Gå til innhold

Sniktitt: MacBook Air


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva hjelper det at maskinen er tynn når man må koble på alt dilldallet man skulle trenge? Jeg hadde rett og slett følt meg nervøs med den maskinen der, for jeg hadde aldri visst om alt utstyret jeg trenger (eksempelvis lan-kort) er med til enhver tid.

Navnet burde vel egentlig være Mac Compromise.

 

Helt enig.

Tror Apple har laget seg en gullgruve her, folk betaler for mye for maskinen i utgangspunktet, pluss at det bruker en god del på nødvendig ekstra utstyr, som helt klart burde fulgt gratis med maskinen, hvert fall med tanke på prisen

Lenke til kommentar

Etter å ha higet etter mest mulig funksjonalitet har jeg for min del kommet frem til følgende:

Kutt gjerne ut N-standarden på wlan

Kutt gjerne ut bluetooth

Dropp fingerprint (aldri hatt det, har heller ikke behov)

Dropp alle hurtigknapper

Dropp minnekortleser (kobler kameraet direkte til maskinen, og ALLE har mini-usb kabel innen 2 meters rekkevidde

Dropp S-video

Ingen av de tingene trenger jeg

 

Men lan-kort MÅ jeg ha. Batteriet må kunne byttes ut (slites jo gjerne ut i løpet av et år med aktiv bruk, eller i hvert fall mister så mye effekt at det blir lite anvendelig).

Jeg kunne KANSKJE klart meg uten optisk stasjon, men det er i grenseland og ville fortsatt stresset meg. Og bare èn usb-port? Geeez. Mac Compromise :)

Lenke til kommentar
Kutt gjerne ut N-standarden på wlan

 

Det håper jeg da for gudsskyld de ikke gjør. Hvorfor skal de kutte ut N-standarden?

Den bruker da ikke noe mer strøm eller noe enn G-standarden?

Og wlan må jo en bærbar ha, så at det er draft-N v2 støtte ser jeg bare som ett pluss.

Det er så mange som sitter på skikkelige nettlinjer i dag, så de trenger draft-N for å kunne utnytte hele linjen.

Det er også MYE bedre rekkevidde så jeg faktisk får inn nett når jeg er hos faren min for eksempel.

Det gir også mye bedre lokalehastigheter, og du kan faktisk streame HD-innhold.

 

Så jeg ser ikke helt hvorfor de skal kutte ut draft-N, da måtte de i så fall kutte hele wlan kortet, og det er ikke særlig aktuelt ;)

 

Kutt gjerne ut bluetooth

 

Ja, og nei. Personlig har jeg aldri benyttet meg av Bluetooth på en bærbar, eller på noe særlig annet egentlig.

Men det er veldig mange som bruker det, og en bærbar er jo hovedsakelig en mobilenhet, og da er nok Bluetooth for mange et must.

 

Dropp fingerprint (aldri hatt det, har heller ikke behov)

 

Her er jeg helt enig, det er vell ingen som egentlig har behov for dette. Ja det er litt morsomt og fancy de første dagene, men etter det så bruker du det jo aldri etterpå.

 

Dropp alle hurtigknapper

 

Hvorfor?

Om det er plass til noen hurtigknapper, hvorfor fjerne dem? De er jo ikke til skade?

Syntes de er veldig praktisk på en bærbar egentlig :)

 

Dropp minnekortleser (kobler kameraet direkte til maskinen, og ALLE har mini-usb kabel innen 2 meters rekkevidde

 

Ja, dette er vell også en ting fåtallet faktisk bruker

 

Dropp S-video

 

Er det noen som egentlig bruker S-Video lengre? DVI / VGA / HDMI duger vell for de fleste i dag?

 

Men lan-kort MÅ jeg ha. Batteriet må kunne byttes ut (slites jo gjerne ut i løpet av et år med aktiv bruk, eller i hvert fall mister så mye effekt at det blir lite anvendelig).

Jeg kunne KANSKJE klart meg uten optisk stasjon, men det er i grenseland og ville fortsatt stresset meg. Og bare èn usb-port? Geeez. Mac Compromise :)

 

Ja, LAN-kort syntes jeg det er helt horribelt å fjerne. Spesielt når maskinen bare har 1x USB-port :nei:

Batteriet burde også kunne bli byttet ja, da det er mange som fort får problemet med batteriet.

Jeg kunne vell også klart meg uten optisk enhet, men det tror jeg hadde blitt veldig problematisk til tider.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

For dyr Ja, man betaler sikkert 10 000,- bare for Apple navnet, Optisk drev kan jeg være enig i, det trenger man ikke, Jeg har selv optiske drev på alle mine maskiner men det brukes aldri, det jeg bruker er Nettverk, Bluetooth; Internett, Usb lagring og diverse minnepinner og at man ikke kan ta ut batteriet er jo bare helt teit, man kan nok gjøre det, men da ryker vel garantien, PC-en er vel hermetisk lukket akkurat som de andre Apple produktene deres (Ipod, Iphone etc...) og at den bare veier 1.3 kg er jo greitt nok det, men er vi virkelig blitt så svake i dagens samfunn at vi synes 2-4 kg er tungt, Har selv en Dell Inspiron 9300 som veier rundt 3.6 kg og føler ikke at den er noe problem å ta seg med rundt, ok nå i ettertid kunne jeg kanskje tenkt meg en med 13-14" skjerm, men uansett så går det greit, WTG Apple.

Lenke til kommentar

Jeg liker MAC os, men Mac har blitt mer trend enn noe annet. Og typiske moteting er som regel mye dyrere enn nødvendig.

 

En Mac maskin i dag består av helt vanlige pc komponenter man finner andre steder. En Mac med de samme komponentene koster gjerne 50% mer enn en normal pc - laptop med samme spec. Det er samme med Iphone, den er kul og fin og har fått touchscreen, men når prisen er såpass høy og i tillegg mangler diverse som de fleste forventer på en mobil i dag, da ser jeg ikke helt poenget, annen en at design og staus spiller mer rolle enn funksjonaliteten og bruksglede. Noen verdsetter det, så det må en akseptere. Jeg for min del betaler ikke mer med mindre det gir bedre kvalitet eller ytelse.

Lenke til kommentar
Etter å ha higet etter mest mulig funksjonalitet har jeg for min del kommet frem til følgende:

Kutt gjerne ut N-standarden på wlan

 

Det måtte i såfall vært for å ha satt inn noe ennda kjappere, men det holder vel lenge Med N standarden i dagens samfunn, G Standarden også

 

Kutt gjerne ut bluetooth

Hvorfor skal de kutte ut Bluetooth, det er jo rett å slett genialt, BT kortet er jo mindre enn ett visa kort, så er det pga plass så er ikke det i veien noe særlig

Dropp fingerprint (aldri hatt det, har heller ikke behov)

Dropp alle hurtigknapper

 

Tja, jeg har hurtigknapper på de fleste pc'ene jeg har og har aldri brukt de, er du kjapp så greier du å åpne ting like kjapt som å trykke på hurtigknapper, men det er nok

en vanesak

 

Dropp minnekortleser (kobler kameraet direkte til maskinen, og ALLE har mini-usb kabel

innen 2 meters rekkevidde

 

Hvorfor det? det er nå ikke bare kameraer som benytter seg av minnekort, grei måte å flytte filer på er det også, dagens minnekort er det bra size på også

 

Dropp S-video

 

Ja i dag går det vel mest i Dvi/Hdmi

 

Ingen av de tingene trenger jeg

 

Men lan-kort MÅ jeg ha. Batteriet må kunne byttes ut (slites jo gjerne ut i løpet av et år med aktiv bruk, eller i hvert fall mister så mye effekt at det blir lite anvendelig).

Jeg kunne KANSKJE klart meg uten optisk stasjon, men det er i grenseland og ville fortsatt stresset meg. Og bare èn usb-port? Geeez. Mac Compromise :)

Lenke til kommentar
Det er samme med Iphone, den er kul og fin og har fått touchscreen, men når prisen er såpass høy og i tillegg mangler diverse som de fleste forventer på en mobil i dag, da ser jeg ikke helt poenget, annen en at design og staus spiller mer rolle enn funksjonaliteten og bruksglede. Noen verdsetter det, så det må en akseptere. Jeg for min del betaler ikke mer med mindre det gir bedre kvalitet eller ytelse.

 

Jeg er så enig, så enig :yes:

 

EDIT:

 

Det er utrolig trist også. For jeg har svært gjerne lyst til å prøve ut Mac OSX, og skape meg et bilde av hva jeg syntes om det. Men når du er helt avhengig av å skaffe deg en MacBook eller en MacBook Pro for å få det til, som koster etter min mening for mye iforhold til maskinvare, så blir det jo hele uaktuelt :(

 

En MacBook er fin den, men med det elendige skjermkortet så blir den dessverre uaktuell.

Klarer Intel GMA X1300 med 128MB delt minne å kjøre 1080p i det hele tatt?

 

Da må jeg jo opp på en MacBook Pro som er som natt og dag på skjermkort siden, hvor jeg da får langt mer enn hva jeg trenger. Og da koster jo også maskinen skjorta. :(

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Jeg liker MAC os, men Mac har blitt mer trend enn noe annet. Og typiske moteting er som regel mye dyrere enn nødvendig.

 

En Mac maskin i dag består av helt vanlige pc komponenter man finner andre steder. En Mac med de samme komponentene koster gjerne 50% mer enn en normal pc - laptop med samme spec. Det er samme med Iphone, den er kul og fin og har fått touchscreen, men når prisen er såpass høy og i tillegg mangler diverse som de fleste forventer på en mobil i dag, da ser jeg ikke helt poenget, annen en at design og staus spiller mer rolle enn funksjonaliteten og bruksglede. Noen verdsetter det, så det må en akseptere. Jeg for min del betaler ikke mer med mindre det gir bedre kvalitet eller ytelse.

 

Men når du kjøper en mac, kjøper du kvalitet. Maskinvaren er bedre opptimalisert mot OS og programmer, du får med Mac OS X og de ser fine ut.

 

Hvis vi f.eks. tar for oss en MacBook. Selfølgelig er den dyrere enn en 15,4" med samme specs, det koster mer å lage mindre skjerm (believe it or not!)

 

Hvis du sammeligner den mot Dells XPS m1330, så er den ikke mange kronene dyrere.

Lenke til kommentar
Hvis vi f.eks. tar for oss en MacBook. Selfølgelig er den dyrere enn en 15,4" med samme specs, det koster mer å lage mindre skjerm (believe it or not!)

 

Hvis du sammeligner den mot Dells XPS m1330, så er den ikke mange kronene dyrere.

Du får mye mer m1330 for pengene. Bestilte nylig en med2,20 GHz prosessor, 3GB RAM, nVidia 8400M GS, 250GB harddisk, LED-skjerm og 9-cellers batteri til 9137,50 kr. MacBook koster langt mer. Du kommer fort opp i 15.000,- hvis du skal ha en MacBook med tilsvarende spesifikasjoner.

 

Må si at Air frister, men synes ikke prisen henger på greip. Hadde den kostet 5.000,- mindre, hadde jeg kanskje bestilt en.

Lenke til kommentar
Men når du kjøper en mac, kjøper du kvalitet. Maskinvaren er bedre opptimalisert mot OS og programmer, du får med Mac OS X og de ser fine ut.

 

Hvis vi f.eks. tar for oss en MacBook. Selfølgelig er den dyrere enn en 15,4" med samme specs, det koster mer å lage mindre skjerm (believe it or not!)

 

Hvis du sammeligner den mot Dells XPS m1330, så er den ikke mange kronene dyrere.

Bedre optimalisert, hva pokker er det du snakker om? Det er snakk om akkurat samme maskinvare som andre maskiner har.

 

Angående kvalitet så har jeg aldri hatt en Mac-maskin, men jeg har hatt en iPod, som det ikke gikk så bra med. Heldigvis fikk jeg ny, og den lever i beste velgående idag (med rockbox).

 

 

Mac OS X ser jeg ikke kun på som en fordel. Ja, for noen er nok kanskje det ett bra operativsystem. Jeg synes det er helt ok, stiller i samme klasse som windows.

 

Dersom du sammenligner den med tilsvarende maskiner i samme prisklasse, stiller MBA klart svakere. Jeg driter i om den er tynn nok til å asse i en konvolutt. Det jeg trenger, er kablet lan, optisk drev, og mulighet for å bytte batteri underveis.

 

Nøyaktig hvem denne maskinen henvender seg til, er jeg nysgjerrig på. Den er altfor svak svak som kontormaskin (tenker da på antall tilkoblingsmuligheter, ikke bare ytelse), men samtidig altfor dyr til å kjøpe kun for reiser, som jeg ser på som den eneste fordelen denne maskinen har.

 

Og til dette formålet anbefaler jeg heller en enda mindre PC, til en langt bedre pris. Asus EEE stiller her langt sterkere, pga. størrelsen, vekten og prisen. Den eneste "ulempen" med asus'en er skjermen (litt for lav oppløsning og liten størrelse), samt langringskapasitet.

Lenke til kommentar

Selv om hardware kravene til software er lavere enn for tilsvarende windows, forsvarer det ikke å ta mer betalt for det. En MAC er ikke noe lavkvalitetsprodukt, men en rambrikke fra kingston 8f.eks) blir ikke bedre i den, enn i en tilsvarende pc.

 

Jeg er også en av de som kunne tenke meg Mac os, uten å gå til innkjøp av en egen maskin til det. At en maskin til 12-13k ikke har noe bedre grafikkort enn en 4000kr laptop synes jeg er litt smålig.

 

Det er ikke dyrere å produsere enn småskjerm, men når kvantiteten på 13" skjermer er langt lavere enn på 15", så blir kostnadene pr skjerm mye høyere. Acer har nå en laptop ute på 12,1" til en pris på 6995kr. Det er en relativt solid og godt utstyrt laptop i den størrelsen. Prisen er også meget god.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Etter å ha higet etter mest mulig funksjonalitet har jeg for min del kommet frem til følgende:

Kutt gjerne ut N-standarden på wlan

Kutt gjerne ut bluetooth

Dropp fingerprint (aldri hatt det, har heller ikke behov)

Dropp alle hurtigknapper

Dropp minnekortleser (kobler kameraet direkte til maskinen, og ALLE har mini-usb kabel innen 2 meters rekkevidde

Dropp S-video

Ingen av de tingene trenger jeg

 

Men lan-kort MÅ jeg ha. Batteriet må kunne byttes ut (slites jo gjerne ut i løpet av et år med aktiv bruk, eller i hvert fall mister så mye effekt at det blir lite anvendelig).

Jeg kunne KANSKJE klart meg uten optisk stasjon, men det er i grenseland og ville fortsatt stresset meg. Og bare èn usb-port? Geeez. Mac Compromise :)

- Kutt gjerne ut N-standarden på wlan

a/b/g er tildels nok, så denne er jeg enig i.

 

- Kutt gjerne ut bluetooth

Totalt uenig da jeg bruker Nokia PC Suite mot PC og vil ikke ha en ekstra dongle eller kabel å drasse på. I tillegg er det flott for alt annet eksternt blåtannutstyr som mus, skriver osv osv.

 

- Dropp fingerprint

Ikke et must, men hatt det i 5 år og bruker det alltid. Ikke enig i at det bare er tull. Det går mye raskere å logge seg på med en slik på maskinen.

 

- Dropp alle hurtigknapper

Gjerne, men dropp for all del ikke windows knappen som endel gjør!

 

- Dropp minnekortleser

Har du sett hvor trege mange kameraer er til å overføre og hvor kjapt det går fra minnekortleser, og om man bruker kamera av og til så hadde du kanskje sett behovet.

 

- Dropp S-video

la den være forbeholdt multimedia bærbare som er viktig at man får spilt av innhold også på gamle tv'er. Ellers ønsker jeg kun ekstern DVI/Displayport + HDMI på min.

 

 

Min dropp liste blir slik:

 

- Dropp alle former for modemporter, dette er fryktelig irriterende å bruke plass på i 2008. Men bevar gjerne RJ45 porten da denne stadig vekk trengs.

 

- Dropp ekstern VGA. Avleggs og legg heller med en DVI-VGA overgang om noen på død og liv har en skjerm som ikke støtter DVI el.

 

- Dropp glossy skjermer og implementer heller LED bakbelysning.

 

- Dropp parallell og seriell der det ikke er gjort. Og selvf. floppy(nok utført hos alle nå)

 

- Dropp dokkingport på de aller fleste serier og la det være forbeholdt noen få.

 

- Dropp micro og mini porter, alt utstyr kommer med vanlig USB kabel for "pc-enden".

 

- Dropp optiske enheter med tynne fjærbelastede skuffer, bruk slot-in only. Gjerne med slot-in i skjermlokk. Men dropp de aldri helt og gjør de bakoverkompatible på brenning.

 

- Dropp dobbel museenhet. Velg enten touchpad eller stick/knapper.

 

- Dropp integrering av 3G, GPRS, EDGE og Super3G, her får man heller gidde å kjøpe et pc-card til sideslotten. Ønsket telekomunikasjon varierer veldig. Flere mente Super3G burde vært integrert på Santa Rosa, ikke jeg.

 

- Dropp firewireport da dette blir for spesielt interreserte PC brukere(evt. MAC brukere) som jeg synes kan kjøpe seg et pc-card. Jeg ønsker meg heller eSATA for bærbare.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

14290 for den der er lattelig..... kvalitet koster, men her betaler du for en ribbet laptop som har fått en ekstra omgang med kjevle. Prisgrunnlaget er design. Er design alt så er det den perfekte laptop. Den er tynn, men fortsatt like brei og lang som en hvilken som helst annen laptop.

 

Asus EEE er en langt mer fornuftig priset laptop. Den er forminsket i alle ledd (lxbxh) og samtidig en pris som står brukbart i stil med hva du får.

Lenke til kommentar

Altså, her også driver folk og piper om at Air "mangler" så mye...skjønn det artikkelforfatteren skjønner:

Det er helt tydelig at denne maskinen retter seg mot brukere som er "i farta" og som trenger en maskin til de enkle og vanlige oppgavene. De "tunge" brukerne kommer rett og slett ikke til å velge denne maskinen, hvertfall ikke som primærmaskin.

 

Trenger du HDMI, 3 USBkontakter og ethernet når du sitter og nipper til en latte på en kafe mens du surfer på wlan, ja, da er du ikke i målgruppen for Air. Samme f.eks. på forelesning, hvor man har et par word-dokumenter åpne, og that's it. (Nei, jeg tenker ikke på forelesning i HD-videoredigering, 3D-modellering e.l.)

 

Å kritisere Air for å mangle utstyr og tilkoblinger, blir som å kritisere Think eller Kewet for ikke å ha stort lasterom (som er så praktisk når du skal til hytta), plog (uunnværlig under våronna) eller firehjulstrekk. Er du en familiemann/-kvinne med 3 barn og hytte på Veggli kjøper du ikke Think som din første bil. Men har du penga, kan Think være praktisk til å fylle transportbehovet de gangene du bare skal innom butikken, til og fra jobb osv....

 

På samme måte kjøper du ikke Air som din første laptop/PC. Den er en sekundær eller tertiær laptop, som du kan ha med når du ikke trenger masse kraft eller tilkoblinger. F.eks. på kafe eller forelesning.

 

Når jeg sier dette, kommer det nesten refleksivt tilbake: "jammen, jammen, for samme pris får du en laptop med 4 USB-kontakter, HDMI, firewire og DVD-brenner!"

JA, men det har jeg allerede på stasjonær og laptop! Skal jeg et sted og vil jobbe med PS eller 3D på veien, tar jeg jo med hw som takler det! Men skal jeg på forelesning e.l. og bare skal bruke Word, hadde Air vært fett å ha.

 

"Jammen, jammen, du får jo en nesten like lett og mye kraftigere til den og den prisen!!!".

Jada, men jeg vil ha en lett og portabel maskin...jeg har kraften og tilkoblingene jeg trenger på de andre maskinene mine...

 

"Jammen, jammen, den er jo bare tynn, den er ikke spesielt liten!"

Jada, men 12" føles lite, 13" er perfekt. Da er det ikke mye annet å gjøre enn å lage en tynnere maskin, dersom man vil ha den mindre.

 

Det eneste jeg er enig med kritikerne her i, er at prisen er for høy. Men det koster å være storkar og ha det nyeste feteste (eller tynneste) i gata. Når jeg ser prisen krype ned mot 4-sifrede tall, begynner det å rykke i kjøpemuskelen.

Lenke til kommentar

angry_norwegian: men dersom du kun skal ha en slik maskin for lette oppgaver i farta, hvorfor ikke gå for en EEE i stedet? Samme målgruppe, men med flere tilkoblingsmuligheter, mindre maskin, og til en tredjedel av prisen?

 

Det er det som jeg ser som hovedproblemet med MBA; jeg synes ikke den passer for noenting. Lekker maskin, ja, men for 15000 kroner forventer jeg innebygd nettverkskort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...