Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

Sjørøver skrev (7 timer siden):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=183646267

7.7L og FWD, noen? Bilde 10 illustrerer også utmerket klientellet til disse bilene.

Det er vel brutto hestekrefter. Netto så produserte de hele 235 hestekrefter ut av de 7,7 literene. Men for å være litt snill så kjørte de også superlav kompresjon for drivstofføkonomi og low-grade drivstoff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Sjørøver said:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=183646267

7.7L og FWD, noen? Bilde 10 illustrerer også utmerket klientellet til disse bilene.

Nydelige biler. Eneste feilen er FWD og to svære dører som nesten krever tre norske parkeringsplasser.

Jeg trodde ikke de kom med FWD før utpå 70-tallet, dene er en '68.

7,7 L blir mye moment for drivknutene å håndtere. Hvis man kjører aktivt kan man regne med å måtte bytte knuter ofte?

 

3 hours ago, Gavekort said:

Det er vel brutto hestekrefter. Netto så produserte de hele 235 hestekrefter ut av de 7,7 literene. Men for å være litt snill så kjørte de også superlav kompresjon for drivstofføkonomi og low-grade drivstoff.

Lav kompresjon gir mindre forbruk? Jeg trodde ikke det gjorde noen forskjell.

 

2 hours ago, Sjørøver said:

Det eneste som er positivt med lav kompresjon er at det blir ganske kul lyd. 

Hvordan høres det?

 

 

Edit

Ett av punktene i annonsen:

"Kom til Norge i 78 før 30 års regelen"

Hvilken betydning har dette?

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (24 minutter siden):

Lav kompresjon gir mindre forbruk? Jeg trodde ikke det gjorde noen forskjell.

Omvendt. Men du kan kjøre lavere kvalitet på drivstoff, som er billigere. Amerika har også generelt veldig lav kvalitet på drivstoffet sammenlignet med Europa. Mye svovel og voks i oljen deres.

Biler med lav kompresjon høres ut som typisk amerikanske biler, blir en herlig lyd. Kan også se på en del raserbiler fra før krigen, hvor de hadde virkelig lav kompresjon, men helt vanvittig forbruk og lite effekt/liter


 https://www.auto123.com/en/news/did-you-know-compression-ratio/49342/
 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (1 time siden):

Lav kompresjon gir mindre forbruk? Jeg trodde ikke det gjorde noen forskjell.

Jeg sa feil. Høyere kompresjon gir bedre termisk effektivitet og lavere forbruk. Årsaken til at de reduserte kompresjon på 70-tallet var pga. utslipp og utfasing av blybensin.

Lenke til kommentar
Helm skrev (1 time siden):

Nydelige biler. Eneste feilen er FWD og to svære dører som nesten krever tre norske parkeringsplasser.

Jeg trodde ikke de kom med FWD før utpå 70-tallet, dene er en '68.

7,7 L blir mye moment for drivknutene å håndtere. Hvis man kjører aktivt kan man regne med å måtte bytte knuter ofte?

 

Lav kompresjon gir mindre forbruk? Jeg trodde ikke det gjorde noen forskjell.

 

Hvordan høres det?

 

 

Edit

Ett av punktene i annonsen:

"Kom til Norge i 78 før 30 års regelen"

Hvilken betydning har dette?

 

Fine biler ja, men jeg er langt fra enig i design og fargevalg på interiør 😅

Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 timer siden):

langt fra enig i design og fargevalg på interiør 😅

er vel det man kaller hjemmekoselig miljø :grin2:

ser for deg å kjøre søndagstur med gamle "tante Martha",  hun synes sikkert det er gjevt å bli hentet av en slik staselig doning.

Og så blir det en rundtur omkring i distriktet, med innlagt stopp for å kjøpe soft-is. Sånt kan hun leve lenge på.

Var en tid dette og, idag er alt bare antrasitt-grått og smarttelefoner. (og rådyrt drivstoff)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Sjørøver said:

Omvendt. Men du kan kjøre lavere kvalitet på drivstoff, som er billigere. Amerika har også generelt veldig lav kvalitet på drivstoffet sammenlignet med Europa. Mye svovel og voks i oljen deres.

Biler med lav kompresjon høres ut som typisk amerikanske biler, blir en herlig lyd. Kan også se på en del raserbiler fra før krigen, hvor de hadde virkelig lav kompresjon, men helt vanvittig forbruk og lite effekt/liter

 

 

Det er mye svovel i råoljen fra Venezuela, men USA sluttet å kjøpe derfra. Mulig det er like mye svovel i amerikansk råolje. (Hvis jeg husker riktig.)

Det er først og fremst lyden av motorvolum (og V8) jeg forbinder med "amerikansk" lyd og lyden av stort volum og/eller V8 er ganske lik uansett hvor motoren kommer fra. Har ikke tenkt over at kompresjon har så mye å si.

 

Flotte biler på de to videoene! Den Fiaten er spektakulær. 28 liter for å finne 300 HK. Ser at rekorden først var ca 200 kmt, senere klarte den 290 (utrolig økning). Prøver å forestille meg hvordan 200+ kmt oppleves i den bilen.....

Undres om ikke eksosflammene svir barten på en eventuell mannlig passasjer? Nok en grunn til å bruke hjelm. :)

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Helm skrev (58 minutter siden):

Det er først og fremst lyden av motorvolum (og V8) jeg forbinder med "amerikansk" lyd og lyden av stort volum og/eller V8 er ganske lik uansett hvor motoren kommer fra. Har ikke tenkt over at kompresjon har så mye å si.

Mercedes har en del store v8 opp gjennom, så du kan sammenligne med de. Mercedes sine høres litt mer raffinert og eksotiske ut, synes jeg. 

Utforming på toppen har også en del å si. Amerikansk v8 har gjerne to ventiler og ikke overliggende kammer, mens andre har 4 med overliggende kammer. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Mercedes har en del store v8 opp gjennom, så du kan sammenligne med de. Mercedes sine høres litt mer raffinert og eksotiske ut, synes jeg. 

Utforming på toppen har også en del å si. Amerikansk v8 har gjerne to ventiler og ikke overliggende kammer, mens andre har 4 med overliggende kammer. 

Mercedes bruker vel også en flat plane veiv, mens amerikanere typisk er cross plane.

Lenke til kommentar

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=259707526

"Meget pent kjørt (damekjørt)"

Må innrømme at jeg ikke helt klarer å stole på at noen kjøper en RS6 for å kjøre den "meget pent", fullstendig uavhengig av kjønn. For all del, det kan forekomme, jeg vet personlig om en 9-5 Aero kjøpt ny av en formuende pensjonist som kun av prinsipp skulle ha toppmodellen, selv om han neppe noensinne passerte 3000 rpm, men RS6 er et steg videre igjen. At de keramiske bremsene er byttet er jo også litt pussig for en meget pent kjørt bil?

"Solgt ny i Norge (Gumpen Auto Kristiansand)"

Merkelig at SVV da angir den som bruktimportert halvannet år etter førstegangsregistrering i utlandet?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Penny skrev (58 minutter siden):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=259707526

"Meget pent kjørt (damekjørt)"

Må innrømme at jeg ikke helt klarer å stole på at noen kjøper en RS6 for å kjøre den "meget pent", fullstendig uavhengig av kjønn. For all del, det kan forekomme, jeg vet personlig om en 9-5 Aero kjøpt ny av en formuende pensjonist som kun av prinsipp skulle ha toppmodellen, selv om han neppe noensinne passerte 3000 rpm, men RS6 er et steg videre igjen. At de keramiske bremsene er byttet er jo også litt pussig for en meget pent kjørt bil?

"Solgt ny i Norge (Gumpen Auto Kristiansand)"

Merkelig at SVV da angir den som bruktimportert halvannet år etter førstegangsregistrering i utlandet?

 

Er det noen som vet om man kan søke i VIN på tysk vegvesen og få opp tysk reg.nr?

Skal sende melding til forhandler nå ang. dette, hadde vært gull og hatt det tyske skiltnummeret med i meldingen :D 

For mange år siden eide jeg en tyskimportert Audi jeg bestilte deler til fra en tysk nettside, skrev inn chassinr og fikk da opp tidl. tysk nummer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (50 minutter siden):

Er det noen som vet om man kan søke i VIN på tysk vegvesen og få opp tysk reg.nr?

Må den ha levd sitt første år i Tyskland? Selv om det kanskje er det mest sannsynlige, så kan den vel ha kommet fra et annet europeisk land? Hvilket land den kommer fra og gammelt skiltnummer er forøvrig blant infoen som blir lagret hos SVV når bilen godkjennes og registreres i Norge, så hvis man lurer på sånt ifm at man gjør research på en bil man vurderer for kjøp, så får man den infoen ved å henvende seg til SVV sin brukerstøtte.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Valmeth said:

Nei ikke nødvendigvis, regnet bare med det siden RS6 er typisk tyskimport. Tenkte om det er like lett å sjekke regnr mot VIN i Tyskland som her i Norge er det lett å finne opprinnelig regnr der. 

Det eneste måtte være hvis bilen ble registrert i tyskland for en dag pga statistikk eller noe sånt, så tatt inn rett til norge der den stod 1 år i utstilling. En tanke bare, slike ting skjer nok av og til.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Det eneste måtte være hvis bilen ble registrert i tyskland for en dag pga statistikk eller noe sånt, så tatt inn rett til norge der den stod 1 år i utstilling. En tanke bare, slike ting skjer nok av og til.

I følge Vegvesenet hadde den 8710 km på telleren ved import og var registrert for første gang over et år tidligere. Dersom den er opprinnelig tysk kan det til og med hende man kan spore opp kvitteringer fra en første service (som denne forhandleren naturligvis har kvitta seg med). 

Dersom det hadde vært riktig at den er reg. i Norge som ny 13.11.2015 ville den vel vært solgt som '16 mod? 

Blir jo litt "tenk om" dette her, men jeg misliker sterkt bruktbilforhandlere som baserer sin virksomhet på svindel med dyre, nyere biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (11 minutter siden):

Blir jo litt "tenk om" dette her, men jeg misliker sterkt bruktbilforhandlere som baserer sin virksomhet på svindel med dyre, nyere biler. 

Gøy med litt "tenk om" synes jeg ihvertfall. Det blir jo veldig sært og usannsynlig, men kan det være at eier kjøpte bilen ny i Norge som det står i annonsen, uten å registrere den for så å ta den med seg til utlandet 1 år og så re-importere den? Kan ikke helt se hvorfor man ville gjøre noe sånt men....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...