Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må være ekstern DAC. Trenger optisk SPDIF, ikke USB.
Jeg kjenner ikke til noen 'rene' DAC'er i den prisklassen. Selv kinesiske DAC'er kan være vanskelige å skaffe til den prisen, hvis en tar med moms og frakt i beregningen. Jeg tror utvalget er bedre dersom du er villig til å gå litt opp i pris (rundt 1000 kr). Forsøkte å svare igår, men forumet var (som så ofte før i det siste) ikke tilgjengelig.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Bytte plugg skulle ikke være noe problem dersom du kan lodde. :)

 

Det kan jeg, men jeg vil ha det skikkelig, støpt plastikk osv. Det får jeg ikke til om jeg lodder.

Skikkelig? Slik som jeg har forstått det så er det pluggen du har ødelagt? I såfall er det jo bare å klippe den og kjøpe en ny!?

Lenke til kommentar

Todda7: Strengt talt er det jo ikke snakk om en DAC, men heller et spartansk lydkort når alt man er ute etter er en digital utgang.Denne går for å være god: http://cgi.ebay.com/...aultDomain_0Det viktigste når du kun skal bruke spdif-utgangen er gode drivere, slik at du slipper at bitsene blir tuklet med.

Revolution:Hva med en slik plugg? http://cgi.ebay.com/...0#ht_2926wt_890 Neutrik stiller i en helt annen klasse enn typiske billige plugger man er vant med.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Revolution:Hva med en slik plugg? http://cgi.ebay.com/...0#ht_2926wt_890 Neutrik stiller i en helt annen klasse enn typiske billige plugger man er vant med.

Sikkert en fin plugg, men verdt å legge merke til at dette vel er vanlig stor jack (6,35mm), mens DT770 originalt er utstyrt med minijack (3,5mm) og tilhørende overgang. Neutrik NTP3RC er en fin plugg, men kan kanskje være litt trang til kabelen på DT770, men det har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Todda7: Strengt talt er det jo ikke snakk om en DAC, men heller et spartansk lydkort når alt man er ute etter er en digital utgang.

Jeg tror ikke han er ute etter et eksternt lydkort (se hans forrige respons), men en 'ren' DAC til stereoanlegget. Eller har jeg misforstått? Dingsen du linket til koster godt over 500 kr (hvis du tar med moms og frakt).
Lenke til kommentar

DAC-en sitter i stereoanlegget når man bruker en digital utgang.Det er ikke snakk om en DAC når enheten kun sender de digitale bitsene videre...

 

Det er jeg naturligvis klar over, men slik jeg tolket spørsmålet hans så var han ikke ute etter en S/PDIF-utgang til PC'en. Ellers tror jeg ikke han ville poengtert at han ikke trengte USB-tilkobling. Når han nevnte optisk S/PDIF så tenkte jeg på inngangen til den eksterne DAC'en (liten vits med en DAC hvis man bare skal videresende signalet digitalt). Men ærlig talt så er jeg litt usikker på hva han egentlig er ute etter.

 

EDIT: Jeg snublet borti en av Toddas innlegg fra tidligere i sommer, og utifra det han skrev der kan det virke som om han er ute etter en DAC som han kan koble til PC'en via optisk kabel istedetfor USB (tar igjen forbehold om at jeg har misforstått ham). Jeg foretrekker selv S/PDIF fremfor USB, selv om slike eksterne lydkort/DAC'er har en tendens til å koste litt mer på grunn av S/PDIF-støtten.

 

I samme slengen vil jeg anbefale WASAPI-drivere for 'bit-perfect' utsignal (omgår lydmikseren i Windows. Enkelte produkter leveres med drivere som støtter bit-perfect avspilling). Hvorvidt man oppnår bit-perfect signal avhenger litt av produktet, OS'et og hvilke avspillere man bruker. Selv bruker jeg Foobar2000 med WASAPI-komponent:

 

http://www.foobar200.../foo_out_wasapi

 

Denne løsningen fungerer fint under Windows 7 Pro x64 sammen med et integrert Realtek 889-lydkort.

 

Jeg vil forøvrig anbefale følgende sted:

 

http://www.computeraudiophile.com/

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Hva legger du i at den skal være uten integrert amp?Det må nødvendigvis til en amp for å få et brukbart signal ut fra en moderne DAC-chip. (Det fins unntak, men det innebærer DAC-er til mange tusenlapper med parallelle DAC-chips.)

Gjør du deg vanskelig med vilje nå?

 

Han mener at han skal ha en ekstern DAC-enhet. Da ikke med hodetelefonforsterker. Men Spdif inngang og analoge utganger. Hvor vidt det trengs forsterkning etter DAC-chipen tror jeg han gir blanke i, så lenge han slipper å tenke på det.

Lenke til kommentar

DAC/Amp-combo til PC-en har jeg allerede.

Trenger en standalone DAC, UTEN Amp, med SPDIF (IKKE USB) inngang. Da det finnes OK china-DAC'er med integrert Amp i denne prisklassen, bør det også finnes ok standalone DAC'er i den prisklassen.

 

Ja, en skulle tro det, men jeg har ikke sett mange slike i den prisklassen. Jeg har inntrykk av at rene DAC'er koster mer bl.a. på grunn av S/PDIF-støtten (i tillegg til at det ofte fokuseres mer på en 'audiofil' konstruksjon). USB-tilkobling er jo nesten slikt de slenger med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Hva legger du i at den skal være uten integrert amp?Det må nødvendigvis til en amp for å få et brukbart signal ut fra en moderne DAC-chip. (Det fins unntak, men det innebærer DAC-er til mange tusenlapper med parallelle DAC-chips.)

 

Som han sa innledningsvis så skal han koble DAC'en til stereoanlegget sitt (dvs. han kobler til de analoge utgangene til for/forsterkeren i anlegget, som så tar seg av signalforsterkningen). Han trenger heller ikke integrert hodetelefonforsterker. Han skal med andre ord ha en 'ren' DAC uten mange unødvendige og fordyrende komponenter.

Lenke til kommentar

En ren dac har fremdeles en forsterkerkrets. Det er omtrent uungåelig i den aktuelle prisklassen.

 

Intet normalt stereoanlegg er sensitivt nok til å ta signalet fra en vanlig DAC-chip direkte, det må til en forsterkerkrets imellom. Og da er det faktisk best med en overdimensjonert forsterkerkrets, av den typen som duger til normale hodetelefoner, siden man da kjører kretsen i et område med lav forvrenging.

 

Selv bruker jeg denne: http://cgi.ebay.com/Mini1793-SPDIF-DAC-Board-PCM1793-DIR9001-Aluminum-Box-/290405887763?pt=LH_DefaultDomain_0 - Holder akkurat innenfor budsjettet (siden selgeren sender med feil verdi og som "gave" som privatperson), og har en meget fin analog krets som fungerer godt ilag med vanlige stereoanlegg.

 

Man kan ikke unngå integrert forsterker på en DAC uten at man bruker mange tusenlapper. Man kan slippe egen hodetelefonutgang, og analog volumkontroll - men det er kun kosmetisk og påvirker jo ikke linje-utgangen.

Lenke til kommentar
En ren dac har fremdeles en forsterkerkrets. ...
Naturligvis, men det er da ingen her som har påstått det motsatte. Sakens kjerne er at vedkommende ønsker en DAC til rundt 500 kr som kan kobles til et stereoanlegg (det sier seg selv at DAC'en må kunne produsere et utsignal som er sterkt nok til å kunne mates direkte inn i anlegget. Det er dessuten grenser for hvor forseggjort en slik forsterkerdel kan være i et produkt i denne prisklassen). Det er ikke vits i å gjøre spørsmålsstillingen mer innfløkt enn nødvendig :)
Lenke til kommentar
En ren dac har fremdeles en forsterkerkrets. ...
Naturligvis, men det er da ingen her som har påstått det motsatte. Sakens kjerne er at vedkommende ønsker en DAC til rundt 500 kr som kan kobles til et stereoanlegg (det sier seg selv at DAC'en må kunne produsere et utsignal som er sterkt nok til å kunne mates direkte inn i anlegget. Det er dessuten grenser for hvor forseggjort en slik forsterkerdel kan være i et produkt i denne prisklassen). Det er ikke vits i å gjøre spørsmålsstillingen mer innfløkt enn nødvendig :)

 

Nettopp.

 

Nå så forslaget over OK ut, men er åpen for andre forslag. Nå følger det ikke med strømadapter til DAC-en en gang, men avhengig av kontakttypen kan jeg sikkert fikse noe selv.

TDA1543 ser også bra ut, men jeg er usikker på hvordan de stiller opp mot hverandre.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Fulgte med strøm-adapter når jeg bestilte, en helt vanlig generisk 12v-greie - men det var en stund siden. Ser den fins med strømforsyning til litt mer: http://cgi.ebay.com/...9#ht_6266wt_874

 

TDA1543-varianten kan også være verdt et forsøk, en god og gammel DAC-chip som yter godt på 44.2khz materiale. Chip-en er nesten legendarisk, og er meget god på mellomtonene. PCM1794 er bedre på toppen av frekvensregisteret, og gir rom for høyoppløst materiale, og god miksing om man ikke bruker avspillingsprogrammer som tar kontroll via wasapi.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...