Gå til innhold

Snart slutt for DVI


Anbefalte innlegg

Skikkelige festeanordninger burde vært et must. Spesielt også på tv-fronten, kan ikke huske hvor mange ganger jeg opp gjennom tiden har forbannet meg på den "nå snart foreldede" scart kontakten. Hvor vanskelig kan det være å lage festanordninger for 2 skruer, kabelen skal jo stå i aparatet uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Displayport er vel - IMHO - bare AMDs forsøk på forbrukerfientlig teknologi.

 

Kan du utdype det for "oss" som er uinnvidde? :)

 

Men kan vi nesten erklære Displayport død nå, sånn i startgropen?

 

Hvorfor tror du det? Jeg er n00b på området, men har fått med meg (wikipedia) at teknologien rundt dette er såpass nytt at DisplayPort version 1.1 ble "approved" så sent som 2. april 2007 og vel knapt rukket å ta i bruk, men at flere produsenter nå ligger i startgropen med utvikling av produkter.

 

Jeg regner med det neste (m-atx size) hovedkortet (AMD RS780 chipset) jeg planlegger å kjøpe i førsten av mars måned, bl.a.kommer med DisplayPort (i tillegg til DVI/HDMI(?)/VGA) Jeg for min del får neppe brukt for den i denne omgang, men tar den gjerne "med på kjøpet".

 

http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

 

edit: rettet quote

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke "bundle" all data(inkludert lyd og bilde) og strøm i en kabel? Er det virkelig problematisk å forstå at dette er det mest praktiske?

Strøm og signal i samme kabel blir bare trøbbel, det er nå en ting.

En annen sak er at hvem skal levere de forskjellige signaltypene? Med en kabel så må f.eks skjermkort har lydchip, usb/firewire-kontroller. Da begynner rettighetsproblematikken, hvem skal betale for hva til hvem. Ati må betale Creative for lyden, en annen for usb, tredje for firewire osv osv.

En kabel for alt er kanskje umiddelbart en hyggelig tanke, men skaper faktisk masse brydderi som vi ikek vil ha.

Lenke til kommentar

DVI har ikke støtte for DRM (digital restricition management).

 

Dette er det eneste grunn til at DVI blir byttet ut. HDMI er full av begrensninger og muligheter for overvåking og hindringer for opptak osv.

 

Hvordan dette blir i praksis vil tiden vise. Jeg holder meg til DVI og vil velge en TV / monitor med DVI støtte dersom det finnes.

Lenke til kommentar
Displayport har ikke DRM-funksjoner vel?

Jo, DRM muligheter er en viktig del av DisplayPort.

 

Bruker en teknikke som heter DPCP (DisplayPort Content Protection) den er utviklet av AMD, og er basert på 128-bit AES

 

Takk. Har lest flere plasser at det ikke var slikt. Men men, man skal ikke stole på alt man leser på internett (eller andre plasser).

Lenke til kommentar

Når man først snakker om festeanordning for kabel:

 

Jeg synes festeanordningen for strøm til Mac-laptop'er er genial. Det er magnetfeste, så den holder kabelen sånn noenlunde bra på plass, og dersom du snubler i ledningen så gjør det ingen skade, fordi det er ikke noen dype pinner som går inn i kontakten som kan henge igjen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem med at DisplayPort kommer på markedet. Som noen nevner kan man få plass til 3 eller flere utganger på et skjermkort og den støtter 3xDatamengde ift. DVI.

 

I en lang tid vil det nok bety at man får kort med både DVI og DP, hvor DVI har overgang til VGA. Evt. kort med DP og HDMI hvor HDMI har overgang til DVI el.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...