Gå til innhold

Hvilke bøker bør filmatiseres?


Anbefalte innlegg

The Road!

 

Hvis det er The Road av Cormac McCarthy du mener, så er det en film in the works nå. Kommer visstnok i løpet av året, men mest sannsynlig ikke i noen stor distribusjon. John Hillcoat står bak, og hans siste film var go'filmen The Proposition, så dette lover godt.

Nå har jeg ikke lest The Road, men jeg antar at du anbefaler den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åååh. Det ante jeg ikke! Har ikke fått meg til å se den siste filmatiseringen av en av Cormac sine bøker: "No Country For Old Men"

 

Ja, jeg anbefaler deg The Road på det sterkeste, om du liker post-apocalyptiske bøker. Jeg var helt bergatt fra A til Å.

 

God Emperor Of Dune (de har jo filmatisert de tre første bøkene som to perfekte mini-serier, så hvorfor stoppe der?)

 

Dude. Lynch? :p

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Ingen bøker bør filmatiseres. Period.

 

Ærlig talt, har noen noengang lest en bok for så å se filmatiseringen av den uten å bli skuffet? Helt ærlig? I så fall er jeg interessert i hvilke det er..

 

Nja, ved nærmere ettertanke så kan det være fordelaktig å gå motsatt vei da, først se den lettere tilgjengelige filmen og så lese boka du kanskje ellers ikke ville ha lest? Hmmm :hmm: Greit, jeg legger herved et forbehold på min opprinnelige uttalelse..

 

3. Wheel of Time av Robert Jordan.

Dagens mest kjente fantasyserie (med unntak av Harry Potter og Ringenes Herre)? Masse rykter har gått om en filmatisering, og jeg mener å ha lest et sted at en film av bok 1 skal være på tankestadiet.

Problemet med disse bøkene er at det er vanvittig mye som skjer, det er tross alt 11 bøker ute, tolvte skal avsluttes av Brandon Summers (tror jeg) pga. Jordan er død. Vi møtes et sinnsvakt antall mennesker, og i bøkene skifter synsvinkel ofte. Vi er en del personer for å si det mildt. Som sagt, er en filmatisering på tenkestadiet, tror de sa at de ville ha den ferdig til 2010. Jeg synes heller at de skal vente til at den siste boka er ute, så de kan se hva som bør, og hva som IKKE bør være med fra starten av.

Som sagt, så er dette kanskje en vanskelig filmatisering. Men det er en slik fantastisk historie at den fortjener å bli satt på lerretet.

 

Dette er jo en bokserie, så jeg tror det hadde vært bedre å lage en serie av det i stedet for film. Vil ikke ha en Ringenes Herre-katastrofe til.. :realmad:

 

Det er for øvrig Brandon Sanderson som skal skrive ferdig bok 12 av TWOT.

Endret av This is David
Lenke til kommentar

Har innsett nå at topicen skulle ha hett "vil du ha filmatisert", men jaja. Jeg synes filmatiseringer kan funke, et eksempel er Bruno Travens "Skatten i Sierra Madre", veldig god film, som så å si er på linje med boka. Selvfølgelig ser mange produsenter og filmselskaper på filmatisering som letttjente dineros.

Men som jeg sa i starten, det var ikke målet med denne tråden, bare å komme med forslag.

 

Angående Tidshjulet; Nå kommer det en grafisk novelle/tegneserie-serie av hele serien! Det kan jo være et fint scriptboard (eller hva pokker det heter). Vis det blir laget en serie, er jeg redd for at den ikke vil holde ut hele bokserien, også vil det laaang tid å filme, vis man skal lage 45-60 min episoder (evt. 30 min). Min tanke er at det hadde vært gøy å se noen forsøke og bare få "bevegelie" bilder av de bildene jeg har lagd inne hodet.

Angående LOTR; Katastrofe?

Lenke til kommentar

Det finnes drøssevis med gode filmatiseringer, men akkurat det å sette kriterier for hva som gjør en bok egnet for kinosalen tror jeg kan virke skadende på overgangsprosessen. Hemingway, som utrykker seg på en måte som ligger relativt nær den moderne filmen, har vel knapt satt navnet sitt på en eneste god film, mens Mario Puzos Gudfaren, som knapt er leselig, førte til to av filmhistoriens mest anerkjente verk.

 

Så lenge regissøren ikke har for mye respekt for opphavsteksten, men tilpasser den sin egen visjon, er det ingen grunn til at en filmatisering ikke kan bli like bra som en hvilken som helst annen film. En filmatisering jeg vil trekke frem er John Hustons The Dead, basert på en novelle av James Joyce. Handlingen i filmen ligger nært opp til novellen, begge foregår under et middagsselskap i Dublin ved overgangen til det 20. århundre der den middelaldrende Gabriel Conroy sjonglerer sosiale plikter med fordums drømmer og ambisjoner i en by som er under sterkt økonomisk press.

 

Det som gjør filmatiseringen så imponerende er at Huston tør å erstatte Joyces presise og poetiske språk med sine egne bilder, samtidig som han fyller dem med sin egen livserfaring (Joyce var 25 da han skrev novellen, Huston 80 da han filmatiserte den). Dette gjør filmen kanskje enda mer virkningsfull enn novellen som en meditasjon over relasjoner og hvordan de påvirkes av alderdom og død. Samtidig mister den noen av de detaljene som får Joyces Dublin til å virke så levende, referansene til den sosiopolitiske situasjonen i Dublin blir ikke like sentrale, kameraet er ikke like effektivt som Joyces bruk av fri indirekte diskurs. Men det gjør ikke filmen dårligere, det gjør den til et verk som kan stå på egne bein uten at det blir noe dårligere av den grunn.

Endret av oldBOB
Lenke til kommentar
God Emperor Of Dune (de har jo filmatisert de tre første bøkene som to perfekte mini-serier, så hvorfor stoppe der?)

 

Dude. Lynch? :p

 

Lynch? Har filmen og hater den. Det er en av de dårligste filmene jeg har i samlingen, og jeg liker Lynch. Jeg snakker om mini-seriene om Dune. Det er noe helt annet. For øvrig vil God Emperor bli vanskelig å filmatisere, men hva med resten?

Lenke til kommentar
Så lenge regissøren ikke har for mye respekt for opphavsteksten, men tilpasser den sin egen visjon, er det ingen grunn til at en filmatisering ikke kan bli like bra som en hvilken som helst annen film.

 

Kommer litt an på boken det er snakk om. Skal man lage film av universale stortitler må man ha en viss respekt for forfatterens verk, og også for det ventende publikum.

 

Angående LOTR; Katastrofe?

 

Ja, i mine øyne så er filmatiseringen en katastrofe nettopp fordi manusforfatterne tok seg så store friheter i omskrivingen. Faramir er ikke til å kjenne igjen; Legolas er blitt en slags ninjasuperhelt; Entene og Gimli blir gjort til latter, for å nevne noe.

 

Flere av plottene blir sønderrevet også, se bare på når Frodo i Atter en Konge blir oppdaget av Nazgulfyrsten i Osgiliath, hvordan kan det skje? Det hendte ikke i boka, og det undergraver jo hele plottet om at Sam og Frodo kommer seg uoppdaget til Mordor. Sauron skal hele tiden tro at de frakter ringen til Gondor fordi han forventer at det er det de vil gjøre. Manusforfatterne lar Ringen bli oppdaget i Osgiliath, men de gjør ingen ytterligere grep for å rette opp dette, og lar dermed mange spørsmål stå ubesvart.

 

To tårn er den verste av filmene, men den orker jeg ikke å snakke om nå.. :no:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
"Krig" av Knut Nærum, enkelt og greit fordi boka er morsom.

Den tror jeg kunne blitt litt kaotisk :p Men jeg hadde ikke hatt noe i mot å sett den filmatisert, så lenge det hadde blitt gjort på en ordentlig måte!

 

Ellers, så kunne jeg likt å sett litt mer Tom Clancy.

 

 

Hadde uansett blitt en veldig morsom norsk film, jeg vet ikke hvorfor (kan være språket?) men jeg har en angst for norske filmer, de bare appellerer ikke i det hele tatt.

 

Og en norsk "versjon" av Dr.Strangelove? yes please!

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Ringworld - Jeg er bare skeptisk til om de hadde klart å vist hvor stor den saken er... Hadde vært kult med alle skapningene og rasene. Sier jo litt om størrelsen når havet har "øyer" som er 1:1 kart av jorda, mars og andre planeter.

 

Culture bøkene - Jeg bryr meg ikke om hvilken bok det ville vært. Problemmet kan vel bli at disse minds som er superinteligent gjør ting så fort og er så kraftige at ting kan forandre seg utrolig fort når noe først skjer. Vil nok bli heftige slag om motstanden blir sterk nok. Der er det ikke spørsmål om hvor lang tid et skip bruker på ødelegge en planet, men hvor mange den kan ta på et sekund fra noen lysår unna i hyperspace.

 

Honorverse - En komander med en treecat som har 6 bein er inteligent og har både empatiske og telepatiske evner. Hun har store fiender også fra sine egne og kommer stadig i "umulige" situsjoner. I serien er det masse kamper mellom skip, hun er med duel med pistoler, med sverd og organiserer det største rømmningen blandt krigsfager. Truer en alliert leder for deretter å redde livet hans.

 

Recluce vet ikke hvilken bok, men det burde vært en som har med begge sidene av magien der. Det er to typer magi kaos & order. Kaos er lett dødlig som ild og lys, som våpen brukes ofte bronse. Order er vanskeligere å bruke som våpen. De har ofte svarte jernstenger. De på de forskjellige sidene kaller hverandre djevler og slikt. Det er stadig krig mellom de som driver kaos(hvite) og orden(svarte) men det må alltid være ballanse. Så blir noen på en side som er kraftig drept kommer det andre om ikke de dør på begge sider.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sepulchere av Kate Mosse ville jeg gjerne sett som film, selvom det må være ganske vanskelig og få med alt det viktige på så liten tid.

 

Har nettopp lest boka og selv om den er på 700+ sider, så er dette ikke noe problem fo en filmatisering. Selve historien er temmelig kort i forhold til sideantallet. Det brkues derimot veldig mye skrift på å beskrive klær, arkitektur, mennesker etc. Dette er mye lettere å få med seg i en film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...