Gå til innhold

Netcom innfører forskjellsbehandling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

– Vi mener fortsatt at lik pris er best. Og det er vårt ønske at det skal være slik i fremtiden. Men når myndighetene legger til grunn disse forskjellene, så må vi vike fra eget prinsipp. Det er trist, sier Vederhus.

Ja, dette var jo trist! Nå har man det ikke lengre enkelt iht. hvor mye det koster å ringe.

 

Men han vil samtidig også avdramatisere det hele.

 

– Dette gjelder kun fem prosent av trafikken som genereres fra Netcoms nett. Og dersom termineringsprisene blir utjevnet så svarer vi selvfølgelig med tilsvarende reduksjoner i prisene.

Å ja, men.. Om dere altså sier:

A) Dere er for like priser

B) Det hele kan avdramatiseres, da det bare utgjør 5% av samtaler

 

Hvorfor tar ikke dere da, Netcom, å utjevner ALLE ringeprisene og fortsetter med "lik pris til alle" ?

 

Det som vil skje nå, er at dere vil tape de som ringer primært til andre nett. For dere, Netcom, kan 5% virke lite, men husk at for noen, vil de 5% utgjøre gjerne 50-80% av telefontrafikken!

 

Så, ja.. Ikke se dere blind på statistikken.

Jeg ville heller foretrukket en økning på alle ringeprisene og ingen differensiering.

 

Noen kan tenke: Hvorfor har ikke Netcom tenkt på dette, når jeg som sitter her i ville feberfantasier (er faktisk syk), kom på dette etter 5 sekunder?

 

Joda, vi kan vel regne med at Netcom har tenkt på dette.

Det Netcom nå gjør, er å rope: "stakkars mej, staten ødelegger for oss alle!".

 

Kan godt tenkes Netcom melker dette litt, for så å komme med en "Vi fortsetter med like priser".

 

Men, ja.. En annen løsning, er å tilby abb. som har "lik pris til alle", så kan man med dette abb. øke snittprisen, så det utjevner for de 5%.

 

Man kan samtidig da kjøre identisk abb., med differensiering.

(Det er jo feks. noen som vet de ringer primært til Netcom).

 

Lykke til Netcom :-) Men kan godt være jeg bytter abb jeg også, har litt lyst å teste MTU egentlig.

Lenke til kommentar

Netcom har døgnåpen kundeservice. det har ikke telenor eller tele2. har selv bytta fra chess kontant, til tele2 champion. hadde blitt hos chess om knock out abonnementet fortsatt var på markedet. forresten så bruker tele2 netcom nett fra mars måned av

Lenke til kommentar
Utgangspunktet er det faktum at det er Network Norway som melker penger ut fra telenor og netcom.

 

Så syns nesten telenor også burde sette opp prisene.

Telenor tar da allerede 30 øre i tillegg til andre nett på de aller fleste abonnementene sine. Mener du de skal legge på ytterligere? Jeg tror mye av grunnen til denne innføringen var at telenor fikk roamingavtalen med nwn. Netcom vil da hevne seg på nwn, men foreløpig ikke mtu som også har ca lik roaming. Jeg tror bare dette slår tilbake på netcom.

Lenke til kommentar
Fikset meg bindingstid 29.2, de kan dermed ikke sette opp prisene mine. Stemmer ikke dette? Og hvis de gjør det anyway, så kan jeg kreve å bryte abonnementet? Am I right?
Nei, tror de informere senest 1 mnd før prisendringer.

Faktis så tror jeg at du kan si opp med 1 månedsvarsel når de ikke kan tilby samme tjenesten for deg. Når de setter opp prisen på samme tjenesten så tilbyr de deg ikke samme tjeneste til samme pris. Med andre ord endring i tjenesten, dermed så kan du si opp med en månedsvarsel etter min mening.

 

13. Endring av priser og andre vilkår

Endringer av priser og de til enhver tid gjeldende abonnementsvilkår kan gjøres med 1 måneds varsel og i samsvar med ekomloven. Om NetCom ikke lenger tilbyr den aktuelle tjeneste, kan NetCom si opp Abonnementsavtalen eller deler av den med 1 måneds varsel.

Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Betingelsene med bindingstid er litt annerledes. Der står det at endringer i pris eller vilkår til ugunst for kunden ikke kan gjøres gjeldene i bindingstiden. I alle fall per i går.

 

Men det finnes unntak fra denne regelen også, nemlig om Netcom kan sannsynligøre at denne prisøkningen skyldes forhold utenfor deres kontroll. Og det er jo Network Norway som har satt en høy termineringspris, så jeg tipper de vil prøve å påpeke at det er en nødvendighet for dem med forskjellsbehandling og dermed vil bindingen fortsatt være gyldig.

Lenke til kommentar

Kna bruke noen praktiske eksempler: Inntil nylig hadde netcom selv termineringspris på rundt en krone som ble satt ned til rundt 90 øre til så 70 øre for et år siden. Den stort sett eneste operatøren som la på prisen var telenor, med tele 2 i noen få tilfeller til netcom. Andre operatører som chess (før de ble kjøpt opp) greide seg flott med lik pris til alle på tross av høy terminering hos netcom, det samme gjeldt f.eks talkmore, onecall og mange av de andre småoperatørene. Jeg synes dette prispåslaget ene og alene er sutter og griskhet fra netcom side. De prøver å sette seg i en offerolle på tross av at de selv har praktisert nøyaktig den samme "urettferdigheten" de nå sutrer over i ca 15 år!!!

Lenke til kommentar
Betingelsene med bindingstid er litt annerledes. Der står det at endringer i pris eller vilkår til ugunst for kunden ikke kan gjøres gjeldene i bindingstiden. I alle fall per i går.

 

Men det finnes unntak fra denne regelen også, nemlig om Netcom kan sannsynligøre at denne prisøkningen skyldes forhold utenfor deres kontroll. Og det er jo Network Norway som har satt en høy termineringspris, så jeg tipper de vil prøve å påpeke at det er en nødvendighet for dem med forskjellsbehandling og dermed vil bindingen fortsatt være gyldig.

Det står som jeg skrev, uten noen form for forbehold. Så NetCom kan forsvare det med høye termineringspriser alt de vil, men fakta er at de har selv gått inn i en kontrakt som ikke tillater dem å gjøre det.

Lenke til kommentar
Det står som jeg skrev, uten noen form for forbehold. Så NetCom kan forsvare det med høye termineringspriser alt de vil, men fakta er at de har selv gått inn i en kontrakt som ikke tillater dem å gjøre det.

 

Hva står det nøyaktig i disse vilkårene?

 

Såvidt jeg kan se i de vilkårene som ligger på Netcom.no, så henviser de til at kostnad ved bruk fremgår av NetComs til enhver tid gjeldende prisliste for abonneementet du har valgt. Dette gjelder både ved binding og ved vanlig abonnement. Da kan de vel begrunne prisendingen ut i fra at det er utenom deres kontroll, uavhengig av hva som var prisen på tidspunktet kontrakten ble inngått.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske ordrett hva som står der, men det står, uten forbehold, at prisendringer til ugunst for kunden ikke skal gjøres gjeldene i bindingstiden. Dette er kontrakter vi får rett ut fra NetComs forhandlersystem, så de må være klar over det. Jeg kikket kjapt på vilkårene på NetComs side, og de stemmer ikke overens med det vi får ut i butikken.

 

Til kontrast kan det sies at Telenors tilsvarende paragraf gir abonnenten rett til å si opp bindingsavtalen.

Endret av HaraldCL
Lenke til kommentar

Lik pris til alle? NetCom? Joda, ikke så verst på akkurat det. Men så er prisene som regel fra 89 øre til 1,59 per minutt da, annet enn noen få abonnement. Dessuten har de ikke noen abo som passer for de som bruker telefonen lite. EasyTalk har den laveste månedsavgifta på 49 kroner, men ringeprisen er på 1,59 i minuttet. SmartTalk er heller ikke noe alternativ da det er en minstefakturering på 99 kroner.

 

Og Telenor har faktisk ikke mange abo der det er tillegg til andre operatører. Det er mange av de gamle abonnementene som er gått ut som har denne løsningen, men det er bare to abonnement som har en annen pris til andre hvis man ikke regner med FriVenner, men der er det gratis til Telenor da.

 

Det beste abonnementet på markedet idag er OneCall Aktiv. 39 øre å ringe, sende SMS og i oppstart. Det finnes ikke billigere om man bruker over 100 kroner i mnd.

Lenke til kommentar
Og Telenor har faktisk ikke mange abo der det er tillegg til andre operatører. Det er mange av de gamle abonnementene som er gått ut som har denne løsningen, men det er bare to abonnement som har en annen pris til andre hvis man ikke regner med FriVenner, men der er det gratis til Telenor da.

3 av friabonnementene har det, og 2 av kontantkortene har det. Fritid har det delvis.

Lenke til kommentar

Fri20 har tillegg, men dette er ikke et abonnement vi anbefaler for de som bruker å ringe for over 20 minutter i mnd. Så er det FriVenner. Men der er det ganske selvsagt, siden du ringer gratis til alle med Telenor. Det eneste andre abonnementet er Superminutt, men det er uansett et mye bedre abo enn ActiveTalk siden prisen til Telenor er 45% mindre enn den 'like prisen til alle' som NetCom har. Telenor har tross alt minst 60% av mobilmarkedet idag, så vil ikke si at dette er akkurat så mye.

 

Når det gjelder kontantkort så stemmer det at vi har høyere pris til andre, men NetCom's kontantkort har jo lik pris til alle, og den ligger på 1,49.

 

De andre abonnementene til Telenor som har annen pris til andre er det ikke mulig å få lenger. Det er kun de som ikke har byttet abo som har det.

Lenke til kommentar
Fri20 har tillegg, men dette er ikke et abonnement vi anbefaler for de som bruker å ringe for over 20 minutter i mnd. Så er det FriVenner. Men der er det ganske selvsagt, siden du ringer gratis til alle med Telenor. Det eneste andre abonnementet er Superminutt, men det er uansett et mye bedre abo enn ActiveTalk siden prisen til Telenor er 45% mindre enn den 'like prisen til alle' som NetCom har. Telenor har tross alt minst 60% av mobilmarkedet idag, så vil ikke si at dette er akkurat så mye.

 

Når det gjelder kontantkort så stemmer det at vi har høyere pris til andre, men NetCom's kontantkort har jo lik pris til alle, og den ligger på 1,49.

 

De andre abonnementene til Telenor som har annen pris til andre er det ikke mulig å få lenger. Det er kun de som ikke har byttet abo som har det.

Så har du jo Fri60 og Fri120 da som man ihvertfall ennå kan bestille fra telenors nettsider. Ang kontantkort så er jo prisen 99 øre minuttet om man fyller på via mobilen eller nettet, så her går det telenors kontantkort en høy gang mener nå jeg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...