Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

a-ha MTV unplugged lansert i dag; positivt overrasket over kvaliteten på produksjonen.

Spotify?

 

Tidal i det minste; ikke sjekket Spotify (som enn så lenge ikke har tapsfri komprimering - men det kommer).

 

Tapsfri komprimering er bare bra, Spotify har noe de kaller Extreme quality, om noen vet hva slags komprimering dette er så vil jeg gjerne vite, da jeg ikke vet eller husker.

 

Når det gjelder tapsfri og lossy så har jeg en ting å si... Det er ikke så ofte lydkildene det kommer an på bortsett fra dårlig Mp3 kvalitet, derimot har kvalitet på lyd å gjøre med DSP og Dac...

 

Jeg mener dette har mye mer å si enn om det er Mp4, eller apple AAC eller hva det heter i blåtann og Flac..

Jeg tror ikke jeg klarer å blindskille en god AAC i blåtann og en god flac dersom begge har god DSP, og dac.

 

Bare en erfaring jeg har gjort...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tapsfri komprimering er bare bra, Spotify har noe de kaller Extreme quality, om noen vet hva slags komprimering dette er så vil jeg gjerne vite, da jeg ikke vet eller husker.

 

Når det gjelder tapsfri og lossy så har jeg en ting å si... Det er ikke så ofte lydkildene det kommer an på bortsett fra dårlig Mp3 kvalitet, derimot har kvalitet på lyd å gjøre med DSP og Dac...

 

Jeg mener dette har mye mer å si enn om det er Mp4, eller apple AAC eller hva det heter i blåtann og Flac..

Jeg tror ikke jeg klarer å blindskille en god AAC i blåtann og en god flac dersom begge har god DSP, og dac.

 

Bare en erfaring jeg har gjort...

 

Spotify normal setting er 96 kbps; high er 160 kbps og extreme er 320kbps (dette er tilsvarende som Tidal High).

Relatert tapsfri vs lossy komprimering; det krever bra utstyr på alle områder for å høre forskjell. Med standard pc-høytalere så har man ingen behov for tapsfri komprimering. Hele signalbanen teller selvsagt - men det er ikke noe problem å høre forskjell.

 

Fant til min store overraskelse ut at FLAC rip fra CD jeg gjorde for noen år siden med høy hastighet (fra CD-ROM/DVD-ROM) gir hørbart dårligere lyd enn å lese over den samme CD'en til FLAC i lavere hastighet (2x). Jeg trodde seriøst det var noe galt med folk som påpekte dette i gamle dager ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg bruker Extreme på alt jeg, mest fordi jeg synes det er for knotete å endre, og fordi jeg også liker å laste ned noen album når det er noe bra nytt..

 

Jeg bruker jo ikke PC høytalere da, men jeg bruker mye blåtann høytaler, eller headphones.

 

Via Sony Uhp-H1 bluray så lyder Spotify extreme meget bra via anlegget.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har kommet så langt at jeg tror jeg kjøper en Toslink splitter, kobler lydplanken  til den ene kanalen, og så må jeg ha noe på den andre kanalen som sender til hodetelefonen. Men hva finnes det som passer til jobben? Hodetelefonen er SONY 1000  MDX.

 

Da jeg brukte hodelefonen for støydemping på fly, oppdaget jeg at den stadig slo seg av etter en stund, men det ordnet HiFi butikken for meg, de satte inn en plugg i inngangen og det var visst det som skulle ti.l

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er med Poweramp? Har P10 og den spiller alt jeg har av Hi-Rez, flac og Dsd stereo... 

 

P10 skal være Stock Hi-Rez, men jeg er litt usikker på Power fordi den har en egen innstilling på Jack output, men denne funksjonen er ikke helt ferdig ennå i Alpha testing..

 

Så jeg gikk tilbake til 703 build som jeg har nå.. På info så står det at jeg spiller 24 bit osv...

 

Sony music player lar meg også spille av HI-Rez og har huket av at Stock Hua skal spille av Hi-Rez....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Sennheiser har alltid vært "fornuftig" priset her til lands i forhold til priser i utland, så tror ikke denne kommer til å overstige 5000 kroner.¨

 

edit: forøvrig har sennheiser HD650 utsalgspris på 400 pund på sennheiser sin side mot 430 for 660S, Hvorfor et lite knippe norske nettbutikker selger HD650 for 3000 kroner kan jeg ikke forklare.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg skal endelig flytte inn i cellekontor på jobb, så jeg kan gå over fra lukkede til åpne hodetelefoner. Er det noen konsensus om hvilke som er i toppsjiktet når det gjelder komfort over mange timer? Spiller ikke spesielt høyt (Schiit stack), så det er komfort på kontaktpunktene på hodet jeg tenker på, spesielt bøylen. Har f.eks. klart å bli øm på toppen av hodet etter en lang dag med mange timers bruk av DT770-ene mine, så det er mulig jeg er spesielt ømfintlig for vekt som hviler på hodet.

 

Ser bshagen nevner lav vekt på Sennheiser 660S over her, regnes Sennheiser x00/x00S/x50 som blant de bedre når det kommer til  vekt?

 

Tenkte i utgangspunktet et budsjett på ca. 5000 kr, noen som har noen gode forslag til hvilke jeg bør se nærmere på? Kan nok strekke budsjettet litt hvis det er en skikkelig godbit innen rekkevidde.

Lenke til kommentar

Jeg skal endelig flytte inn i cellekontor på jobb, så jeg kan gå over fra lukkede til åpne hodetelefoner. Er det noen konsensus om hvilke som er i toppsjiktet når det gjelder komfort over mange timer? Spiller ikke spesielt høyt (Schiit stack), så det er komfort på kontaktpunktene på hodet jeg tenker på, spesielt bøylen. Har f.eks. klart å bli øm på toppen av hodet etter en lang dag med mange timers bruk av DT770-ene mine, så det er mulig jeg er spesielt ømfintlig for vekt som hviler på hodet.

 

Ser bshagen nevner lav vekt på Sennheiser 660S over her, regnes Sennheiser x00/x00S/x50 som blant de bedre når det kommer til  vekt?

 

Tenkte i utgangspunktet et budsjett på ca. 5000 kr, noen som har noen gode forslag til hvilke jeg bør se nærmere på? Kan nok strekke budsjettet litt hvis det er en skikkelig godbit innen rekkevidde.

Jeg synes jo Audeze LCD-4 og LCD-X (med LCD-4 bøyle) fungerer utmerket over flere timer i strekk; hver dag. Men dette er en litt annen planet enn DT770. Siden du får eget kontor bør jo ikke penger være noe problem; kun de kule gutta som får eget kontor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...