware.no-nettverket siden rundt mai 2000. At det florerer av dårlig norsk er en ting, og det bør de selvfølgelig gjerne gjøre noe med! At korrekturlesning også er en flott idé, det er veldig veldig sant! Selv har jeg, i mitt virke som grafisk designer og typograf, lest korrektur på mye rart.

 

Men jeg tror ikke at bedre tekstflyt, bedre norsk, bedre artikler og... -- solskinn hver dag -- kommer av å skrive merkenavn bevisst feil konsekvent. Vi har fått sitert et par mailer fra Norsk språkråd her, og det burde være nok til at ledelsen i nettverket beklager sitt siste tullete påfunn. (Beklageligvis er det mange som poster som åpenbart ikke har tatt seg tida til å lese igjennom tråden.)

 

Eller, som tidligere nevnt (av meg), at hardware.no-nettverket slutter å skrive om spesifikke produkter, tjenester og firmaer.

Lenke til kommentar
TogBuss? – Nei, takk

TogBuss (NSB), HøyskoleData, SponsorService og Norges MarkedsHøyskole

representerer en hurtigvoksende plante i navnefloraen vår. Et

sammensatt ord blir rett nok skrevet i ett, fordi uttalen (med ett

hovedtrykk) tilsier det, men blir feilskrevet med stor forbokstav i

hver del. Norsk rettskrivning krever derimot liten bokstav på disse

plassene: Togbuss, Markedshøyskole og så videre.

HW.no har da altså Norsk Språkråd på sin side, ikke omvendt.

Det har jo fint lite å si. Det du siterer er det produsentene har å forholde seg til når de navngir sine produkter. Med én gang de har navngitt sitt produkt, det være seg feil eller riktig i forhold til rettskrivningsregler, er det det navnet som gjelder, med alle sine 'feil' og mangler.

 

Nå kan uansett ikke norske rettskrivningsregler gjelde når internasjonale selskaper navngir sine produkter, og jeg tror også de bryr seg pent lite. Det går an å være uenig og synes at camelcase og lignende er forsøpling av skriftspråk generelt, men likefullt mener jeg man må respektere navn som allerede har, og som i framtida blir gitt, et navn som 'ikke er i tråd med' rettskrivningsreglene.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Nei, men siden de tydeligvis er så opptatt av norsk rettskriving og det å bevare det norske språk, så burde de kanskje ikke kalle seg for hardware.no og gamer.no, eller?

Hardware.no og gamer.no er egennavn, akkurat som Nvidia og Ipod. De skal jo ikke skrive engelske ord om til norsk, de skal bare følge en konsekvent regel når det gjelder bruk av små og store bokstaver. Hvor i alle dager fikk folk idéen om at engelske ord skal skrives om til norsk? Det står jo ikke det noe sted i HW.no's artikkel.... Skjerpings!

 

Merkevarene "iPod", "nVIDIA" osv. ble også oppfunnet en gang for mange år siden, og det er TÅPELIG at dere tydeligvis ikke vil skrive det riktig. Som jeg og mange andre har sagt flere ganger før, er den nye policyen deres at dere tydeligvis vil skrive det FEIL.

Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Hardware.no er like gyldig som å skrive Nvidia. Begge er egennavn. Hele poenget her er at det skal skrives Nvidia isteden for nVidia. Man endrer ikke navnet, bare bruken av stor og liten bokstav. Fatal1ty vil fremdeles være Fatal1ty - man normaliserer kun bruken av stor og liten bokstav, i tråd med språkrådets retningslinjer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...