Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk i dag tidlig nyss om superlørdag på hifiklubben i Marcus Thranesgate (Oslo). Da ble det et Audioquest nighthawk til 2495. De hadde også nightowl til 3995, men synes egentlig at lydbildet fra nighthawk passet meg bedre. Da har jeg per nå: Beyerdynamic dt770 pro og Philips fidelio x2 i tillegg til dagens innkjøpte. Bare å kjøpe seg lenestol nå :)

Lenke til kommentar

Fikk i dag tidlig nyss om superlørdag på hifiklubben i Marcus Thranesgate (Oslo). Da ble det et Audioquest nighthawk til 2495. De hadde også nightowl til 3995, men synes egentlig at lydbildet fra nighthawk passet meg bedre. Da har jeg per nå: Beyerdynamic dt770 pro og Philips fidelio x2 i tillegg til dagens innkjøpte. Bare å kjøpe seg lenestol nå :)

 Audioquest nighthawk til 2500kr er et kupp! Jeg digger disse selv, og kommer ikkje til å kvitte meg med dem med det første. Har dog veldig lyst til å teste Nightowl 

Lenke til kommentar

Er på jakt etter et par hodetelefoner med aktiv støydemping til bruk på fly etter en grusom tur med United fra LA til Hawaii. Havnet bakerst og i den verste flymotorsusen jeg noensinne har vært borti. Pleid å fly med in-ear mid-range Sennheiser propper, men de hjalp ikke en døyt på denne flystøyen fra helvete.

 

Venter til blackfriday og lider meg gjennom returen og håper jeg får et bedre sete da, men hva er å anbefale? Er det Sony MDR-1000 som gjelder? Pleier som regel å høre på podkaster på flyet. Har Sony tlf, hvis det er noen god synergi mellom dem. Filtrererer de godt nok? Er de bedre enn Bose (sett mange som mener det). Har dt770 fra før, men passiv støydemping er vel i en helt annen klasse ift fly?

Lenke til kommentar

Fasinerer meg at så mange driver å spekulerer om man bør slå av hodetelefonforsterker/dac når de ikke brukes.... stoler på produsentene her.

 

 

We recommend leaving your Nēo 430HA powered up at all times to maintain optimal performance. When you plan on being away for a few days, it may not be a bad idea to power off your amplifier. Please keep in mind that once fully “broken-in”, your 430HA requires several hours of operation before reaching optimal performance after powering it up again. 

 

Slår aldri av mine dingser; hvordan er det med resten av folkene i denne tråden?

Lenke til kommentar

Er jo en liten gjenganger det der, TGB - ikke lenge siden sist :p

 

Link til et par tidligere tilfeller det har blitt nevnt i tråden

 

Med såpass lav effekt som det er snakk om i typiske hodetelefondingser gjør det fint lite om det står på. Rørfosterkere bør skrus av av helt åpenbare grunner, men ellers er det best å la dingsene stå på.

 

Wadia-en jeg bruker til vanlig (121) har sånn kjip særegenhet at den... skrur volumet ned på 0 hver gang den har vært helt av. Irriterende greier.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Kjøpte et par Jaybird X3 på impuls da jeg fikk 40% rabatt, likte lydsignaturen men skuffende mye susing. Så i etterkant av kjøpet at de ikke engang har aptX, så returnerte de.

 

Kunne tenke meg å prøve noen propper med LDAC eller aptX HD, men lite/inget utvalg hvis man ikke skal ha nakkebøyle. I tillegg er jo ikke akkurat samsung kjappest i verden med å innføre Android 8.0 som gir LDAC og kanskje aptX HD-støtte -_-

Lenke til kommentar

Kunne tenke meg å prøve noen propper med LDAC eller aptX HD, men lite/inget utvalg hvis man ikke skal ha nakkebøyle. I tillegg er jo ikke akkurat samsung kjappest i verden med å innføre Android 8.0 som gir LDAC og kanskje aptX HD-støtte -_-

Da passer det kanskje bra at Android 8 oppdateringen kommer når det finnes et litt bedre utvalg av propper som støtter LDAC :green:

 

Jeg er også ute etter noe liknende, noen tall fra prisjakt: 38 in-ear registrert med aptx støtte, 6 med aptx hd og 4 med LDAC.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Røk på en smell på Supra Nitro-X, tenkte i utgangspunktet at det var jalla men ble fristet av aptX HD og bra anmeldelse i Lyd&Bilde.

Synes diskanten kan være skarp med tendenser til vrenging, leser følgende i manualen:

Spela upp en ljudfil med lagom volym. Spela sedan på denne volym konstant i 5 timmar. Spelar man med for hög volym, kan diskanten upplevas vass och bassen okontrollerad.

Burn-in-anbefaling fra produsenten altså? Lurer i så fall på hvorfor de ikke tok seg tid til å gjøre dette selv på fabrikken mtp. at de profilerer seg som "audiofile".
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om jeg ikke husker feil er det vel flere her som har forskjellige headsett fra Focal?

Er disse "veldig mye" oppover i frekvensene?

Var innom Oslo Hifi Center her forleden, skulle egentlig høre på Focal Kanta No.2 høyttalere, disse var dessverre ikke koblet opp akkurat da.

Men man kommer jo alltid i prat med de som jobber der.

Han som jobbet der mente at Focal nok ikke var veien å gå for meg, i hvert fall ikke siden Kanta har beryllium diskant.

Det kombinert med ett hardt rom kunne fort resultere i overdreven diskant.

At disse høyttalerene gjerne var laget for de som er litt eldre fordi da får man nedsatt hørsel mot de øverste frekvensene.

 

Så da lurte jeg på om det samme stemmer for headsettene deres? 

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil er det vel flere her som har forskjellige headsett fra Focal?

Er disse "veldig mye" oppover i frekvensene?

Var innom Oslo Hifi Center her forleden, skulle egentlig høre på Focal Kanta No.2 høyttalere, disse var dessverre ikke koblet opp akkurat da.

Men man kommer jo alltid i prat med de som jobber der.

Han som jobbet der mente at Focal nok ikke var veien å gå for meg, i hvert fall ikke siden Kanta har beryllium diskant.

Det kombinert med ett hardt rom kunne fort resultere i overdreven diskant.

At disse høyttalerene gjerne var laget for de som er litt eldre fordi da får man nedsatt hørsel mot de øverste frekvensene.

 

Så da lurte jeg på om det samme stemmer for headsettene deres?

Synes Elear f.eks er helt konge. Et lite knepp opp på bass med equalizer, og de er perfekt for meg. HD 700 går f.eks ikkhe ann å "fikse" Passer best til klassisk musikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjapp vurdering fra et basshue og en som er glad i metal og Rock´n Roll, da har jeg levd med Fostex TH-X00 i et par uker.
Å herregud for en deilig bass det er i disse  :dribble: 

Når jeg tester bass, så pleier jeg å bruke et par techo-drit sanger, som f.eks:
https://soundcloud.com/honkamusic/hakk-mett-overtu-re

Det er ingen super mastered låt eller noe, men den forteller meg litt om hva hodetelefonene greier mtp bass og hvor langt de greier å holde seg "på matta" før de gir seg og begynner og vrenge

(Ja, det er gamle outroen til JackFrags, om dere følger med gamere på YouTube)

En annen bra låt er:
Ghost'n Stuff av Deadmau5
Et par minutter ut så finner man fort ut om hodetelefonene er gode for litt trøkk. Dette gjenspeiler seg også i hva de greier av film, der Elear faktisk ikke taklet å se Avengers på et helt normal volum en gang

 

- LCD2F greide disse låtene fint, og jeg kunne spille til det blødde ut av ørene mine. Problemet da var bare at dette var på et lydnivå som rett og slett var smertefullt. Selvom mine gamle LCD2F hadde plenty med bunn, så måtte man gjerne kjøre EQ for å komme ned dit (og da tape "noe" et annet sted) eller bare skru opp til man ikke kunne mer.
LCD2F veier også 7 800 000kg (ikke kødd en gang). Solgte disse for en stund siden pga dette

 

- X2 greier disse også, helt greit, men begynner å miste helt kontrollen når man kommer litt forbi "3/4" av mitt nivå av lydnivå. Der stopper ting opp og man kan nesten fornemme at sangen ikke henger sammen lenger, X2 mister detaljene veldig lett generelt på litt høyere nivåer. Rett etter begynner ting å vrenge

 

- Elear?
Vakre, elegante, detaljerte, men begynner å sprake med en gang man så mye som ser på volumknotten. Så utrolig synd dette er! Dette er mitt andre par med denne feilen, og jeg er ikke den eneste. Om du er en som ikke spiller høyt, så gi meg en PM, så sender jeg de for en god penge

- TH-X00? (og generelt disse to ukene)
Skulle hørt på oOF tidligere, disse overbeviser stort for pengene. De er lukket selvsagt, men for en dypde og trøkk i et par hodetelefoner tror jeg nesten ikke jeg har hørt før, uten at det står "Beats" på siden av de. Samtidig må jeg si det er veldig laid-back å høre på ellers, og de tilbyr en meget behagelig og detaljert lytteopplevelse, der f.eks X2 kan bare gå å legge seg. Der f.eks DT770 var ekstremt skarpe i toppen for meg, så høres disse nesten til avrundene ut. Uansett, disse var virkelig overbevisende, og bassen (som jeg er ute etter som det metalhuet jeg er) er virkelig fantastisk!
 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TH-X00 kan være litt kvasse i toppen, så jeg har tatt ned både bass og diskant litt og økt mellomtonefrekvensene i Peace. Bruker du de originale øreputene til de? Jeg syns de har for liten åpning til ørene så jeg bruker Mr. Speakers Alpha eller Brainwavz Hydrid Pads til de i stedet. 

 

Men jeg liker de godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...