Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Jeg kan anbefale Ultimate Ears sine IEM-er (in ear monitor) på det aller sterkeste. Spørsmålet er egentlig bare hvor mye penger du akter å bruke på et par øreplugger.

 

Budsjett: Ultimate Ears Super.FI3 - ~ 700,-

Mellomklasse: Ultimate Ears Super.FI5 Pro - ~ 1600,-

Forbruker High End: Ultimate Ears Triple.fi10 Pro - ~ 2100,-

High End: Ultimate Ears UE-10 Pro - ~ 7000,-

 

Den siste modellen er vel mer som en kuriositet å regne, men man vet aldri. :p

 

Jeg har Triple.fi 10 Pro og har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte de. Jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å gå tilbake til fullstørrelses hodesett etter å ha kjøpt ordentlige IEM-s.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ein fin opplevelse på bussen her ein dag. Var ei jente der med PortaPro. Som vanleg kunne ein høyre musikken i heile bussen. Eg plugga i mine pluggar og så var det stille, deretter satt eg på lyd og situasjonen vart brått endå betre.

 

Lydisolerande pluggar er genialt, eg opplever faktisk no å stille ned volumet etter å ha lytta ei stund i staden for opp som er normalen. Når lyden ikkje treng overdøyve bakgrunnsstøy kan ein ha langt lågare volum. Lyden blir meir definert og øyrene blir skåna.

 

Eg gjekk frå hovudsett til pluggar for nokre år sidan. Sidan den gang har eg kjøpt 4-5 sett pluggar, siste Shure SE530 som er knallbra. Har ikkje vurdert hovudsett sidan den gang, har aldri vore aktuelt, det er nydelig å bruke pluggar, og som sagt, gjerne noko som demper litt støy.

Lenke til kommentar

Vel, om du vil ha plugger kan jeg anbefale Westone 3.. Kan kjøpe dem rett fra http://www.earphonesolutions.com/

 

Har hatt disse ett par måneder nå, å er knallfornøyd.

Har også prøvd Ultimate ears triple.fi 10 Pro, men størrelsen på de, og passformen var jeg ikke fornøyd med.

Lyden derimot er knall, men det er den også på Westone 3, samt man merker ikke at man har westone 3 i ørene engang.

 

Men Westone 3 koster nok litt mer, i allefall nå som dollaren er litt stiv..

Har også forsøkt Sennheiser IE8, de leverer en knallyd, men passformen var feil for meg, mistet isolasjon, disse er litt billigere, kan kjøpes billig i sverige, eller for litt mer fra apple store..

 

av hodetelefoner har jeg desverre ingen tips å komme med, da jeg ikke har noen selv:D

Lenke til kommentar

Har sett på noen eksterne lydkort fra f.eks M-audio og Native instruments, og det virker som at de fleste er kun lydkort, og ikke hodetelefonforsterkere i tillegg.

 

Stemmer det? Kan noen anbefale et intergrert lydkort/hodetelefonforsterker?

 

På m-audioen står det dog "preamp", holder det til hodetelefoner? Jeg skal jo ikke drive et anlegg.

 

Og det virker som om det skilles mellom DAC og lydkort, men gjør ikke begge disse essensielt det samme?

 

Et alternativ er vel kanskje å kjøpe separate lydkort og hodetelefonforsterker.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Har sett på noen eksterne lydkort fra f.eks M-audio og Native instruments, og det virker som at de fleste er kun lydkort, og ikke hodetelefonforsterkere i tillegg.

 

Stemmer det? Kan noen anbefale et intergrert lydkort/hodetelefonforsterker?

 

På m-audioen står det dog "preamp", holder det til hodetelefoner? Jeg skal jo ikke drive et anlegg.

 

Og det virker som om det skilles mellom DAC og lydkort, men gjør ikke begge disse essensielt det samme?

 

Et alternativ er vel kanskje å kjøpe separate lydkort og hodetelefonforsterker.

 

En USB dac og et lydkort blir forsåvidt det samme, bortsett fra at DACen typisk ikke har innganger for opptak osv. som et lydkort har.

 

Hvor mye penger skal du legge i det? Jeg har to løsninger selv, en der jeg bruker en e-mu 0404 som dac til en elektrostatforsterker, og en der jeg bruker pro-ject sin usb dac (fra Soundgarden) som kilde til en Headamp GS-1.

 

Det virker som om pro-jecten gir mye for pengene, jeg har testet den opp mot Cambridge dacen jeg bruker til stueanlegget, og kan ikke merke stor forskjell. Så, kanskje denne, og Argon forsterkeren fra hifi-klubben hadde vært noe å teste?

Lenke til kommentar

Makspris ligger vel på ca. 2500 kr.

 

Har notert meg følgende retningslinjer for produktet jeg ønsker meg:

- Være en erstatter for dagens lavkvalitets integrerte lydkort, og tilby en ekstern lydkort/DAC-funksjon kombinert med hodetelefonforsterkning.

- Bli kvitt all elektronisk støy.

- Tilby en allsidig løsning som kan gjøre laptopen til en akseptabel lydkilde i et fremtidig stereoanlegg.

 

Har kikket litt på E-MU 0404 og det er godt mulig jeg går for denne. Men er denne krafig nok til å drive et f.eks Sennheiser HD650, om jeg skulle gå inn for det?

 

Minuset er jo at jeg får med en del ting jeg ikke trenger, programvare for å lage innspillinger osv. Det eneste jeg trenger av slikt er en 3,5 mm mic-inngang.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Høres ikke dumt ut.

 

Hvordan skiller E-MU 0404 seg fra Pro-Ject USB Box? Sistnevnte er jo langt billigere, men har vel ikke mic-inngang.

 

Jeg har jo mic-inngang på det interne lydkortet fra før av, men kan jeg ha to lydkort aktivert samtidig? Kan tenke meg at det kan medføre krøll.

Lenke til kommentar
Høres ikke dumt ut.

 

Hvordan skiller E-MU 0404 seg fra Pro-Ject USB Box? Sistnevnte er jo langt billigere, men har vel ikke mic-inngang.

 

Jeg har jo mic-inngang på det interne lydkortet fra før av, men kan jeg ha to lydkort aktivert samtidig? Kan tenke meg at det kan medføre krøll.

 

Jeg opplever at lyden fra USB Box er på høyde med 0404, men, den har jo ikke mic nei. På jobben bruker jeg en USB mic sammen med Pro-ject-en, og hjemme har jeg til nå brukt det interne kortet sammen med EM-U (for å streame lyd til en Squeezebox). Begge deler har fungert ok, men jeg har hatt noen småproblemer, blant annet med at i alle fall ett spill har bestemt seg for å bruke kun det interne kortet, og ignorere 0404-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...