Gå til innhold

Hva er BIOS? Og hvordan konfigurere BIOS slik at jeg kan boote/installere Vista?


h4lv0rs3n

Anbefalte innlegg

Hei, viste ikke om denne passet inn non andre steder enn Hoko.

Hva er BIOS? jeg har nytt HK, og noe andre greier som jeg fikk i dag, men har ikke skrud på enda. hva er BIOS? jeg ser det i bruksamvisngen og boka som følger med, men jeg lurer på hva det er?

jeg har ikke ny HDD. trenger jeg kjøre BIOS da?

 

 

Kan noen forklare hva jeg skal i BIOS når jeg kommer meg så langt så jeg vet det.?

 

:)Martin

Endret av Skagen
Lite beskrivende emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, viste ikke om denne passet inn non andre steder enn Hoko.

Hva er BIOS? jeg har nytt HK, og noe andre greier som jeg fikk i dag, men har ikke skrud på enda. hva er BIOS? jeg ser det i bruksamvisngen og boka som følger med, men jeg lurer på hva det er?

jeg har ikke ny HDD. trenger jeg kjøre BIOS da?

 

 

Kan noen forklare hva jeg skal i BIOS når jeg kommer meg så langt så jeg vet det.?

 

:)Martin

 

BIOS (Basic Input-Output System) er et program, innebygget i hovedkortet, som kjøres når en datamaskin skrues på. BIOSens primære oppgave er å forberede maskinvaren slik at annen programvare lagret på ulike media (disketter, harddisk, CD-er) kan lastes, kjøres og ta kontroll over datamaskinen. Denne prosessen er kjent som «booting» eller «oppstart».

 

BIOS kan også sies å være et kodet program som er lagret på en mikrochip, som gjenkjenner og kontrollerer forskjellige enheter som til sammen utgjør en datamaskin. Termen BIOS brukes kun i PCer, mens det i andre typer datamaskiner ofte kalles boot monitor, boot loader eller boot ROM.

 

Navnet BIOS er et akronym, men det kan også være et ordspill på det greske ordet βίος, som betyr liv.

Lenke til kommentar

I BIOS (Basic Input/Output System) er en firmware som sitter på HK som gjør flere ting egentlig. Blant annet holder det styr på hva slags hardware du har i maskinen, og på den måten forberede maskinen på at software kan ta kontroll over hardwaren etterhvert.

 

BIOS er forøvrig "brent" inn på en chip som sitter på hovedkortet, og som gjenkjenner og kontrollerer enheter som gjør opp x86 pcene.

 

I bios kan du feks endre hastigheten til ram, cpu (klokkefrekvensen) og feks stille systemklokka og sette raid innstillinger mm. Søk på google =)

 

EDIT:

Too late...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

En vanig bruker skal ikke gjøre noe som helst i bios. Under normale omstendigheter automatisk tilpasser bios seg til de delene som er installer på hovedkortet, så det er ikke noe du MÅ gjøre noe med.

 

Det sagt - for avanserte brukere kan du i BIOS menyen justere ting som er helt grunnleggende for maskinen, hvilke enheter den skal boote fra, i hvilken rekkefølge, hvor raskt delene skal kjøre (nyttig for overklokking) osv. osv.

 

Men for den gjevne bruker så bare setter du inn windows-CDen, installerer som normalt og trenger ikke justere noe.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg har fått et lite problem når jeg kommer inn etter skrur på. Det står: Verifying DMI Pool Data............

 

Er dette noe jeg må fikse i BIOS?

 

Det virker som den prøver starte fra netverket ditt.

Gå inn i bios og sett oppstasrts disken din først istedenfor cd-rom eller ethernet

Lenke til kommentar

Du nevner at du har byttet hovedkort + litt til..

Men at du har den gamle disken din med OS på..

 

Vil bare si at du nesten må installere windows på nytt, om det er det du bruker, noe jeg regner med at du gjør.

 

For om du prøver å starte opp med windowsen som ligger på disken din vil det være ca 99% sjangs for at du bare får en blå skjerm og en restart, før du kommer inn i windows.

Lenke til kommentar

Du må nok prøve å starte opp i sikkerhetsmodus, og fjerne alt av drivere til det gamle systemet, men ikke sikkert dette vil virke.

 

Du kan og prøve en re-installering av windows, noe som kan hjelpe.

 

Hvis du har de gamle delene tilgjengelig, kan du jo sette sammen det gamle oppsettet igjen, og ta backup av viktige filer, slik at en ny installasjon av windows er mulig uten å miste noe.

 

atlef.

Lenke til kommentar
er dette vanskelig å fikse? jeg "MÅ" ha dataen min fikset til i dag.

 

Har du installert operativsystemet på nytt?

 

Nei, det har jeg ikke. Jeg er ganske uerfaren. men det kan jeg fikse nå.

 

Du nevner at du har byttet hovedkort + litt til..

Men at du har den gamle disken din med OS på..

 

Vil bare si at du nesten må installere windows på nytt, om det er det du bruker, noe jeg regner med at du gjør.

 

For om du prøver å starte opp med windowsen som ligger på disken din vil det være ca 99% sjangs for at du bare får en blå skjerm og en restart, før du kommer inn i windows.

 

er det noe jeg kan gjøre fra BIOS? fordi jeg kommer ikke lengere inn enn til BIOS, før jeg får feilmeldingen "Verifying DMI Pool Data......"

 

 

bare lurer om jeg kan re-boote eller inst vista på nytt via BIOS?

hvordan?

Lenke til kommentar
er dette vanskelig å fikse? jeg "MÅ" ha dataen min fikset til i dag.

 

Ifølge > den andre tråden din har du AMD 6000+ 3.0GHz (125W TDP) og MSI K9VGM-V og > hovedkortet støtter dessverre ikke denne cpu'en.

 

(dette kan ikke fixes med en Bios-oppdatering)

 

Må nok gå den tunge veien å skaffe et annet hovedkort hvis du vil ha et stabilt system.

 

Det kan umulig stemme. fordi. på tirsdag bestilte jeg en "oppgraderings pakke" fra komplett.

men alt jeg trengte av nye deler. LINK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323910

Det er det jeg har puttet i maskinen nå.

 

Det kan umulig stemme at de ikke passer.

Lenke til kommentar
Det kan umulig stemme. fordi. på tirsdag bestilte jeg en "oppgraderings pakke" fra komplett.

men alt jeg trengte av nye deler. LINK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323910

Det er det jeg har puttet i maskinen nå.

Det kan umulig stemme at de ikke passer.

Vel, da er det noen som ikke oppgir korrekte data ...

Komplett oppgir at det er den 125W-CPU'en de leverer i pakken, og MSI oppgir at den CPU'en ikke er kompatibel med dette hovedkortet.

 

Og hvis du ikke får ting til å virke, så kan det jo være på tide å sende en mail til komplett og spørre "WTF?!!" Send gjerne med linken til MSI der CPU-support for hovedkortet er vist og spør om det er riktig at det er 125W-modellen av CPU'en de har testet med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...