Gå til innhold

Kan jeg ødelegge noe vis jeg skrurpå?


h4lv0rs3n

Anbefalte innlegg

Idag fikk jeg de nye pc delene mine, GF8800GT, 2GB Ram, 3GHz AMD2, MSI hovedkort.

Det eneste jeg venter på er strømforsyninga.

Den som står i nå er 250W som er gammel. Hva skjer vis jeg skrur på DATAen min nå?

Vil ikke prøve uten at jeg vet garrantert hva som vil skje. Trenger erfarne folk til å svare på denne.

________

 

En ting til... Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor alle ledningene skal heller. Hva som skal i HDD og hva som skal i Skjermkort eller hva som skal i CDROM. Er det akkurat det samme hvilken strøm ledning jeg putter i de?

 

og så har jeg vel 2 løse sånne litt mindre ledninger som ikke er noe sted. må alle ledningene være sted?

Og til slutt. Er det care hvor jeg setter de ledningene fra USB, greia forran henn? jeg ser flere spnn JUSB1 og 2...

Vis noen lurer så har det dette Hovedkortet

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321979

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som skjer er at datan blir mer ustabil, og delene yter langt ifra like mye som de kan. Varme kan også bli et problem.

 

Og apropos det andre spørsmålet, bare prøv deg frem. Er ikke så mye som kan gå galt.

 

Og angående resten av spørsmålene så skal det stå hvor du setter inn diverse ledninger i brukermanualen til hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

De strømkontaktene som er store (fire hull ved siden av hverandre) kjører på samme spenning, så det er det samme. Altså, så lenge det passer går det fint. Og alle strømkablene må ikke gå noen steder nei, strømforsyninger kommer som regel med ekstra strømledninger mtp. utvidelse (feks ekstra harddisk). Krever skjermkortet ditt egen strømkontakt? De fleste gjør kanskje det, og da må du passe på at dette får strømmen den skal ha. Vet ikke om det er farlig om du ikke gjør dette. Gjør vel heller ikke noe om du setter usb-kontaktene feil, det vil bare ikke funke. Men ikke sett kontakter på steder hvor du er usikker på om det passer...

Lenke til kommentar

1) Om du skrur på dataen nå vil den sanynligvis fungere greit til å begynne med. Så lenge du ikke bruker 3D bruker maskinen mye mindre strøm, så å boote windows og bruke maskinen til internet og sliek oppgaver vil med all sansynlighet fungere fint. Når du bruker tung 3D, som i spill derimot vil både prosessoren og GPU jobbe fullt, og det vil trekke mye mer strøm - og da vil sansynligvis 250watt være for lite.

 

Det som da kan skje er en av to ting - sikringen i PSUen kan gå. Du kan høre et lite "popp" i PSuen og så slår den seg av. Dette vil neppe lage noe problem for resten av hardwaren. Om PSUen vil fungere etter det kommer ann på hvordan den er laget - om det er en sikring som må byttes eller om den auto-resetter seg. En 250watt er sansynligvis så gammel at jeg ikke har oversikt over hva som var vanlig å bruke av sikringstyper tilbake da, så jeg kan ikek gi noen garanti.

 

Det andre som kan skje er at PSUen kan overopphete og til slutt feile dersom den ikke har innebygget sperre for overlast (noe jeg heller ikke vet om var vanig å ha før, tilbake på gamle PSUer). I så tilfelle kan hele PSUen gå i stykker ved at noe rett go slett brenner opp i den eller på annen måte går i stykker. I så tilfelle KAN det medføre skade på annen hardware, avhengig av hvordan den feiler. VI vet ihvertfall at defekte PSUer har drept hardware (ofte hovedkort) i øyeblikket den går i stykker.

 

Jeg ville ikke risket noe annet enn maksimalt å slå på maskinen til ren 2D, desktop, internet osv. bruk, men akkurat det bør nok fungere med all sansynlighet - selv om jeg ikke vil annbefale det egentlig.

 

2) Så lenge kontaktene passer så kan du koble dem. Det er laget rimelgi idiotsikkert, så du kan ikke drepe en harddisk eksempelvis ved å koblepå feil strøm. Kun de som leverer riktig strøm kan kobles inn, og de som bruker andre spenninger har andre kontakter på seg som ikke vil passe inn der.

 

Vær dog ops på at gamle PSUer ofte ikke har alle kontaktene som nye hovedkort trenger for å fungere (eller ihvertfall fungere med maks stabilitet under stor belastning). Eksempelvis disse vil du nok ikke finne:

 

- De nye tynnere harddisk strømkontaktene (men de fleste harddisker har også inngang for vanlig molex, så det kan du klare deg uten. Ikke koble på begge to samtidig, bare enten eller).

 

- Ekstra strømkontakten som du kobler på nyere hovedkort for å levere ekstra strøm direkte til CPU. Disse har enten 6 eller 8 pinner mener jeg å huske, litt avhengig av hovedkort. Noen hovedkort trenger den ikek for å starte, men systemet blir mer stabilt under tung last med den påkoblet. Andre hovedkort vil gi deg en feilbeskjed om den ikke er påkoblet. Den trengs mest på quadcore og slike CPuer som trenger mer strøm enn de fleste.

 

- Ekstra kontakter for nyere grafikkkort. Disse har 6 pinner, og om du har et skjermkort som har ekstra kontakt(er) på baksiden for strøm vil som regel ikke starte uten feilbeskjed om du ikke har koblet dem i. Slike kan du dog finne overganger fra molex til om du trenger.

 

- De fire ekstra kontaktene til det store hovedkort-strmforsyningskabelen. Nytt hovedkort + gammel PSU fører ofte til at du sitter igjen med 4 pinner som ikke får strøm, men normalt sett er dette ikke et problem og maskinen vil likevel starte. Det er bare for ekstra stabilitet under stor last at det er lagt til flere ledinger slik at PSUen kan levere mer strøm under stor last uten at ledningene skal bli varme.

 

De ekstra strømkablene som du ikke bruker kan bare henge løst. Det er ikke mendingen at alle kablene nødvendigvis skal brukes. De fleste PSUer, spesiellt nyere, har ofte mange flere enn du normalt bruker - slik at brukere med større behov ikke mangler tilkoblingsmuligheter.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker, har ikke sett igjennom fult enda, men jeg har 500W strøm nå. kjøpt ny. så det skal ikke være noe problem. men det jeg lurer på er hva skal jeg med BIOS?

hvorfor? jeg har klart og komme meg inn på BIOS, men vet liksom ikke grunnen så jeg kan liksom ikke vite hva jeg skal der? kan noen pls legge en guide til BIOS?

Lenke til kommentar

med 500watt så kan du nork starte og bruke maskinen normalt. Det skal holde lenge.

 

Jeg ser du har laget en ny tråd anngående BIOS. jeg svarte der, men det forkortede svaret er at du ikke trenger å gå inn i BIOS udner normale forhold. Det er kun nødvendig dersom du vil overstyre automatikken i datamaskinen, eksempelvis for å overklokke eller lignende.

 

Dog, av og til er det nødvendig å justere ting i BIOS i forbindelse med feilsøking, men slik jeg forstår det skal du bare installere windows på en ny maskin sant? I så tilfelle bare setter du inn windows-CDen og trykker på en knapp når den spør om du vil boote fra CDen. Installer deretter normalt.

 

Hvis du aldri før noe spørsmål om å boote fra CD, SÅ kan det være du må inn og sette i BIOS at den skal kunne boote fra CD også, men det er som regel på som standard når du har kjøpt et nytt hovedkort, så du trenger neppe å tenke på det.

 

Om du trenger mer hjelp med BIOS, så må du nesten fortelle oss HVA det er du ønsker å oppnå der inne spesifikt :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...