Gå til innhold

Sniktitt: MacBook Air


Anbefalte innlegg

Er enig med de fleste her er den er utrolig lekker, og jeg ville ha den helt til jeg fant prisen :p

 

Og med litt nærmere ettertanke... hvis batteriet ikke er byttbar , betyr deet at man må sende den inn i service når batteriet har blitt dårlig etter noen år? Alle husker vel IPODene og batteriet på dem som ble dårlig , rett etter at garantitiden gikk ut :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ny spene på melkekua til Apple, hehe. En svinedyrmaskin rettet mot en god del (små og store) (nest)ledere i bedrifer (eller private små motekonger med nok gryn) som uansett kun skal bruke maskinen i et halvt år før den havner i søpla eller blir gitt bort som lekemaskin til det lille sjarmtrollet på 5 år. Vel rekker sjefen å bli litt småskuffet over at batteriet er tomt før han kommer seg over Atlanter'n, og det samme gjelder når han ikke finner hullet hvor han (ok..eller henne da) skal putte inn nettkabelen som ligger på pulten på hotellet i Orlando, men maskinen ser i alle fall veldig kul ut, og image _er_ viktig. Det er ikke så farlig hva man kjøper bare man får skrevet epost, lest et par websider, og alle de andre synes du er kul fordi du har en MBA. LOL!

Lenke til kommentar
Altså, her også driver folk og piper om at Air "mangler" så mye...skjønn det artikkelforfatteren skjønner:

 

Trenger du HDMI, 3 USBkontakter og ethernet når du sitter og nipper til en latte på en kafe mens du surfer på wlan, ja, da er du ikke i målgruppen for Air. Samme f.eks. på forelesning, hvor man har et par word-dokumenter åpne, og that's it. (Nei, jeg tenker ikke på forelesning i HD-videoredigering, 3D-modellering e.l.)

Her forenkler og fordummer du folk.

 

Nå vil de fleste kunne tenke seg å bruke nettverkstilkoblinger flere steder enn når de sitter å nipper til en latte med Dagens Næringsliv i den nye dyre designdressen og de håndlagde italienske skoene.

 

Det er ikke alle som har tid og råd til å sitte på en kafè eller lete etter en WLAN sone hele dagen og sose bort tiden.

 

Jeg ønsker meg en ultraportabel i 13" format og mener Dell XPS M1330 treffer forretningsmennesker bedre enn denne "air-head" saken.

 

NB!

Nå får man riktignok kjøpt en USB dongle med RJ45, akk så unødvendig.

 

Jeg kan ikke forestille meg at en eneste forretningsmann ville kjøpe en Dell XPS. De som er mye på farten kjøper R-serien til Toshiba, X-serien til Lenovo, Q-serien til Fujitsu-Siemens, NC-serien til HP, D-serien til Dell osv.

 

Og hva pris angår kan jeg tenke meg at den beste maskinen å sammenligne Macbook Air med må være Fujitsu-Siemens Q2010 som er 5 millimeter tykkere enn Air (0,78 in). Den kostet fra 30-35000 når den kom for et år siden. Nå har vel prisen ramlet til skarve 20000 for modellen uten 3G/Edge, og 27000 for den med. Og folk prater om at Air er for dyr ... Neppe for dyr for målgruppen til Q2010, i alle fall.

Lenke til kommentar
Her forenkler og fordummer du folk.

 

Nå vil de fleste kunne tenke seg å bruke nettverkstilkoblinger flere steder enn når de sitter å nipper til en latte med Dagens Næringsliv i den nye dyre designdressen og de håndlagde italienske skoene.

 

Det er ikke alle som har tid og råd til å sitte på en kafè eller lete etter en WLAN sone hele dagen og sose bort tiden.

 

Jeg ønsker meg en ultraportabel i 13" format og mener Dell XPS M1330 treffer forretningsmennesker bedre enn denne "air-head" saken.

 

NB!

Nå får man riktignok kjøpt en USB dongle med RJ45, akk så unødvendig.

Jeg mener ikke å være nedlatende, men jeg blir bare oppgitt over navlebeskuelsen her. Jeg bor i Oslo, og alle steder jeg til daglig er, er det trådløst nett tilgjengelig, og er det ikke det, har jeg 3G via mobil.

Så er det mange i Norge som ikke bor slik til, men da må man huske på at i verden er det mange, mange storbyer hvor det bor mange, mange mennesker som har det slik som meg, nemlig at wlan er tilgjengelig på de fleste stedet der de bruker laptopen til daglig. Jeg bruker nesten aldri Ethernet lenger (unnatt på stasjonærPCn selvfølgelig).

 

Hvorfor er det ikke navlebeskuende å ta utgangspunkt i din egen erfaring med trådløst nett? Som folk nevner her, det er mange steder steder man må bruke kablet nett, at du er en av de som ikke bruker det får så være, men bruker du det feks om jobb-pc og er litt rundt vil jeg si du er heldig og rimelig spesiell om du ikke trenger trådløsnett, 3G koster en jævla formue å bruke. Du kan såklart innskrenke målgruppen helt ned til en bitteliten målgruppe som Air er perfekt får, men det blir ikke noe godt produkt av det, de har neppe noe ønske å om selge denne kun til en liten håndfull mennesker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Altså, her også driver folk og piper om at Air "mangler" så mye...skjønn det artikkelforfatteren skjønner:

 

Trenger du HDMI, 3 USBkontakter og ethernet når du sitter og nipper til en latte på en kafe mens du surfer på wlan, ja, da er du ikke i målgruppen for Air. Samme f.eks. på forelesning, hvor man har et par word-dokumenter åpne, og that's it. (Nei, jeg tenker ikke på forelesning i HD-videoredigering, 3D-modellering e.l.)

Her forenkler og fordummer du folk.

 

Nå vil de fleste kunne tenke seg å bruke nettverkstilkoblinger flere steder enn når de sitter å nipper til en latte med Dagens Næringsliv i den nye dyre designdressen og de håndlagde italienske skoene.

 

Det er ikke alle som har tid og råd til å sitte på en kafè eller lete etter en WLAN sone hele dagen og sose bort tiden.

 

Jeg ønsker meg en ultraportabel i 13" format og mener Dell XPS M1330 treffer forretningsmennesker bedre enn denne "air-head" saken.

 

NB!

Nå får man riktignok kjøpt en USB dongle med RJ45, akk så unødvendig.

 

Jeg kan ikke forestille meg at en eneste forretningsmann ville kjøpe en Dell XPS. De som er mye på farten kjøper R-serien til Toshiba, X-serien til Lenovo, Q-serien til Fujitsu-Siemens, NC-serien til HP, D-serien til Dell osv.

 

Og hva pris angår kan jeg tenke meg at den beste maskinen å sammenligne Macbook Air med må være Fujitsu-Siemens Q2010 som er 5 millimeter tykkere enn Air (0,78 in). Den kostet fra 30-35000 når den kom for et år siden. Nå har vel prisen ramlet til skarve 20000 for modellen uten 3G/Edge, og 27000 for den med. Og folk prater om at Air er for dyr ... Neppe for dyr for målgruppen til Q2010, i alle fall.

 

Jeg trenger ikke å forestille meg det, jeg vet at mange bruker nettopp denne. Men XPS M1330 er noe spesiell i denne sammenheng. Som regel har de som benytter Dell i bedriftssammenheng holdt seg til Lattitude serien, men XPS M1330 kom som et friskt pust på mange. Jeg vet at bla. Telenor benytter denne i stor utstrekning.

 

Jeg er fullstendig klar over "billig" stemplet Dell har i bedriftssammenheng og jeg har selv Lenovo/IBM, men akkurat denne samt eks. Dell Lattitude D420/430 har fått god apell i dette markedet.

 

Jeg har selv solgt og forhandlet alle merkene du nevner og flere til oppgjennom årene. Med unntak av FS som vi stort sett har forbeholdt "hjemmepc" løsninger.

 

EDIT:

Og joda jeg er klar over at XPS ikke er en bedriftsserie, men alikevel har altså M1330 slått ann.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å gå så langt tilbake i tid heller:

http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/notebo...10000319,00.htm

 

I tillegg er det vel flere svært små bærbare PCer med 7-10" skjerm som er tynnere og som hovedsaklig har vært i salg i Japan/Asia.

 

Siden det er direkte brudd på norsk lov å lyve i markedsføring så har jeg klaget saken inn for forbrukerombudet. Flere må gjerne sende en klage så den får litt mer støtte under behandlingen.

Lenke til kommentar
Sa de ikke de skulle prioritere miljø nå, derav i form av energiforbruk? Den ladeløsningen de har på den har jo enormt energitap. Er det noen som har tall på dette?

Står på sidene dems at laderen er på 45W. Vet ikke om dette har noe å si, men en skulle jo tro at den leverer mere enn maskinen bruker, derav vil det vel si at maskinen er ganske energisparsom?

Lenke til kommentar

Som jeg skriver i blogen min mistenker jeg at dette ikke blir noen stor hit for Apple. Den er et vidunderlig lite datasmykke men det er vanskelig å se hvem som skal kjøpe den. Ingen firewire er på mange måter den største tabben slik jeg ser det, fordi man faktisk derfor utelukker alt videoarbeid.

 

Jeg mistenker Apple for å ha misforstått litt av poenget med ultraportable maskiner. De fungerer som et supliment og hovedpoenget er at de er små. Dette er jo i realiteten bare en penere og tynnere Macbook med dårligere spesifikasjoner og høyere pris...

Lenke til kommentar
Som jeg skriver i blogen min mistenker jeg at dette ikke blir noen stor hit for Apple. Den er et vidunderlig lite datasmykke men det er vanskelig å se hvem som skal kjøpe den. Ingen firewire er på mange måter den største tabben slik jeg ser det, fordi man faktisk derfor utelukker alt videoarbeid.

 

Jeg mistenker Apple for å ha misforstått litt av poenget med ultraportable maskiner. De fungerer som et supliment og hovedpoenget er at de er små. Dette er jo i realiteten bare en penere og tynnere Macbook med dårligere spesifikasjoner og høyere pris...

 

og kommer til å selge som hakka møkk til "indie" gjengen...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å gå så langt tilbake i tid heller:

http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/notebo...10000319,00.htm

 

I tillegg er det vel flere svært små bærbare PCer med 7-10" skjerm som er tynnere og som hovedsaklig har vært i salg i Japan/Asia.

 

Siden det er direkte brudd på norsk lov å lyve i markedsføring så har jeg klaget saken inn for forbrukerombudet. Flere må gjerne sende en klage så den får litt mer støtte under behandlingen.

Så da kan jeg legge en iPod touch på lårene og kalle den en laptop fordi den også kjører os x?

Selvtilliten øker sikkert mye når du har fått Apple til å endre reklamene sine.

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Utrolig at det diskuteres manglende Ethernettilkobling på en maskin som heter Macbook Air. Det ligger liksom i navnet at dette er en trådløs maskin :)

 

Klar den er trådløs, men hadde jo i mange tilfeller hvert veldig smart med en ethernet tilkoblig ;)

 

Er jo litt irriterende å wifi hjemme, men så drar du til en kompis som ikke har det. Og da var det bomtur ;)

Endret av NeXz
Lenke til kommentar

Det er veldig mye negativitet knyttet til denne maskina. Manglende tilkoblingsmuligheter, for treg, for dyr, finnes bedre og rimeligere alternativer. Jaok, si meg da, hvilke andre 13,3" som veier 1,3kg, som har 5timers batterilevetid, som er like tynn, som har samme pris og som har en C2D på 1,6GHz til samme pris? Ja nemlig, INGEN. En 12" konkurrerer ikke med en 13,3". Den er vesentlig mindre og er direkte ekkel å taste på (min personlige mening).

 

Man kan ikke sammenligne en XPS m1330 med denne. De er i to forskjellige klasser. Det blir som å sammenligne Macbook med Macbook Air.

 

Jeg skjønner ikke klaginga og grininga. Dette er et veldig imponerende produkt og Apple har måttet gjort en del offre for å få den som den er. De aller fleste vil klare seg helt fint med kun én USB-port og manglende RJ45-plugg. Er du ikke en av disse, så er det ikke så jævlig dyrt for en trådløs ruter og en USB-hub. Alternativt er det bare å finne seg en av disse maskinene som er så mye bedre (men som ikke kan sammenlignes).

 

Det er en dyr maskin, men finner du en 13,3" med samme vekt, mål, hastighet og batterilevetid til samme pris? Nei.

Lenke til kommentar

Ser at en del peker på at dette er et nisjeprodukt og det er jo greit nok. Samtidig er det jo grenser for hvor liten en nisje kan bli og samtidig rettferdiggjøre utviklingskostandene Apple har hatt med denne greia. Det er nemlig opplagt at det koster å få slikt til å fungere innenfor de dimensjonene det her er snakk om. Samtidig må jo maskinen tåle normal bruk uten å falle fra hverandre.

 

Jeg er macbruker selv og noe av en Applefan, ikke minst er jeg imponert over hvordan firmaet ser ut til å fokusere på brukeropplevelsen hele veien. Og før enkelte hopper på sin sedvanlige næhei-apple-ække-no-bra påstår jeg defintivt ikke at firmaet er perfekt på dette området heller. (Jeg mener derimot personlig at de er langt foran de fleste andre teknologibedrifter på dette området).

 

Men, digresjon smigresjon, tilbake til nisjemarkedet:

Som andre har pekt på, det er vanskelig å se hvem som skal kjøpe denne maskinen?

  • Den jevne forbruker med god råd? Kanskje, Apple leverer jo iLife og promoterer dette ganske hardt mot forbrukermarkedet. Men "Air" er jo ubrukelig til videoredigering. Dermed er det fint lite poeng i 2 av de 6 programmene som følger med. Den jevne forbruker ender nok derfor heller opp med en rimeligere og kraftigere macbook.
     
    Journalister? Vel de kunne sikkert ha glede av en nett liten maskin, men for denne yrkesgruppen er ofte muligheten til å skifte batteri underveis alfa omega. "No go" her heller altså.
     
    Fotografer? Niks, glossy skjerm er dødsstøtet.
     
    Folk som trenger en mest mulig portable ekstramaskin? Igjen, den er jo bare tynn. Faktisk er jo Apples eldgamle Powerbook 12" bedre egnet til slikt.

Nei, jeg er redd salgskurven til denne maskinen vil se realtivt trist ut så snart den største iveren har lagt seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...