Gå til innhold

Sniktitt: MacBook Air


Anbefalte innlegg

Så da kan jeg legge en iPod touch på lårene og kalle den en laptop fordi den også kjører os x? Selvtilliten øker sikkert mye når du har fått Apple til å endre reklamene sine.

Reklamen sier "verdens tynneste bærbare" og har et bilde av Macbook Air. Reklamen signaliserer tydelig at det er snakk om bærbare datamaskiner, ikke mp3-spillere. Folk har også et klart bilde av hva "en bærbar" er for noe. Ser man reklamen i sin rette kontekst så er det løgn. Rett skal være rett og jeg håper Apple blir tvunget til å fjerne den feilaktige påstanden. Hvis myndighetene ser gjennom fingrene med slike lovbrudd så vil den villedende markedsføringen øke. Det er viktig for forbrukerne at markedsføringsloven håndheves.

 

PS. Dette er ikke noe korstog mot og heksejakt på ett enkelt selskap men en rett og rimelig reaksjon på et lovbrudd.

 

Du må gjerne komme med saklige argumenter for:

- Hvorfor du mener at dette ikke er et brudd på markedsføringsloven (hvis du mener det) eller

- Hvorfor du mener at markedsføringsloven bør endres (hvis du mener det).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk kjøper Ipod som hakka møkk. Jeg tviler på det er lydkvaliteten eller den generelle tekniske kvaliteten de går etter. Det er fortsatt design og mote. Så det er som andre har sagt, Ipod kundegruppen blir kjøperne. De som bryr seg null og niks om hva den har, så lenge den er pen og gir status å ha.

 

Å reklmere for at den er verdens tynneste, er jeg helt enig med simen, at det er vrøvl. Det er ikke noe problem å lage noe tynt i dag, det er bare å fjerne det meste det som har syne fysiske begrensinger i høyden, så den delen synes jeg ikke er så spennede. Ikke har den noen ny spesiell teknikk. Det er ikke noe annet enn en ribba og kjevla macbook.

Lenke til kommentar
Folk kjøper Ipod som hakka møkk. Jeg tviler på det er lydkvaliteten eller den generelle tekniske kvaliteten de går etter. Det er fortsatt design og mote. Så det er som andre har sagt, Ipod kundegruppen blir kjøperne. De som bryr seg null og niks om hva den har, så lenge den er pen og gir status å ha.

 

Å reklmere for at den er verdens tynneste, er jeg helt enig med simen, at det er vrøvl. Det er ikke noe problem å lage noe tynt i dag, det er bare å fjerne det meste det som har syne fysiske begrensinger i høyden, så den delen synes jeg ikke er så spennede. Ikke har den noen ny spesiell teknikk. Det er ikke noe annet enn en ribba og kjevla macbook.

 

Det er vell også en del som skaffer seg en iPod på grunn av fint og brukervennlig grensesnitt? Og veldig store lagringskapasitet (Classic)?

 

Jeg for min del vurderer en iPod Touch på grunn av funksjonalitet, stor skjerm og grensesnitt :)

Lenke til kommentar

Klart slik rapportering til forbrukerombudet har et element av korstog i seg. Tipper de av dere som gjøre det neppe ville gjort det samme hvis dere hadde sett en kiosk med "verdens beste pølser" på skiltet utenfor.

 

Så vidt jeg kan se er dessuten de to "tynnere" maskinene det linkes til faktisk tykkere enn det tynneste området på Macbook Air'en og da blir det fort et tilfelle av ordkløyveri og et definisjonsspørsmål hvorvidt Apple har hold i sin påstand...

Endret av NickFalk
Lenke til kommentar

Det er vel (som jeg tidligere har kommentert) et definisjonsspørsmål: Om tynneste defineres utifra det tykkeste området, gjennomsnittet eller det tynneste området. Regner egentlig Apple kan argumentere for at den gjennomsnittlig er tynnest, og at dette vil holde vann.

 

Klart, det er skjønn med i bilde, hjelper ikke å ha gjennomsnittlig tynnest om det på et punkt er 20 (eller mere) cm tykk. Her synder vel ikke Apple heller, da det bare er noen millimeter forskjell på denne og de som dere trekker frem som tynnere.

Lenke til kommentar
Utrolig at det diskuteres manglende Ethernettilkobling på en maskin som heter Macbook Air. Det ligger liksom i navnet at dette er en trådløs maskin :)

Selvfølgelig er vi klar over at Air serien er nettopp trådløs, men den behøver ikke være totalt kompromissløs og ubetinget trådløs av den grunn.

 

- Jeg tipper du må bruke tråd for å lade den? Den burde kanskje hatt en induksjonslader?

 

- Hvis de vil ha den så trådløs som mulig hvorfor gir de ikke mulighet til å ha ekstra batteri utenom som man bytter selv og kan lade med laderen og aldri behøve å tilkoble en ledning til maskinen?

 

Air...bubble?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Folk kjøper Ipod som hakka møkk. Jeg tviler på det er lydkvaliteten eller den generelle tekniske kvaliteten de går etter. Det er fortsatt design og mote. Så det er som andre har sagt, Ipod kundegruppen blir kjøperne. De som bryr seg null og niks om hva den har, så lenge den er pen og gir status å ha.

Dette er en dårlig analyse. Du ser fullstendig bort ifra at iPod er den MP3-spilleren som er absolutt enklest å betjene via datamaskin(iTunes), har flest tredjepartsprodukter og kan kobles til flest stereoanlegg digitalt. Den generelle kvaliteten på en iPod er heller ikke dårlig. Det finnes selvsagt mp3-spillere som er teknisk bedre, som leverer bedre lyd og har støtte for flere formater. Men de er ofte styggere, har færre tredjepartsprodukter og synkroniserer ikke like bra med datamaskiner.

 

Men om du liker å tro at alle som kjøper Apple-produkter bare er ute etter design og mote(!) så skal jeg ikke nekte deg det. Men det er altså feil.

 

Og en ting til, iPod-kundegruppen? I så fall har Apple truffet tidenes blink med MBA...

Lenke til kommentar

Du må ikke ha Ipod for å få svært god brukervennlighet. Dessuten vil få en spiller med langt bedre lydkvalitet og teknisk kvalitet. Så hvorfor bare gå for en spiller med god brukervennlighet når den generelt sett låter dårlig? I tillegg er man vel helt avhengig av itunes, som jeg vil mene er en stor nedtur alene når det gjelder brukervennlighet ved filoverføring.

Lenke til kommentar
Du må ikke ha Ipod for å få svært god brukervennlighet. Dessuten vil få en spiller med langt bedre lydkvalitet og teknisk kvalitet. Så hvorfor bare gå for en spiller med god brukervennlighet når den generelt sett låter dårlig? I tillegg er man vel helt avhengig av itunes, som jeg vil mene er en stor nedtur alene når det gjelder brukervennlighet ved filoverføring.

 

Ser du rakker ned på lydkvaliteten på iPod til stadig. Nå har What HiFi flere ganger skrytt av nettopp lydkvaliteten på bal. iPod Classic. Da lurer jeg på om du har håndfaste tester som sier at lydkvaliteten på iPod er dårlig, eller om dette bare er noe du synes eller som du har hørt.

Lenke til kommentar

Det er min personlige oppfattning. Vi snakker uansett om mp3, så det skal ikke allverdens til for å få ok lyd.

 

Jeg har ikke noe i mot MAC, og synes de andre macbook og den nye ipod touch er en fin mp3 spiller, selv om jeg synes MAC ligger litt høyere i pris enn hva jeg synes den er verdt. Mac os er knall på brukervennlighet, der er sikkert, så noen kroner kan man fint offre på det.

 

Saken her dreier seg egentlig om Air, som virker langt mer oppskrytt enn hva det egentlig er. Den er dessuten helt på viddene på pris.

Lenke til kommentar
Så da kan jeg legge en iPod touch på lårene og kalle den en laptop fordi den også kjører os x? Selvtilliten øker sikkert mye når du har fått Apple til å endre reklamene sine.

Reklamen sier "verdens tynneste bærbare" og har et bilde av Macbook Air. Reklamen signaliserer tydelig at det er snakk om bærbare datamaskiner, ikke mp3-spillere. Folk har også et klart bilde av hva "en bærbar" er for noe. Ser man reklamen i sin rette kontekst så er det løgn. Rett skal være rett og jeg håper Apple blir tvunget til å fjerne den feilaktige påstanden. Hvis myndighetene ser gjennom fingrene med slike lovbrudd så vil den villedende markedsføringen øke. Det er viktig for forbrukerne at markedsføringsloven håndheves.

 

PS. Dette er ikke noe korstog mot og heksejakt på ett enkelt selskap men en rett og rimelig reaksjon på et lovbrudd.

 

Du må gjerne komme med saklige argumenter for:

- Hvorfor du mener at dette ikke er et brudd på markedsføringsloven (hvis du mener det) eller

- Hvorfor du mener at markedsføringsloven bør endres (hvis du mener det).

Jeg vil ikke kommentere markedsføringsloven eller Apple markedsføring, men iPhonen min kan jeg surfe med, sjekke mail på, spille på, høre på musikk på, så på film på, skrive på osv. Den har kalender, innebygd karttjeneste og mer til. Forøvrig kan den gjøre alt det uten en eneste nettverkskabel. Hva gjør at den ikke betegnes som en bitteliten datamaskin? Den har forøvrig maskinvare og operativsystem også. Til og med kamera.

Jeg vil ikke kalle den en bærbar datamaskin, men heller et verktøy som _kan_ gjøre alt det en laptop kan gjøre. Vær snill og ikke kom med usaklige argumenter for at du skriver saktere på den, for det har jeg ikke sagt og det kommer ann på brukeren.

Lenke til kommentar
Så da kan jeg legge en iPod touch på lårene og kalle den en laptop fordi den også kjører os x? Selvtilliten øker sikkert mye når du har fått Apple til å endre reklamene sine.

Reklamen sier "verdens tynneste bærbare" og har et bilde av Macbook Air. Reklamen signaliserer tydelig at det er snakk om bærbare datamaskiner, ikke mp3-spillere. Folk har også et klart bilde av hva "en bærbar" er for noe. Ser man reklamen i sin rette kontekst så er det løgn. Rett skal være rett og jeg håper Apple blir tvunget til å fjerne den feilaktige påstanden. Hvis myndighetene ser gjennom fingrene med slike lovbrudd så vil den villedende markedsføringen øke. Det er viktig for forbrukerne at markedsføringsloven håndheves.

 

PS. Dette er ikke noe korstog mot og heksejakt på ett enkelt selskap men en rett og rimelig reaksjon på et lovbrudd.

 

Du må gjerne komme med saklige argumenter for:

- Hvorfor du mener at dette ikke er et brudd på markedsføringsloven (hvis du mener det) eller

- Hvorfor du mener at markedsføringsloven bør endres (hvis du mener det).

Jeg vil ikke kommentere markedsføringsloven eller Apple markedsføring, men iPhonen min kan jeg surfe med, sjekke mail på, spille på, høre på musikk på, så på film på, skrive på osv. Den har kalender, innebygd karttjeneste og mer til. Forøvrig kan den gjøre alt det uten en eneste nettverkskabel. Hva gjør at den ikke betegnes som en bitteliten datamaskin? Den har forøvrig maskinvare og operativsystem også. Til og med kamera.

Jeg vil ikke kalle den en bærbar datamaskin, men heller et verktøy som _kan_ gjøre alt det en laptop kan gjøre. Vær snill og ikke kom med usaklige argumenter for at du skriver saktere på den, for det har jeg ikke sagt og det kommer ann på brukeren.

 

 

Poenget er at din iPhone kategoriseres som smart phone. Ikke laptop (foruten kanskje ønsketenkning fra deg selv). Og reklamen sier verdens tynneste bærbare. Noe som ikke er sant.

Det er andre enn Simen1 som er på jordet her.

For all del, du kan surfe og gjøre alt det penisforlengende på din iPhone. Men ikke i nærheten med samme funksjonalitet som med en bærbar. Du kan vri og vrenge på det så mye du vil, men din iPhone vil aldri bli en bærbar.

Endret av Jenschr
Lenke til kommentar
Poenget er at din iPhone kategoriseres som smart phone. Ikke laptop (foruten kanskje ønsketenkning fra deg selv). Og reklamen sier verdens tynneste bærbare. Noe som ikke er sant.

Det er andre enn Simen1 som er på jordet her.

For all del, du kan surfe og gjøre alt det penisforlengende på din iPhone. Men ikke i nærheten med samme funksjonalitet som med en bærbar. Du kan vri og vrenge på det så mye du vil, men din iPhone vil aldri bli en bærbar.

 

Poenget er at enkelte har hengt seg opp i at det eksisterer/har eksistert bærbare som er tynnere enn den tykkeste delen av "Air". Så langt har ikke noen linket til en maskin som er tynnere en "Air" på det tynneste og Apple har derfor sitt på det tørre hvis man velger å tolke "tynnest" på denne måten. Snittykkelsen kan også godt være tynnere uten at jeg har tid eller ressurser til å regne ut det.

 

Jeg klør meg i hue over Apples siste selv, men å rapportere dette til forbukerombudet kommer neppe av noe annet enn at man i utgangspunktet har et eller annet i mot Apple, da de i dette tilfelle faktisk kan se ut til å ha sitt på det tørre...

Lenke til kommentar
Poenget er at enkelte har hengt seg opp i at det eksisterer/har eksistert bærbare som er tynnere enn den tykkeste delen av "Air". Så langt har ikke noen linket til en maskin som er tynnere en "Air" på det tynneste

Vel, det kan da ikke være mye poeng i å finne en plass på maskina som er tynnere enn 4mm? F.eks er den stasjonære PC-en min tynnere enn 4mm hvis jeg bare måler på rett plass (tykkelsen av minnekortet som stikker ut).

 

Å måle på det tynneste stedet sier jo seg selv at er umulig å sammenligne fordi man bare må være litt mer kreativ for å finne det tynneste stedet for hver gang man måler.

Lenke til kommentar

Fatter egentlig ikke at hverken jeg eller noen andre gidder å fortsette denne diskusjonen men det sier kanskje noe om mine mangler rent menneskelig. :p

 

Når Apple sier de har verdens tynneste bærbare kan det faktisk godt hende dette er sant. Ja, den har områder som er tykkere enn den tynneste delen på enkelte andre maskiner. Vi snakker selvfølgelig om profilen på maskinen sammenslått. Kanskje er den verdens tynneste maskin i snitt(?)

 

Det er dessuten ikke urimelig å anta at når en produsent kommer med en slik påstand ligger det implesitt at de snakker om den tynneste maskinen i markedet...

 

Men mest av alt, det er et nærmest ubetydelig poeng hvorvidt den er tynnest, nest tynnest eller tredje tynnest. I den grad den selger kommer den selvfølgelig til å selge fordi den er tynn, men ikke fordi den aspirerer til en eventuell plass i Guinness rekordbok.

 

Men at folk henger seg opp i dette er jo selvfølgelig gull verdt for Apple.

Lenke til kommentar
Fatter egentlig ikke at hverken jeg eller noen andre gidder å fortsette denne diskusjonen men det sier kanskje noe om mine mangler rent menneskelig. :p

 

Når Apple sier de har verdens tynneste bærbare kan det faktisk godt hende dette er sant. Ja, den har områder som er tykkere enn den tynneste delen på enkelte andre maskiner. Vi snakker selvfølgelig om profilen på maskinen sammenslått. Kanskje er den verdens tynneste maskin i snitt(?)

 

Det er dessuten ikke urimelig å anta at når en produsent kommer med en slik påstand ligger det implesitt at de snakker om den tynneste maskinen i markedet...

 

Men mest av alt, det er et nærmest ubetydelig poeng hvorvidt den er tynnest, nest tynnest eller tredje tynnest. I den grad den selger kommer den selvfølgelig til å selge fordi den er tynn, men ikke fordi den aspirerer til en eventuell plass i Guinness rekordbok.

 

Men at folk henger seg opp i dette er jo selvfølgelig gull verdt for Apple.

 

At det er uviktig om den er verdens tynneste kan så være, men da bør de jo ikke reklamere for det. At det er uklart kan vel også være, men det er vel desto større grunn til å la noen se på saken. Selvsagt er det mye annen reklame som farer med tul, men det unnsklyder jo ikke alle andre, jeg synes det er godt vi har et lovverk som er relativt strengt i sånne sammenhenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel som sagt, så lenge det faktisk ikke er noen som definitivt har motbevist at den er verdens tynneste (i snitt) kan det jo faktisk hende at Apple har helt rett. Det er vel faktisk slik at det er anklager som har bevisbyrden? Kanskje Apple har gjort hjemmeleksa si? (Ikke at jeg nødvendigvis tror de bryr seg mye om den biten).

Endret av NickFalk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...