Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

En korrigering til vår sak er på sin plass: Vi vil ikke gjøre om på produktnavn som inneholder tall – det blir bare kaos. Med andre ord skriver vi Fatal1ty.

Men dere argumenterte jo så hardt for at Apple skriver iPod for å skille seg ut fra mengden i markedsøyemed, og at det var akkurat dette dere ville til livs. Men nå plutselig når det dreier seg om Fatal1ty og lignende produktnavn så skal dere ikke endre det?

 

De som lager Fatal1ty, laget produktnavnet på akkurat samme premisser som Apple - nemlig i et forsøk på å skille seg ut. Så her skal dere altså forskjellsbehandle? Dere snakker om å være konsekvente, men å du søte hvor utrolig festlig det er å se på drukningsulykken deres :)

 

Det er da fint og konsekvent det? Man bytter aldri ut bokstaver/tall i produktnavnet, men man skriver produkter med lun første bokstav som stor bokstav. Hvor er inkonsekvensen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjempemessig! Hold dere til norske rettskrivingsregler, det er best.

Av de tre IT-sidene jeg leser daglig, så har helt klart HW den høyeste kvaliteten, både på artiklene og på rettskrivingen.

HW har vel akkurat sunket til lavest kvalitet og rettskrivning...

 

Kjempebra. Uryddige tekstar er det verste som finst, måtte det vere og/å-feil, kommafeil eller for lange avsnitt. Eg la mykje meir merke til dei orda som var skrivne i fjortisstil enn med vanlege bokstavar, som understrekar poenget til artikkelforfattar. Ved å innføre denne regelen ser det heile meir profesjonelt og ryddig ut.

En uryddig tekst, er hvor merkenavn ikke blir gjenngitt slik de blir skrevet av produsentet.

 

OG om man først skal skrive iPod bør man vel like gjerne tillatte at de som kaller produktet sitt SUper:)ZonIC™ skal få logoen sin inn i teksten vår på denne måten? Nei fysj ;)

Ingen som sier noe på det dårlige eksemplet ditt. Men er det virkelig noen som har et så dårlig produktnavn?

 

Navn med tall er utvilsomt vanskelig for hjernen. Driv3r leser jeg som "Drivtrer", mens Fatal1ty leser jeg som "Fatalenty".

Men som Håvard skriver over her, så blir det kaos å endre for mye på tall.

Da anbefaler jeg deg å oppsøke en lege, da dette må være noe feil..

 

Birger :(

Lenke til kommentar
Navn med tall er utvilsomt vanskelig for hjernen. Driv3r leser jeg som "Drivtrer", mens Fatal1ty leser jeg som "Fatalenty".

Men som Håvard skriver over her, så blir det kaos å endre for mye på tall.

Da anbefaler jeg deg å oppsøke en lege, da dette må være noe feil..

 

Hehe... Da tror jeg nok majoriteten av den lesende befolkning også må oppsøke lege.

 

Uansett er poenget at et produkt godt kan hete Fklsdfg3lk. Ikke særlig pent eller lett å huske, men et navn kan det være.

 

Eksempler på tall i navn er "Sony Ericsson W750i". Det er ikke noe galt i dette.

Selvsagt vil produsentene at 1 og 3 i henholdsvis Driv3r og Fatal1ty skal tolkes på en annen måte, men en endring her vil, som flere har påpekt, lage kaos i søkesystemet. Hvorvidt man skal se på dette som en teknisk utfordring eller en språklig utfordring kan selvsagt diskuteres...

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg denne endringen er dum. Jeg foretrekker og lese produktnavn på den måten de er skrevet. I følge språkrådet så er også det riktig.

 

Why fix it if it ain't broke?

 

PS! Dersom denne endringen er permanent bør dere også sørge for at denne endringen påvirker ALT, dvs;

 

Forumkategorier (The eXperience).

Overskrifter og alt innhold i artikler.

Logoer til hjemmesiden (Hw.No, Amobil.No, osv).

Reklame på hjemmesiden (skal man være konsekvent, bør man være det her også).

 

I tillegg bør dere generellt sett holde en ekstrem høy standard for rettskrivning, for etter denne endringen, dersom det skulle dukke opp noe feilskriving, så regner jeg med at dere får høre det rimelig høyt...

 

Jeg etterlyser også en poll, der leserne av Hw.No kan ytre sin mening om denne endringen. Det riktige er vel at dere tilrettelegger for leserne og ikke for dere selv?

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Why fix it if it ain't broke?

Problemet er jo at "it is broken" :)

 

PS! Dersom denne endringen er permanent bør dere også sørge for at denne endringen påvirker ALT, dvs;

 

Forumkategorier (The eXperience).

Forsåvidt enig.

Overskrifter og alt innhold i artikler.

Det er jo dette som er den redaksjonelle planen. Feil kan dog selvfølgelig forekomme.

Logoer til hjemmesiden (Hw.No, Amobil.No, osv).

En logo er en logo, ikke vanlig tekst.

Reklame på hjemmesiden (skal man være konsekvent, bør man være det her også).

Nå er det vel opp til annonsør til hva og hvordan de vil skrive ting i annonsene sine, så lenge innholdet ikke bryter med regler for reklame etc.

 

I tillegg bør dere generellt sett holde en ekstrem høy standard for rettskrivning, for etter denne endringen, dersom det skulle dukke opp noe feilskriving, så regner jeg med at dere får høre det rimelig høyt...

Selvsagt bør man holde en ekstrem høy standard, det er vel derfor man har redaksjonelle regler. Men som sagt, feil kan selvfølgelig forekomme for alle og enhver.

Lenke til kommentar

Aiaiai, at noe som dette kan skape så mye diskusjon forstår jeg ikke, å skrive ting redaksjonelt korrekt og holde seg til et enkelt synspunkt er visst en uting. Får vel

 

Skal si meg enig i at "Fatal1ty" er minst like mye møkkaspråk som "iPod".
Så, dere mener dere kan fortsette da, siden "ingen" merker det? Greit nok at dere skriver Netcom, men hva gjør dere med produkter som har tall i seg i stedet for bokstaver? Fatal1ty er ofte nevnt ser jeg, sammen med spillet Driv3r og spillet Driver. (Har forøvrig ingen erfaring med noen av spillene, jeg bare nevner eksempler som tidligere er skrevet)

 

Edit: Akkurat for sen der ja.

Edit2: Men enda er det en forumkategori som heter "The eXperience", når endres denne?

 

For det første, om ingen merker det, som du selv sier. Ja, da kan de fortsette, hvorfor skulle de ikke fortsette? Hva ville skjedd om de plutselig endret på skrivemåten til eksempelet Howard viste? Sannsynligvis ville det blitt klager på grunn av den skrivemåten og de ville kanskje til og med blitt anklaget for å være lite konsekvente. Ingen klaget, ergo er alle fornøyd. ;)

 

Når det gjelder produkter med tall er det gjort slik det er på grunn av et annet hensyn til leseren, leseren skal kunne ha gode muligheter til å undersøke videre selv, lese om det, bestille og ikke minst kunne forstå hvilket produkt det faktisk er snakk om. Om man søker etter "fatality" får man på de fleste sider ikke opp det man vil ha, en må søke "fatal1ty" og på produktets hjemmeside er jo dette eneste tenkelige skrivemåte, skal da Hardware Online AS overkjøre dette og gjøre det vanskeligere for leser å finne frem?

 

Dessuten er dette et spørsmål om formatering av produkt- og merkevarenavn, ikke produkt- og merkevarenavn i seg selv. Hardware skal ikke endre produkt- eller merkevarenavnet, kun formateringen - etter korrekt norsk skrivemåte.

 

Når det gjelder "The eXperience". Jo, det er ganske ironisk, men jeg er sikker på at det finnes en god grunn til hvorfor. Forøvrig er "The eXperience" et arrangement og ikke et produkt.

 

Leste forøvrig at mange mente dette var agurknytt, det er feil ... Dette er en opplysning, informasjon som er formidlet av innehaverene til et nettsted, sikkert som en følge av mange reaksjoner på det og at de så det var et behov for å publisere sitt standpunkt så de har noe formelt og konkret å henvise til.

 

I tillegg hindrer dette flere skrivefeil og øker effektiviteten, siden skribenter ikke er nødt til å forsikre seg om hvordan det skrives til punkt og prikke.

 

Jeg støtter hardware.no og alle deres søstersider i denne saken.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Fra: **@gmail.com [mailto:**@gmail.com] På vegne av Martin Flikkeshaug

Sendt: 6. mai 2008 23:24

Til: Sporsmal

Emne: iPod - Skal det skrives iPod, eller Ipod?

- Vis sitert tekst -

 

 

 

Hei,

 

Et av Norges største nettsteder, Hardware.no har i dag (6. mai) bestemt seg for å alltid kalle Apples produkt iPod for Ipod, uansett sammenheng. Dette mener jeg er helt feil. Ja, det kan være unaturlig at de markedsfører seg med liten "i", men dette er noe de har gjort lenge, og noe vi er kjent med. Meg bekjent så skal merkevarenavn skrives slik produsententen har valg, uavhengig av et lands språkregler. Skal merkevarenavn alltid skrives slik de er registrert, eller kan man skrive Ipod, istedenfor iPod. Det finnes mange eksempler, men iPod er kanskje det mest kjente.

 

Takk for svar!

 

Mvh. Martin Flikkeshaug

 

 

 

 

 

Språkrådet svarer:

 

 

 

Du har helt rett i at skrivemåten for et merkevarenavn må respekteres, selv om man måtte mene at den er feilaktig ut fra vanlige språkregler. Dette gjelder iallfall så lenge man ikke behøver transkribere fra et alfabet til et annet, noe som er sjelden i denne sammenheng, for i vår kulturkrets vil de fleste utbredte merkenavn være skrevet med bokstaver i det latinske alfabetet.

 

 

 

Apple har lansert musikkavspilleren (også for stillbilder og video) ”iPod” som et varemerke med navnet skrevet slik. Skrivemåten representerer et bevisst brudd på vanlige skriveregler. Det føyer seg inn i et merkevarebyggingsprosjekt der man også finner produktnavnet ”iTunes” på en multimediespiller for datamaskiner, som kalles ”iMac” i Apples verden. Den foranstilte i-en skal rimeligvis vise til Internett og gi assosiasjoner til en moderne livs- og forbrukerstil.

 

 

 

For noen år siden truet den amerikanske produsenten av den pikante matsausen ”Tabasco” med sak dersom ordet ble fornorsket i skrivemåten og gjort til fellesbetegnelse for denne typen matsauser, altså ”tabasko”. For å omgå truslene ble løsningen å innføre den alminnelige betegnelsen ”tabaskosaus”. Slik er oppslaget i dag i Bokmålsordboka på Internett (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html):

 

 

tabaskosaus fra sp, etter staten Tabasco i Mexico sterk, rød kryddersaus med bl a paprika og chilipepper

 

Nå er ikke saken alltid så enkel. Jeg mener den nå alminnelige forkortelsen ”pc” stammer fra det opprinnelige merkevarenavnet ”Personal Computer” (IBM?). Likeledes er ”pod” fra ”iPod” blitt en integrert del av ordet ”podcast(ing)”. Akkurat i det tilfellet har sikkert ikke Apple innvendinger, for selskapet har jo lagt gullegget ved å få innført en allmenn betegnelse som peker mot deres avspillerprodukt!

 

 

Med vennlig hilsen

gule kulerJan Hoel

Lenke til kommentar
"World of Warcraft" hardware.no heretter omtale som World of warcraft om de skal være konsekvente. Det blir nøyaktig det samme som å kalle iPod for Ipod fordi det er den gramatisk korrekte måten på norsk.

 

Det er jeg ikke enig. World of Warcraft er en helt vanlig skrivemåte, det er ikke iPod. Hvis de hadde kalt spillet for WorLd oF WarCraFt ville jeg aldri omtalt spillet slik i en artikkel , da ville jeg ha skrevet World of Warcraft.

 

Jeg syns det er greit at hw.no vil skrive Ipod, syns det bare er irriterende med store og små bokstaver om hverandre midt i ord. Jeg tror ikke hw.no fra nå skal omtale Battlefield Heroes for Battlefield heroes eller World of Warcraft for World of warcraft.

Endret av Lygre
Lenke til kommentar
PS! Dersom denne endringen er permanent bør dere også sørge for at denne endringen påvirker ALT, dvs;

 

Forumkategorier (The eXperience).

Overskrifter og alt innhold i artikler.

Logoer til hjemmesiden (Hw.No, Amobil.No, osv).

Reklame på hjemmesiden (skal man være konsekvent, bør man være det her også).

Akk. Nå prøver du å felle hardware.no på noe de aldri har ment. Det er stor forskjell på redaksjonelt materiale og ikke redaksjonelt materiale, jeg siterer:
Vi mener at produsentenes kreative PR-stunt ikke skal få forsøple våre redaksjonelle tekster.

Reklame og logoer er ikke noe som faller inn under en redaksjonell tekst og godt er det. For skulle hardware.no hatt et totalforbud mot alle reklamer som var i strid med norsk rettskrivning ville ikke sidene hatt god nok inntekt til å opprettholde sidene.

 

At du begynner å angripe lenkeadresser viser at du tydeligvis ikke har mange argumenter igjen å holde deg fast til. ".no" kan ikke engang regnes som et produkt- eller merkevarenavn og er i tillegg en forkortelse noe som ville tilsi at det i så tilfelle skulle bli skrevet ".NO" og ikke ".No"

 

Igjen; når det gjelder søk:

men en endring her vil, som flere har påpekt, lage kaos i søkesystemet. Hvorvidt man skal se på dette som en teknisk utfordring eller en språklig utfordring kan selvsagt diskuteres...
Det vil ikke bare være en teknisk utfordring, for samtlige nettsider på hele verdensveven, men det kommer i tillegg en annen utfordring. Det blir uantsett vanskeligere for mange produkter å bli sett på søkeresultater. Hva vil skje om man søker på "Need for Speed 3"? vil 3 erstattes med E? Må man putte inn spesielle tegn rundt "3" for at det skal bli regnet som tall? Vil vi ha det slik? Endret av TSP
Lenke til kommentar
Du har helt rett i at skrivemåten for et merkevarenavn må respekteres, selv om man måtte mene at den er feilaktig ut fra vanlige språkregler.

Så var det slutten på den diskusjonen. Da kan vel hardware.no samt resten av nettverket bare begynne å skrive det riktig så slipper vi å diskutere dette videre. :)

Lenke til kommentar
Nice svar fra Språkrådet om ikke annet.
Husk at det samme språkrådet foreslo at bacon skulle skrives beiken på norsk. :p

Det er nå fortsatt det rådgivende organet i norge, enn så mye man måtte mislike ord som sjampanje og beiken ;) Om hver webside kom opp med sin kreative tolkning av hvordan språket skal være (KREMT) så hadde det blitt artig gitt
Lenke til kommentar
Hva om f.eks. en skotte med navn Roy MacDougal ender opp i en av deres artikler, blir han da "Macdougal"? De skottene og nederlenderene valgte sikkert slike "stor-bokstav-på-feil-plass"-navn for å skape mer blest om sin familie :>

Beste eksempel på at "forfatter" av artikkelen ikke har gjort grundig journalistisk undersøkelse før han skrev.

Lenke til kommentar

Hva med navnet på skjermkort, som f.eks. "9800 GTX", skal dette nå skrives som "9800 Gtx", evt "9800 gtx"? Så vidt jeg vet står ikke GTX for noe spesielt, men er bare et eller annen fancy produktnavn produsenten har diktet opp - eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Nå kommer konsekvensene. Ting _blir_ tyngre å lese, merkevarer blir vanskeligere å kjenne igjen. Toppartikel på forsiden.

 

Mcafee, Siteadvisor, Searchscan. IMO ikke det samme som McAfee, SiteAdvisor, Searchscan. Skal man først være en side som omtaler produkter, bør man også akseptere at denne omtalen kan bli en form for reklame. Eller i motsatt fall, om dere er negative kan det føre til negativ publisitet rundt merkenavnene. Dette er risikoen både de omtalende og omtalte må ta.

 

En siste ting, AtW, hvor happy ville du vært for å bli Atw? Mister mye av gjenkjenningsverdien og lesbarheten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...