Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Det var jo bra mye. :p Tror nok jeg sterkt ville vurdert Beyerdynamic T1 eller Sennheiser HD 800 om jeg først skulle investert så mye i et par hodetelefoner...

 

Jeg venter på Sennheiser HD 650 nå, men cdon er ufattelig trege med å få sendt av gårde.

 

Nå er jo AH-D7000 toppmodellen til Denon da, hvis jeg ikke er helt på jordbærtur. :)

 

cdon.no pleier jo å være superraske med å få sendt til etter hva jeg har erfart, så jeg tipper de venter på å få inn hodetelefonene (HD 650) selv. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av fordelen med D7000 er at den er uvanlig lettdreven, jamført med sine konkurrenter. 25 ohm er ikke verre enn at en mp3-spiller kan dra dem uten nevneverdige problemer.

 

HD650 og HD800 er langt tyngre å drive. En mp3-spiller vil bare drive dem på en halvhjertet måte.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Noe av fordelen med D7000 er at den er uvanlig lettdreven, jamført med sine konkurrenter. 25 ohm er ikke verre enn at en mp3-spiller kan dra dem uten nevneverdige problemer.  

 

HD650 og HD800 er langt tyngre å drive. En mp3-spiller vil bare drive dem på en halvhjertet måte.

 

Nå er det ikke slik at impedansen alene avgjør hvor lettdrevet et hodesett er, andre faktorer som følsomhet er like viktig. Eksempelvis skulle man tro AKG K 701 med impedanse på kun 62 ohm er lettdrevne, men det er de ikke. Likevel så er det rett som du sier at Denonene er lettdrevne. Samtidig så er jo Denonen lukket i motsetning til de fleste andre hodetelefonene i samme prisklasse, noe som selvfølgelig har både fordeler og ulemper.

 

 

The Silencer: Kan godt hende du har rett. Har sendt dem en mail, og de svarte at de skulle se på saken...

 

 

Lenke til kommentar

Antar at det er flere hodetelefonofile her som er veldig nøye med å kun bruke flac eller tilsvarende tapsfrie formater? Jeg holder meg selvfølgelig kun til tapsfrie formater, ettersom at jeg enkelt hører forskjellen fra mp3. Trodde jeg i hvert fall inntil i dag... Har lekt meg en stund med å gjøre om flac-filene til mp3 med nyeste LAME-enkoder, og nesten uten unntak klarer jeg ikke å skille mellom flac og mp3 (så lenge bitraten er rundt 120 kbps eller høyere) når jeg utfører blindtester (når jeg vet hvilken som spilles av "hører" jeg selvfølgelig forskjell :p ). Noen flere som har utført tilsvarende tester? Begynner jo å lure på om jeg rett og slett har for "dårlige" ører til å kunne høre forskjellen, eller om utstyret mitt ikke er "avslørende" nok.

 

Hvis noen er interesserte så vurderer jeg å legge ut to filer hvorav en er komprimert og en er ikke komprimert, for så å se om dere klarer å avgjøre hvilken som er hvilken. Eller er det bare jeg som synes det kunne vært interessant? :p

 

Litt usikker på om dette ble OT i denne tråden, men tenkte det kanskje kunne passe.

 

 

Lenke til kommentar

Antar at det er flere hodetelefonofile her som er veldig nøye med å kun bruke flac eller tilsvarende tapsfrie formater?

 

Du er ikke den eneste :) Jeg bruker dBpoweramp med AccurateRip til å rippe med. Før brukte jeg EAC med AccurateRip, men på grunn av ustabilitet så hoppet jeg over til dBpoweramp som er minst like bra (bl.a. et mer brukervennlig GUI). dBpoweramp er en av de få programmene til PC som også støtter konvertering til Apple Lossless, og akkurat dette er viktig for meg siden jeg bruker iPod og iTunes (som ikke støtter FLAC direkte). Jeg ripper ikke direkte til ALAC, siden FLAC er et mer utbredt format. Det er jo ikke sikkert at jeg bruker ALAC om noen år, og da er det kjekt å kunne falle tilbake til FLAC.

 

Jeg holder meg selvfølgelig kun til tapsfrie formater, ettersom at jeg enkelt hører forskjellen fra mp3.

 

Grunnen til at jeg holder meg til tapsfrie formater har ikke bare med lydkvaliteten å gjøre. Det har minst like mye å si at jeg ønsker en så bra 'master' som mulig. Det er også grunnen til at jeg f.eks. ikke bruker iTunes til å rippe med, siden dette programmet ikke er like presist som f.eks. EAC og dBpoweramp i Secure Rip-modus.

 

Noen flere som har utført tilsvarende tester? Begynner jo å lure på om jeg rett og slett har for "dårlige" ører til å kunne høre forskjellen, eller om utstyret mitt ikke er "avslørende" nok.

 

Det kommer litt an på musikken. Enkelte typer musikk lar seg ikke komprimere så veldig bra, og da hører man lettere forskjell fra den tapsfrie originalen. Et eksempel er symfonisk orkestermusikk, som jeg lytter en del på. Her er det f.eks. mange enkodere som produserer en slags svisjelyd med enkelte instrumenter. Det er omtrent som om instrumentet mister noe av teksturen sin, og dette er ikke så veldig vanskelig å høre, selv med høyere bitrates over 192 Kb/s.

 

Pop og elektronisk (ikke-akustisk) musikk derimot gir som regel mye bedre resultater og her kan det være vanskelig å høre forskjell, selv med lavere bitrates.

 

Hvis noen er interesserte så vurderer jeg å legge ut to filer hvorav en er komprimert og en er ikke komprimert, for så å se om dere klarer å avgjøre hvilken som er hvilken. Eller er det bare jeg som synes det kunne vært interessant? :p

 

Du kan jo legge dem ut og se om det er noen interesse :) For blindtesting vil jeg foreslå Foobar2000 med ABX-modul. Det bør kjøres flere trials for å få statistisk signifikante resultater.

Lenke til kommentar

Som du sier så er det helt klart noe forskjell mellom hva slags musikk det er snakk om. Jeg hører ikke mye på orkestermusikk og tilsvarende, så jeg kan ikke uttale meg særlig om det.

 

Av samme årsak som deg kommer jeg også til å fortsette å rippe til FLAC, bare fordi jeg vil ha en tapsfri backup og fordi jeg har nok lagringsplass. (og for at jeg kan sove godt om natten :p )

 

Blindtestinga har jeg gjort med foobar2000 og ABX-plugin, og den påstår at jeg i stor grad gjetter :p

 

 

 

 

Tenkte at mitt neste hodetelefoninnkjøp skal bli AKG K 701, kanskje blir det lettere å høre forskjell med de kontra Beyerdynamic DT770 som jeg har nå? cdon.no klarte i alle fall å surre til orderen min på Sennheisser HD650 maks, og etter å ha trukket penger fra kontoen min kansellerte de like så godt orderen og ba meg bestille på nytt. Det prøvde jeg, men da ble ikke orderen registrert i det hele tatt (like fullt ble penger reservert på kontoen min). Så tror jeg heller bestiller AKG K 701 fra en annen plass så fort jeg får tilbake pengene for to stykk HD650!

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Om du har hørt HD650 og er ute etter lyden de har så tror jeg K701 vil skuffe deg litt da K701 har et helt annet lydbilde en HD650. Har selv for tiden et par K400 som skal ha en ganske lik lyd karakteristikk. Jeg absolutt elsker dem til visse typer musikk men de er lang fra like gode allroundere som 650ene mine. Anbefaler deg vertfall å prøvelytte K701 før du kjøper dem , er vanligvis elsk eller hat på dem. På en annen side er de en enorm kontrast til DT770ene dine som er basstunge , ganske mørke og kansje litt innelukket. K701 skal være ganske tamme på bass siden , være ganske lyse av seg og ha et helt enormt åpent lydbilde.

Lenke til kommentar

Om du har hørt HD650 og er ute etter lyden de har så tror jeg K701 vil skuffe deg litt da K701 har et helt annet lydbilde en HD650. Har selv for tiden et par K400 som skal ha en ganske lik lyd karakteristikk. Jeg absolutt elsker dem til visse typer musikk men de er lang fra like gode allroundere som 650ene mine. Anbefaler deg vertfall å prøvelytte K701 før du kjøper dem , er vanligvis elsk eller hat på dem. På en annen side er de en enorm kontrast til DT770ene dine som er basstunge , ganske mørke og kansje litt innelukket. K701 skal være ganske tamme på bass siden , være ganske lyse av seg og ha et helt enormt åpent lydbilde.

Har dessverre hørt verken HD650 eller K 701, så alt jeg baserer meg på er det jeg kan finne av info på internettet. Personlig synes jeg DT770 blir for basstunge til den type musikk jeg hører på, samtidig føler jeg diskanten kan bli noe slitsom i lengden. Skulle gjerne ha testet både HD650 og K 701 før jeg bestiller, men kjenner ikke til noen butikker i nærområdet som har de (nærmeste blir kanskje soundgarden i oslo som visstnok har k 701).

 

 

Lenke til kommentar

Har dessverre hørt verken HD650 eller K 701, så alt jeg baserer meg på er det jeg kan finne av info på internettet

 

Jeg har hatt begge disse hodetelefonene i flere år. K701 erstattet HD650 med Cardas-kabel (K701 ble igjen erstattet av HD800). K701 er litt mer oppløst og detaljert enn HD650. Den er litt mer up-front og åpen i toppen for å si det slik. Den har også en litt slankere lyd og kan virke litt mer nøytral. HD650 har litt mer tyngde i lydbildet og passer kanskje bedre for de som liker litt bass, uten at det blir overdrevent.

 

For klassisk musikk er K701 med sin luftige klang og svært detaljerte lydbilde et meget bra valg etter min mening. Lytter du mer på rock og pop, så vil kanskje HD650 appellere mer med sin litt mer kroppslige lydsignatur.

 

Samtidig er det viktig å huske på at hodetelefonene bør komponentmatches med tanke på hodetelefonforsterkere. En feil matching her kan f.eks. føre til at K701 blir ganske steril og tynn i klangen. Jeg brukte begge disse to sammen med en rørforsterker (X-Can V3) og jeg synes det fungerte veldig bra (varm, behagelig klang), selv om jeg synes Black Cube-forsterkeren jeg bruker nå er enda bedre (enda mer punch og detaljer i lydbildet).

 

Skulle gjerne ha testet både HD650 og K 701 før jeg bestiller, men kjenner ikke til noen butikker i nærområdet som har de (nærmeste blir kanskje soundgarden i oslo som visstnok har k 701).

 

Kjøper du via nettbutikk kan du alltids returnere produktet innen 14 dager (fjernkjøp) og få tilbake pengene (så lenge produktet returneres i god stand, naturligvis).

Lenke til kommentar

Om du har hørt HD650 og er ute etter lyden de har så tror jeg K701 vil skuffe deg litt da K701 har et helt annet lydbilde en HD650.

 

Jeg synes ikke forskjellen mellom disse er så veldig stor. For meg var K701 en slags forlengning av HD650: Den gjorde omtrent alt det HD650 gjorde, men hadde samtidig litt ekstra å gå på i forhold til detaljeringsnivå og åpenhet (men som nevnt tidligere så mister man samtidig litt av tyngden til HD650). Jeg synes f.eks. det var større forskjell på Denon D5000 og K701 enn K701 og HD650. D5000 er en mer lukket konstruksjon med feitere bass og en (ihvertfall etter min mening) mindre naturlig lydgjengivelse.

Lenke til kommentar

Nå ble det muligens en litt domm påstand av meg da jeg ikke har fått muligheten å teste K701 side om side med HD650 , det jeg derimot har gjort er å teste K400 og HD650 side om side og slik jeg oppfatter det skal k701 og k400 være ganske så like rent lydmessig . Lyden som HD650 leverer opplever jeg som ganske mye mer farget og mørkere en det K400ene leverer vertfall , ellres må jeg si K400 virker mye mer åpne med et større soundstage som kommer på bekostning av noe tamm bass. Kan nevnest at HD650ene er balanserte noe K400ene ikke er.

Lenke til kommentar

Hei, hvis du bor i (nærheten av) noen av de store norske byene kan du alltids ta turen innom Soundgarden, som selger AKG K701, og be om en demonstrasjon. Dessverre kjenner jeg ikke til om det fins noen fysiske forretninger som selger Sennheiser HD 650. ;)

 

Jeg må for øvrig si meg enig i de ovenstående beskrivelser av K701-hodetelefonen (har selv denne og Sennheiser HD 555). :)

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Problemet er jo at for å teste det skikkelig må du jo også ha en bra kilde. Lefdal har neppe en bra musikk kilde og DAC som du kan koble til. Soundgarden er muligens bedre på det område.

 

Hvorfor ikke bestille begge på nettet? Da kan du beholde de hodetelefonene du ønsker og sende tilbake de du ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Mye bra som blir skrevet nå, selv om det ikke gjør valget mitt noe lettere :)

 

Hvorfor ikke bestille begge på nettet? Da kan du beholde de hodetelefonene du ønsker og sende tilbake de du ikke vil ha.

 

Jeg har vært inne på tanken, men jeg er redd jeg skal like begge så mye at jeg ender opp med å beholde begge :p

 

Freebird: Jeg finner ikke HD650 på lefdals hjemmesider, men jeg kan jo ta en titt innom lokale lefdal og elkjøp.

 

Forresten, som kilde og forsterker har jeg en Audio-gd Sparrow usb. Tror den skal fungere greit med både HD650 og K 701?

 

 

 

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Nå ble det muligens en litt domm påstand av meg da jeg ikke har fått muligheten å teste K701 side om side med HD650 , det jeg derimot har gjort er å teste K400 og HD650 side om side og slik jeg oppfatter det skal k701 og k400 være ganske så like rent lydmessig .

 

Jeg kan ikke uttale meg om K400 da jeg ikke har hørt denne :)

 

Problemet er jo at for å teste det skikkelig må du jo også ha en bra kilde. Lefdal har neppe en bra musikk kilde og DAC som du kan koble til. Soundgarden er muligens bedre på det område.

 

Et alternativ er å ta med din egen avspiller, DAC og forsterker (et sammenligningsgrunnlag som du er mer kjent med) og musikk. Jeg gjorde det da jeg testlyttet på Denon D5000 i butikken (før jeg kjøpte den).

 

Forresten, som kilde og forsterker har jeg en Audio-gd Sparrow usb. Tror den skal fungere greit med både HD650 og K 701?

 

Produsenten hevder ihvertfall at Sparrow'en er tilpasset disse hodetelefonene, så jeg antar at det vil gå bra :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt begge disse hodetelefonene i flere år. K701 erstattet HD650 med Cardas-kabel (K701 ble igjen erstattet av HD800).

Jeg har lenge lurt på om man virkelig kan høre forskjell på ulike kabler til hodetelefonene? Jeg leser mye om f.eks Cardas-kabel til HD650, men jeg blir veldig skeptisk til om en kabel kan utgjøre en merkbar forskjell. Noen som kan dele noen erfaringer der? Innbiller meg at placebo kan ha en ganske kraftfull virking her :p

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt begge disse hodetelefonene i flere år. K701 erstattet HD650 med Cardas-kabel (K701 ble igjen erstattet av HD800).

Jeg har lenge lurt på om man virkelig kan høre forskjell på ulike kabler til hodetelefonene? Jeg leser mye om f.eks Cardas-kabel til HD650, men jeg blir veldig skeptisk til om en kabel kan utgjøre en merkbar forskjell. Noen som kan dele noen erfaringer der? Innbiller meg at placebo kan ha en ganske kraftfull virking her :p

 

Jeg lurer litt på det samme, men stiller meg i utgangspunktet skeptisk til at en kabel kan ha så fryktelig mye å si på allerede påkostede hodetelefoner. Skeptisk, men åpen.

Lenke til kommentar

Før når jeg ikke hadde et spor av interesse for headfi hadde broren min en blindtest på meg da han brukte en Cardas kabel og orginal kabel på en HD650. jeg hørte helt klart at det var endring i lyden , å skille hvilken jeg synst faktisk hørtest best ut var jo en annen sak , men endring i lyden kan jeg nermest sverge på at det er!

 

ellers så har vertfall balanserte oppsett en ganske så drastisk lyd endring kontra orginal kabel , men her er jo det ikke bare kabelen som spiller inn.

Lenke til kommentar
Jeg har lenge lurt på om man virkelig kan høre forskjell på ulike kabler til hodetelefonene? Jeg leser mye om f.eks Cardas-kabel til HD650, men jeg blir veldig skeptisk til om en kabel kan utgjøre en merkbar forskjell. Noen som kan dele noen erfaringer der? Innbiller meg at placebo kan ha en ganske kraftfull virking her :p

 

Vel, jeg var ganske skeptisk selv :) Men etter å ha lest andres tilbakemeldinger tok jeg sjansen. Kabelen kostet 1500 kr så det var ikke akkurat 'risikofritt' slikt sett.

 

Når det er sagt så merket jeg -- til min lille overraskelse -- en umiddelbar endring i lyden, som om et lite slør ble løftet (HD650 betraktes jo av enkelte for å være litt tilslørt). Dette var mest merkbart med klassisk og akustisk musikk. Jeg er overbevist om at jeg ville klart å skille kablene i en blindtest. Men jeg kan naturligvis ikke gi deg noen garanti for at du også vil høre forskjell, og det er heller ikke sikkert at du synes forskjellen er verdt pengene :) (forutsatt at du hører noen forskjell i det hele tatt)

 

Jeg lurer litt på det samme, men stiller meg i utgangspunktet skeptisk til at en kabel kan ha så fryktelig mye å si på allerede påkostede hodetelefoner. Skeptisk, men åpen.

 

Forskjellen ikke er dramatisk stor, men den er allikevel merkbar (for mine ører). Ikke forvent noen dag-og-natt åpenbaring :)

 

EDIT: Her er forøvrig noen brukeromtaler av kabelen:

 

http://www.audiorevi...38_2750crx.aspx

 

Omtalene er meget positive, men legg merke til innlegg nr 2, der brukeren mener at kabelen bare fungerer bra med enkelte forsterkere. Det eneste jeg kan si er at kabelen fungerte fint i mitt oppsett (X-Can V3 rørforsterker).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...