Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

For vår del handler det om å være konsekvente i redaksjonelle tekster. Vi ønsker ryddigst mulig tekster og en felles standard for hele Hardware-nettverket. Da velger vi å skrive produsent- og produktnavn slik vi mener de bør, altså med stor forbokstav først i ordet og resten små. Men det er for all del lov å være uenig!

 

Trademarks beginning with a one-letter lowercase prefix pronounced as a separate letter do not need to be capitalized if the second letter is capitalized, but should otherwise follow normal capitalization rules:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Man...le_(trademarks)

 

For øvrig er dette spørsmålet fullstendig irrelevant i denne tråden. Det er ingen som har sagt at vi skal begynne å oversette engelske begreper i egennavn til norsk. Vi skal bare skrive dem riktig.

 

Prinsipprytterne vil alltid kunne klamre seg til regler og oppslagsverker: «Hva skal man med regler hvis de ikke følges?» Samtidig er det viktig å huske på at regelmakerne i Språkrådet også skuler til faktisk språkbruk. Noen ganger skal sunn fornuft seire. Noen ganger skal man følge språkfølelsen. Det springende punktet blir, etter vårt ringe skjønn, om man er på bølgelengde med sine lesere. Det hjelper lite om ens språkfølelse sier en at det er riktig å skrive «chefredacteur» hvis en dermed fremstår som ufrivillig komisk.

 

Problemet slik jeg ser det er at f.eks iPod skrives slik ettersom det er et litt spesielt sammensatt ord og man uttaler iPod og Ipod forskjellig ("aipod" og "ipod") og det blir veldig forskjell hvis man endrer casing og det kan dermed ikke likestilles å skrive det slik Hardware.no's journalist finner for godt. Det blir helt feil å sammenligne med det f.eks "sTore" som faktisk bare er kreativ markedsføring og upraktisk å lese.

 

Det er veldig lett å bruke iPod som eksempel ettersom forskjellen blir så stor på hvordan ordet ser ut og "høres ut" når man leser det. Eksempelet med Netcom er faktisk ganske bra og jeg mener det her blir riktig å skrive det med liten c ettersom det er slik folk flest tolker og uttaler det (selv om dette ordet også tidligere er et sammensatt ord, så leses det rett frem og jeg tror ikke folk legger merke til det en gang)

 

Håper det brukes litt sunn fornuft og man tar til etteretning hvordan brukerene faktisk reagerer på endringene... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

latterlig at dere ikke kan følge produktnavn. er jo rot når det står på en måte i prisguide, og en annen måte i artikler..

 

men uansett; skjer med at folk griner over at de ikke "oversetter" tall.. tall er da ikke bokstaver, de kan jo ikke bare bytte om som det passer de selv.

Lenke til kommentar
Fra det ordentlige språkrådet:
Stor og liten forbokstav

 

TogBuss? – Nei, takk

TogBuss (NSB), HøyskoleData, SponsorService og Norges MarkedsHøyskole

representerer en hurtigvoksende plante i navnefloraen vår. Et

sammensatt ord blir rett nok skrevet i ett, fordi uttalen (med ett

hovedtrykk) tilsier det, men blir feilskrevet med stor forbokstav i

hver del. Norsk rettskrivning krever derimot liten bokstav på disse

plassene: Togbuss, Markedshøyskole og så videre.

HW.no har da altså Norsk Språkråd på sin side, ikke omvendt.

 

Du utelot å siter dette:

 

I de siste tiårene har navnelagingen her til lands båret tydelig preg av språklig import.

 

også kan jeg sitere meg selv:

 

Når man skriver et særnavn, er det bestemt hvordan det skal skrives utifra de som har laget navnet. I norge blir særnavn regulert. En som vil hete "Morten" til fornavn, får ikke lov å registrere seg som "morten". Derimot kan andre land ha andre regler, og når vi da skriver særnavnet blir det som om vi siterer det. En mann som heter Ronald McDonald har fått godkjent navnet sitt, og vi må skrive det likt på alle språk.

Jeg synes det faller naturlig at det også skal gjelde bedrifters egennavn.

 

Dette er noe Hardware.no og mange lesere ikke har skjønt og helt sikkert aldri kommer til å forstå heller.

Lenke til kommentar
Merkevarene "iPod", "nVIDIA" osv. ble også oppfunnet en gang for mange år siden, og det er TÅPELIG at dere tydeligvis ikke vil skrive det riktig. Som jeg og mange andre har sagt flere ganger før, er den nye policyen deres at dere tydeligvis vil skrive det FEIL.

Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Hardware.no er like gyldig som å skrive Nvidia. Begge er egennavn. Hele poenget her er at det skal skrives Nvidia isteden for nVidia. Man endrer ikke navnet, bare bruken av stor og liten bokstav. Fatal1ty vil fremdeles være Fatal1ty - man normaliserer kun bruken av stor og liten bokstav, i tråd med språkrådets retningslinjer.

Det er DU som ikke skjønner poenget her. Det er snakk om merkevarer, og de skal man ikke endre skrivemåten på i det hele tatt. Ta en titt på sitater fra språkrådet tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
latterlig at dere ikke kan følge produktnavn. er jo rot når det står på en måte i prisguide, og en annen måte i artikler..

 

men uansett; skjer med at folk griner over at de ikke "oversetter" tall.. tall er da ikke bokstaver, de kan jo ikke bare bytte om som det passer de selv.

 

Grunnen til at mange "griner" over at de ikke oversetter tall, er at redaksjonen går ut med store ord om å konsekvent skrive rett norsk (noe som er ironisk da produktnavn går uttafor rettskrivningsreglene). Tall er minst like irriterende som store bokstaver midt i ordene imo. Kanskje til og med mer.

 

Det at det til tider kan være vanskelig å lese et produktnavn, betyr ikke at hvem som helst (altså, produsenten står jo fritt til å gjøre som den vil) kan bytte om på navnet, uavhengig om det er tall, små eller store bokstaver i begynnelsen eller i slutten eller midt i navenet.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Merkevarene "iPod", "nVIDIA" osv. ble også oppfunnet en gang for mange år siden, og det er TÅPELIG at dere tydeligvis ikke vil skrive det riktig. Som jeg og mange andre har sagt flere ganger før, er den nye policyen deres at dere tydeligvis vil skrive det FEIL.

Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Hardware.no er like gyldig som å skrive Nvidia. Begge er egennavn. Hele poenget her er at det skal skrives Nvidia isteden for nVidia. Man endrer ikke navnet, bare bruken av stor og liten bokstav. Fatal1ty vil fremdeles være Fatal1ty - man normaliserer kun bruken av stor og liten bokstav, i tråd med språkrådets retningslinjer.

Det er DU som ikke skjønner poenget her. Det er snakk om merkevarer, og de skal man ikke endre skrivemåten på i det hele tatt. Ta en titt på sitater fra språkrådet tidligere i tråden.

Som jeg påpekte, så var det ingen link til språkrådet som sa dette, og jeg har søkt hos språkrådet og funnet faktisk bevis for det motsatte fra dem, som jeg siterte istad, og nå igjen:

TogBuss (NSB), HøyskoleData, SponsorService og Norges MarkedsHøyskole

representerer en hurtigvoksende plante i navnefloraen vår. Et

sammensatt ord blir rett nok skrevet i ett, fordi uttalen (med ett

hovedtrykk) tilsier det, men blir feilskrevet med stor forbokstav i

hver del. Norsk rettskrivning krever derimot liten bokstav på disse

plassene: Togbuss, Markedshøyskole og så videre.

Lenke til kommentar

Dette er bare positivt!

La oss kalle en spade for en spade og ikke SPAhde!

Men dette kommer egentlig litt for sent... Mange som allerede er blitt manipulert og forført av produktene og markedsføringen deres. Det er vel de som kommer til å skrike høyest for nettopp forsvare sine valg.

Lenke til kommentar
Nå kommer konsekvensene. Ting _blir_ tyngre å lese, merkevarer blir vanskeligere å kjenne igjen. Toppartikel på forsiden.

 

Mcafee, Siteadvisor, Searchscan. IMO ikke det samme som McAfee, SiteAdvisor, Searchscan. Skal man først være en side som omtaler produkter, bør man også akseptere at denne omtalen kan bli en form for reklame. Eller i motsatt fall, om dere er negative kan det føre til negativ publisitet rundt merkenavnene. Dette er risikoen både de omtalende og omtalte må ta.

Akkurat Mcafee reagerer jeg mest på. Jeg likestiller dette navnet med typiske skotske navn som for eksempel MacGregor.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
...man normaliserer kun bruken av stor og liten bokstav, i tråd med språkrådets retningslinjer.

Nei, språkrådet sier ikke at vi skal normalisere egennavn, men at vi skal normalisere _før vi oppretter_ et egetnavn.

Sier Språkrådet at vi ikke skal normalisere egennavn? Finner ingenting som tilsier det på nettsiden deres. Vennligst forklar.

 

Ser imidlertidig at dette ble tatt opp før her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=924241

 

Uten at Språkrådet har tatt noen offisiell stilling til det. Ipod er fremdeles iPod selv om det er skrevet med store og små bokstaver på en normalisert måte. Juridisk sett, så kan ingen få varemerket "Nvidia" - fordi nVidia allerede eksisterer med samme navn. Derfor faller det juridiske argumentet som fremlegges i tråden over i grus.

Endret av medlem-156236
Lenke til kommentar
Som jeg påpekte, så var det ingen link til språkrådet som sa dette, og jeg har søkt hos språkrådet og funnet faktisk bevis for det motsatte fra dem, som jeg siterte istad, og nå igjen:

Se HER og HER.

 

De reglene du siterer der er rettningslinjer for når NORSKE firmaer skal oprette merkevarer, firmanavn o.l. Det har ingen verdens ting med hvordan man skal skrive merkevarenavn fra utlandet.

Lenke til kommentar
Jøss for en interesse for saken. 421 innlegg! Vi har tydelig mange engasjerte brukere her på forumet og bra er det.

 

Jeg føler jeg har sagt mitt og at det bare er de mest hardbarkede skyttergravs-debattantene igjen her i tråden. Jeg er fornøyd med Hardwares standpunkt og velger å bruke min tid på andre ting enn denne tråden. Lykke til videre! :)

Så dere tar på dere skylappene og ignorer både regler og tilbakemeldinger? Dette er ikke rett måte å gjøre dette på. Som en side med såpass stor påvirkning i Norge, bør dere absolutt sette dere ned og diskutere dette grundig etter denne tilbakemeldingen.

 

Kanskje du kan tenke deg at de som ikke poster lenger har sagt sitt, men at de som er igjen vil ha svar på sine synspunkter. Ikke ha denne arrogante instillingen, det tjener ingen.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Har ikke lest mer enn til side 8 i denne tråden, stort sett bare det samme som kom frem i innlegg frem til det så tok meg ikke tiden til å lese et dusin sider til med kverulering og flisespikkdiskusjon frem og tilbake. Skulle nesten tro folk hadde viktigere ting i livet å diskutere.

 

Kort oppsummert: Støtter dette her, for meg er det enkle ofte det beste. Om en produsent ønsker å putte en stor F midt inne i ordet er det bare vel og bra at en seriøs redaksjon ikke lar dette blir førende for det redaksjonelle. Her har redaksjonen tatt et standpunkt som betyr at produsenten ikke får innpass i redaksjonell avgjørelse og redaksjonen lar seg ikke bruke som nyttige idioter for markedsføringsstunt. Selv om det tydeligvis er mange privatpersoner som gjerne lar seg bruke og som blir snurt når den store F'en midt i ordet forsvinner.

 

For meg som leser er dette å foretrekke. Jeg tror ikke dette er verdens undergang :)

Lenke til kommentar
Merkevarene "iPod", "nVIDIA" osv. ble også oppfunnet en gang for mange år siden, og det er TÅPELIG at dere tydeligvis ikke vil skrive det riktig. Som jeg og mange andre har sagt flere ganger før, er den nye policyen deres at dere tydeligvis vil skrive det FEIL.

Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Hardware.no er like gyldig som å skrive Nvidia. Begge er egennavn. Hele poenget her er at det skal skrives Nvidia isteden for nVidia. Man endrer ikke navnet, bare bruken av stor og liten bokstav. Fatal1ty vil fremdeles være Fatal1ty - man normaliserer kun bruken av stor og liten bokstav, i tråd med språkrådets retningslinjer.

Det er DU som ikke skjønner poenget her. Det er snakk om merkevarer, og de skal man ikke endre skrivemåten på i det hele tatt. Ta en titt på sitater fra språkrådet tidligere i tråden.

 

Som jeg påpekte, så var det ingen link til språkrådet som sa dette, og jeg har søkt hos språkrådet og funnet faktisk bevis for det motsatte fra dem, som jeg siterte istad, og nå igjen:

TogBuss (NSB), HøyskoleData, SponsorService og Norges MarkedsHøyskole

representerer en hurtigvoksende plante i navnefloraen vår. Et

sammensatt ord blir rett nok skrevet i ett, fordi uttalen (med ett

hovedtrykk) tilsier det, men blir feilskrevet med stor forbokstav i

hver del. Norsk rettskrivning krever derimot liten bokstav på disse

plassene: Togbuss, Markedshøyskole og så videre.

Du refererer til anbefalinger når det gjelder opprettelse av navn på foretak osv. Når et merkenavn først er bestemt skal det vel skrives slik produsenten har skrevet det (jf. tidligere mailer fra språkrådet)

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Som jeg påpekte, så var det ingen link til språkrådet som sa dette, og jeg har søkt hos språkrådet og funnet faktisk bevis for det motsatte fra dem, som jeg siterte istad, og nå igjen:

Se HER og HER.

 

De reglene du siterer der er rettningslinjer for når NORSKE firmaer skal oprette merkevarer, firmanavn o.l. Det har ingen verdens ting med hvordan man skal skrive merkevarenavn fra utlandet.

OK, men dette er fremdeles ikke offisielle vedtak fra Språkrådet, men meningen til en som jobber der. Han bruker et juridisk grunnlag for å beholde merkenavnene som de er, men det gir ingen mening siden man ikke har lov til å registrere "Ipod" som merkenavn når "iPod" allerede eksisterer.

 

Men tar selvkritikk på at det jeg siterte istad gjaldt å opprette merkevarenavn, og ikke hvordan de skal skrives når de enn allerede har blitt etablert.

 

Du refererer til anbefalinger når det gjelder opprettelse av navn på foretak osv. Når et merkenavn først er bestemt skal det vel skrives slik produsenten har skrevet det (jf. tidligere mailer fra språkrådet)

Yes, jeg tok ut ifra det at det var anbefalt at man burde skrive det slik også, men ser nå at det ikke er sikkerhet rundt dette. Språkrådet burde komme med en ordentlig avgjørelse om dette isteden for å bare sende svar på mail til folk. Men likevel sier Språkrådet i disse mailene at denne skrivemåten for nVidia og iPod er feilaktig sett fra norsk rettskriving.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...