Gå til innhold

Snart slutt for DVI


Anbefalte innlegg

Enig i flere ting her. Det burde være festeskruer på en skjermkabel. Når HDMI blir standard, kommer mye av jobben til IT-folk i å bestå av og sette inn skjermkabelen.

Jeg synes også at de bør ta i skikkelig når de lager nye standarder. Få til noe som holder en god stund. 20 år bør ikke være noe problem.

 

Jepp, og så ofte di oppdatere HDMI (1.3 høyest i skrivende stund) så virke det som HDMI er veldig ustabilt vist di feks setter i ver 1.3 i et kort i dag.

 

Virker jo ikke som man bare kan software oppdatere for høyere versjon på HDMI heller, så det må ble noe solide fremtidsgreier fra første stund.

 

DVI har jo våre kjempeflott i mangen år nå, med en DVI - HDMI overgang har man kjempebilde der jeg har sett på diverse løsninger i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig i flere ting her. Det burde være festeskruer på en skjermkabel. Når HDMI blir standard, kommer mye av jobben til IT-folk i å bestå av og sette inn skjermkabelen.

Jeg synes også at de bør ta i skikkelig når de lager nye standarder. Få til noe som holder en god stund. 20 år bør ikke være noe problem.

 

Tror neppe en standard vil kunne vare i 20år.

 

Uansett hvor gode spesifikasjoner en standard måtte ha, så vil det nesten garantert komme forslag til nye standarder LENGE før det har gått så lang tid. 20år er jo ufattelig lang tid i "dataverden".

 

Bare se på alle de forskjellige standardene vi har hatt de siste 10-15årene.

Lenke til kommentar
Enig i flere ting her. Det burde være festeskruer på en skjermkabel. Når HDMI blir standard, kommer mye av jobben til IT-folk i å bestå av og sette inn skjermkabelen.

Jeg synes også at de bør ta i skikkelig når de lager nye standarder. Få til noe som holder en god stund. 20 år bør ikke være noe problem.

 

Tror neppe en standard vil kunne vare i 20år.

 

Uansett hvor gode spesifikasjoner en standard måtte ha, så vil det nesten garantert komme forslag til nye standarder LENGE før det har gått så lang tid. 20år er jo ufattelig lang tid i "dataverden".

 

Bare se på alle de forskjellige standardene vi har hatt de siste 10-15årene.

 

Nå gjelder jo ikke standarden bare for "dataverden", den er for vanlige TVer også. Folk forventer ikke at en datamaskin skal vare så lenge, men en TV skal gjøre det. 20 år er ikke så lenge i TV-verdenen. Det er en god stund, men bør ikke være uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Enig i flere ting her. Det burde være festeskruer på en skjermkabel. Når HDMI blir standard, kommer mye av jobben til IT-folk i å bestå av og sette inn skjermkabelen.

Jeg synes også at de bør ta i skikkelig når de lager nye standarder. Få til noe som holder en god stund. 20 år bør ikke være noe problem.

 

Tror neppe en standard vil kunne vare i 20år.

 

Uansett hvor gode spesifikasjoner en standard måtte ha, så vil det nesten garantert komme forslag til nye standarder LENGE før det har gått så lang tid. 20år er jo ufattelig lang tid i "dataverden".

 

Bare se på alle de forskjellige standardene vi har hatt de siste 10-15årene.

 

Nå gjelder jo ikke standarden bare for "dataverden", den er for vanlige TVer også. Folk forventer ikke at en datamaskin skal vare så lenge, men en TV skal gjøre det. 20 år er ikke så lenge i TV-verdenen. Det er en god stund, men bør ikke være uoverkommelig.

 

 

Men nå har vi da stortsett alltid hatt forskjellige standarder på PC og PC-skjermen enn på TV-skjermer da

Lenke til kommentar
Men må man ha det slik bare fordi det er det vanlige?

Jeg synes virkelig databransjen har noe å jobbe med på dette feltet. De utvikler standarder som de VET ikke kommer til å holde lenge. Se f.eks på USB 1.0, 802.11b osv.

Og VGA holdt mye lengere enn DVI.

 

 

Nå har vell DVI vært den beste overføringen av bilde i en stund, og den er jo like bra som HDMI, bare det at HDMI har fordelen av muligheten å overføre både lyd og bilde.

 

Vil ikke si at DVI har vært en "dårlig" standard :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget med HDMI på en PC-skjerm.

Dual-DVI er da like bra som HDMI til å overføre bilder?

Forskjellen er vell at HDMI også kan overføre lyd, ikke at jeg ser noe poeng ved det til en PC-skjerm

Jeg har video, usb, strøm og stereo lyd kabler fra PCn til min skjerm. Tenk om alt kunne kommet i en kabel (ok strøm kommer fra veggen, men ...).

 

Hilser alle innovative nye løsninger velkommen dersom de forbedrer gamle. Er også litt bekymret for festet av kontaktene. Skruene er knotete men nødvendige.

 

En kabel som går hvor? Skjermen har jo gjerne ikke høyttalere på en PC (og takk for det), man har jo alltids forsterkere med hdmi-switch og/eller TV som kan være nytig å koble PCen til dog. Men her er det som tidligere nevnt, noe forferdelig mas med å få med lyden fra PCen inn på kabelen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget med HDMI på en PC-skjerm.

Dual-DVI er da like bra som HDMI til å overføre bilder?

Forskjellen er vell at HDMI også kan overføre lyd, ikke at jeg ser noe poeng ved det til en PC-skjerm

Jeg har video, usb, strøm og stereo lyd kabler fra PCn til min skjerm. Tenk om alt kunne kommet i en kabel (ok strøm kommer fra veggen, men ...).

 

Hilser alle innovative nye løsninger velkommen dersom de forbedrer gamle. Er også litt bekymret for festet av kontaktene. Skruene er knotete men nødvendige.

 

En kabel som går hvor? Skjermen har jo gjerne ikke høyttalere på en PC (og takk for det) ...

Mine Dell 24 tommers skjermer har 4 USB ut samt multikortlesere.

 

For min arbeids PC har jeg festet en stereo høyttaler under skjermen (tillegssutstyr) som jeg er veldig fornøyd med. Høyttalern får strøm fra skjermen, som har innebygget strømforsyning. Keyboard, Mus, USB bordmikrofon og webkamera er festet til skjermen. Det vil si at ut fra min PC går det en enkelt lydkabel, en enkel USB kabel og en DVI kabel til skjermen. I tillegg kommer en strømkabel fra veggen inn i skjermen. Kablene er pent og pyntelig henslengt i løkker bak skjermen. Nede ved PCn er det ryddig og pent, jeg kan støvsuge rundt uten bryderi.

 

Hvorfor ikke "bundle" all data(inkludert lyd og bilde) og strøm i en kabel? Er det virkelig problematisk å forstå at dette er det mest praktiske?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget med HDMI på en PC-skjerm.

Dual-DVI er da like bra som HDMI til å overføre bilder?

Forskjellen er vell at HDMI også kan overføre lyd, ikke at jeg ser noe poeng ved det til en PC-skjerm

 

Men er det vits i og ha to forskjellige standarder da? En til vanlig tv og en til pc-skjermer? Må jo være enklere og ikke minst billigere og kun forholde seg til en.

 

Men da ser jeg heller ikke poenget med å bytte ut en standard som er alt i bruk.

Er jo knapt noen skjermkort med HDMI utgang, så hvorfor bytte ut DVI til fordel for noe som ikke har noen fordeler?

Skal du først bytte ut en standard, da burde det hvert fall være til noe "bedre".

 

Selv benytter jeg VGA <--> 15 Pin Mini D Sub

Tror alle nye ATi skjermkort leveres med overgang til HDMI, i tillegg tror jeg de flese av disse kortene har eget lydkort for lyd via HDMI.

 

 

Skal alt over på en HDMI på PC så krever det nytenkning på lydsiden. Idag har vel noen ATI kort passtrough for bitstrøm fra f.eks DVD/BD, men ikke støtte for generert lyd som et lydkort tar seg av. Den integrasjonen krever mye før den blir fullgod.
Mitt ATi Radeon 2900XT har eget lydkort for å ta seg av lyd via HDMI, og det ble levert med HDMI-overgang. Tror de fleste nye skjermkort fra ATi har dette.

 

 

Lurer faktisk på når de første skjermkortene med integrert lyd kommer vid Hdmi kontakt?

Tror nok dette hadde vært kjempegreit med tanke på antall kort som man behøver i pcen, og jo mer konkurranse creative får jo bedre.

De har kommet. Som over så har mitt ATi Radeon 2900 XT integrert lydkort til lyd via HDMI som fungerer utmerket med HDMI-overgangen som fulgte med.
Lenke til kommentar

At ein standard blir fastsatt er fint (sjølv om det aldri skjer), men HDMI er eg svært lite fan av. Av alle kontaktene i mine AV og PC-anlegg er HDMI-pluggen den dårlegaste. Har du litt vekt eller litt fall på kabelen så blir den hengande i vinkel nedover. Med litt bevegelse kan det gå galt.

 

DVI er kjekt, alt med skruer er supert. Eg har ikkje behov for å plugge om kvar dag, ting skal henge fast!

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke "bundle" all data(inkludert lyd og bilde) og strøm i en kabel? Er det virkelig problematisk å forstå at dette er det mest praktiske?

 

Poenget er ikke at det er upraktisk, fo all del det er ingen ulempe med en kabel som er mest mulig fleksibel. Men for de fleste så er det heller ikke så kjempenyttig, det var det jeg ville fram til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er vel noe som er i ferd med å endre seg. Svært mange har etterhvert en PC som kobles til en TV i perioder og da er det praktisk å slippe dobbelt sett med kabler.

 

Sant nok, man kan ha en HTPC, men hjelper ikke så mye med kablen i dag, dea det er et sabla styr å få lyd med i kablen, hdmi eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...