Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gjort yngre jente gravid, hva gjør jeg :( ?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er overhodet ikke interessert i å betale barnebidrag..

Det er søren meg ikke noe du skal velge. Denne situasjonen satt du deg selv i da du stolte på en ukjent jente om p-piller og endte med å gjøre henne gravid. Om hun snakker sant og er gravid og velger å bære ungen frem, og du velger å ikke være barnets far i praksis, så er du lovpålagt å betale bidrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der én eller begge foreldrene ikke bor sammen med barnet, skal det fastsettes og betales bidrag.

 

5.1. Bidrag ved delt bosted

Ved delt bosted, skal bidraget fastsettes ved skjønn. Det anses å være delt bosted ved samvær 5 måneder eller mer i året. Som tidligere må man beregne bidrag fra begge parter ,dersom man praktiserer delt omsorg/bosted.

Dersom foreldrene har omtrent like god økonomi, og barna tilbringer like mye tid hos hver, skal det ikke betales bidrag. I praksis vil de fleste foreldre som avtaler delt omsorg, også klare å enes om bidraget og/eller fordeling av de faste kostnader forbundet med barna.

Lenke til kommentar

Det eg har sett av praksis rundt dette med delt omsorg/barnebidrag er som følger.

 

Dersom mor og far ikke bor sammen ved barnets fødsel, eller flytter fra hverandre før barnet er ett år(dette er så vidt eg vet ikke en regel/krav), så er det sjeldent at far får lov til å ha barnet i like stor grad eller tilsvarende stor grad som moren. Dermed får ikke far knyttet de båndene som gjør at man klarer å få til delt omsorg på et senere tidspunkt og over lengre tid. Dermed blir far ofte nødt til å betale bidrag selv om han kanskje klarer å få til en viss omsorgsrett for barnet.

 

I de tilfellene mor og far bor sammen ved fødselen men går i fra hverandre etter et barnet er noen år er det opp til foreldrene å avgjøre hvordan omsorgen deles. Dersom den blir delt likt(noe eg og eks kona har) så blir det sjeldent snakk om barnebidrag forutsatt at en av partene ikke har vesentlig dårligere økonomi en den andre. I de tilfellene en av foreldene har hovedomsorgen og den største parten av den så vil ofte motparten kreve barnebidrag av den som har barnet minst. Legg merke til at det ikke lenger er selvsagt at moren får hovedomsorgen, men det blir ofte slik allikevel.

 

Når det gjelder barnebidrag er ikke dette noen man velger å betale eller ikke. Er det påvist at man er faren så kan motparten kreve barnebidrag. Det er også kanskje slik at det skal være barnebidrag selv om motparten ikke krever det, men det er eg usikker på.

 

Dette innlegget er basert på egne erfaringer og mine observasjoner i forhold til hva hvordan venner av meg har løst slike ting. Lovverket kan eg pr d d ikke henvise til.

Lenke til kommentar
Men barnebidrag trenger man ikke betale, selv om jeg mener at fedre bør gjøre det uansett. Altså når du får krav om å betale, kan du bare la være uten at det får noen konsekvenser.

Hehehe - så langt i fra. Staten forsyner seg direkte av lønningsposen din (eller trygd hvis du ikke jobber)etterhvert hvis du ikke betaler.

 

Men hvis du ikke har planer om å jobbe eller tjene penger utover statens minstesatser for livsopphold resten av livet så kommer du nok unna. Men det blir ikke rare livet.

Lenke til kommentar

Dette er bare noe jeg har hørt, men stemmer det ikke at hvis far fraskriver seg alt ansvar og også dermed all retten til å se barnet så slipper han å betale bidrag?

 

Ikke svar bare "Det er feil" uten å komme med kilder vær så snill. Da er det bare påstand mot påstand. :)

Lenke til kommentar

Det er ingen måte å komme seg vekk fra ansvaret. Staten krever at jentene samarbeider for å finne barnefaren der vedkommende er ukjent.

 

Nekter barnefaren for farskapsforholdet, så må man avlegge blodprøve. Gjør man ikek det frivillig, så får staten dom på dette. Og man blir tatt prøve av under tvang.

 

Viser denne prøven at du mest sannsynlig er faren, så vil du bli dømt av en rett til å være barnets far.

 

Når kvinnen er gift så er det i utgangspunktet ektemannen som bli oppført som barnefaren.

 

Egentlig er hele systemet diskriminerende for menn.

 

Det er ikke de tilfeller der barnefaren blir dømt jeg sikter til, prøvene i dag kan avgjør dette med ganske stor sikkerhet hvis far eller mor er stridige på dette punkt.

 

Værre er de tilfellene der man får beskjed om å skrive under noen papirer etter å ha vært våken i mange timer. Problemet er bare at man ikke er våken nok til å skjønne konsekvensene og rekkevidden av å skrive under disse papirene.

 

Dessuten er det ikke noe automatikk i at barnefar får automatisk foreldrerett, man er avhengig av at barnemor er villig til å dele denne.

 

For de som ikke er gifte og venter barn, vil jeg absolutt anbefale å få ordnet alle papirene før fødselen av. Dette for å få oversikt over de faktiske avtalene/ papirene man skriver under.

Lenke til kommentar
I tillegg bør du kanskje vurdere å konsultere en advokat. Uavhengig av om hun er gravid eller ikke kan du havne i klisteret for dette.

 

Kvifor skulle han havne i klisteret om ho ikkje er gravid? :hmm:

 

Han har hatt sex med en mindreårig?

 

Mener det er paragraft §191, loven sier ikke at så fort man er 15år å har sex så skal man slenges i isolat. Loven er rund, den er for at eldre menn, 50+ ol ikke skal begripe seg på små jenter.

 

 

Jan, kompis, du har jo forsåvidt bæsja på leggen ^^

Lenke til kommentar
[..] loven sier ikke at så fort man er 15år å har sex så skal man slenges i isolat.

Det er ikke jenta på 15 år som blir straffet isåfall, men den 20-årige trådstarteren. Og det er vel ikke tale om "isolat" for slike lovovertredelser. I større straffesaker får man ofte varetekt med midlertidig brev- og besøksforbud mens saken blir etterforsket, p.g.a. faren for bevisforspillelse og/eller samkjørte forklaringer. Isolat får man bare hvis man er en fare for seg selv eller andre.

Lenke til kommentar
Det er søren meg ikke noe du skal velge. Denne situasjonen satt du deg selv i da du stolte på en ukjent jente om p-piller og endte med å gjøre henne gravid.
Når man stoler såpass på en person at man har sex med han/henne så bør man også kunne stole på at du ikke blir holdt for narr.

 

i praksis, så er du lovpålagt å betale bidrag.
Det værste er at dette blir regnet i %.

 

På grunn av dette finnes det faktisk kvinner (hvertfall ei, sikkert flere) som har sex med velstående menn, får barn, og sikrer seg passive inntekter på det viset. Jævlig kynisk!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja, nå ble jeg nysjerrig av hele denne tråden.

 

Nå, 3 måneder etterpå, hvordan endte det, du uheldige 20-åring?

 

Må si jeg støtter fremgangsmåten din. Bra å være ærlig og realistisk i en såpass alvorlig sak.

Endret av ski001
Lenke til kommentar
Jeg synes det var litt pussig at hun oppdaget at hun var gravid så fort. Kanskje du ikke er faren?

Jeg også. De fleste (alle?) hjemmegraviditetstester gir vel ikke sikkert utslag før etter minst 2-3 uker. Tidligst.

 

At hun sier at hun er gravid 1 uke etter at dere har ligget sammen er veldig veldig merkelig.

 

Hvis man fertiliserer oocytten (egget til kvinnen):

hCG-hormonet (som er det hormonet man sjekker etter ved graviditet) oppstår i blodet 8 dager etter eggløsning (ca 2 dager etter implantasjon) og i urinen 10 dager etter eggløsning. Etter 10-12 dager burde man kunne sjekke seg med disse graviditetstestene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Èn ting til; jeg sa ingen av de tingene til henne fordi jeg ønsker at hun skal ta abort. Om hun velger å beholde barnet, og banker på døren min om 9 måneder, så kommer jeg ikke til å ville møte noen av de.

Jeg vet du spesifikt ba om å ikke få sånne poster, men;

 

Det er DU som gjorde henne gravid, ikke hun selv. Det er ikke sikkert hun løy om pillen. Kanskje hun ikke har så mye peiling. Anyway. Du har hatt sex med en mindreårig, noe som er straffbart. Om du slipper unna med det, noe jeg håper du ikke gjør, så kan du i det minste vise den respekt å ta det ansvaret du har, om hun skulle velge å beholde barnet. Fatter ikke hva som er problemet med å bare finne seg noen på sin egen alder.

Lenke til kommentar
Er overhodet ikke interessert i å betale barnebidrag..

Det er søren meg ikke noe du skal velge. Denne situasjonen satt du deg selv i da du stolte på en ukjent jente om p-piller og endte med å gjøre henne gravid. Om hun snakker sant og er gravid og velger å bære ungen frem, og du velger å ikke være barnets far i praksis, så er du lovpålagt å betale bidrag.

 

Hvis hun lyver om å gå på pillen, så fortjener hun å sitte med alt ansvar alene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Er overhodet ikke interessert i å betale barnebidrag..

Det er søren meg ikke noe du skal velge. Denne situasjonen satt du deg selv i da du stolte på en ukjent jente om p-piller og endte med å gjøre henne gravid. Om hun snakker sant og er gravid og velger å bære ungen frem, og du velger å ikke være barnets far i praksis, så er du lovpålagt å betale bidrag.

 

Hvis hun lyver om å gå på pillen, så fortjener hun å sitte med alt ansvar alene.

Ikke når hun er så ung. Han burde ikke engang TENKE på å ha sex med en 16 åring. Jeg må si at jeg skammer meg over sånne 20-åringer som er sammen med/har sex med folk som er mye yngre enn seg selv (det er i denne alderen jeg mener, om man er sammen med en 26 åring når man er 32 har ikke noe å si, men du skjønner tanken).

 

Finn deg noen på din egen alder, slutt å gå etter smårips. Og om de kommer til deg, for all del ikke ha sex med de. Det kan gå kraftig ut over deg selv også.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...