Gå til innhold

Hva er BIOS? Og hvordan konfigurere BIOS slik at jeg kan boote/installere Vista?


h4lv0rs3n

Anbefalte innlegg

Tviler på at dette er noe problem i praksis. bare fordi en CPU ikke står i listen over de som offisiellt blir støttet så betyr det ikke at kortet ikke støtter det helt fint. med unntak av hvor mye strøm de trekker så er alle AMD X2'er strukturmessig identiske, og det er ingen logikk bak at kortet skulle klare å kjøre den ene med ikke den andre. Godt mulig at man trenger å ha nyeste BIOS installert for at maskinen skal kunne gjenkjenne den dog.

 

men kort sagt tror jeg ikek dette er problemet.

 

Når maskinen stopper på Verifying DMI pool data så har dette som regel med problemer i forhold til at det ikke kan bootes fra mediet den som den prøver. Jeg ville sjekket over boot priority instillingene i BIOS og se at den står til å boote fra CD som første prioritet - så du kan instalere windiws på nytt. Det er høpløst å bruke samme windows installasjon på et helt annet hovedkort, så ikke prøv å gjøre det. Du er heldig om du kommer halvveis inn i windows slik.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

YES, nå har jeg kommer meg helt til der jeg kan velge Sikkerhetsmodus osv... [/size

MEN!

jeg har prøvd og sette inn VISTA CD-en, men ingenting skjer. prøvd å skru av å på, men det funker ikke...

Det som skjer er at jeg velger Start vanlig eller hva det står så ser jeg Windows loadingen så starter den på nytt? er dette bedre en før? jeg trenger hjelper! skal snart på lan!

Lenke til kommentar

Du må endre "boot sequence" i BIOS til å FØRST boote fra DVD-spiller/brenner. Dette ligger som regel under "advanced settings" eller noe lignenede i BIOS. Uten dette så prøver maskinen å starte fra harddisken eller "nettet". Dette MÅ du gjøre ellers kommer du ingen vei. Du har drivere på maskinen (den gamle harddisken) som hører til helt andre komponenter. Derfor får du ikke bootet (startet opp maskina) fra harddisken.

 

Du må nok formatere og legge inn windows på nytt og installere nye drivere til de nye komponentene. Hvis du vil ta vare på noe fra den gamle harddisken så må du som tidligere nevnt sette i de gamle komponentene og ta backup av det du vil ta vare på.

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Fixer'N,

er litt synd at du kaller deg det når du kopierer rett ut fra wikipedia.

http://no.wikipedia.org/wiki/BIOS

Litt off topic MEN:

Det er vel egentlig bare en "forklaring" (in lack of better words) på hva BIOS er.. om han så hadde skrevet det selv, hadde det blitt det samme. :yes:

 

On topic:

Vil også anbefale å legge inn OS på nytt i stedet for å trikse med drivere å få det til å "funke sånn tålelig". Endre boot device #1 fra HDD til å vere cd/dvd-rom for å starte installasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...