Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
for det første hører ikke det menneskelige øret så dypt.

Det er jeg fullt klar over. Alt under 20Hz kan vi ikke høre. Men hvorfor er da "hjemmekinofolket" opptatt av bassrespons så langt ned som overhodet mulig, helt ned til 10Hz, ja, så lavt det lar seg gjøre? Jo, selv om vi ikke kan høre lyden, betyr ikke det at vi ikke kan føle den.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341
for det første hører ikke det menneskelige øret så dypt.

Det er jeg fullt klar over. Alt under 20Hz kan vi ikke høre. Men hvorfor er da "hjemmekinofolket" opptatt av bassrespons så langt ned som overhodet mulig, helt ned til 10Hz, ja, så lavt det lar seg gjøre? Jo, selv om vi ikke kan høre lyden, betyr ikke det at vi ikke kan føle den.

 

Fortsatt piss da frekvensresponsen ikke sier noe om hvor bassheavy de er. Om du skal "føle" bassen er det hodetelefoner med god bass du er ute etter, ikke hodetelefoner som på papiiret kan blafre litt lavere. Blir som om man skulle valgt bil avhengig av toppfarten - sikkert kjekt med bil som kan kjøre i 350kmt, men har ikke noe praktisk betydning da du ikke kan kjøre over 100 i landet. Det er markedsføringspiss de bruker for å suge inn folk, hodetelefonlyd kan ikke og kommer aldri til å kunne leses av et specsheet.

Lenke til kommentar
for det første hører ikke det menneskelige øret så dypt.

Det er jeg fullt klar over. Alt under 20Hz kan vi ikke høre. Men hvorfor er da "hjemmekinofolket" opptatt av bassrespons så langt ned som overhodet mulig, helt ned til 10Hz, ja, så lavt det lar seg gjøre? Jo, selv om vi ikke kan høre lyden, betyr ikke det at vi ikke kan føle den.

Er også mange som opptatt av å ha frekvensrespons så langt opp som 100 khz, grunnet at disse lydene vil skape interferens med de frekvensene vi faktisk hører. Men dette er neppe tilfellet med hodetelefoner, siden det der ikke fins noen vegger som kan reflektere lydbølgene, lyden går istedet direkte inn i øret.

Lenke til kommentar

Velkommen til tråden og gratulerer med et godt hodetelefonpar.

 

Jeg for min del vurderer å kjøpe meg et alternativt par til mp3-spilleren min. Jeg er litt lei av de nøytrale Triple.fi 10-ene mine, så jeg tror jeg skal kjøpe et "artigsett" a là Beyer Dynamic 770DT32. Mine kjærer Denon AH-D650 begynner å synge på siste verset, så det er på høy tid at jeg skaffer meg et nytt mobilt hodesett.

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig litt lyst på surround headset. Men tror ikke jeg har sett noe til det i de butikkene jeg har vært i (både på nettet og og i fysisk butikk).

Noen som vet om hva slags prisklasse jeg må opp i for å få det? Eller for å få noe alà 5.1/7.2 om det i det hele tatt finnes?

 

Jeg leste akkurat artikkelen lenger oppe om sony's nye serie med headset som kommer ut snart. Fikk veldig lyst på et headset som kan gjengi den dypeste lyden, som mitt K272 ikke klarer :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
for det første hører ikke det menneskelige øret så dypt.

Det er jeg fullt klar over. Alt under 20Hz kan vi ikke høre. Men hvorfor er da "hjemmekinofolket" opptatt av bassrespons så langt ned som overhodet mulig, helt ned til 10Hz, ja, så lavt det lar seg gjøre? Jo, selv om vi ikke kan høre lyden, betyr ikke det at vi ikke kan føle den.

Fortsatt piss da frekvensresponsen ikke sier noe om hvor bassheavy de er.

Og det er derfor jeg ikke kommer til å kjøpe disse, men holde meg til mine trofaste AKG.

Lenke til kommentar

dette innbrennings styret forstår jeg meg ikke helt på , jeg fostår det at headphones og generelt høytalere kan spille bedre når de blir litt myket opp , men mener det er bortkastet slik som somme på headfi gjør ved å spille av Pink noise på headphonene i 40-50 timer. Tror på at headphones kan bli bedre med tiden , siden dette virker litt logisk , og har selg i stor grad opplevd det med Grado SR325iene mine , men at en skal bry seg så alt for mye om det tror jeg ikke er nødvendi.

Lenke til kommentar
32 eller 80 ohm?

Får endelig bruke mine (80 ohm) i morgen da jeg endelig har bursdag. Har testet de før da, og de fungerte overraskende bra med mp3en. Ingen volumproblemer. Men lurer på hvordan det er med innbrenningsproblemer når jeg bruker de sammen med en Cowon D2 på ca. 30-35 av 50 på volumet.

 

32 Ohms-versjonen. Jeg har også en Cowon D2.

 

Da jeg testet de ut, så trengte jeg ikke å øke lydstyrken til mer enn 35-40, noe som må sies å være veldig bra, med tanke på at jeg har lydstyrken på ca 30 med UE Triple.fi 10.

 

PS; Musikk skal spilles høyt! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
PS; Musikk skal spilles høyt! ;)

 

Nyt det så lenge det varer for med det volumet er det ikke engang et spørsmål om hvorvidt du blir hørselsskadet, spørmålet er når

Lenke til kommentar

Kildematerialet er naturligvis noe man må ta hensyn til når man sammenligner lydnivå. Det er en signifikant forskjell (5-15) i lydnivå på mine egne .flac-riper og diverse mp3-filer som har blitt anskaffet opp gjennom årene. Jeg fant ut at "Signals" av Rush (egenripet .flac) høres best ut på 28 mens "Mira Mira" av Mira Craig (ekstern mp3-rip) høres best ut på 19 med Triple.fi 10.

 

Det er litt morsomt å lese enkeltes skråsikre uttalelser vedrørende lydnivå. Sindre:) bør være bekymret for sin egen hørsel i og med at han hører på samme nivå som meg med sine 770DT (han har 80ohms-utgaven, men det er liten forskjell mellom de to), nemlig 30-35.

 

PS: Jeg har hørt på "høy" musikk gjennom hele livet og er naturligvis klar over at det kan være skadelig for hørselen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...